>*8Ï. Aalst, 15 Januari. ivm I n. 4-75 VOOR VRIJHEID WAARHEID EB BECH w Fit. 4-00 m 1 'sjaarsvQpr de stad. it n k a ii il i k i o g< e n 15'"" den drukregel. VOOR UIT "verschijnt wekelijks ,1 den Donderdag in den namiddag. 's jaars voor heel het land. IV alinnnrïTieulsnri'S is voorop betaalbaar. Dé aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdasrs voor 0 uren namiddag te zenden. Compagnie Générale deFublicité Ëtrangère G. L. Laube et C'. Paris, Londres, Frankfort s. M., Berlin, \ienne, Zurich etc zondaags bevolkte gemeenten OPGELET LEZERS De discussie over het budget van justitie belooft warm te zullen zijn. Ongetwijfeld zullen de voorrechten die de oproerige geestelijkheid geniet ter sprake komen, en eenige dier voorrechten in 't zan l bijten, liet kan niet anders zijn wel dwaas zou het wezen nog de handen te kussen en te zoenen van dezen die gestadig slaan niet op de grooten (daar kunnen zij niet, aan,) maar op de kleinen die zij or.meedoogeloos slachtofferen. Zij 'villen geld en gunsten en voorrech en maar hebben niets voor bunnen veumeusch. O wij zijn zoo niet ge tro ïwd. klerikaal maatje. Peinst gij dat er een woord lof zal vloeien uit de klerikale pennen voor de hulpsommen van fr. '295,781-74 c 1 welke heden donderdag in den Moni °ur verschenen zijn, zegge omtrent rij honderd duizend franks voor de ai-stelling van kerken, torens en an- ere godsdienstige gebouwen. Bedrieg t niet, de heer Rara zal algelijk voor Lhuiev volger uitgemaakt worden Het park. mentair schoolonderzoek-, lat nu binst de vakancie, eenige zw ingen houdt, werkt danig de kien ka ,en"op de zenuwen, omdat licht en waarheid tot in (le minste gehuchten doordringt en haren invloed doet ge voelen. Ook het proces der zaak van lleule s nog daa»' dat eenen keer neemt van velke de geestelijkheid niets goeds erwacht. Zoo overmoedig en praat iek als de klerikale gazetten vroeger waren, zoo stom als visschen zijn zij Paus zou geschreven hebben ten voor- deele van den nuncius Pecci. Eiwel hoedanig de uitdagingen ook geweest zijn, dien brief heeft men voor den dag niet kunnen brengen Hij bestaat niet. Nu verspreiden de klerikale gazet ten dat koning Liopold II een brief zou geschreven 1.ebben aan een fransehen staatsman, om zijne voor liefde uit te drukken voor het repu- blikeinsch regéeringstelling. Toont het stuk, vraagt men alom Niet te doen. Nog eens een klerikaal uitvind sel van de leugenfabriek. Men herinnert zich hoeveel leven de heilige drukpers gemaakt heeft, met het woord dat zij onzen eersten koning in den mond legde. Leopold I zou eens gezegd hebben sprekende van de liberale partij, dat deze een zandbank was waarop men niets kon bouwen. Waar en wanneer dit woord uitgesproken werd, is men nooit te weten gekomen. Dus stellig en zeker een derden leugen. Ziedaar hoe zij de historie schrijven. Maar dat de liberale partij nu een zandbanx zij of niet., men mi kan locheneu dat z:j ee.e rotsklip is voor ile heersti zuchtige geestelijke samen spanning waartegen deze te vergeefs worstelt en zal blijven worstelen. slechts éene mis werd gedaan, na tuurlijk omdat er maar éeu priester is en er maar éen noodig is. In vorig artikel hébben wij bewe zen dat men uit politiek inzicht liet getal onderpastoors op vele gemeen ten vermeerderd heeft, alhoewel de bevolking er verminderd is. Een echte goochelaarstoer, niet waar Er zijn echter zekere palen, welke men niet durft te buiten gaan en op zeer kleine gemeenten, heeft men tot thans toe nog geenen onderpastoor durven plaatsen maar men heeft een middeltje uitgedacht om wat eenige honderden franks meer in pasmoors kas te doen stroomen en men weet dat geld toch een zeer krachtige steun is der ultramontaansche politiek. D e heeren pastoors hebben daar om het groot geheim ontdekt der binage, zij'hebben ieeren bineeren in and re woorden zij hebben in hun nen artikel ook progrès gemaakt en thans kunnen zij met toelating de macht krijgen om tweemaal mis te doen op eenen zondag. Ik boor uw antwoord, lieve lezer, de telefoon zendt mij uwen schater lach ook, en toch spreek ik ernstig, en toch spreek ik waarheid. LE BiNAGE. Kent ge dat woord, heer Opsteller Misschien wel maar vole uwer lezers zullen het wellicht voor de eei- ste maal zien en dus het antwoord schuldig blijven waren, - - Nu, nu dat is ook niet te verwon- nu géworden. Zelfs geven zij geen ver- deren 't is immers een woordje uit «da"over de rechterterlijke zittingen! den pastoorswinkel dat slechts sedei St lijd dat Ji karicaturen I «rip jaren ontslaan en waarvan uitdeelden waarop een priester afge beeld was die het volk vreedzaamheid toeriep, terwijl de gendarmen er ne- vens als wilde moordenaars afge schetst stonden. O het gerecht zal wel