1881. Aalst, 6 October. A° 1)7. Fr. 4-00 Fr VOOR VRIJHEID WAARHEID ER RECHT a a n ko n d i g i n g c n •F,i Be ahonner.tenïspr ijs A'alstenaars z i j t gij blind i n wat Aalstenaars, Aalstenaars, Aalstenaars, Aalstenaars* Aalsteoaars 's jaars voor de stad. 15Cme" den drukregel VOORUIT verschijnt wek el ijks den Donderdag in den namiddag. 's jaars voor heel het land. is voorop betaaibaar. De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 6 uren namiddag te zenden. Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et CA Paris, Rondreis, Frankfort s. M., Rerlin, Vienne, Zurich etc Aalstenaars, zijt gij blind, dat is de vraag dieonsclk. vreemdeling doet, als wij hem over het Bestuur onzer stad spreken. Aalstenaars herinnert gij u nog de schoone beloften, waarmede de klerika- len de trappen van het siadhuis zijn op geklommen Aalst ging herleven Aalst ging Moei en door handel en nijverheid de ne- ringdomde burgers zouden geld winnen als slijk de belastingen zouden merke lijk verminderen, in een woord Aalst ging het middelpnnt worden van volks geluk en welvaart. wat is er van onze stad geworden? hoe- velen zijn haar niet ontvlucht, om el ders eene broodwinning te gaan zoeken? Onze herbergen zijn dood onze ker- ir.issep zijn dood alle volksleven, alle volksvermaak is dood Gaat en ondervraagt de burgers, de eenen na de anderen allen klagen, al len zuilen bekennen dat hef nooit slech ter gegaan heeft, allsribehalve de kloosters, de geestelijkheid en de fabriek van chimieke meststoffen Die mannen alleen, hebben hier het bandeken boven water. Naarmate bet volk verarmt, verrijken de kloosters Nar mate liet volk verkwe- zelt en achteruit gaal, steekt de ge ste- lijkheid den kop in de huogte en gebiedt zij als heer en meester. Dat is hier hel #eval voor Aalst. wie is de meester uwer stad Ant woordt, zijn hel niet de Deken, de pa ter Rector en de heeren geestelijken Wij vragen U, mag dat zijn zult gij dit langer blijven verdragen? Wij vra gen U.zult gij nog langer mannen op het stadltnis laten zetelen, die de mari- onnetten zijn van eenige boerenonder- pastoors zult gij nog langer stemmen voor mannen, welke geheel liet land door, zulke droevige vermaardheid heb ben gekregen gij weet hoeveel ons gemeentelijk be stuur te wenschen laat.. Partijbelang is de eenigste drijfveer van al zijne bestuurlijke acten. Om hei belang der neeringen, om de algemecne welvaart, om den handel, om de nijver heid bekreunen onze modelbestuurders zich niet. Met honderd duizenden fran ken. bij middel van leeningen bijeenge bracht, w orden verspild aart belachelijke werken van zoogezegd openbaar nut,aan eene eigenaardige verfraaiing der stad door den boulevard Fiasco, die hel me delijden van eenieder moet opwekken, terwijl men voor onze bijgangenvoor onze kazerne, voor de gezondmaking der slordigste wijken, voor het onder wijs onzer kinderen, dat bun levensge luk moet verzekeren, niet eenen cen tiem over iieeft f Liberalen en onafhankelijke burger*, onze stad is in schulden gedompeld de belastingen zijn schier verdubbeld om de intresten der herhaalde leerlingen op le brengen, alles wat leven en bewe- weging. vroolijkheid en welvaart in de stad kan brengen wordt tegengewerkt, verboden, kortom, men spot met de belangen der stieldoende bevolking en men denkt maar aan eene zaak, name lijk «Ie geestelijke eischen voldoening te geven en eigenbaat en heerschzuchl te bevredigen. Een vrije en onafhankelijke kiezer. DE JUEILE. godsdienst uitsluitdat er volstrekt niets geleerd wordt wal de gewetens- overiui-ing kwetsen kan in een woord, dat al wat er over de slechte scholen gepredikt wordt slechts logen- achtige zwetserij is. Indien het godsdienstig onderwijs door de priesters niet gegeven wordt, zoo moet dit aan hen zeiven geweten worden. Inderdaad riep de wet zelve den priester niet in de school? Staat er niet uitdrukkelijk in d it er een lo kaal voor de bedienaars der eeredien sten beschikbaar nroet gesteld worden, om het godsdienstig onderwijs te ge ven De priesters hebben geweigerd Een mandement door den Aartsbis schop van Mechelen uitgevaardigd kondigt aan da: de Paus, op hel ver zoek der Belgische bisschoppen, het tijdstip voor het sluiten van den Jubi- hf verschoven" iieeft tot"op 8 "decern-* her, dag der onbevlekte ontvangenis. De rede welke dit verschuiven noodzaakelijk gemaakt heeft, wordt door iUgr Dechamps in de volgende bewoordingen opgegeven Dat de Iteeren Pastors, die nog eene missionnarissen hebben kun nen krijgen om hunne parochianen tot jen jubilé voortebereiden; niet ver- waarloozen wat hun thans mogelijk gemaakt is en dat zij zorg dragen van aan de geloovigen gebeden te vragen voor Belgie waar de kinderen en jon- heden in gevaar zijn het geloof te verliezen door het bijwonen der zoo gezegde onzijdige scholen, maar die niet kunnen zijn dan scholen van an tichristelijke onverschilligheid