1881. Aalst, 26 Mei. IV 48. Fr. 4-00 Fr. 4-73 ¥003 ¥EIJHEID WAASHEID EI SECHT. 's jaars voor de stad. 15"""' den drukregel. aankondigingen V VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. s jaars voor heel het land. Re abonnementsprijs is voorop betaalbaar. De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 6 uren namiddag te zenden. Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C. Paris, Londres, Frankfort s.M., Berlin, Vienne, Zurich etc DE KATHOLIEKE KOETS. Wij hebben het reeds dikwijls ge zegd, dat er tusschen de zoogezegde gematigde of verdraagzame katholie ken en de ultramontanen of heete- koppen, bijna geen of toch maar zeer weinig verschil bestaat. Het klerikglismus, hier in Aalst de bokkerij genoemd, is eenigszins te vergelijken aan een gespan. Er zijn paarden, een voerman, eene koets of diligencie en reizigers. De paarden zijn Woeste, Jacobs, Cornesse en Malou. De voerlieden zijn de jesuieten, de bis schoppen, pastoors en onderpastoors, die hunne paarden goed afrossen, als zij niet hard willen draven. De reizi gers zijn mannen gelijk Thonissen, De Haerne, enz., in den grond goede en brave lieden, die te oud geworden zijn, oCgeene karaktersterkte genoeg bezitten om zich zeiven te geleiden, en zich derhalve laten medevoeren. Err dat men niet zegge, dat deze vergelijking overdreven zij of bij het haar getrokken. De «priester, ziedaar den waren, den eenigen koetsier der klerikale di ligencie. Al wat de jesuieten willen, de kle- rikalen willen het ook. Kunt gij le zers, een klaarder bewijs dezer waar heid vinden, dan in de documenten door Monseigneur Dumont afgeleverd en in de Tribune de Mons opgenomen? Herinnert gij u nog, het gedrag van den nuntius en van den paus in de zaak van de gedachtenivisseling met ons gouvernement Welke oprecht heid en rechtzinnigheid daar in te vin den is, hè Hoe stichtend is dat alles toch, 't is om er de tranen van uit de oogen te doen rollen Overigens, wat wilt gij toch beters verwachten van eene partij, wier pro gramma gansch vervat is in de vol gende vraag en antwoord van den kleinen catechismus van de bisdom men Mechelen, Luik, Doornik en Na men Vraag. Wal zijn wij aan onze geestelijke oversten verschuldigd Antw. Wij moeten hun gehoorza men, ze eerbiedigen als luitenanten van God, ministers der Kerk, DAN ZELFS WANNEER ZIJ EEN SLECHT LEVEN LEIDEN. Hebt gij het beet, lezers En vergeet niet, dat de catechismus het woord Gods is,....ik vind dat subliem JAN ONVERSAAGD. DAT MOET WEG Het belachelijk èn hatelijk spel, dat de bisschoppen hebben gespeeld in de schoolkwestie, de weigering van absolutie aan brave en verstandige ouders, die hunne kinderen aan ge leerde en treffelijke gemeenteonder wijzers toevertrouwen, liever dan ze bij de smeerlappen Van broerkens te zenden de dagelijksche bewijzen die de menschen hebben, dat onze heden- daagsche priesters van de Kerk eenen winkel maken, de sacramenten ver- koopen en met God en zijn gebod spotten, dit alles, zeggen wij, heeft ve§l menschen doen achteruit peinzen en dien aardigen boel doen onderzoe ken. Zoo wordt er hedendaags veel gesproken over de afschaffing van de biecht. Vele vrouwen hebben aan hunne mans bekend, dat zij dikwijls schaamterood werden in den biecht stoel door het onderhoud dat zij met den priester hadden. Zegt mij loch eens, beminde lezers en lezeressen, waarom de man de vrouw moet biechten Kan de Kerk ook geene vrouwen tot priesteressen maken Zij maakt er wel nonnen en begijnen van Vroeger waren er in de kerk priesteressen. Dat de vrouwen bij de vrouwen te biechten gaan. daar vinden wij niets in, maar dat de man nen de biechtvaders zijn van het schoon geslacht, kunnen wij nooit aannemen en zullen wij altijd als een schandaal doen doorgaan. Is het inderdaad geen schandaal, dat jonge priesters zonder opvoeding, zonder ondervinding, welke driften te voldoen heiiben en ze onder den neus der getrouwde mannen voldoen, bui de wete van zekere huisvaders, nadat zij voorafgaandelijk in den biechtstoel de vrouwen en meisjes bedorven heb ben, dat diezelfde priesters, zeggen wij, dan nog de bewaarders moeten worden der innige geheimen onzer vrouwen en meisjes, dat die mannen hunne geestelijke bestuurders wor den Er bestaat hedendaags onder het volk gelukkiglijk een veldwinnend ge voelen, het gevoelen van de oorbiecht