de ware op hitsers vinden die de eenige schuld zijn dat bloed gestort werd. Zulks zal de mannen achter de gordijn leeren, dat niet altijd straffeloos kan samen gezworen en opgehitst worden. Nu, loontje mag wel om zijn boontje ko men. De fabriek van klerikale leugens is gestadig in 't werk, om het volk te bedriegen en de geschiedenis te doen liegen. Eerst kwam zij voor den dag met e^nen zoogezegden brief van koning Leopold I die aan den toemaligen J de toepassing weeral eene exploitatie uitmaakt van de eerste klas. De Binage mogen toepassen of bi neeren mogen is liet vurigste verlan gen van de heeren geestelijken dt r kleine dorpen zij we iden alle moge lijke pogingen aan om tot daar te ko men, want. dan hebben zij eenen draad meer aan 't getouw en hunne inkomsten vermeerderen met zooveel. Maar wat voor een ding is dat dan wat is binage. wat is bineeren Ik versta uw ongeduld, beste le zer, en 'k wil u al spoedig de oplos sing van 't raadsel geven. Bineeren is in plat Vlaamsch, twee vliegen slaan, alhoewel men er maar eene zou mogen treffen. Waarschijnlijk is mijne uitlegging nog zeer duister, 'k zal mij dus nader verklaren. Luistert Vroegeren tijd was bet voldoende volgens de eischen van den gods dienst en de godsdienstige belangen der dorpsbewooners dat er in weinig Ia vroegeren tijd, gedurende eeu- «en. mocht de priester maar eens misse doen en zelfs was een tijd dat het ook aan hen verboden was, dage lijks het lichaam en bloed van Chris tus te nutten. omdat zij al te gemeen zaam metOns Heerken vierden /.eg den hunne oversten Maar dat is alles veranderd. De priesters der kleine dorpen krijgen thans van hunnen bisschop zonder de minste moeite de toelating o;n twee missen daags te doen er is maar eene voorwaarde vereïseht en die bestaat in de betaling of door de gemeente of door bijzoudtu enan een jaarlijks sommekea van omtrent 3ü0 franks. Is die voorwaarde vervuld, punc tum, dan mag de pastoor bineeren Aldus zijn er vele dorpen van 300 tot 1200 zielen waar slechts één priester is en die eene priester doet •g zondaags het werk van twee pries ters, hij doet twee missen, hij bi neert.... ter eere Gods, want hij wordt er weèral vet voor betaald. Als wij zeggen dat Gij twee missen doet, dan is het niet zeer juist, want het is slechts in de tweede dai de geestélijke het lichaam en bloed On- zes Heeren nut zulks gebeurt niet in de eerste mis hij duet maar eene mis in schijn, hij doet eene looze mis, om zoo te zeggen. Als wij den Mechelschen Catechis mus te rade gaan dan zien wij dat de nutting eene van de drie bijzonderste deelen der mis is als er -jene van d© drie ontbreekt, dim is bet geene mis meer en de katholieke, die maar twee deelen var^eene mis bij woont doet eene afgrijselijke doodzonde, want hij heeft geene geheele mis gehad. In de eerste mis van den priester bineerder ontbreekt dus de nuttinj, daarom doet hij daar eene valsche mis of eene looze mis, bijgevolg is dat geene mis; van den anderen komen de geloovigen er naartoe, wonen die schijnmis bij en zijn er mèe te vrede, aangezien de priester zegt dat liet wel en goed is. Wij hebben hier dus met een echt komedespel te doen: 't is eene mis 't is geene mis, aange zien er maar twee deelen zijn 't is toch een mis in de oogen van de ge loovigen en in de oogen van den pries ter omdat er geld van komt. Wat zegt ge toch zware koppen, hoeren tjieoganten Ge moet niet denken dat we spot ten, lieer Opsteller, gij, mannen uit de groote steden gij weet niet wat er zoo al in den ultramoutaanschen winkel omgaat. Wat wij hierboven aanhalen is de echte waarheid die dobbelzai.- gers vindt men bijna op e ke kleine gemeente in plaats van aan de ge- oovigen eene goede deugdelijke mis te geven, waarmede zij kunnen ten hemel varen en welke hierboven eeni ge weerde beeft, geven zij hunne val sche waar, looze missen voor klin kende munt. Wat sacrilegie De heeren geestelijken zijn door trapte mannen om aan den geldkoffer te geraken en hunne zak te vullen Maar dikwijls gebeurt het toch dat hunne fijngeslepenheid de oogen van anderen opent en zij aldus zelf in den put vallen, die zij voor hunne tegen strevers hebben gemaakt. Hier weeral zou er iets goeds kun nen uit voortkomen Men is over tuigd dat men naar middelen moet uitzien om de politieke werking der geestelijkheid te keer te gaan, t is niet omdat de godsdienstige belangen der inwo lers het vereischt aat men sedert veertig jaar bijna in alle ge meenten het getal onderpastoors heelt vermeerderd de wegen zijn verbe terd en afgelegene wijken, waar men over jaren per luchtbal moest heueu- trekken, zijn thans gemakkelijk ge- .s'y- xX— - OORUIT rts i - s i 't> -l I>>S -•

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 1