VOOR VRIJHEID WAARHEIDEN RECHT.
1882.
Aalst, 11 Maart.
iV 89.
Fr. 4-00
ht. 4-73
aankondigingen
De alioiinenicntsprijs-
Zeehaven van Aalst.
AANGEKOMEN EN 36 FEBRUARI
1882.
In zee.
's jaars voor de stad.
15 O™ den drukregel
VOORUIT
verschijnt wekelijks
den Donderdag
in den namiddag.
OORUIT
's jaars vor heel het
land.
is voorop betaalbaar
De aakondigingen
verzoekt, men uiterlijk
des Woensdags voor
6 uren namiddag te
zenden.
Compagnie Générale dePublicité Etrangère G. L. Daube et C*. Paris, I.ondres, Frankfort s.erM" Blin, Vienne, Zurich ete
Steamer ROZENKRANS. Drie
master ongelukkig binnengekomen.
Geladen met geavarieërde koopwaren,
als vijf katholieke schoolmeesters wel
ke in de loting gevallen zijn.Voor reke-
kening van den cercle catholiqu*. Afré-
teur Menheer Buyckmans van Ach-
terkerken.
Steamer MORIÈN. Kapitein
K nufman, geladen met vuile mar-
chandise, 23,000 kilogr. broederkens
van Goede Werken, om onze brave
en bekwame onderwijzers te vervan
gen. Geklaard door Mainbode.
Hollandsche schooner SCHERRE-
WEG. Kapitaine Kiesbedrog, gela
den met valsche wisgels, acties van
Langrand-Dumonceau en kerktapy-
ten.
Amerikaansche briek GEEZE. A'api-
tein Menheer Pol, met naaimachienen
en geavarieerde broeken, 68 tonnen
vreemd spek en acties om devoirs op
te schrijven in de scholen met God.
LA BELLE HÉLÈNE. Moorselsche
Steamer van Glasgow. Kapitein
Schulmeister met God.met geavari
eerde congreganisten en een passagier
die uil munt in hat aanleeren der ver
menigvuldiging.
Spaansche koff IMMACULATA.
Kapitein Woeate. Geladen met ve
nijn, slijk en drek, om naar het hoofd
der geirouw geblevene onderwijzers
te werpen.
VERTROKKEN DEN 2 MAART.
Deensche tjalk WASGH'vUlP. Ka
pitein Peer, om hout naar Panama,
voor rekening van de broederkens
van Ronse.
Belgische Steamer 13 JUNI 1882.
Kapitein Jesuiet, naar .Midlesbro
om buizen voor de katholieke kandi
daten en van daar naar San Fran
cisco, om goud voor de kakscholen.
IN BESTEMMING NAAR AALST.
Vlissingen.4 Maart 1882. Room-
sr.he briek ASSOLUTAMENTA SE-
GRETA.Kapitein Leo XIII, met een
programma voor de Belgische bur
gerij. Dit programma in zwarten Na-
politaanscheu marmergebijteld luidt
als volgt
Blijft trouw nan uw verleden,
Blijft steeds uw ifoomschen oorsprong waard,
Weest Jïoomsch van hart cn Roomsch van aard,
Weest Roomsch in uwen haat en üoomsch in uwe ceden,
Het burgerrecht moet plat, de Kerkwet heersch allean,
En de inquisitie werke «ens ferm gelijk voorheen
ULTRAMONTANISM EN WETEN
SCHAP.
Eene tegenstrijdigheid in de han
delwijze der ultramontanen valt bij
zonder in het oog.
Van den eenen kant geven zij zich
uit als de bijzondere vrienden en
voorstaanders van liet onderwijs en
van den anderen kaat is het op terrein
van het volksonderricht dat zij de
ware verspreiders der wetenschappen
den hevigsten oorlog aandoen.
Wanneer men nagaat de aanhou
dende en hardnekkige pogingen welke
zij reeds zoolang aanwenden om het
monopolium van het volksonderwijs
terug in handen te krijgen, dan zou
men redekundig veronderstellen dat
zij de kwestie van de verstandelijke
ontwikkeling des volks eene belang
rijkheid toekennen zonder weèrgi.
