VOOR VRIJHEID WAARHEIDEN RE€I1T.
1882.
Aalst, 2l> Mei.
Fr. 4-00
I k. 4-73
J\° 100.
De abonnementsprijs
HET PROGRAMMA DER RECHTER
ZIJ.
's jaars voor de stad.
aan kondigi age a
15 U""° den drukregel
VOORUIT
verschijnt wekelijks
den Donderdag
in den namiddag.
OORUIT
's jaars vor heel het
land.
is voorop betaalbaar
Ds aankondigingen
verzoekt men uiterlijk
des "Woensdags voor
uren namiddag re
zenden.
AAN DE BUITENKIEZERS.
Vrienden als men de geschiedenis
doorbladert, waren de geestelijkheid on
liare aanhang steed» op de bres om op
te slaan tegen de wetten des lands en
alle gezag en oppermacht te voeren.
In den Spaausehen tijd, toen dal
volkje nog alles te zeggen had, werden
de burgers die voor hen niet gedwee 'l
hoofd bogen, levend verbrand, na alle
andere soorten vau pijnen uitgestaan te
hebben. De buitenlieden werden als
slaven behandeld en terwijl de bisschop-
kliek in goud en wellust zwom, moest
de burger en boer den ploeg trekken,
zich als lastdieren afbeulen en hadden
nauweljjks een stuk zwart brood te eten
om den pastoors da tienden te kunnen
betalen en zoo te ontsnappen aan ral.
galg eu brandstapel.
En wie was de schuld der Fransche
revolutie Waren bet de klerikalen
niet van dien lijd welke tegen de wetten
der republiek opstonden, de burgerij
verdrukten de boeren ten oorlog deden
optrekken ter verdediging hunner voor
rechten, alle geld en goud ten voordeele
der kerken en kloosters inpalmden en
zoo ge heel e gemeenten in eigendom
hadden
Wie bracht de omwenteling vau 1830
tol stand Waren het niet weer de
klerikalen geholpen door de dompers-
partij, die den oproer predikten legen
Willem den 1, koning der Neerlanden,
zijne wet en met de voelen traden, hein
hatelijk maakten en hem uitscholden
als protestant, ketter en geus I
En wat gebeurt er hedendaags in Ier
land? Daar worden, door fanatieke, ver
kwezelde d weepers, tot meerder eer en
glorie Gods, de burgers vermoord, die
de wetten des lands volgen en ze ge
trouw doen uitvoeren.
Wie wilde, na de stemming der
schoolwel 1879. bet land in oproer
brengen?Wie hitste 't volk tot den bur
geroorlog aan Wie deed al die fami
lies. zooals hit schoolenkwesl ons leert,
in iwDt on tweedracht leven; wie deed
b oed s en zusters, vrienden en magen
malkaar verrn dedijden en verwenschen?
Wie maakte tt bastaard in erfenissen
wie deed u te kort in uw stoffelijk be
slaan wie sloeg het laud in deu ban
V\ as het niet weer de geestelijkheid,
geholpen dour de klerikale partij.
Wie beknibbelt de veroordeelingen
van pastoors, broederkens, paters, non
nen, onderwijzers met God, mei zweep
en stok
Wie trekt openlijk partij voor de
veroordeelde roomsche apostolUke kat
holieken van llonse en Mallebrupge; wie
verbergt meuige klerikale» martelaar in
het een of andet klooster om aan het
gerecht of bet gevang te ontsnappen
Zijn bet niet weer de klerikalen van al
len aard
Wie dekt alles met den manie] van
religie wie schoeit u gedurig geld af
voor dc scholen met God. zoo uoodig
als bet vijfde wiel aan den wagen, voor
de voorplanting des geloofs, de ver
spreiding der zwarte drnkpers voor
den kiespenniog en de kleine Chinees-
kens Wie maakt de officieele onder
wijzers en onderwijzeressen, die bo
ven alles treffelijke lieden, vroeger
vriend van pastoor en koster, nu eehle
duivels in hurt oogen uil voor al wat
leelijk en slecht is Wie roept eu tiert
de Slaat builen de school, weg met de
openbare scholen, niets meer dan broe
derkens en nonuenonderwijzers,waartoe
dient toch die overtollige geleerdheid?
Zijn het niet weer de klerikalen!
