<880. Aalst, 25 December. Fr. 4-00 A «20. Fr. 4-75 VOOR VRIJHEID WAARHEID EB RECHT. DE ZlDELEEK. EEN MERKELIJK VERLIES. De Aalmoezeniers. Nog eene bezuiniging. ,s jaars voor de stad. aankondigiogeu 15men den drukregel. VOOR-U I T verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. 's jaars voor heel het land. De abonnementsprijs is voorop betaalbaar. De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor (3 uren namiddag te zenden. Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et O*. Paris, Londres, Frankfort s. M., Berlin, Vienne, Zurich etc. De nieuwe bisschop van Doornijk Mgr. Du Rousseaux, die voor zin spreuk aangenomen heeft, de vrede lievende woorden Pax vobis, De vrede zij met u, heeft zijne bisschoppe lijke loopbaan begonnen met eenen herderlijken brief uittevaardigen, te gen het onderwijs in de gemeente scholen. Te dier gelegenheid haalt Mgr. Du Rousseaux eene spreuk aan, wel ke hij aan eenen protestantschen staatsman M. Guizot, ontleend, te we ten :dat «de dampkring in de school godsdienstig moet zijn. liet is jammer dat den Doornijk- schen bisschop er ook niet bijgevoegd heeft, wat diezelfde M. Guizot, over de zedeleer dacht Voor degene, onder ons, zegde deze geleerde die een weinig uitge- breide wijsgeerige studiën gedaan hebben, is het, geloof ik, heden daagsch zeker, dat de zedeleer be- staat onafhankelijk van alle gods- dienstig denkbeeld dat het onder- scheid tusschen het zedelijk goed >i en kwaad, de verplichting van het kwaad te vluchten en het goed te doen, wetten zijn, welke de mensch in zijne eigene natuur erkent, zoo wel als de wetten der logiek en dat die wetten in hem hun grondbegin, evenals in zijn werkelijk leven linn s' ne toepassing hebben. Zoo ver heeft Mgr. Du Rousseaux den protestant Guizot niet durven volgen, want dan was hij gansch in tegenstelling gekomen met zijne con fraters en met al wie beweert dat er geene zedeleer bestaat buiten den godsdienst. Als men slechts oppervlakkig de zaak beschouwt, en zoo maar goeds moeds aanneemt wat de cleiicale spre kers en dagbladschrijvers over dit punt te berde brengen, dan is men geneigd om dit ultramontaanse!) grondbegin voor onbetwistbaar te hou den. Doch, wanneer men de zaak wat dieper inziet, dan komt al spoedig tot een heel ander besluit. Inderdaad, welk is de grondsteen waarop alle zedeleer steunt, in alle tijden en bij alle volkeren Doe aan een ander het kwaad niet hetwelk gij niet zoudt willen dat men u dede maar doet hun het goed hetwelk gij verlangt dat u geschiede. De leerspreuk is zeer oud Zoroas ter leerde ze reeds drij duizend jaar voor Jesus Christus. De Chineesche philog-oof Confisius leerde ze in dit rijk vijf honderd jaar vcjor onze tijdre kening Toen Christus zijne verhevene leer predikte, verkondigde hij insgelijks dit grondbegin, zooals voor hem meer dan een philosoof gedaan had. Ja het was op de liefde tot elkander dat hij. om zoo te zeggen, zi,ne gansche reli gie bouwde. Daaruit blijkt het klaar,f dat de grond aller zedeleer, niet uit eenigen godsdienst voortkomt, maar dat de genegenheid om elkander te helpen, dat innig gevoel hetwelk in der men- schen natuur opgesloten ligt en dat in alle tijden zoo veel heldenmoed voort gebracht heeft, door de godsdienst predikers zeiven te baat is genomen, om er hunne leer op te grondvesten. Het verkondigen van dit grondbe gin der zedeleer door den godsdienst is voorzeker een onschatbaar goed. De religie in dien zin gepredikt, helpt het gevoel der menschenliefde ver sterken en verspreiden maar het ge voel zelf bestaat buiten den gods dienst insgelijks het is universeel en het hangt slechts van de opvoeders af, hetzelvetbij het opkomend geslacht te ontwikkelen. In de bepleiting over het afbreken der staatsbetrekkingen met het vati- kaan en wel op het einde zijner merk waardige redevoering wilde M. Frèr ;- Orban doen zien, hoe roekeloos de geestelijkheid een groot getal geloo- vigen uit den schoot der kerk gestoo- tèn had, en om het nadeelig gevolg dezer verbanning, voor de ke-k zel ve, te doen gevoelen zegde hij, «dat tot nu toe de catholieke kerk nooit teruggekregen had, wat zij eens verlo ren heeft. M. Jacobs heeft die waarheid willen wederleggen, doch hij is niet gelukt dan alleen in zich een antwoord op den hals te halen dat het belachelijke zijner poging deed uitschijnen. Een dagblad heeft met cijfers de waarheid van M Frère's aanhaling be vestigd en dit bewijs is belangrijk ge noeg om het aan onze lezer s mede te deelen Er zijn op den ganschen aardbodem zoo wat meer dan 1429 millioen menschen, waarvan er 1034 millioen tot vreemde godsdiensten behooren, te weten 740 millioen Boudhisteh 173 millioen Muselmannen 40 mil lioen Israëlieten en 116 millioen 540 duizend heidenen. 