De zaak is uit haar zeiven klaar en de liberale sprekers bekennen het openlijk in de plechtige vergaderingen der onderwij zers. Dat de zielenherders dan doen bidden voor de ouders, onderwijzers en onderwijzeressen, opdat zij, wier oo en nog niet open gegaan zijn ein delijk hunne plichten erkennen en de opofferingen vve'sn te doen welke hun geweten vereischt, zoo als er. God dank, reeds zoo vele gedaan hebben.» Uit die woorden blijkt het klaar dat de jubilé niet is dan een opwekken tot het hernemen van den schoolstrijd welken sterk begon te verflauwen, daar de ondervinding nu p'eds aan de ouders geleerd heeft dat de opstand der geestelijkheid tegen de schoolwet gansch onrechtveerdig en onredelijk is. De ouders hebben zich inderdaad kunnen overtuigen dat de onzijdige school geenzins het onderwijs in den zich naar de bepaling der wet te schik ken en gevoigelijk zal het hunne ei gene schuld zijn indien cr eens een dag komt dat de school onverschillig wordt. Zij zeiven hebben het zoo ge wild De onzijdige school zooals zij te Rorfrsbestaa'maakte iurme mak niet. Zij hebben verkoren gansch uit de school weg te blijven om ze als on godsdienstig te kunnen doen door gaan zij hebben hun gezag sterk ge noeg gewaand om de groote meerder heid der geloovigen te overtuigen en op die wij ze hun eigen onderwijs en gevoigelijk hunne overheersching voor altijd te vestigen. Doch zij hebben deerlijk misrekend. De opstand tegen de wet, dien zij door den banvloek tegen de onderwijzers en de voorstaanders der officiële scho len hebben willen bezegelen, heeft niet gediend dan om in de kerk eene scheuring te weeg te brengen die niet meer kan hersteld worden. Wij heb ben van liet begin af. en wel met den Paaschtijd van 1S8Ü, die scheuring aangewezen door ons artikel Gon summentum est. Onnoodig te zeggen dat het klaar zien der ouders eene merkelijke ver slapping heeft te weg gebracht in de giften welke de geestelijken ter hand gesteld werden en bij middel van de welke zij het catholiek onderwijs on dersteunden. Die toestand moest noodzakelijk den val van het gezegd vrij onderwijs verhaasten doch eene onverwachte omstandigheid deed zich gunstig voor om eenen nieuwen oproep te doen aan de geloovigen en den verflauwden iever weder aantevuren. M. Pecher sprak in eene vergadering van onderwijzers te Antwerpen eene redevoering uit in dewelke hij eene persoonlijke opinie uitdrukte ten voordeele van de scheuring indien er blijven, Hij deed aldus eindelijk uie dan de handschoen oprapen door de erk toegeworpen. Dadelijk w erd dit te haat genomen. Vol vreugde over bet vinden eencr schijnrede om de aantijging van god deloosheid welke men de officiëeïe sc oien toewerpt eenigzins te ver- rechlvecrdigen moest er dadelijk een middel uitgedaciit worden om den zinneloozen oórlog tegen de wet met vernieuwde kracht te herbeginnen. De jubilé was hierdoor allerbest ge schikt doch de 'ijd werd kort; eene verlengenis was hoogst noodzakelijk. Deze werdt zeer gemakkelijk verkre gen en het mandement kon nog afge kondigd worden voor liet einde der vacantie. Die omstandigheid zou ieder geen andere middel was om vi ij t0 pastor nog te baat kunnen nemen om voor het herbeginnen der klassen de ouders nog eens duchtig to vermanen er, alles zou naar wensc'i gaan. En ziedaar hoe de politiek invloed heeft op de besluiten der geestelijke overheid. Wat betrefl de rede door Mgr. De champs bijgebracht, te weten dat de liberale sprekers in hunne rede voeringen de onverschilligheid der scholen in zake van godsdiienst be kennen die rede, zeggen wij, is niet gegrond De redevoering van welkda- nig spreker het ook zij, verandert noch de wet, noch de ministerieele onderic'ïtingen welke er den geest van doen kennen. Iedereen mag zijn persoonlijk gevoel uitdrukken naar eigen goeddunken. Hebben de menig vuldige redevoeringen welke tegen de wet van 1842 gedurende vijf en dertig jaren lang uitgesproken geweest zijn, den geest dier wet veranderd en de priesters belet de school te gaan be zichtigen Neen. Er is dus geen kwaad bij dat er geavanc^erden gevon den worden die eene radikalere wet verlangen of de tegenwoordige in eenen zin zouden willen toegepast zien die meer met hunne gevoelens over eenstemt. De wet blijft niettemin de wet: en de onzijdigheid zelve welke men de officieele scholen toekent waarborgt den eerbied voor alle godsdienstige gezind heil. En inder laad, kin men een enkel geval aanhalen waar die on zijdigheid ten nadeele van liet christen geloof zou gekrenkt zijn Ivan men een enke onderwijzer loonen die nictlegen de hei uitdrukkelijk aerbod der ministe rieele onderichtinaenleerstelsels ouder wijst welke in strijd zijn ik'l den cate chismus of de kerkelijke voorschriften Niet één en zoo lang dit niet goh» nrd mei alle verwijt van antichristelijke OORÜÏT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1881 | | pagina 1