Victor Vaxpewalle. BERICHT. D. lioMiilou stolt dus de kerk op den zelf den oei a's de loei.' en verklaart dat de bis- s o el iko Ian.l'hk m tar eene maatsehapno- lijke uirmiuin; is welke de kerk sluitenden lie 1! 1 o ion laat. Volgons het hoofd der katliolie- k gezi idhei i z «id i he ge m reiskaarije voor de 1 el'z ui e ulit is nochtans wat o 7. groote geleerde heiwen geeitelijkc.: zouden willen doen goloovea. I) Iks-; li >rp?n hebben enkel-gebruik gemaakt van hun recht, de geloovingen aan hunne feesten encerreniorniên te aanvaarden Ofte weigeren naar goeddunken, juist gelijk de voorzitter van Pij- kenboerof van het'stömmozii-k bet recht heeft vast mavond te vieren met wie hij verkiest. Voor do verstootenon van Pijkenboer is de vastenavond niet atk''schaft en voor do verstootenon van de h?eren geestelijken is ook do hein4 niet geslo ten. Zoo v.-ord.in de lafi'elijke dwangmiddelen waar- méde de priesters in naam van God arme en ongel-' -rde menschen in hun geweten pijnigen bij wijze mannen verrechtvaardigd en uitgelegd!! Thi 1. i.' hei anders kunnen, zijn. die mn 'rs overtuigd van heVmisbcnik, - ,i il, r ii_maken. 7::_; veten wat. kaï banvloekten*» doMieiUaeii .,.j God gel- den en «iaarvi or werden zij mot milde handen uigedeeld. Indien de Bisschoppon naar don raad van «l.oo XIII hadden geluisterd, zeidc kardinaal vNina don pauselijken staat secretaris aan den Belgischonge/.ant, dan zouden zij andersgehan- dold hebben dan zouden zij noch gedoemd noch gebanvloekt hebbendat hebben zij onder ïmirv eïeene verantwoordelijkheid gc- daan. I) H. vader heeft met spijt vernomen dat de Bisschoppon voor de wet op hot lager - onderwijs aan het. ministerie den oorlog hebben verklaard Do Bi--.-hoppen handelen, zeidc kardinaal Nina, in hun nauwe recht. Omdat welteverstaan, moet ni 11 begrijpen tot waar dit nauwe recht zich uitbreid. Volgens oendenkbeeldige instel ling der II. kerk zoude voer hot geluk van het mensehdom op volmol de hartic maar eene cliristene ■bevolking mogen bestaatv. de' oorsprong der inkwisitio on der brandstapelsdan bestondo er ook maar oen geloof en eene kerk, dan ware eraan het hoofd van het heelal con man die in' Godsnaam zoude regeeren de Paus. Dat ware de vergelijking van het'ideaal der H. kerk maar daarvoor zouden al de mensehen mo d >a het zelfde gevoelen, dezelfde gedachten hiè en, «laarvoc.r zoude do menschelijkc natuur tl-. >eten'herschapen worden. Daarvoor zoude men ■>i, God moeten kannen bevelen. Dat heeft nooit bestaan of dat kan nooit be man. maar nochtans is het moerdijk zich daar van êen denkbeeld te vormen. \Velnu volgens dien denklr ligen droom hebben de Bisschop pen het recht t -gen de schoolwet op te staan, maar niet teire us taande bun nauwe recht wordt hunne h 1 w i|/c -r don I a us Leo, XIII die Belgio ko:u. afgekeurd. Wa' caul •••„.- I orders 101 met de on- ',.i oiu-. 'iiaü aan i-eirtis a. r1 hemd gegeven gaan, zij nu de pauselijke machtahn Leo'XIII ontroo- ven 1 7ij leeron dat Adam viel door hoevaaniig- heid. 1. rniinde herders, gij wandelt heden op den weg die er den top doei van bereiken. Ket Toppunt der Verbastering. Uit oorzaak van plaatsgebrek in ons voorgaan de nummer niet opgenomen. De Den do-bode met het oud spreekwoord: Niemand kan twee meesters dienen aan de schooliiieesti-rs tc passen van de brnc in liet water vallen zijnde, en niet. kunnende looche nen dat Christus geleerd heeft. Twee meesters ie d-men God en Cesarwat do grondregel van liet iih 'ralismns is of niet durvende betwisten dat Cesar nooit op Gods bodem inbreuk kan deen aaivezien al wat op aarde bestaat tot nut van den nmn-. h is reschapcn en God door het vrij .row ion van d n Koning der schepping hetwelk aan .allo lijdelijke macht ontsnapt, wilt alleen gekend en geëerd worden stelt zich te v.