<Is-
jaan personen zonder diploma, gecstver-
1 dwaalden, fanatiek en, vijanden van de
burgerlijke overheid. Bezield mei dom
me bijgelonviglieden onbekwaam de leer
lingen eerbied in ie boezemen voor onze
instellingen en hun het minste vyelen-
schappcnlijk onderricht ie geven, zie
daar wal de zoogezegde katnolieke on
derwijzers zijn.
Het is noodig krachtdadig tegen de
overrompeling der onverdraagzaamheid
Ie werken, legen de pogingen om den
openbaien geest te verbasteren.
GEUZEN BRABANSON
DEK SCHOOLMEESTERS.
I.
Ontwaakt, ontwaakt, zij die voor vrijheid strc-
[den
En ziet hoe m' ons wil brengen in den druk,
In plaats het volk te luiden naar den vreden.
Zoeken de Papen, het grootste ongelok
De nijd en twist onder de menschen brengen.
Dit is het «loei van al dat Papen ras.
Zij willen God, bij de geleerdheid mengen, .g
Of toeden God voor ieder niet eo was.
II.
Maar hunnen God, is geld, en goed op d'aarde,
Waat andei God, kennen de Papen niet,
Alleen de Macht, is hnn de grootste waarde,
Alleen bet Geld den God die ieder ziet.
En zoo zoeken zij, Belgen land te drukken.
Met hunne Hel en Vagevuur, van geld.
Ditmaal, zullen zij toch niet wel gelukken,®
Dewijzo man lacht met dit dwaas geweld.
III.
Dc scholen, die onze Ministers stichten,
Is het geluk dor kinders van ons land.
Dat. nu de papen er ook maar veel inrichten.
De onze blijven, en houden zeker stand,
De oude tijd, kan bij ons niet herleven,
D'Inkwizitie heeft hij den Belg gedaan,
Wij willen ons viijhcid niet weggeven,
Ons leus is vrij zijn, en dat niet aftestaan.
IV.
Ziet gij die Jesus in Nazareth geboren
Die altijd preekte leert gansch de wereld rond,
Kv. am liij nog weder, hij vond alles verlorPii,
Jeer lij^t g'heel onder den grond
die
e libe
ra. Zendt t*ij
uwe kinder. .1 ..aarde gemeenlcsclioln».
dan wordl gij niet alleen uit de kerk in
dreven maar gewordt vervolgd in uv>.
stoflelijke zaken, aangerand in uwe re
putatie. Van de oude inkwisi ie is s'eehts
een dingen te kon het brandslapelkerif
Menschen den duivel aandoen in alles,
dat is het kenmerk d<T klerikale partij,
die gestadig met bedrog en leugen om
gaat.
Under Iml tjecfkensmiiiistcrie moest
gij slaaf en karakterloos zijn om ecné
bediening of ambt te bekomen. Liej l gij
met geen paternoster aan den hals of
kerkboek in den zak, dan was voor u
gecne plaats van ontvanger, kontri Ic ir
notaris, rcchter^elfs niet van vcldwae'y
Ier of doujWiioT.
W'W'é'-' hier op deze.arde,
klei ikalejl eene ongehoorde schar. -!a doori„„r ..„h.heid, liefde e„ .er.iaed,
aillifl VOdj hare vet gesubsidieerde to j. jjtbal- Ie brcnEe„ tot een zeker vaarde.-
'en da-t onze finantieele to-.'-twod va., tooUW.
Hoort is» terwijl in wezenlijkheid de openoaro V.
schuld op bedenkelijke wijfe aangroeit on"1!1, 'aat u niet ,anBcr foPPeni
bet land naar eene onherstelbare
voeren, hetgeen zelfs beveled w-rd dc^"-het vagevuur toestoppe
rvo^arrh^i.k^j. 1.- bj .r>*®geld, in nunne banden stopt
ii'«i i vranisoercii lil cewetCU Cl! i i„n-i n:„„i,i
pen van
schainof
Wat
M enschen't yraniscoren m'geweten ai
bestaan.
Uil licerscbzuclit de beste christenen
duiveljagen en hun zeg»cu gij zijl Met
waardig meer katholiek te lieeteii.
Misschien zijn «le hrocderkens va»|
Ronse,Mallehru»ge,'sGravenbraKel,Bin4
cho voorheelJiger christenen en gclouyi-j
gen ji
l)o klcrikalen doen huigenieestcm
schepenen, raadsleden de wol ten dgk
lands overtreden, aan welke dezen dep
eed van trouw gezworen lwhb"«>.
Zij werpen misprijzen op de rechters^
de advokaieti. do nota rissen «lie vvt oè
recht perbiodigen en hetzelve niet gef
brniken als politiek wapen.
Zij hitsen de landlieden op tegen ile
wetten, tegen de overheid /ij siortep
bloed als te lleiile, vvt. ar voor nu een
onderpastoor in 'l gevang zit. als loon
zijner heldendaden.