Edoch, men bedriegt zich het
ultramontanism kan geene vrede
hebben met den vooruitgang en de
verspreiding der wetenschappen. De
verstandelijke ontwikkeling des volks
is het schrikbeeld van al wie dier ge
zindheid verkleefd blijft. Trachten de
ultramontanen het monopolium van
het onderwijs op nieuw te verkrijgen,
dan zal het enkel zijn om het volk in
den halven duister te houden die hun
stelsel zoo voordeelig is.
Zij zouden overigens zondigen tegen
de voorschriften welke hunne gedrags
lijn moeten regelen en die allen te
genstrijdig zijn aan de verstandsont
wikkeling, aan het beoefenen der we
tenschap.
Onnoodig op nieuw te bewijzen hoe
het er ondtijds toeging met de geleer
den en hunne werken wat moeite
het gekost heeft aan den drang der
beschaving om tot ons ovenekoinen,
niettegenstaande de aanhoudende
stremming door de ultramontanen
veroorzaakthoe zij zelfs zoover ge
raakt waren dat er door hun toedoen
in de middeleeuwen bijna geene ge
leerden meer te vinden waren hoe,
dank aan de opoffering eeniger ver
nuften, die uit liefde tot da weten
schap en de kunst en orn zich onge
stoord aan hunne studiën te kunnen
overleveren, den moed gehad hebban
eenen kloosterrok aantetrekken, ten
einde te ontsnappen aan de geloofson
derzoekers die anders met eene bar-
baarsche wreedheid hen zeiven en
hunne werken zouden vernield heb
ben hoe, dank aan die mannen,
zeggen wij. de wetenschap behouden
is gebleven tot dat er op het tijdstijd
der wedergeboorte een nieuwe da
geraad opschoot en de kunsten en
wetenschappen herbloeiden.
Niet noodig tot die vroegere eeuwen
te blikken nog op onze dagen doen
de uliramontanen geweld om den wa
gen des vooruitgangs tegen ie houden
en het is vooral op het onderwijs dat
zij hel gemunt hebben.
Het catholieke Oostenrijk en het
evengezinde Beieren leveren alweder
een bewijs dal ons gezegde op eene on
loochenbare wijze staaft
De Minister Lienbachur is er, na
(wee jaren pogingen aangewend te
hebben, in gelukt, den duur der lage
re schoolleergangen te verminderen,
niettegenstaande hel tegenovergestelde
advies der beste padagogen.
De baron Hafenbroedel, na in Beie
ren voor da vijlde maal da afschaffing
van het zevende scboolj iar voorgesteld
te hebben is er eindelijk in gelukt,
eene propositie in dien zin door da
ultramontaansc'ie rnaerdarheid te
doen stemmen.
En in ons eigen vaderland heef'
den oorlog tegen het officie-1 onder
wijs een ander doel, dan wel door het
volkaonderricht den graad van gees
lesontwikkeling der massa's ie kunnen
regelen of in te toornen Onder welke
gezindheid vindt men hen die van het
verplichtend onderwijs niet willen
Waar zijn de voorstaanders van de
zoogezegde vrijheid der ouders om
hunne kinderan naar de vrije school
te zenden, waar onder voorwendsel
van beter den catechismu» te leeren,
de kleinen toevertrouwd worden aan
onbekwame meestere, ja somtijds aan
monsters die ze bemorsen en bedor
ven aan den huiselijken haard terug
schenken.
Het antwoord is niet twijfelachtig.
ultramontanen zijn, en moeten
noodzakelijk de vijanden zijn, van
allen vooruitgang, van alle ontwikke
ling des geestes.
DE UOURRIER DE PRUXKLLES EN
HET SCHOOLONDERZOEK.
Ili-t ultrnmontaansch blad, de Cou
ri<T de llruxelles heeft een anikel ge
geven, waarin de jammerklachten niet
gespaard zijn, over de kopstukken der
clericalen, die zoo maar goedsmoeds de
priesters voor de conrmissien van het
schoolonderzoek laten beschuldigen cn
door den modder sleuren.
