1881. Aalst, 44 Februari. JV33. Fe. 4-00 Fr. 4-78 's jaars voor de stad. aankondigingen 15men den drukregel. VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. s jaars voor heel het land. De abonnementsprijs is voorop betaalbaar. De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 6 uren namiddag te zenden. Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C;c. Paris, Londres, Frankfort s. M., Berlin, Vienne, Zurich etc DE VERVOLGING. Het groote deel der klerikale druk pers spreekt bijna wekelijks met min achting en kleinhartigheid over de gemeente onderwijzers en onderwij zeressen. Geene week gaat voorbij zonder be schimpingen en lasteringen tegen die opvoedersuitgebraakt. De lang en kort gerokte opstellers van die zeverbladen die het noodigachte zulke uitbrakingen tegen deftige en ware burgers uit te galmen, behooren tot de klas men- schen, waarvan Christns zegde Zij aanbidden mij met de lippen maar niet met hun hert. Immers, al wat zij uitspuwen is gal en laster tegen hunnen evenm.ensch, terwijl de christelijke grondleer, waarvan zij zich de verdedigers noe men, hun de liefde tot den evennaas te oplegt. O de Phariseërs Aan het hoofd der vijanden die lastertaal en venijn tegen de opvoe ders der jeugd uitbraken, staan onze priesters. Ziet ze aan het werk Hoort gij ze nog in hunne sarmoe nen spreken over het Evangelie van den dag Hoort gij ze nog de liefde van man voor vronw van ouders voor kmde ren, enz., aanprijzen en aanmoedi gen 1 Hoort gij ze nog over de deugden spreken die den goeden burger, den braven werkman en den verdienste lijken huisvader uitmaken O neen In predik- en biechtstoel verdoemen en slaan zij duizende en duizende menschen in den ban. Zij maken de vrouw tegen den man op en de kinde ren tegen hunne ouders. Zij zaaien twist en tweedracht in huisgezinnen waar vroeger eendracht en geluk re geerden. Zij spotten met 's lands wetten en hitsen het volk op tegen die wetten. En om het volk des te gemakkelijker te verleiden, schreeuwen zij op alle toonen dat zij vervolgd zijn en dat er hun welhaast niets anders overblijven zal dan naar andere streken weg te trekken. Burgers, ze zijn vervolgd Wij gaan' u de proeven geven die u ontegensprekelijk zullen bewijzen tot hoeverr e die vervolging tegen de gees telijken zich uitstekt. Onnoozele martelaars De 12 apostelen en de discipelen van Christus leden dikwijls honger Zij waren arm en vergeten In 1832 telde men 3870 betaalde priesters, die 2 millioen en half bin nenpalmden terwijl men in 1880, 4997 priesters b it die 4 millioen en half aan de Staatskas kosten. Het'bujet der pastoors, kapelaan- kens en onderpastoors is dus verdub beld, sedert de omwenteling O de martelaren Wat zijn ze toch vervolgd. En zeggen dat de katholijken, gedu rende de vier eerste jaren die het Con gres volgden, de onderpastoors niet als godsdienstdienaars betaalden, om dat zij hun betwisten recht aan die jaarwedden te hebben. En ziet ze nu de onderpastoorkens, met een bndjet van EEN MILJOEN voor hen alleen Een miljoen om hun kiezingwerk en hunne ondernemin gen bij de oude en rijke douairières te betalen. Pechtuh gesproken, dat is goed betaald Wij wachten ons aan dit aanwoord van de klerikalen Het budjet vad het openbaar on derwijs is ook van de kleinste niet. Aangenomen, maar het nut en de noodzakelijkheid van het onderwijs van kant gelaten, vinden wij dat die zelfde pastoors, kapelaankens en on derpastoors, een tweede en veel vruchtbaardere bron hebben die van hen oprechte renteniers maakt. Doopsel, trouw, sterften vullen hunne coffres-forts met stukken gouc. en zilver want kopergeld kennen o willen zij niet. Het geld stroomt naar hunne huizen langst alle kanten ter wijl de schoolmeester zich met zijne jaarwedde moet te vrede stellen om zijne dikw'jls talrijke kinderen op te brengen. De priester integendeel heeft maar op zijn eigen te denken, want voor hem bestaat er geene fama- lie, nooit zal hij eenen burger aan het land verschaffen. En dat zijn dan mannen die onze schoolmeesters, renteniers noemen en bespotten en beschimpen zij die 23 uren per dag doorbrengen zonder iets te doen, dan eten, drinken en slapen, zouden veel beter doen, el keen in vrede laten en zich alleenlijk mei hud lui leven, op te houden. Wat zijn ze toch vervolgd, niet waar Maar het is (juist ompat zij het zoo gemakkelijk op de wereld hebben, dat zij het noodig vinden, zich met politieke zaken te bemoeien -en twist en tweedracht in de maatschappij te zaaien. Zoo is het altoos geweest: die