De ink w isileurs
Maar genoeg voor vandaag.
ramp moe6
icurs, dat men gedurig klopt,
•r u. het vagevuur toestoppen,
Lautu niet van de Hel, ca Biecht verschr kken
Lcc"'.,Heester, lest'.-, luitlert aiet near hun
[praat,
Al zoun de Priesters, in hun gramschap stik-
[ken,
/.eert, Meester, leert, schrikt niet den
[Papen haat.
Peperduur. Laatst werdt gemeld dat
er gelden te Rome toegekomen walen
voor dc heiligverklaringvan den gelukzali
gen Labre.
Alles wordt betaald en duur betaald
in'do katholieke kerk. Echter kunnen wei
nig personen zich inbeelden wat eene hei
ligverklaring kost aan de geloovigen en
opbrengt voor de waardigheidbeklceders
der kerk.
Wij vinden in eene verhandeling, uitge
geven door «ie roomsche curie, dat in 1862,
de onkosten «jener heiligverklaring be
liepen tot boven 52. 450 kronen, 't is te
zeggen omstreeks 300,000 fr.
300,00 fr. voor eenen bodelaaar.'t is
duur peperduur, legt ze maar daar.
spannende kleederen en de hoeden mei
schitterende kleuren en bloomen.
Zondag laatst tijdens zijn sermoen, deed
hij een heviuen uitval tegen die lioopen
zijde, fluweel, linten van alle kleuren,
bloemen en de zonderlingste vormen van
hoeden.
liet is eene schande, het is vorderf-
lijk, riep hij uit, die buitengewone pracht
Gij komt hier, damen, niet om uwe plich
ten jegens God te vervullen, maar wel om
te schitteren in de oogen der jonge lieden,
wier bart gij wilt veroveren, met uwe
spannende kleederen, gekleurde hoeden en
linten en pluimen, liet is God niet die gij
dienl, het is de duivel.
Onze goddelijke vader..
Eensklaps werd de pastoor onderbroken
door eene scherpe stem die riepet la
sceur En uwe zuster
Geheel de vergadering schoot in eenen
lach en allen keerden zich om, om te zien
naar een lange magere dame, op schitte
rende wijze gekleed zij had van het hoofd
tot de voeten zooveel linten, bloemen en
zijde aan zich om een geheel magazijn to
voorzien.
Die vrouw, zoo rijk en in het oogeval-
lend gekleed was de zuster van den pa
stoor, van dien woedenden predikant, te
gen de toiletten der damon die naar zijne
sermoenen en mis kwamen.
De pastoor zal er zeker tegen gevlogen
hebben van zijne zuster.
O tijden O zeden Te Dixmude
werden de kinderen der gemeentescholen
in de kerk offerande geweigerd bij de be
having van hun vierjarig schoolmakker
tje.
Maar ziote Nieuport sterft een liberale
schepen en de kinden-n der officieel» scho
len worden tot hot pateenkussen toegela
ten.
En, wonder der wonderen Veria'lene
week werd te Veurne een leerling der ge
meenteschool begraven en al zijne school
makkers werden vreedzaam lot do offeran
de toegelaten.
is-de religie dan anders te Dixmude
zegt liet Weekblad dan te Nieuport en lo
Veurne O zeker want wij bezitten le
Dixmude een paar., onderpastoors, eenen
ijzerbijter eenen sparreslekkcr. die zelve in
do professorsgazet doen drukken dat /.ij
HsVfÉf'Vterffender bevolking Oor mad «rtt
de kerk "zouden drijven, indien de kerk
:een openbaar gebouw ware wiens intrede
door niemand kan verboden worden. O
predikanten voorde beelden, nietwaar,
gij zijl beschaamd over uwe heldendaden
mal de kinderen te affronteeren loopt gij
met uw hoofd togen de blinde muren,
grootc verstanden.
Julius Do Witle, onderwijzer in de
school met God le Zillebeke bij Yper, was
voor mishandelingen zijner scholieren
veroordeeld tot G2 franken boet bet be
roepshof te Gent hoeft die straf verhoogd
tot twee maanden gevang en tweemaal 2G
Irank boet.
De koning Kalakana is niet te vrede
over do rekening die hi j in het hotel De
Bollevue le Brussel 111 vet tietalen en die
ter som van fr. 18,000 beloopt Zijne
Havvaische Majesteit heeft zijnen consul
gelast honderd franks per hoofd en per
dag aan den hotelhouder aan te bieden,
maar het schijnt dat. du aanbod niet aan
genomen is achttien duizend franks voor
drij of vier dagen logist is zeker gepe
perd maar de hotelhouders hebben niet
dagelijks de eergskroondo hoofdeu te lo
geren.
-öirnchens
.uis le houden,
o... n«v *Uigen op ie wekken.
Dit. was de arme moeder verplicht te
doen en zij moest haar kind, tegen
haren dank, op nieuw naar «ie katho
lieke school zenden, bij denzelfden
meester, die hel zoo mishandeld bad,
uil vrees dat het zijne eerste communie
niet zoo mogen doen
Ziedaar hoe liet op den buiten gaat
ril hoe het komt dat de katholieke
scholen daar leerlingen hebben
Dwang, vrcesaanjaging cn brood
roover tens al wie stiel doet, is bet
middel oni dc schooierssoholen op den
buiten le bevolken.