Wie bracht er de revolutie tot in uw
hnisgeziu wie deed u met vrouw en
kinders in twist eu ruzie leven wie
dwingt u uwe zonen en dochters naar
de pasloorsschonl te zenden wie teigt,
wie lastert, wie vervolgt uwen;wiedoel
u te kort in uwe nering en verkoop
wie doet u pacht opslaan en wie smijt
uopeene katholijke wijze op de straat
als gij wat vrijgeziud zijt en u als geen
slaaf wilt laten behandelen Zijn hel
niet weer de klerikalen
Wie kan de handelwjjze der geeste
lijkheid in zake van onderwijs in het
parlement niet verdedigen Wie ont
vlucht de kamerzittingen e.n geeft de
bespreking van het schoolenkwfst uit
als tegenstrijdig met de grondwet zijn
het niet de klerikalen
Dit alles, vriend kiezer, zult gij u den
13Juni berrinneren. Door uw blauw
bocreakruisken zult gij die klerikale
duivels verjagen en hun van uil uw
steinkitje toeroepen
Klerikale oproermakers.
Al uw knepen zijn gekend
Rolt uw matten, Roomsche ratten,
't Is lijd dat m' u wandlen zendt.
Een Boehenvriend.
UW GELD.
EU quétent pour les morts qui u'ont bcsotn de rien
lis quêlent pour les virants qtti se portent fort bien,
(VICTOR HUGO
Liberalen, hebt gij u nog nooit afge
vraagd van waar die geldmassa komt,
die hoopen Rouds welke onze tegen
strevers gebruiken om de kieziitgen ten
hunnen voordeele te doen uitvallen
Weet uij wel dat hel met uw geld is
dat zij naar Senaat, Kamer, Provincie
eu Genu e iteraad, mannen zenden, die
niet alleen lot uwe denkwijze niet be
lmoren, maar zelfs ganscb onbekwaam
zijn uwe belangen te verdedigen
Gij gaat ttaar de kerk, gij boort er
mis, niemaud zal u daarom laken
ntaar, zegt eens hoe dikwijls wordt gij
in uw gebed niet gestoord door cene of
andere kerkrat die eette schaal onder
uwen neus komt schudden.
Carilaie voor bet onderhoud de kerk!
voor de armen voor de universiteit
van Leuven voor de geloovige zielen
zelfs voor de heiligen dte reeds de Ite-
melsclie ger.ucbteii smaken zelfs voor
de kerk, op de straat, droogt men uwe
centen af voor den katholieken school
penning.
En gij, liberaal, gij geeft.
Men is niet voldaan sommige van u
doen mede in socilcilen van den H.
Antonius. den H. Joseph, de Zeven
Weenen, den H. Laber, enz, waarin
men u door vleierij heeft ingewikkeld
gij geeft, liberaal waarom geren
Men is nog niet te vreden me i
eischt biecht- en offerpenningen geld,
voor den vasten ,- men komt u zelf tol
in uw buis lastig vallen roor de v i-
planiingdes geloofs, de H. Kindsh d.
den St, Pieterspenning en gij geeft,
liberaalaltijd geven
Het is met die centen,die kluiten uit uwe
zakken geklopt, datmtnuwe kandida
ten in lijd van stemming, door de mod
der trekt in gazetten en vluchtschriften;
het is met t>w geld dat men valsclte
kiezers maakt, kiezers omkoopt en door
alle slach van werkingen paapsche
dweepers afvaardigt.
Wilt ge dien slaat van zaken doen
eindigen, ondersteunt bet kieswetk der
klerikalen door uw geid NIET.
Laat de rijke schooiers loopeti,
Zent ze wandelen voortaan
God zoun zij voor goud verkoopen
Hadde 'l Judas niet gedaan.
Waar ze aan dorst en honger lijden
Vrienden geef! daar geld en brood
God zal wel zich zelf bevrijden.
Voorden godsdienst is geen nood
De clericale bladen, zonder onder
scheid, geven op het eerste blad het
programma der clericalen hetwelk
hierop neêrkomt
1* Hervorming der gemeente- en pro
vinciale weiten opdat de clericale ge
meentebesturen en provincieraden op
hun gemak 's landswetten onder de
voeten zouden kunnen trappen, het
officieel onderwijs vernietigen en de
onderwijzers van honger laten sterven
2° KieshervormingToekenning van
bet kiesrecht aan ongeleerden en aan
bekrompene geesten die zich door
de geestelijkheid naar de stembus zou
laten leiden.