-elen met ons artikel eene verdaafsche-koppisterij van een domin is Sermooa te boeten. Do slimmerik weet wel, (lat het gemakkelij ker is het lo n van -liberale gazetten te Verbie- dën ii:m was.-» to wadei-leg?en on" «Is men voor Siskens schrijft magmengeloovendat schold woorden voor gegronde reden zullen genomen worden. Do Denderbode heeft Christus leer niet gelo genstraft hij loochent zij re verloocheningen Sm het t b «vijzen aarzelt hij niet Christus leer i. vervalscnen. Chnstus leerde aan Gesar te geven wrat-aan Cpsar toekomt maar hu leerde o-,:. z«»gt de Denderbod-.', dat men eerder aan God moet irohoorzamoa da:i aan de menschen. .Ta' antwoorden wij, dat is eene onbetwistbare waarheid Maar zoude m m niet zeggen dat Chris'n- t >:i Hij deze taalsurak, aan onze heden- da-'scheBisschoppen dacht. Ja! men moet eerder aan God -hoor/amen dan aan de men schen Maar Christus heeft ook aan de christenen als ctiiio strenge plicht opgelegd, hunnen CV6- 'nnas'en 'tc beminnen gelijk hun eigen zeiven. En wat gebeurt er lieden De zoogezegde Onvnl -VM der apostelen, dwingen hunnen ver- s/nlif'n elergé hunne evenaasfon te doemen en W ban vloek kon. Zijn die opvolgers do menschen niet die Christus toen beduide en moet men lam gehoorzamen v' D nr li-eftd' Denderbode. weder niet aange- Pn-ht.' want ni't het scheef locjek dat hem ko ini'iki vind hij in (loze goddelijke woorden ro-'ie vórschooning voor de Bisschoppen van hunnen opstand tegen Cesar gepredikt. Let wel on .1 ui!l'«"!-v Cesar is een mensch en Chris tus een God. 't akkoord Denderbode Maar het is juist. Christus die aan do joodsche phariseen, „wo voorouders leerde aan Cesar tc geven wat aan Cesar toekomtzulks doende gehoorzaamt men dus aan God. Welnu, neen, en hier bereikt de l)enderbode den top der verbastering men moet aan Cesar, den mensch niet gehoorzamen maar aan de Bis schoppen die gevolgentlijkzes goden zijn. De verdo miers, de ban vlookers, die arme menschen en hun gewetenfoltiren zijn zes Chris tussen. Iieeft men ooit dommere ulasphemiën gehoord. De hoevaardige kerels die aan den Paus van Rome zelf wederstaau, die 0111 hun deal te bereiken voor geeuea burgersoorlog zouden achteruit deinzen, ziju zes goden En dit alles'Wordt in den Dcnderbodc gedrukt 0111 ver dedigers on bloedverwanten van ScherrewegS aan t roer te krijgen of te behouden Zulk vernuft Denderbode vindt men in het Peperstraatje niet, maar in de straat rechtover daar bestaat een oud zothuis, waar men ook kan doen gelooven, dat de schepper het mensdom heeft vervloekt, voor eene appelbeet. Erremen en becnon, jongen, aanvaardt geen appelen voor citroenen. ïïiel's Werkmansliederen. OMDAT IK VLAMING BEN. Met mijne muts op zij, Met een lief daarbij. Zon gaan we, hand iu hand, Door 't bloemig Vlaanderland. Ja, onder mijnen kiel. Daar ik mij zelf wel ken, Gloeit warm een kloeke ziel, Omdat ik Vlaming ben. Mijn liefje, frisch als bloed, Verblijd mijn trouw gemoed Ze juicht iii liefde ontbrand Hoe schoon is Vlaanderland Dan kus ik haar geruimd, Terwijl ik fier beken Ik woid door u bemind, Omdat ik Vlaming ben. 