•1881.
Aalst, 10 Februari.
Fu. 4-00
¥88
li
tj I IJ
Jj
fl p p ff rip
's jaars voor de stad.
aankondigingen
15,l,c" den drukregel.
V O O R U I Tg
verschijnt wekelijks
den Donderdag
in den namiddag.
s jaars voor heel het
land.
0c abonnementsprijs
is voorop betaalbaar.
De aankondigingen
verzoekt men uiteriijk
des Woensdags voor
0 uren namiddag te
zenden.
fs f f\
u
El
M.
Compagnie Générale de Publicity Etrangèrp G. L. Dau.be et CA Paris, Londres, Frankfort s. M., Berlin, Yienne, Zurich etc
VOOR ÏEDERÈEN
Heeren Notarissen, nijveraars,
handelaars, kooplieden, winke
liers en ambachtslieden sedert
een jaar is de YOGFoLTF een
der meest verspreide en gelezene
liberals dagbladen Sedert een
jaar hebben wij in ons arrondis
sement alleen meet'dan 400 abon-
ncnlen bij gewonnen. Overal, bij
/meren burger is de VOOR Lil 1
gekend. Daarom beeft iedereen er
belang bij, indien men iets ml
avnonceeren of ruchtbaar maken,
het in den VOOR LIT Ie doen
7j Den. Ooodkoop en schoon werk,
spocd'ge bediening en treil dijken
handel, ziedaar wat wij het
geëerd j ubliek aanbieden.
De. REDACTIE.
DE ËXCOMUNICAtlE.
Bier in België hebben wij, tus-
schen dit en twee jaren, zoodanig van
excommunicatie, verdoemnïs, vage
vuur, enz. enz... hooren spreken
dat wij er maar weinig meer in ver
schieten. Maar zoo het schijnt, in
Frankrijk is dit deuntje nog niet afge
zaagd, want een fransch blad deelt
ons het verslag mede over eene rede
voering voor eenige weken door een
professor in de godsgeleerdheid aan
DE ZEDELIJKHIED IN DE KERK.
Men weet met welke zorg de katho
lieke bladen vermijden melding te
maken van de talrijke veroordeelin
gen uitgesproken tegen priesters of
paters.
Nu maken deze zedeprêekers zich
de feiten ten nutte, de brusselscbe
politie ten laste gelegd, om te bewe
ren, dat.de tegenwoordige tijden in
goddeloosheid en onzedelijkheid alles
te boven gaan. De schuld van dat alles
zijn, dat is klaar, de liberalen en vrij
metselaars, die den Catechismus ver
achten en den pastoor beletten in de
school, baas te spelen.
Het spijt on^ voor onze tegenstre
vers, maar wij beweren dat onze ze
den beter zijn dan die van vroegere
tijden, wanneer de godsdienst bloei
de, wanneer de koning de kerk met
alle macht voorstond, wanneer gees
telijken van allen rang het voorbeeld
gaven van het schroomelijkste zede-
bederf.
Halen wijeenige staaltjes aan, geno-
men uit de Geschiedenis van Frank-
de faculteit van Rijsel, uitgesproken
Wij zijn overtuigd dat er vele van
onze lezers zijn die nooit al te wel
verstaan hebben wat zij toch al ver
loren met uit den schoot van onze
moeder de heilige kerk te zijn ver
worpen, zooals'een hoop kwajongens
die hunne moeder te lastig zouden
vallen.
Het moet zoo zijn, want in zijne eige
ne gedachten volharden, dwaas ge
noeg zijn om zijnen iuil uit te voeren
in plaats van dien.eens boerenjongens
die door het uitscheren van zijn dom-
men kop en het aantrekken van een
zwarten rok, bijzondereen bovenna
tuurlijke macht verkregen heeft, zul
ke daad kan enkel gepleegd worden
door iemand die niet weet wat hij te
wege is te verbeuren en welk een on
eindig heil hij ten pande gaat stellen
door. die arme moeders-te verlooche
nen zij die zooveel goed aan de vol
keren gedaan heeft, bijzonderlijk als
zij de oppermacht in handen had.
Volgens voornoemde professor, is
het leven van diegene wellc^ in den
ban der kerk geslagen zijn, iets on
mogelijks hun geweten moet onder
dien slag verpletterd blijven. Luis
tert liever
Als de excommunicatie in den
ban der katholieke samenleving
eene ziel slaat die haar door het
doopsel toebehoort, en ze belet deel
te nemen aan het goede en aan
de voordeelen die deze samenleving
rijk.
Eer hij priester gewijd werd, was
de abt Dubois gehuwd geweest met
een eerlijk meisje, dat hij verliet om
te Parijs de fortuin te gaan beproeven,
waar hij knecht werd van den pastoor
der Si'nt-Sulpicius-Kerk.
Later ging hij over bij den hertog
van Chartres als huisonderwijzer van
diens zoon, den hertog van orléans.
Deze laatste, die Regent van Frankrijk
was gedurende de minderjarigheid
van bodewijk XV, liet later genoeg
blijken welke voortreffelijke opvoe
ding hij van den abt Dubois ontvan
gen had.
Een geschiedschrijver van dien tijd,
St-Simon, verhaalt dat de abt Dubois
zijnen leerling in de ontucht aanstook
te, hem overtuigde dat de godsdienst
slechts goed was voor het gemeen
volk, en dat rechtschapenheid bij de
mannen en deugd bij de vrouwen
enkel hersenschimmen waren.