Builen eenige zeldzame uitzondc-
ringen zou spreekt de Conrrier.
i) waar zijn ze, de vrienden der pries-
ters Wie bevindt zich daar orn hen
te verdedigen a,iii tc moedigen, te
wreken Waar zijn de getuigen ter
)i ontlasting? Waar de weigevers of wet-
geleerden wier tegenwoordigheid ver-
d zekeriug en moed aan de beschuldig-
den zouden geven Zij zijn waar de
vrienden van Christus waren, toen
Pilatus zich op zijnen rechter stoel he-
vond zij zijn afwezig, zeer verre, zij
houden zich elders bezig, zij verwaar-
loozen zich te vertoonen en vreszen
zich in nesten te steken.
Eilaas, ja,de de Cournier» zegt daar
eene waarheid waarvan de wrzenlliik-
heid, voor du blad naar Gods hert, be
droevend ja, wan hoopgevend moet zijn
Maar de Courrier moet eens wel
bedenken, dat sedert twee. drij jaren de
tijden merkelijk veranderd zijn Waar
zijn ze, de vrienden der priesters
vraagt hij weet wel Courrier dal de
priesters er zich, srderl bijna drij jaren
op toeleggen om zich vijanden te maken;
dal het getal hunner vrienden merke
lijk gekrompen is; in zoo verre zelfs dat
zij die nog hunne vrienden zouden wil
len zijn liet niet meer opentlijk durven
laten zien. Ilel is dus niet te verwonde-
reu dat de priesters z:ch voor hel school-
rnkwesl alleen bevinden.
Waar zijn de *rtui;en ter ontlasting
Eilaas Courrier» er worden cr geene
gevonden. De daadzaken door de getui
gen aan het licht gebracht zijn zoo wel
bevestigd, bet lialelijk gedrag der gees
telijkheid is zoo zonneklaar bewezen,
dat er geene g'tuigenis ter ontlasting
mogelijk is.
Het openbaar geweten schijnt ui!-
t> gewischt en dood te zija, zegt de
Courrier verder.om de zeldzame on ds
zwakke knagingen te stillen, welke
van lijd tot tijd nog gevoeld worden.
Wanneer men deu priester aan zulke
onweerdign handeling, blootgesteld
ziet. hebben sommige wijzen en voor-
zichtigen de onbesehaa mdheid te zeg-
gen maar 't is dat de geestelijkheid
te ver gegaan is en wil heerschen
Kostelijke bekentenis/ja. de wijzen
der clericale partij zeggen inderdaad,
dat de geestelijkheid te vor gegaan is. en
zulks was ook hel gevoelen van M. Ma-
lou en zijne vrienden toen zij aan den
paus schreven dat de onbedachte han
delwijze der geestelijkheid de kerk zou
hatelijk gemaakt hebben
Deze ziensw ijze komtgansch overeen
met het gevoelen der liberale bladen dio
niet opgehouden hebben hel gedrag der
geestelijkheid als nadezlig onder alle op
zichten te verklaren.
KAMER VAN VOLKSVERTEGEN
WOORDIGERS.
Donderdag beeft de heer Rolin-
Jacquemyns, minister van binncnland-
sc.he zaken, eene uitmuntende redevoe
ring uitgosprokenptie de klerikale repre
sentanten als een steen op het hoofd ge
vallen is en de belachelijke prelenticn
van Thonissen, Woeste, Jacobs, Tack.
Vandensteen totaal onder te hoven
smeet.
De minister beklaagde dozau die ge
stadig dezelfde dommigheden herhalen
sedert vier jaren, zonder dat bet land
ooit de minste lust aan den dag gelegd
heelt bet gouvernement om verre ie
werpen, dat willekeurig en tyrariniek le
werk gaat volgens de klerikale gazetten!
M, Thonissen had w illen doen grlovrn
dat M. Rolin met Donderde kiezingen
verbroken heeft die legen de liberalen
uitgevallen waren. Welke bespottelijke
dwaasheid Er zijn aan den minister
518 voorstellen van verbreking gedaan.
Dezelve heeft hij bijna allen Ier zijde
geschoven. Slechls zijn 13 kiezingen
verbroken geworden op de 2,600 der
maand October.
M. Thonissen had willen doen g' lo-
ven dat de minister de kiezing van Zil-
Icbeke verbroken had de representant
had de, Patrie van Brugge geloofd, die
leugenaarster van eerste klas.
Eiwcl wat had de minister godaan
Enkel cn alleen de beslissing van hel