Aalst, Fr. A ID EI iV II. 's jaars voor de stad. 15mon den drukregel aankondigingen VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. 's jaars voor heel iiet land. Re abonnementsprijs is voorop betaalbaar. M «F De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor G uren namiddag te zenden. 1 Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C. Paris, Londres, Frankfort s. M.Berlin, Vienne, Zurich etc ALLES IS GOMEDIESPEL. Een ieder* weet, hoe onze geestelijk heid is opgestaan tegen de wet van 1879 eenieder weet, hoeveel ban vloeken er geworpen geweest zijn voor het onderwijs van den godsdienst in onze scholen. Hoe stond onzen pries ter vrij van dit onderwijs te geven, nog meer, zij hadden de keus der u- ren en des lokaals maar dat stond hun niet aan zij hadden liever te onthouden, en in dat geval zou de onderwijzer met dat gunstig onder richt gelast zijn. Dat was juist wat zij verlangen. Men moest de officieele scholen doemen en daarin vonden zij het middel. Wij alleen, vonden zij uit, hebben recht het godsdienstig on derricht, te geven, en al wie doet wat wij niet gedoogen, is in den ban der kerk, en zoo werden in eens dui zenden onderwijzers en ouders, die hunne kinders naar de scholen zon der God dorsten zenden, geban vloekt. Maar God is overal dezelfde niet, of liever er zijn volgens onze heden- daagsche geestelijken veel, ja zeer veel goden. Men zegt immers Gij Icejt gelijk God in Frankrijk, er is daar dus een ander God. Bewijs Wat aebeurt er nu in Frankrijk Eene nieuwe 'schoolwet is daar ook aan de orde van den dag. In die wet wordt er van geen godsdienstig on derwijs gewag gemaakt en zij wordt gestemd door den senaat en daar stelt een senateur, de ware Woeste, de echte iWalou der clericale partij in Frankrijk, een adement voor, waarbij in het artikel 2 zou gebrachl worden, dat het godsdienstig onderwijs in de officieele scholen zal gegeven worden door de ministers der eeredien sten, hunne afgevaardigden of door den onderwijzer zeiven Tot beter verstan- ziehier het arti kel betrekkelijk dit onderwijs in on ze wet Het godsdienstig onderwijs is overgelaten aan de zorg der ouders en der ministers van de verschillende eerediensten. Een lokaal wordtin de school ter beschikking van de pries ters der eerediensten gesteld, om er het zij voor of na d e schooluren het godsdienstig onderricht te geven En hier volgt het artikel in de Fran- sche wet. Op verzoek van de ouders zullen de ministers der eerediensten, hunne afgevaardigden of de onderwijzers,als deze er in toe stemmen, het godsdien stig onderwijs mogen geven in de schoollokalen buiten de uren der school, en zich schikkende naar liet reglement van inwendige orde dat door den departementaJen raad zal opge maakt worden. Ziedaar, wat onze geestelijken zoo hevig bij ons bestrijden, wat zoo he vige en menigvuldige banvloeken en zoo driftige sermoenen gekost heeft, dat vraagt de geestelijkheid in Fran krijk, dat beschouwt zij als eene ze gepraal voor de kerk. En zeggen dat die mannen beweren dat er maar een God is, wiens die naars zij allen zijn, en dat zij durven staande houden, dat de kerk een is en overal dezelfde leering volgt Comedie l comedie ja honderd maal comedie (Weekblad van Oostende. KLOOSTERS EN MIRAKELS. Ik verzoek U een oogslag te wer pen in de huishoudens uwer kennis sen. Gij zult weldra de overtuiging op doen, dat de grootste eendracht of geluk er niet altijd heerschen. Van de tien familien, zult gij er zes, en misschien wel acht vinden, welke door de geestelijkheid ondermijnd worden. Ja eilaas, de katholieke, apostolie- ke en roomsche religie is niet juist de godsdienst van liefde en vrede door den stichter gedroomd. Hare apos tels door heerschappijgeest doordron gen, zaaien sedert eeuwen tweedracht en haat in de familien. Tot staving van mijn beweren zal ik u vertellen hetgeen voor eenige da gen te Luik voorviel en wat schier da gelijks gebeurt. Mevrouw Z... is weduwe. Sedert dood van haren echtgenoot heeft zij al hare kinderen achtervolgens ver loren, met uitzondering van eene dochter, die gisteren nog haar troost en eenigste vreugde was. Zooals vele arme vrouwen door rampen getroffen, nam ze de kerk tot toevlucht denkende daar troöst te vinden tegen haar leed verlichting voor