VOOBVRIJHEIDWAABHEID EH BECHT. Aalst, 18 Augustus. Fr. 4-00 Fr. 4-73 1882. j\° 112. a a n k o li d ig i Dge n De aboDRcmcntsprijs BRUGGE 16 4 's jaars voor de stad. 15 Cme" den drukregel VOORUIT verschijnt wekelijks den Donderdag in den namiddag. OORUIT s jaars voor heel het land. is voorop betaalbaar De aankondigingen verzoekt men uiterlijk des Woensdags voor 6 uren namiddag te zenden. KIESOMKOOPERIJ Het assisenhof van Luik heeft een clericaal gemeenteraadslid van Lan den, M. Wautliier, veroordeeld tot 200 fr. boet om zich plichtig gemaakt te hebben aan kiesomkooperij. Hij had namelijk om kiezers te doen 't huis blijven 200 en tot 500 fr. toe aange boden, en dit om den burgemeesler der gemeente Gras Avernas te kun- omverwerpen. Die verooordeeling is eene les voor degene die zich inbedden, dat n zake van kiezing alle middelen toegelaten zijii zelfs die welke de wet voorziet en uitdrukkelijk verbiedt. Feiten van kiesomkooperij in den aard van de bovengemelde, heeft men op meer andere plaatsen in het cleri caal kamp bestatiad, namelijk te Gent, te Aniwerpen, te Mechelen. Daar nogtans de betichten door den jury altijd vrijgesproken werden gaf dit telkens aan de elericale bladfin gele genheid om een triumfgejuich aan te heffen. Diimaal zal het hun mislukken en het onderhavig geval zal de kies- dravers dier partij een weinig lot na denken brengen. Het is opinerkensweerdig dal er tot nu toe. nog geene andere dan cle- rikale kiesmakelaars voor fèiten van omkooperij voor den jury hebben moeten verschijnen. Nergens is er een liberaal gevonden die het zij voor omkooperij, hetzij voor eenig ander kiesbedrog voor de rechtbanken ge daagd is geweest. Mag men daaruit niet besluiten dat de klerikale gezind heid eene partij is van kiesknoeierij, van bedrog en omkooperij Het bovenstaande geval is de twee de veroordeeiing door de rechtban ken tegen de klerikale kiesdravers uitgesproken. In 1879 werd een klerikaal, Hen drik Janssens van Bouchout, ie Ant werpen veroordeeld tot 8 straffen van 50 franks boet, de kosten van 't pro ces en 5 jaren berooving zijner poli tieke rechten om talrijke pogingen tot omkooperij in de gemeentekiezin- gen van 29 October 1878. De klerikale bladen hebben geene reden om toe te juichen en zullen thans niet langer meer beweren dat hunne kiesmakelaars nog nooit ge straft geweest zijn. Wij lezen daaromtrent in De Koop handel De veroordeeling van een klerika- len kiesomkooper, door het Assisen hof van Luik, valt niet in den smaak der klerikale pers. Indien die klerikale kiesomkooper veroordeeld werd, zegt de bisschop pelijke Gazelle de Liége, is het hier aan toe ie schrijven, dat de jury, op eene enkele uitzondering, geheel was samengesteld uit liberalen.» Natuurlijk is dus de veroordeeling, volgens dat blad, niet het gevolg der plichtigheid van M. Wauthier, maar wel van den politieken haat. Dal was te verwachten. Ware de jury samengesteld geweest uit klerikalen, dat zou de betichte zijn vrijgesproken, al was het dui zendmaal bewezen dat hij wel en we zenlijk schuldig was. Dat geeft een gedacht van de poli tieke moraliteit der klerikale partij. Wij zouden derhalve de beweering mogen omkeeren, en zeggen dat, als de vlaamsche assisenhoven al de kle rikalen hebben vrijgesproken, die van kiesomkooperij beticht waren, dit en kel hieraan toe te schrijven is, dat al de juryleden klerikalen waren. Dit argument laten wij aan de kle rikale drukpers, ofschoon wij het met meer recht en reden zouden mo gen toepassen,dan zij op ons, vermits over het algemeen de jurys in de vlaamshce provincies meestal uit cle- ricalen