394 millioen 954 duizend behooren tot den christenen godsdienst en zijn verdeeld ais volgt 114 millioen 58't duizend protestanten 85 millioen 870 duizend welke tot de grieksehe kerk behooren 90 millioen vrijdenkers en 104 millioen 500 duizend eigentlijk gezegde Roomsche catholieken. Wanneer men al de afwijkelingen bij een telt, te weten de protestan ten, grieken en de vrijdenkers, dan bevindt men dat de Roomsche kerk, reeds een verlies ondergaan heeft van 290 millioen 454 duizend geloovigen dat is omtrent de 3/4 der christenen die er geweest zijn. De eigentiijke Roomsche catholie ken stellen maar de 7 en 1/3 meer voor van de totale bevolking der aar de. Die cijfers bewijzen klaar dat M. Frère niet lichtzinnig gesproken heeft en dat zijne slotrede, te weten dat er een mirakel zoo noodig zijn om de ge loovigen, welke zoo moedwillig ge bannen zijn, in den schoot der kerk terug te roepen, op zeer gegronde be weegredenen berustte. Ik meldde verleden week, dat de aalmoeseniers bij 't leger lees geestelijke soldaten verklikkers eindelijk zullen afgeschaft worden eene bezuiniging van uitgaven, zoo voegde ik er bij, die nogal belangrijk en dus niet te verlegen is. 't Was de bijzondere commissie voor de Krijgsbegrootin^, die de eerste dat voorstel uitbracht, en het Staats bestuur heeft sedertdien laten weten, dat het dit voorstel bijtreedt. Eerstdaags komt het ding dus tor bespreking in de Kamer, waar het onvermijdelijk zal bestreden worden door al de ctericale leden, die de knechten der bisschoppen zijn, en dus voor zending heLben de zakken der geestelijkheid te vullen, hoe meer hoe liever, met het geld uit 's lands schat kist. Maar hun bedelen zal weinig baten: de liberale meerderheid zal de afschaf fing der leger-aalmoezeniers stem men, die toch in ons land van geen nut en van veel gevaar zijn. Van veel gevaar want ieder weet hoe die almoezeniers zich van hunne zending bedienen om de soldaten op te ruien tegen 's lands dienst, 's lands eer en 's lands wetten. Van geen nut want overal in 'tland, in de minste garnizoenstad ge lijk in 't nederigste dorpje, zijn er immers [pastoors en parochie priesters genoeg en te veel zelfs, om de devote militairen te biechten en voort te helpen met de gratiën en zaligheden van den godsdienst W at er ook van kome, het is goed dat onze bevolking de volgende ver gelijkende cijfers kenne Frankrijk, dat tienmaal grooter land dan Belgie, met zijn sterk leger, zijne uitgestrekte vestingwerken en verre coloniën, heeft 47 leger-aal moezeniers en Belgie, dat geen oorlog te voeren heeft, geene verre krijgstochten te ondernemen en pas in eenige steden garnizoen houdt, Bel gie geeft aan 45 leger-aalmoezeniers den kost en vette jaarwedde Is T niet belachelijk Niet waar, het wordt tijd dat zoo'n toestand ophoude en de clericale drukpers, die zoo geerne roept om bezuiniging op het Krijgsbudjet, zou 't met ons moeten eens zijn dat die bezuiniging door de afschaffing der leger-aalmoezeniers allerbest gevon den is. Sp. Dat er tegenwoordig meer pries ters in functie zijn dan voor de ziele- zaligheid der bevolking noodig is, lijd geenen twijfel. Dat de staat, die d« jaarwedde dier priesters betaalt, dus meer geld aan die heeren uitgeeft dan hij zou mogen uitgeven, spreekt ook van zelf. Maar 't schijnt, dat de tabellen over die zaak nog niet in gereedheid zijn in het ministerie van Justicie en dat er bij gevolg in den tegenwoordi- gen zittijd der Kamers nog geene be zuiniging op het getal priestersjaar- wedden zal kunnen met volle kennis van zaken worden voorgesteld. Doch ondertusschen is het ten overvloede bewezen, dat de jaarwed den onzer zes bisschoppen toch veel te hoog zijn gesteld en hun toelaten veel te groote sommen over te hou den om... onze staats-instellingen te bestrijden, geld naar Rome te zenden en vijanden van Vorst en Volk te koo- pen en te onderhouden; De heer minister van Justicie zoo wordt algemeen verzekerd zil diensvolgen bij de aanstaande bespre king van het Budjet der eeredienstea eene vermindering der jaarwedde van de Bisschoppen voorstellen ea de meerderheid der Kamer, met het oog opdogemeene rol welke die kerkvoog den in de laatste jaren hebben ge speeld, zal vast niet ongenegeu zijn O OR UIT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1880 | | pagina 1