KLERIKALE SCHAAMTELOOSHEID.
1 -1/>.,!-.■> H-.« •«-
vcroordecling der Broederkens van Ror«-
se en Maltebrugge, bij Gent, ecnigen in
druk heeft gemaakt op «Ie geestelijkheid
en er enige vergelegenheid of schaamte
heeft doen inkomen.Welnu dat is
Tc Borger hout verschijnt het Vlaam-
sche Heelal, hei hladje bevat in zijn
laatste nummerde volgende regelen, die
waarlijk alle onbeschaamdheid overtref
fen
Nuttig en aanbelangend nieuws.
De Geuzenschoolmeesters van Hou
se, die voor de frim eenen rok hadden
aangetrokken, zijn door de rechtbank
van Gent nog zwaarder veroordeeld dan
te Audenaarde.
Hoe vibdl gij dat. lezers
De broederkeits van Rouse Geuzen-
schoolmeesters, die voor de frim een
priesterrok hebben aangetrokken En
zeggen dal dit Vlaamsch Heelal door
priesters opgesteld is.
Wie zoo liegen kan en de menschen
bedriegen is de broerkens van Bouse
waard.
KLUCHTSPELERS.
Nog altijd noemen dc klcrikalen dc
schoolwel van 1879, ccu« ongelukswet
die «el is goddeloos, is gedoemd, en ge
doemd zijn allen, die de hand leenen
aan hare uitvoering. En waarom
Omdat in die wel oen artikel slaat,
dat den priester toelaat in de school den
godsdienst Ie komen on«lcrwijzen, of,
weigert deze. voorlschrijft dat de cate-
ehimus zal onderwezen worden door
«len onderwijzer of een anderen persoon.
Éi wel; lezers, wat de klcrikalen bier
hardnekkig weigeren, wat zij hier aan
zien als eene vervolging tegen den gods
dienst, nis eene gruwelijke misdaad,
dat verzoeken in Frankrijk de klerika-
len «Is eene gunst, als eene weldaad,
Met het muisken in de hand, vragen zij
dal het aan «Ie priesters of hunne afge
vaardigden, aan de onderwijzers als
zij daarin toestemmen zou toegelaten
DE GEMEENTEKIEZIN'GF.N
Bijna overal zullen de genieeniekie-
zingt-n tier maand Oeioher /.eer levendig
zijn. Dezelve zijn van buitengewoon be
lang, als men den si rijd in aandacht
neemt die legen de schoolwet plaats
«rijpt.
Tal van gemeentebesturen lubben de
hand aan de 'geestelijklu id gegeven om
den vooruitgang van liet officië«*l om i-r-
wijs (c dwarsboomeii en «Ie inrichting
van ezehcholen te bevoordceligen.
De plicht der liberalen is die openba
re besturen slaven der pastoors, om verre
te werpen.
Het congrcganisten onderw ijs is een
waar gevaar geworden wanneer de
scholen a»n de Broederkcns niet zijn,
die zich zoocstachtig beroemd gemaakt
hebben, dan woidcn zij overgeleverd
Snuift dat op De loopbaan van on
derwijzer wo-öi meer gezocht dan eenige
jaren vroeger. Het is bij duizenden dat dit
jaar zich jongelingen aangeboden hebben
om het exaam voor de normaalscholen af
te leggen. In een dezer gestichten waren
er HONDERD ZESTIG, En dewijl het
getal bepaald is, wordt bij exaain slechts
dc besten aangenomen.
Zoo zal het ook gaan met da normaal
scholen voor onderwijzeressen.Des te beter
En de Courrier zal zeker weenen en
krijsc.hën en grinzen. zoggende dat het
geloof om zeep gaat. Maar nog eens, aan
wie do schuld, waarom zijn de geestelij
ken zulke tyrans geworden zij moesten
wel weten dat zij die den laatsten druppel
uit de kan willen, onmisbaar het deksel
op den neus krijgen.
En uwe zuster. Do pastoor cener
gemeente nabij Doornijk, iï een vijand
van de damen-loil&tten, hij verfoeit de
Maandag namiddag, juist op hetoogen-
blik dat de processie de Vrijdagmarkt to
Gent verliet, kwa.n eene vigilant in vollen
draf toogesneldeneenklein kind datdentijd
niet had zich uil do voeten te maken, ge-
r aan te onder de wielen. Of de koctsici liet
ongeluk niet bemerkt had ofwel wenschte
ongekend de plaat te poetsen weten wij
niet.docbhijgafzljn paard van de zweep en
wilde do markt afrijden, doch hij rekende
zonder do omstaanders die herhaalde ma
len voor zijn paard sprongen en het bij
den toom grepen, waarschijnlijk om den
koetsier te dwingen zicji bekend te maken.
Ondertusschen werd het kind, wien het
rijtnig over de boret was gereden, in een
naburig buis overgebracht, alwaar hem
door eenen geneesheer de eerste zorgen
werden toegediend.
Wij vernemen met genoegen, dat
de jonge lieer De Vleesschouwer en mejuf-
vrouw Marie Begerem beiden onzer