'Hetzij in 'tboschgebruis, Het zij bij 't reëgesuis, Ter wei, aan 't Scbeldestrand, We minnen Vlaanderland En door die liefde sterk, Neem ik mijn blijden ren, ■Gelijk een peerd naar 't werk, Omdat ik Vlaming ben. Do Vlaming is niet fijn. Maar goed en eerlijk zijn, Dat kan hij t' allekant, Ter eer van Vlaanderland. In vriendschap, hou en trouw, Is alles war ik kan Een woord, een God, een vrouw.! -Omdai ik Vlaaming ben. HET VRIJE WOORD. Genoeg bet arme volk gedoemd Tot slaafsche zielenketens Gij, die u 's hemels dienaar noemt Verdrukker des gewetens. Die 't volk, dat u en voedt en kleedt, Nog altijd nieuwe boeien smeedt O priester, als ge in vroeger dag Niets preekte dan Gods woorden Toen was 't vol eerbied en ontzag, Dat allen u aanhoorden Toen was or niemand ooit die sprak, Die 't plechtig luisteren onderbrak. Maar sedert dat ge uw plicht miskent, En met schijnheiligen monde De wetten van den lande schendt, Den laster strooit in 't ronde, En tegen recht en rede stuit, Is do eerbied uwen tempel'uit. Terwijl gij "t zwak verstand verschrikt, Door donderend vloekgeslinger. En wie voor u niet nederblikt Stout aanwijst met den vinger, Terwijl gij vrede en eendracht stoort... HoorPlots hergalmt het vrije woord Het is een broeder, is een vriend Van hen, die gij bëleedigt, Een vrouw, die haren man bemint, En die haar'-man verdedigt, Een zoon, die de eer zijns vaders wreekt, Wier vol gemoed u tegenspreekt. Het is het volk dat vroeger sliep. Door u in slaap geschommeld, Wien plots een schok door dc aadren liep; 't Is 't volk, als opgetrommeld. Dat, waar het s raad en laster hoort, Vooruitkomt met het vrije woord. Duffel, November 1879. F'oor Taal en f'rijheul. De Letterkundige afdceling is op enen gansch nieuwen en stevigen voet ingericht. Ver scheidene leden maken er reeds doel van en geen twijfel dat haar getal nog zal aangroeien, Vol gens het reglement zullen er allo 14 dagen ïet- torkundigo-oefeningen, opgeluisterd door muziek en zang, plaats hebben. Wij twijfelen geenszins of de hoeren leden, die den vooruitgang van het bloeiend gezelschap on de beoefening onzer moedertaal behartigen, zullen die leerrijke en aangename avonden in groot getal bijwonen. Het eerste feest (openingsfeest) heeft plaats dijusdag toekomende 10 December, om S ure 's avonds. Het programma bevat eene Voordracht en een muzikaal gedeelte. De armen. LIEFDADIGHEIDSWERK DER OUDE KLEEDEREN. De winter, het geducht jaargetijde der armen, is di t jaar buitengewoon hevig. Sedert vele jaren heeft hij met zulke woede in onze streken niet ge&eerscht. Wat al armoede, wat al ellende, ja zelfs hon gersnood brengt hij mede. Gaat in eene arme woning en daar zult gij den hevigsten nood aan alles ontmoeten. Gebrek aan alles voedsel, kleeding, warmte, deksel, niets van dat onont beerlijke is er te vinden. Dan tot overmaat van ongeluk, komen ziek- ten, gevolg van berooving van alles, het onge lukkig huisgezin "gansch ter neèrslaan. Het is ongelooflijk wat de armen in den guren winter te lijden hebben. Men ziet ze, zonder voldoende hulp, hongerig en met lompen bedekt langs de straten loopen, het -medelijden der voorbijgan gers afsmeek endo. Akelig ja bedroevend is het lot dier ongelukkigen Medelijden met hen Laat ons onze broeders helpen Medelijden En gij rijken, door liet lot begunstigd, werpt eon medelijdend oog op uwe hongerlijdende broeders. Laat uw hart bewegen en terwijl gij in feestgewaad gedoscht in uwe rijke zalen zit, denkt dan, dat er misschien op straat voor uwe heerlijke woning iemand te smeeken en te bid den om een stuk brood,en misschien ongeluk! van honger en koude vergaat. Vergeet hem niet het is een mensch gelijk gij. Terwijl alles uwe zinnen streelt, terwijl de uitgezochtste, do fijnste wijnen uwe tafels bedekken en hunnen geur door uwe woning verspuiden, denkt dan toch op uwe arme broeders, die verkwijnen van honger als de sneeuw voor de zon. vV ij doen hier eenen oproep tot verzachting van liet ongelukkig lot der arme menschen. Hier lor siede is er voordat nuttig werk eene aller beste instelling tot stand gekomen. 