3° Hervorming der schoolwet om het
onderwijs gansch in handen der broe
derkens en nonnekens van allen aard
te kunnen geven die zich zouden vet-
lekken aan 's landspenningen, de natie
in eene betreurenswaardige onderge
schiktheid en domheid houden en de
kinderen op zijn Ronea de zedeljk-
heid zouden leeren.
Men zegge hel voort
DE PASTOORS EN DE BOEREN.
Wij welen allen lot hoeverre hel gaat
dat de boeren gepluimd en geslachtof
ferd worden door hunne pasloots. In
zekere buitengemeenten is de verdruk
king in 't wetk gesteld door de geeste
lijkheid wezentlijk afgrijselijk en al de
pogingen beproefd door edelmoedige
mannen om hunne medeburgers vrij
te maken Vin de klerikale slavernij,
lijden schipbreuk tegen eene lijdende
en werkelooze onderwerping.
Het vreeslijk wapen dat die eeuwen
oude macht gevestigd, omdersteund en
ingericht heeft, kent gij het is de
vrees De vrees der helle, ziedaar het gemaakt als
geheim va» de overgroots macht den
priesters op dc arme verstanden van de
boeren.
Hunne goed» God is gestadig in
gramjcltap, hij bedreigt en doet schrik
ken, hij vernietigt de ongclukkigen tol
de nnnoozelste lijdzaamheid.
Al de predikatiën en de berispingen
in den Liecbtstoel konten neêr op ge
it 'Otzaam, blindelings aan uwen pasloor,
z»o niet zijl gij verdoemd en zult in der
eeuwigheid de ijselijkste pijnen ter
veduren hebben.
Gehoorzaam.... men weet wat dit
zeggen wil. Gehoorzaam, zulks Letee-
kent; betaalt al dc reebtslrceksehe en
onrechtsireeksclie belastingen welke de
heeren pas'oors de fanatieke bevolkin
gen opleggen. Eeitijds waren' het de
tienden, de karweien, de cijns, bet
recht van den heer, enz. Hedendaags
is bel de St Pieterspinning, de ontel
bare omhalingen en inschrijvingen
voor alle soorten van heiligen, het
stichten van missen, jaarge'ijden enz,
enz. zonder nog de rijke erfenissen en
giften van allerlei aard mede te reke
nen, v«n welke men alle dage boort.
Stellig beeft iedeteen voor de kluiten
van oomtjes en tantjes in hunne twee
de kindsckeid.
Bemerk wel dat de geestelijkheid,
door den boer uit te zuigen en arm te
maken, een dubbel doel bereikt eerst
verrijkt zij zichzelveu en vervolgens
vestigt zij hare doininatie op vaste gron
den.
Inderdaad, de armoede bant den weg
tot de onafhankelijkheid niet. Zulks
legt genoegzaam uit. dat bondgenoot
schap tussehen de geestelijkheid en de
edeldotn om de jtachlers en de land
bouwers te exploitceren.
De edelen weten wel, binst zij in 't
geheim tnel den priesters lachen en
gekseheeicn, waarom zij dezen openlijk
de band leenen en het voorbeeld geven
van eene volledige gehoorzaamheid aa n
de voorschriften en grillen der geeste
lijkheid.
Deze p'jlaarbijterij is zeer behendig.
Alzoo krijgen zij sermoenen ten voor
deele hunner onrechtvaardige privile
giën en hunne buitensporige afpersin
gen.
M.de pastoor is veel meer den vriend van
den r'jse dan van den arnte. Tussehen
de twee, is de keus zijns harten nooit
twi|(elacbtig. Het is M. de pastoor niet
die ooit in den predikstoel zal spreken
van «Ie vermindering der pachten.
Als de verdrukte landman klaagt over
de ondragelijke eischen van zijne no
bele eigenaars, dan predikt M. de pas
toor... de gelatenheid aan. De boer
zal beloond, schandeloos gesteld worden
over zijn zweet en zijne ontbceringcn..:
in de andere w ereld
lnafwachling leven. M. de pastoor en
zijne aiistokratische vrienden, vet tin
koste der boeren in deze wereld.
En als verlichte, moedige, eerlijke
mannes een einde willen stellen aan
den droevigen toestand der veldhewo-
ners, door ze hunne rechten te leeren
kennen en ze te onderriihleu over hun-
I ne ware belangen, dan worden zij uit-
vijanden van onzen