Is dat niet een voorbeeldiger op
voeder 1
De hertog van Orléans, Regent ge
eigen zijn wanneer zij haar het
recht onttrekt de sacramenten te
ontvangen, de plechtige diensten
«bij te wonen, in gewijde aarde met
de plechtigheden der kerk begraven
te worden, eindelijk, wanneer zij
tot haar hoogste punt van streng-
beid rijzende,den schuldige van bet
voordeel der openbare gebeden be-
rooft en hem zelfs builen de gewo-
ne betrekkingen van het BTJRCER-
LIJK LEVEN sluit, is het mogelijk dat
dergelijke slag een geweten onge-
roerd laat (wij vinden dat ook en
nu verstaan wij waarom er onder de
geetelijken zooveel mannen zonder
geweten zijn.)
Zooals men ziet, zijn die geesti-
gaards overal en in alle gelegenheid
dezelfden zij komen nog altijd met
hun- middeleeuwsch stelsel voor den
dag en willen het burgerrecht doen
buigen voor het goddelijk recht, 't is
te zeggen, de gezamentlijkheid van het
volk onderwerpen aan de grillen van
een dweepzuchtig gedeelte Spre-
eer vergeet slechts ééne zaak hierin
dat is, dat de wet, in den persoon
van den burgemeester of anderen
oeambte der openbare macht, die nei
ging eenigzins verhindert en den ver
doemde in het burgerlijk leven behoudt,
niettegenstaande de pogingen van de
zwarte bende.
Redevoeringen zooals die van den
rijseLchen professor hebben toch een
goeden kant wij, gij en rjog vele
andere, wisten niet heel juist hoe de
worden, beloonde zijnen onderwijzer
met hem eersten Minister te benoe
men.
Onze Heilige Vader bleef ook niet
tar achter, en beloonde de deugden
v;n den abt Dubois met hem Kardi-
nial uit te roppen, de hoogste waar-
dgheid na die van Paus. wanneer hij
Aartsbisschop van Frankrijk was,
iéld hij open hof waar zijne liefjes
mchtfeestjes inrichtten, waar bij die
v;n onze dagen niet kunnen vergele-
krn worden. Eens Kardinaal gewor
den, steegzijne liederlijkheid ten top.
Mevrouwen de Parabère, de Tinien
ei andere hielpen hem het leven aan-
gnaam doorbrengen, en... onnoeme-
like schatten verkwisten.
Nooit was de zedeloosheid zoo
loog gestegen en nochtans, voor de
lctholieken, was dat de goede tijd.
Noemen wij nog Kardinaal de Ri-
ctelieu die bijeenkomsten (rendez-
vms) hield met Marion de l'Orme,
ene der beruchtsle hvan haren
t d Paus Alexander VI was zeer be-
exeommunicatie bepaald wordt en
in welke gevallen wij ze verdiend heb
ben Ewel 1 spreker somt ze ons
op, en na lezing dier opstelling, ko
men wij tot de overtuiging dat er niets
meer aan te doen is, dat wij hoog en
laag, diep en breed de excommunica
tie vrij willidg verwekt hebben. On-
noodig er nog op terug te kom'efl,
wij zijn en blijven er buitens ten
ware, natuurlijk, det wij ons lieten
overhalen tot betere gedachten en
verbrandden wat wij vroeger aanhad
den en nu aanhadden wat wij vroe
ger vei branden avilden (geestelijke
stijl, andere gezegd den schijnheili-
gaard spel en of casaque keeren)
Onder de gevallen die ons meest
getroffen hebben en waarvan er
schrikkelijk veel in Belgie moeten
zijn, komt het volgende. Wij vertalen
letterlijk.
y> Openbare bedienden wier ambt
eenige medewerking na zich sleept
in daden door den paus afgekeurd
of strijdig met de wet van God en
van de kerk (die mannen verwar-
ren ziet altijd met God zelf) moe-
ten hun ontslag geven, alvorens de
absolutie te verkrijgen.
Bij gevolg, een arme expedition-
naire aan 300 franken 's jaars, in
dienst onder een liberalen gouver-
neur( die eenen brief geschreven
heeft waardoor een pastoor buiten
het een of ander leerwerkhuis of
schoolbelüik gesteld wordt, is ij so
roemd om zijne ongebondenheid,
zijne vergiftigingen en andere deug
den, enz.
Waarlijk, als men dat alles bedenkt,
ziet men dat de katholike bladen voor
zichtig zouden handelen met h:er
over te zwijgen.
Is de toestand nu beter Wel 1 en
de ontelbare veroordeelingen van
peters en pastoors, waarvan de ga
zetten opgepropt zijn, meestal om
meisjes en jongens den Catechimus
op eene nieuwe manier te hebben
aangeleerd
Dat de katholieken niet spreken
van hetgeen in Brussel gebeurt, en
bijzonder de gebeurde schandalen
niet aan de liberalen toeschrijven, of
we zijn in rechte hun te antwoorden
met hei Evangelie: Gij, huichelaars!
eer ge er aan denkt den stroohalm
uit het oog uws broeders te trekken,
verwijdert eerst den balk die in uw
eigen oog steekt
Hierop komen we later terug.
Karl.
r
i%"0
wminmiin ibiimiimmi
b-eju'e v, c-war s'Ztetryt^
III III IIIIHIHHil HI—Mil
o