1 Edelmoedige lieden hebben een gezelschap gericht tot bezorgen van kleederen aan de arme kinderen. Al die oude kleederen to missen heeft kan ze het bestier doen geworden in de KORTE ZOÜTSTRAAT. N° 4of Alle giften, ook in geld, worden met degroot- ste liefde en dankbaarheid ontvangen, Dit werk der oude kleederen is wel een der beste dat in Aalst ingericht is. Het laat toe arme kinderen te kleeden en bevoordeel iger op eene gansche bij zondere wijze de goede bijwoning onzer scholen. Deze aalmoes heeft dus een dubbel nut, wauteerst en voorval voorziet zij in den lichaamelijken nood der behoeftige menschen en tweedene be zorgt zij eene goedo opvoeding aan de kinderen onzer brave werklieden. Wii hopen dat onze oproep niet onbeant woord zal blijven en dat vele medelijdende har ten hunne giften zullen aanbrengen In naam der arme kinderen, die heden zooveel lijden, be tuigen wij huil onze voorloopige dankbaarheid en drukken de gegronde hoop uit, dat onze Libe rale Damen die altijd in de weer zijn, waar het een deugdelijk werk geldt, waar er sprake is van goed te stichten, deze maal ook met iever zullen op de bres springen, om het lot van den werkman te verzachten, 0111 te zorgen dat zijne kinderen wel gekleed konnen ter school gaan,om 'er als ware christenen, als brave burgers, als vrijheidminnende vaderlanders opgekweekt te worden, «o» Het Bestuur van het Werk der oude kleede rendoet eenen nieuwen oproep tot de liefdanig heid der inwoners van Aalst, aie den voorspoed en de welvaart onzer gemeentescholen beharti- en. Eenieder onder hen wordt verzocht de leederen en voorwerpen welke tot dit edel doel bestemd zijn, te willen bestellen in de KORTE ZOÜTSTRAAT, Nr40. P. S. Men wordt verzocht bij de giften de lijst der voorwerpen en den naam des schenkers te wiRmyfoegen. V oor I)enderbode en Land van AalW •De scheeven udt den Denderbode erf"St. Mcr- ten uil 't Land, hopen door hunne walgelijke verhalen en door hunne viscbkladdonverwijten eenen deftigen ambtenaar honderd voeten onder den grond te doen kruipen. De man is en dit alles omdat hij de stoutheid heeft gehad hetambtdat hij heden met zooveel bekwaamheid en kloekmoedigheid bekleedt onder een kerikaal ministerie tedragen en er de noodige voetstap pen voor te verzetten. Welke euveldaad De twee godvruchtige ezels worden niet ge waar dat zij door hunne lastertaal den schoolvos vereeren en hem de ware achting van alle tref le lijke lieden doen verwerven. Nu weten wij waarom zijne vraag door liet clorikaal ministerie is verworpen. Minister Delcour zelf heeft schriftelijk zijne kennissen en zijn recht niet ontkent maar de man heette noch V. P. of was niets van dien aard en wierd vervolgenlijk van liberalamus beschuldigd. Wat de domme ezels enkel hebben bewezen is dat liij aan de bokken niets verschuldigd is en dat indien hij voor het liberalismus strijdt het eenvoudig een bewijs is dat hij met eene edele ziel begaafd is waarvan elk weet, dat de dank baarheid liet eerste kenmerk is. Maar gij Denderbode. gij die in uwe jonge jaren het brood dat gij at aan liberalen onder stand verschuldigd waartGij