1881 Aalst, 25 Augustus. A'0 «1. Fr. 4-00 VOOR VRIJHEID WAARHEIDEN RECHT. F 's jaars voor de stad. a^nkon digiogen 15""" den drukregel VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. 's jaars voor heel het land. He abonaemenlsprijs is voorop betaalbaar. De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 0 uren namiddag te zenden. Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C1'. Paris, Londres, Frankfort s. M., Berlin, Vienne, Zurich etc MENSCHEN LEEST EN OORDEELT I De schoolkwestie neemt meer en meer toe de klerikalen willen de menschen in onrust houden tot Juni 1882, ten einde het kiezerskorps te doen gelooven dat de bloei van het land, dat orde en religie in gevaar zijn indien de liberalen aan liet roer blij ven. En wat is de uitslag van al het ge schreeuw der klerikale dagbladeren, van al het lawijt der pastoors De zwarte mannen hebben wel te predi ken op de nieuwe schoolwet, zij heb ben wel uittevallen tegen de onder wijzers en tegen de liberalen, al hun lawijt valt in 't water, weinig men schen bekommeren zich nog met hun getier. Het tegenwoordig gedrag der kleri kalen, hoe schandelijk het ook zij, zal ons veel goed doen laat ze maar voortgaan, zij blazen wind in de libe rale zeilen, zij maken ons werk beter dan wij zelf zouden kunnen doen. De schoolkwestie zal niet één van onze liberale vrienden de kazak doen kee- ren maar integendeel de vreesachtige liberalen versterken en het liberale leger doen vergrooten door vele ge matigde katholieken, die de nutteloo- ze uitgaven voor de kakscholen afkeu ren en met verontwaardiging op het gedrag onzer hedendaagsche geeste lijkheid nederzien. Door den schoolstrijd hebben de geestelijken hunne eigene ruiten aan stuk geslagen. De meest verblindste buitenmenschen beginnen den kleri kalen winkel te kennen. de dagelijk- sche veroordeelingen der zoogezegde schoolmeesters met God, de schan- dige feiten van Ronse, Maltebrugge en honderden andere plaatsen hebben het volk eenen walg ingeboezemd te gen die vuile broerkens, aan wien de klerikalen de opvoeding hunner kin deren toevertrouwen, bij wien zij den armen werkman en den geringen bur ger dwingen insgelijks hunne kinde ren ter school te zenden 't Roept wraak Waaruit bestaat het leger der kle rikale schoolmeesters Die vraag stellen is ze beantwoorden, niet waar lezers want daartoe heeft men maar eens le zien van waar zij meesten deels herkomstig zijn. liet zijn schier allen jonge melkbaarden zonder on dervinding, die pas van achter den koesteert komenof halfdood ge zongen kosters, of Jacquart-wevers, of zwingelaarsof de eene of an dere langoorige iVlidas, een ongelukki ge, die sinds lang zonder broodwin ning op de klavers loopt.... of erger nog, misschien een gewezen ransel drager, een eersten simpelen of fou- rier, die goed met den stok kan wer ken én de kinderen nu leert gehoor zamen MILITAIREMENT Van de weinige onderwijzers die hun ontslag hebben gegeven, zullen wij maar best niet spreken, want de slechte soldaten alleen loopen uit het leger weg, zoodat zulks voor het offi cieel onderwijs geen verlies 'maar eene goede zuivering mag heeten. Hier en daar is er een ambitieuss hulp onderwijzer overgeloopen. omdat hij in opstand tegen zijnen hoofdonder wijzer leefde of omdat hij van zijne o- versten niet werd op getrokken en hij derhalve weinig kans zag in het offi cieel onderwijs zijnen weg te maken. Ziedaar het uitmuntend personeel der kakscholen Moet het dan verwonderen, dal de ouders, welke hunne kinderen naar die scholen moeten zenden, putten in den grond klagen omdat hunne klei nen niets vooruitgaan, ja het weinige vergeten, dat zij in de gemeentescho len aangeleerd hadden Zonder de drukking, het ongehoord geweld en den dwang dien men op de ouders uitoefent bleven er geene tien kak scholen in geheel het land bestaan. En zeggen dat het voor dergelijke uilenkoten is, dat. men de burgerij en de boeren den laatsten cent afperst Dat het voor dergelijke onnuttige en kwaaddoende gestichten is, dat men het volk eene dubbele contributie op legt, dat men twist en tweedracht in huisgezinnen en familien stookt, dat men de burgers van een zelfde land tegen elkander in het harnas jaagt Vergeet het niet kiezers I Vergeet met October niet, wie u dat schoon geschenk der kakscholen heeft op den hals gelegd 1 Van uwen keus hangt grootendeels het voortbestaan of den val dier ezelsscholen af ZONDERLINGE HANDELWIJZEN De tienden, die tot in 4789 in voege bleven, zijn te goed gekend en zelfs nog te wel in de herinnering onzer bevolkingen geprent, opdat wij er lang zouden moeten op uitweiden. Aan de geestelijkheid liet tiende deel ge ven van alle vruchten der aarde en opbrengst van het vee, 't is te zeggen 10 op alle landbouwelijke inkom sten werd sinds de 0" eeuw. in 585 door de kerkvergadering van Macon als eene godelijke wel voorgespeld, aan welke men zich niet kan onttrek ken zonder verdoemd en veroordeeld te