zijn samengesteld. DE POL1CIE VAN BRUGGE. Zoubaast de klerikale schrijvelaars bet een of het ander onzedelijk feit vernamen disschen zi j het hunne lezers op, zoowel verminkten veranderd dat het eindigt met op den rug der liberalen te draaien, al zijn de plichtigen meest altijd aanhangers, soms kopstukken der priesterpartij Zoo gaven zij de zuivere broeders van Rouse uit als geuzen 1 Zoo is, volgens hen. kanonnik Bernard sinds zijne aan houding, een liberaal I Zoo schreoowen zij Barabas op de gemeentebesturen der groete stedon, zoohaast er, onder hare tal- rijko bevolking, een slechterik gevonden wordt. Ma&r in kloosters, congregatiën on krochten dringen zij niet; de gemeeDtera den naar hun hart schijnen geene verant woordelijkheid over iets te moeten dragOD; in een woord, zij zien een stroo in het oog van een ander, maar niet den balk die in het hunne zit. Do godzalige stad Brugge, met den naam der Onbevlekte Maagd betiteld; staat thans ouder een klerikaal bestuur. Om slechts een voorbeeld te geven van den heilzamen invloed van dit vaderlijk bestuur, zullen wij zeggen dat onder al de groote steden des lands, de Mariaslad, in verhoud'ng der bevolking het grootste getal onwettige kindoren ziet geboren worden Ziehier officieele cijfers Gent 13 7 onwettige kinderen t. b. Antwerpen 11 2 Doornijk 10 8 Verviers 7 2 x> Welk klerikaal blad heeft ons dal ooit verteld DE SCHOOLWET. Belgie fin Frankrijk hebben elk eene nieuwe schoolwet- Mcii kent den razeii- d<-n ooi log die de belgische geestelijk heid de onze aandoet, dat men wel ge neigd zou zijn te denken dat zij de fransche wetgevinge beter vindt die echter veel strenger is. Inderdaad, art. 2 dier wet zegt dat een rustdag verleend wordt, per week, buiten de zondagen en andere feestda gen, om de ouders, zoo zij het begee- reu, toe te lalen het godsdienstig onder wijs aan hunne kinderen te doen geven buiten de school. De belgische wet geeft aan de pries ters dc vrijheid den catechismus in de school te gaan leeren, het eerste en het laatste half uur der klas. Dus in Frankrijk is de priester Lui ten de school gesloten in Belgie heeft hij er toegang gedurende twee halve uren. Eiwelhet is aan het fransch systeem dat de belgische geestelijkheid, voor wie de hper Woeste tol orakel gediend heeft, den voorkeus geeft. Maar wat nog meer opmerkenswaar dig deze slelselmachlige tegenkanting is, waarbij dc godsdienst niets te maken heeft, 't is dat de schikkingen der schoolwet enkel dezen herhalen der wet van 1842, zoo duurbaar aan hel hart der geestelijkheid, en onder welks belièéfj twee halve uren aan het gods dienstig onderwijs moesten gebruikt worden welke gegeven werden door den ouderwijzer, dien men nu hevloekt, vervolgt, belastert, als hij thans doel wat hem over drij jaren toegelaten was. Moet men nu het eeuwig waar woord van Pascal niet herhalen Waarheid hier, leugen ginder En voegt er bij dat al die komendien op den schouw burg niet zijn. Ongelukkiglijk al die komedien, zoo zij somwijlen aartsdom zijn, worden altijd noodlottig en dik wijls treurspelen die het publiek moet uitscliuifelen. DE ONDERWIJZERS. BETAALD EN BENOFMD 1)00* DE BISSCHOPPEN. De onderwijswet van 1 juli 1879. heeft de vrijmaking van de onderwijzers begomien. In hunne school zijn zij 1111 aan geen toezicht vanwege de geestelijk heid onderworpen. Dit is een groote stap tot de onafhankelijkheid van het onderwijzerskorps. Velen denken, dat dit ook het eenig- ste is, wat iu dien zin kan gedaan wor den. Zij meencn, dat nu geen onderwij zer meer de slaaf van pastor en kasteel heer zal kunnen zijn. Die zulks