afteschaffen. De oorbiecht is eene hatelijke in stelling der middeleeuwen, welke aan de christenen opgedrongen is onder de bedreiging van door het zwaard of het vuur te sterven De beweging tegen deze helsche uitvinding bestaat in vele harten, maar alleen de lijd, geholpen dooi de algemeene verspreiding van het onderwijs, zal er toekomen, haar voor altijd uit de beoefening van den katholieken godsdienst te verbannen. De pries'ers verwijten ons, dat wij niet te biechten komen. Wij antwoor den, dat wij niet aan de kracht der absolutie gegeven door een mensch gelijk aan ons, gelooven Maar de katholieke burgers, die ter goerter trouw gelooven aan de vergif fenis hunner zonden door de absolu tie van den priester, moeten soms toch aardige overwegingen maken, als zij bijvoorbeeld eens nagaan, dat het gesticht der broederkens te Ronse, sedert verscheidene jaren het tooneel is geweest der vuilste en walgelijkste zonden door de justicie met 217 ver oordeelingen gestraft. Al die smeer lappen gingen ten minste eenmaal in de week te biechten en ontvingen twee, driemaal ter week decomnumie. Hun geestelijke bestuurder wist niets of bijna niets van de schelmstuk ken waaraan zijne boetelingen zich plichtig maakten. De broerkens hebben bijgevolg hun ne zonden niet bekend aan hunnen biechtvader Zoo dikwijls zij dus te biechten geweest en te communie ge gaan zijn, zooveel sacrilege biechten en communiën JFij zullen zien of de Kerk eene uitboetende ceremonie zal bevelen, om aan God te vragen, het minste spoor der afgrijseljkheden welke in dat klooster hebben plaats gehad te doen verdwijnen. Holala denkt er eens op na, hee- ren priesters Denkt eens op die duizenden keiligschenderijen i Denkt er op, gij, die de ouders doemt en excommuniceert, welke hunne kinde ren niet aan de broederkens willen zenden, om ze door deze monsters te laten bezoedelen. Denkt er ook op na, gij katholieke burgers ep boeren, die met uwe penningen en uwen invloed zulke smeerlappen ondersteunt zul ke eerlooze wezens, bedervers van al wat wij het duurbaarst op aarde heb ben onze kinderen Gij, verblinde menschen, begaat eene slechte daad met zulke scholen en zulke wangedroch lelijke kerels te ondersteunen, en zoo er eene hel be staat, zal God u tot straf eene plaats in het rijk vanSatan aanwijzen. JAN TRULLEMANS. MISPEUTERD Men zocht een woord om meer of min betamelijk de schandelijke daden te noemen waarmeê de Broerkens zich zeiven en de kinderen, die hun toevertrouwd zijn, zoo dikwijls be zoedelen. 't Was moeilijk otn vin den zulle En ook hebben wij het niet gevonden. Maar eene klerikale gazet, Het Vlaamsch Heelal, heeft liet uitgedacht, en de heilige Gazette van Brugge heeft het verkondigd. Wij danken haar alle beide harte lijk. Het Heelal zegt Men ziet daardoor dat de geuzen- bladen stillekens mogen zwijgen, wan- neer het een of and^r broêrken wat MISpeutert 11!» Kon men beter vinden Neen Gevolgtrekking Bij de Broerkens is peuteren de regel. AlleenMISpeuteren i$ uitzonde ring en strafbaar. Maar, voor EEN (niets van de 26 van Ronse, wel te verstaan die zich MISpeutert en voor't ge recht komt, hoevelen toch, die het doen in al de regelen van die kunst, welke de tribunalen niel dulden, en toch verdoken blijven. Ook, om het heilige woord Liefde niet langer meer te bezoedelen, zal men die Broerkens voortaan hunnen waren naam geven PEUTERBROERS Fiat 1 DOET DAT OOK ALZOO. Toen de overheid geweten heeft, dat onwaardige leden van het officieel on- d.erw js hunne plichten vergaten, zijn zij zonder meêdoogen, afgesteld en zullen nooit in eene andere officieele school toegelaten worden. aarom doet de geestelijke over heid dat ook niet De bisschop van Gent heeft maar de kostschool van Ronse gesloten, als er reeds verscheidene veroordeelingen, voor aanslagen op de eerbaarheid, tegen de broederkens uitgesproken waren. Maar Zijne Hoogwaardigheid heeft wel de kostschool gesloten maar het klooster, waar het kwaad kruid uit voortkomt is niet gesloten en de broederkens die het kwaad gesticht hebben zijn niet afgesteld, en zullen na hunnen tijd in het Rasphuis uitge daan te hebben, op nieuw als oplei dersvan de jeugd optreden. Ziedaar de waarborgen die het kle rikaal onderwijs oplevert. DE VERVALSGIIERS. Het schijnt dat de vraag om M OORUIT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 1