het te gemakelijk hebben, worden immer onmogelijk in de samenleving en zoe ken hunne ledige uren te slijten in beknibbelen en bedillen. Heer Opsteller zondag was ik bij geval te Baarde- in de hoogmis. Gelachen Ja daar heb ik gelachen. De pastoor donderde er eene uur lang op de libe ralen, de francs-macons en de slech ten, met zulke razernij, dat hij er heesch van werd en van armoede uit zijn kuipken moest. Waarom al dien smaad naar het hoofd van personen geworpen, die in rechten handel voor hem niet moeten onder doen Waar om dien vloed van woorden die van eenen onverzoenlijken haat getuigen? Eenvoudig omdat de gemeente-onder wijzer eene avoddschool had geopend, en dat deze, hoewel het jaar fel ge vorderd is, door een veertigtal leer lingen werd bijgewoond. Eenen per soon zsg ik, nen dikken met dom ge laat, welke die woorden met zelfvol doening aanhoorde, maar de meesten lieten onverschillig of ontevreden het hoofd hangen. En geen wonder Ik heb vernomen dat Baardegem veel ongeleerden telt deze konden nu leeren lezen, enz., en nu zijn zij ver oordeeld onwetend te blijven, ten ware zij zooveel hart hadden om naar zulken onnoozelen, dwazen praat niet te luisteren. Gij zijt verdomd Brulde de gewezen pastoor van Schendelbeke. (Gij kent hem zeker wel, heer Opstel ler Verdomd, omdat men leert le zen schrijven en rekenen Ha lia haü! Maar de katholieke meesters doen niets anders, als zij het nog doen, want de meesten kennen het zelf niet, zijn die dan ook niet ver domd Hoe durven sommige geeste lijken zich zoo verlagen, dat zij het volk met zulke ongerijmdheden paai en. Verleden Vrijdag, was ik alweer in het gelukkig Baardegem. Toen was er groot nieuws. Men zegde mij dat die dikke persoon waarvan ik hooger sprak, alle avonden aan de school wacht houdt men kent hem aan zij nen lompen gang hij geeft afgrijse lijke palakken op de kassei, zoo ver telde men. Andere pakzakken staan in de aanpalende straatjes. Bij het eindi gen der lessen vangt hij met de leer lingen gesprekken aan, maakt hen van de school afkeerig en gaat dan al palakken huiswaarts. Ja, hij loopt de huizen af, de menschen bedreigende hun onderstand, land te ontnemen, zoo zij nog hunne zonen naar de avondschool zenden. Dit land afne men is echter maar eene bedreiging, zij zouden niet durven, men heeft mij nog al eenige liberale eigenaars opge noemd die in Baardegem land hebben en die zouden ook wel kunnen begin nen. Donderdag avond, 17 Februari, ging het er anders. Dan stond de pas toor, kwaart voor 9 ure, vergezeld van een verwaand ventje dat eene lantaarne droeg en juist geen vriend van den gemeente-onderwijzer is, aan de school te wachten. Dat ventje, nu den lantereman geheeten, stak zijn licht omhoog, terwijl de pastoor, lelde. Deze wenscht nog eens voor de Commissie te komen zijn wensch zal vervuld worden. Gij ziet het Mijn heer, de katholieken dwingen niet he Maar die dwang zal een einde ne men, Veel jongelingen zijn uit de avondschool gebleven omdat zij er toch maar eenige dagen meer kunnen gaan. Met October keeren zij er we der zij hebben gezien dat de onder wijzer niets anders wenscht dan hen te bekwamen dat hij zijn best voor hen doet dat er vóór en na de klas gebeden wordt. En volgt de pastoor dan nog den raad van bovengenoem- den dikken vent, gaat hij in zijne he vigheid voort, dan staat hem in Baardegem een tweede Schendelbeke of iets'ergers te wachten, want daar ook heeft men de leus niet vergeten De Belgen zijn getrouwe onderdanen Maar verdragen geene dwingelandij. OPGELET LEZERS! De discussie over het budget van ju- ticie is in de Kamers begonnen De religievervolger Bara h eeft. weder iets in den zin om de geestelijkheid te plagen en zonder brood te zetten Denkt er op na en uwe hairen zullen te berge rijzen De minister van jus- ticie weigert de jaarwedden der bis schoppen te verminderen, weigert te raken aan de pensioenen der pastoors en kapelaans. Hij zegt dat de pensioe nen derlagere geestelijkenniet te groot zijn, en hij nog zonder inlichtingen is betreffende de profijten die zij genie ten door hunne bediening. M. Bara weigert in 't wilde te schermen, wil met kenis van zaken oordeelen om niet onrechtvaardig te slaan, alhoewel de geestelijkheid in Belgie in eenen staat van welstand verkeert die zij nergens in de wereld geniet Ziedaar met welke gruwzame pries- tervervolgersinzichten de zoo zëer ge vloekte minister van justicie bezield is. De klachten der geestelijkheid zul- OORUIT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 1