denken zijn er verre van af, den waren toe stand, te kennen vooral op den huilen. Zij slellfiAi zich voor, dat de onderw ijzer nu even zoo vrij is en onafhankelijk van den pastoor als, 'tis gelijk welke bediende van den staat. Hoe bitter bedriegen zij zich. De wet van 1 juli 1879 zegt immers in haar artikel 8, 1° De benoeming dei onderwijzers wordt door den gemeenteraad gedaan, gelijkvormig aan hel art. 84, N° 6, der wet van 30 Maan 1836. Zoodat, thans nog, de pastor de be noeming van den ouderwijzer in handen heeft, in die gemeenten namelijk, waar hij den boventoon voert, en die zijn heiaas verre weg in meerderheid. Gelukkiglijk trekken die gemeente besturen zich thans niets aan.Dit is ook zoo best voor den ondei wijzer. Hij is dan niet genoodzaakt, zich voor M. den pastor te gaan vernederen, hem gaan te voet te vallen. Moesten die be sturen van taktiek veranderen gelijk nu reeds eenige beginnen, wat dan Zou elke ouderwijzer, die een plaatske op eene builengem eentc wil bekomen, zich niet weêrom voor den vertegenwoordi ger Gods moetni plat leggen en zij ne voelen likken Doet hij liet niet, de plaats zal hij nooit bekomen. Zoodal hij ten slotte weer in de klauwen der helaas niet zachtzinnige geestelijkheid zit Wat valt dus te doen Een voudiglijk ditHet gouvernoment neme de benoemingen van onderwijzers aan de gemeenten af en doe ze zelf. Dan zal er ten minste waarborg zijn, dal de bekwaamsien en oudsten van dienst niet altijd over 't hoofd zullen gezien worden, en zullen geene versch uit de normaalschool gekomenc onder wijzers tol bedieningen geroepen wor den, waarop anderen en meer bekwame volle recht hebben, zulke wraakroe- dende benoemingen, die velen ontmoe digen, en die, helaas zeer dikwijls voorkomen, zouden dan niet meer plaats grijpen. Dat men de onderwijzers op gelijken voet stelle met de bedienden van den bediendon van den ijzerenweg, waarop ze ten minste recht hebben volgens de studiën die zij moeten doen. Dat een minimumei) een regelmatige vermeerdering van jaarwedde vastge steld worde, is hoogst noodig. De te genwoordige opslag, 100 fr. alle vijf jaren, en in het dienst treden met 1000 fr. op 20 jarigen ouderdom, is eene ware, schande voor ons Belgie. Up der tig jarigen ouderdom een traktement van 1200 fr., is dit niet een comble Voorwaar, het lol der lagere onderwij zers met liet tegenwoordig programma is oprecht benijdenswaard Dat men het wel overdenke DAT IS WAT TE STÉRK. Dat de elericale pers goed kan liegen is van oud gekend altijd heeft zij de waarheid den hals verdraaid. Maar nooit is de schaamteloosheid in 't liegen bij tiaar zoo ver gegaan als thans. Wij zullen er 't bewijs van leveren. Niet lang geleden werd de pastoor Leminens, van Maison St.-Gérard, in de provicie Namen, wegens aanslagen op de zeden veroordeeld tot twee jarcu gevangenisstraf, Twee kwezels, die ten voordeele van den propreren pastoor waren komen geiuigcn, werden veioordeefd voor val- sche getuigenis. Wil men weten hoe de heilige gazet ten die zaak aan hunne lezers bekend maken Luistert hoe dc Dien Public, liet or gaan des bissehops van Gent, zijn pu bliek bedriegt d Vrouw Zoë Jassongne, van Maison Sl-Gérard, beticht van valsclie getui genis in de zaak voor aanslag op de zeden ten laste van pastoor Leminens werd vcrledene week, bij afwezigheid,' door de correctionneele rechtbank van Namen tol een jaar gevangenisstraf ver oordeeld, uit hoofde van valsche getui genis. Deze veroordeeling doel eenste meer zien tot welke ellendige handlangers en

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Vooruit | 1882 | | pagina 1