hare smarten zij was fanatiek godvruchtig geworden. Hare dochter te midden van al dit verdriet, die droefheid en godsdiens tigheid, groot geworden, was van een aard van overdreven misticisme. Schoon en bevallig bezat ze niet de minste behaagzucht eigen aan meisjes van haren ouderdom. Zij was ten uiterste bloohartig, vreesde de wereld en verliet geen oogenblik hare moeder. Ik heb u vergeten te zeggen dat vrouwZ... zeer rijk was, en altijd zeer mild is geweest. De pastors barer pa rochie bezochten aanhoudend haar huis en waren voor haar en nare dochter ook zeer mild.., en paternos terwerk. De zusterkens van een naburig klooster waren ook zeer bezorgd voor het welzijn der beide dames. Al die zorg, vriendschap verkleefdheid al deze buitengewone gedienstigheden verborgen ,een deel Bazilius doet niets zonder te weten waarom. Inderdaad, een dezer dagen, ver klaarde de dochter aan hare moeder dat zij vast besloten was in een kloo ster te gaan. De arme vrouw was van de hand Gods geslagen, zij bad, smeekte, bevool zelfs alles was vrpch'teloos Men had dat onschuldig en verblind meisje zoo behendig oveihaald, dat zij geen oogenblik geaarzeld heeft hare zoo diep beproefde moeder ie verlaten Zij weigerde hare god vruchtige ikzucht in te zien. Ja, zij liet hare moeder alleen met hare smart en wanhoop,., Moet ik hier nog bijvoegen dat die zwarte raven nog eens over ons zege pralen Weldra zal dit jong meisje het ouderlijk huis verlaten zij zal het misschien met vreugde doen, zonder eenen blik te werpen op haar, wier laatste hoop zij was die ongelukkige gaat zich ineen klooster op sluiten En een glimlach op de lippen, het oog door begeerlijkheid ontvlamd, zullen de gerokten van beider ge slacht het oogenblik afwachten om eene prinselijke gifte te kunnen in palmen in afwachting van het erfdeel waarop zij nietlang zullen wactenh, want met het kind te ne men, dooden zij de moeder.... Het ir nu reeds 19 eeuwen dat het christendom zulke schurkkerijen pleegt dat het schelmstukken op schelmstukken begaat, lafheden op lafheden, wreedheden op wreedheden bedrijft zonder dat de garische wereld van verontwaardiging opsta om der gelijk daden te beletten. Kloosters moesten er niet bestaan, die zedelijk gevangenisen, diende een welingerichte Staat niet toe te laten De rechtbanken veroordeelen zoo gezegde tooverheksen, die eenvoudig zekere snullen weten geld af te tru gelen..., maar onze moeder de Heilige kerk en hare geldzuchtige die naars, hebben wel de mirakels uitge vonden... waartegen hekserij en goochelaarspel niet kunnen opwegen. Opsluiting in de kloosters en mira kel goochelarij door de geestelijkheid, dienden door de wet gestraft te wor den- M. VERGAAN DER "WERELD. YYerd onlangs naar aanleiding van de te verschijnen komeet door een ongeluksprofeet voorspeld, dat de aarde daardoor in brand geraken en vergaan zou. thans komen de itali- aansche bladen weder voor den d ig met eene profetie van Leonardo Are- tino, die in de 14 eeuw te Arezzo bij Florence woonde, te vinden in zijn werk Aquüa volante, waarjn voorspeld wordt dat de weaeld vast en zeker den 15 november 1881 te niet zal gaan. Dat vergaan van de wereld zal 15 dagen duren, en de profeet geeft zelfs, als eene soort van programma, de vol gorde op, waarin het zal plaats heb ben. Op den eersten dag zal de zee bui ten hare perken treden Op den tweeden ook in het binnensle der aarde dringen. Op den derden zullen alle rivier en op den vierden alle zeedieren sterven. Op den vijfden sterven de vogels. Op den zesden storten de huizen in. Op den zevenden splijten de rotsen. Op den achtsten komt er eene he vige aardbeving. Op den negenden storten de ber gen in. Op den tienden worden alle men- schen stom. Op den elfden gaan te graven open. Op den twaalfden regent het ster ren. Op den derlienden sterven alle mensehen. Op den den veertienden branden hemel en aarde. En op den vijftienden dag volgt eidelijk de opstanding en het laatste oordeel. Nu zijn wij ten minste gewaar- schuw. en weten waaraan wij ons te houden hebben. Maar er zal zeker wel niemand gevonden worden, wien de akelige voorspellingen een enkel oogenblik van de schoone zomerda gen vergallen zullen. C'i, a ws 1 IX iiWSSP*

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 1