worden tot de vlammen der Hel. De armzalige plattelandschebevolkin- gen hebben ten allen tijde door aller hande middelen gepoogd dit ondrage lijke juk der lienden af te schudden, maar de bedreigingen der Kerk heb ben altijd ook gezegepraald over dien weerstand. De geschiedenis verhaalt te dien opzichte een feit dat wij gaarne nog eens aanhalen. In het jaar 793 was er in Frankrijk een groote hongersnood de ooust was dermate mislukt.dat bijna alle korenaren ledig werden bevonden. De 'priesteps namen die gelegenheid te baat om overal af te keiKtigen dat men in de lucht talrijke duivelstemmen had gehoord, welke verklaard hadden, dat zij den oogst vernield hadden, omdat de boeren hadden opgehouden eerlijk de tienden aan de geestelijken te betalen. W at daarin hoeft te verwonderen is niet de grove, belachelijke leugen, waartoe de gees'elijkheid hare toe vlucht heeft genomen zien wij haar immers niet heden nog beweren dat de overstroomingen en slechte oog sten straffen van God zijn, voor de misdaden der liberale regeeringen Zoo dat de duivels zeiven partij kiezen voorde priesters, hunne ergste vijan den. Zouden cr inderdaad wel goede duivels bestaan Men weet dat, volgens een alstoen algemeen verspeid gerucht, in het jaar 1000 de wereld moest vergaan, ue priesters onthielden de bevolkin gen in de geduchte meening en de vroegere geschiedschrijvers leeren ons dat zij alstoen van de lichtge- loovige zielen, die hunne rust in de andere wereld ten koste hunner goederen wilden koopen, ontzagge lijke eigendommen wisten af te trog gelen. Een enkel voorbeeld zal een ge dacht geven van dezen overvloed van schenkingen, die te dier gelegenheid aan de kerk zijn gedaan geworden. Men bewaart nog heden in de fran - sche archieven niet min dan 188 charters van schenkingen, die, tegen het jaar 1000, werden gedaan aan de abten Bernon en Odon voor de orde vim Clugny Alle deze charters begin nen met de woorden Appropinquante mundi termino enz. Het is wel te verstaan, dat, wanneer het jaar 1000 ongestoord ten einde was geloopen, de Kerk niets teruggaf, maar alles behield. De kruistochten ook zijn voor de kerk rijke bronnen van rijkdom ge weest. Bijna al de rijke edellieden, die ter kruistocht vaarden, maakten, vooraleer zij afreisden, laatste wilbe- schikkingen ten voordeel der kerk, omdat de geestelijkheid hen ver zekerde dat dit de beste middel was om hunne onderneming te doen gelukken en de zaligheid hunner ziel te verzekeren. St Bernardus, de vermaarde apostel der kruistochten, werd alleen dus in bezit gesteld van meer dan zestig kloosters. Dit geve een gedacht van de ontelbare ders-elij- ke giften, die tijdens de verschillende kruistochten aan de kerk werden ge daan. Men kent de wreede oorlogen, wel ke. in de dertiende eeuw tegen de Albigenzen en andere kettersche sec- ten, in het midden van Frankrijk werd gevoerd. Doch men vergete niet dat de ketters niet alleen werden gestraft met den dood maar ook met berooving hunner goederen, die voor het over- groote deel aan de kloosters,bisschop pen en de pauselijke legaten gegeven, werden Ook werd er in 1789 vast gesteld dat de bisschoppen in geene provincie van Frankrijk meer over- uroote rijkdommen bezaten, dan in Languedoc Het is ten gevolge der kruisvaarten tegen de Albigenz -n, Valdezen enz. dat de inkwisitie werd ingesteld. Het is een uitgemaakt en niet betwist historisch feit dat alle de dusgenaam de ketters, die met. duizenden en dui zenden, slachtoffers van de Inkwisi tie zijn geworden, regelmatig gestraft worden met berooving hunner goede ren, die wederom de kerken en de kloosters gingen verrijken. Werden door de Kerk als ketters aanzien niet alleen de per sonen, die de roomsche leer hadden afgezworen, maar zij allen, zelfs roomschen die stierven zonder in hun testament eene gift te laten voor de kerk. Ieder stervende, die iets bezat, moest dus een bezet doen aan de kerk en verzuimde hij dit de pastoor wei gerde hem te begraven, zoolang de familie het verzuim niet had vergoed. Men kan lichtelijk begrijpen welke ontelbare schatten de geestelijkheid zie'' door dit middel verzekerde. Moeten wij nu nog spreken van de aflaten, waarmede de Kerk, tegen be taling, de zonden, hoe groot en hoe zwaar zij ook mochten zijn, tot de af schuwelijkste toe. afkocht. Daarvoor bestond een tarief dat reeds meer dan eens door dedrukpers,is medegedeeld geworden,en dat men niet zonder wal gen lezen kan. Het is een overbekend feit dat de Jezuieten,tegen rijke gelde lijke belooning, paspoorten voor den hemel afleverden,die aan de bezitters de vrije inirede in den hemel, ondanks alle hunne bekreven zonden, verze kerde. Onze archieven hebben nog stukken van dien aard bewaard. -s3>£S£?S<£^- 4r*?<JS C WAARDOOR DE ROOMSHE GEESTELIJHEID IN DE VERLEDENE EEUWEN IN HET BEZIT IS GERAAKT VAN DE ONTZAGGELIJKE GOEDEREN, DIE IN 1789 WERDEN GENA TIONALISEERD. A

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 1