die den top der onbeschaafdheid jegens de Groote geleerde hoe ren geestelijken neut bereikt, wat moet gij oenen gomeenen kerel zijn om lieden tc bemodderen die tl vader geholpen heeft u in het leven te be houden. Goed Denderbode, in uwe aderen voelt men bastaardsbloed vloeien en uwe ziel moot van do zelfde stoffezijn waar Judas de zijne uit getrokken was. Zonder dat zoudt gij lieden do tolk Vken niet zijn. En ijet Land, beter van Rotterdam dan van Aalst, de 011 uoozele Franciskaan durft ook met personnaliteiten voor de pin komen De man houdt zijn eslaminet in den Tamboer... maar wat is Aalst toch gelukkig dat daar geene afstamme lingen zullen voort komen In de Iverkofstraat to Aalst woonde'ten j are.,, maar neen Sul..,. Wij zullen nog wachten, maar opgepast zulde Denderbode en Land weet gij wat wij aan den bedoelden schoolvos raden ten eersten zich aan u niet vuil te maken en ton tweeden heden, eens wel te bekijken de mannen, die hem toen hunne voorspraak hebben geweigerd en dan zijn wij verzekerd dat hij zich zal verheugen hun niets verschuldigd te zijn. Want de luister van hunne politieko verheffing 011 de roem van hunne weelde en overvloed waarop hunne macht is ge steund hebben aan hunne bloedverwanten tot wapen gediend om ongelukkige burgers hun brood te ontrooven. De mannen die u zouden moeten verdedigen hebben ook voor den loon v raak roepende daden verdedigd. Do Vriendt en Van Wichelen do twee Aalstenaars scherrewegs zijn door eenen volksver, egenwoordigervertëgewoordig geweest. Weost dus gelukkig achtbare ambtenaar, aan zulke mannen niets verschuldigd te zijn. Gij zult nu ook de knagingen van den Paus niet gevoelen. Welke droefheid voor zijn vaderlijk hert indien de man eens denkt van waar de centen van St. Pieterspenning en nieuwjaargiften komen. Haddc Leo XIII liberale gevoelens dan zoude hij aan de Ahlstsr'sche mildadige giften den weg van Aalst en Wetteren doen weder vinden en gratis aan de Pauzin zijnen zegen verleenen, haar enkel verzoekende den raad van den Bien Public voor do schoolgiften te volgen en gevolgentlijk wat min pracht en wat meer medelijden voor (lo gefopto en hongerlijdende slachtoffers aan den dag te leggen. Nu Denderbode en Land indien gij het per- sonneel terrein niet verlaat zijn wij bereid u to volgen. Daar hebt gij een staaltje. Voor vandaag Punctum satis en tot later als het u belieft ...dan zullen wij eens met uwe opperbazen afrekenen, eens eenige personnaaejes ontkleeden van uwen Bokkenkaliber, en dan zien, wie er het best zal afkomen, onze reeds zeer geachte Schoolvos of uwe even jjajqocaS Scherrewegskliek Zondag 14 en Maandag 15 december, Tentoon stelling der giften aan de leerlingen onzer Ge meentescholen, in de bovenzaal van de-1 Com to van IÖ'uren s morgens iot.' namiddag, en van 2 uren tot 4 uren 's avonds. Ingang vrij en kosteloos langs de poort in do Leopoldstraat. Wij verzoeken de vrienden dio prachtige Tentoonstelling te komen bezichtigen. Gustavo Van Gyseghem is verleden vrijdag door (k> rechtbank van simpele politie to Aalst, tot eey oeto van 10 fr. en do kosten veroor deeld voor beleedigingen en tegen dc burger lijkepartij en eene schadeloosstelling van 2ü fr. En zeggen dat hij zijne opvoeding in de scho len met God heeft ontvangen. Do ultra klerikale gemeenteraad van Brugge heeft besloten dat voortaan do kinderen buiten do stad, de gemeentescholen niet meer mogen bijwonen, Voorde feesten van iSSO gaat men eeno tentoonstelling oprichten der portretten van de vermaarde Belgen dor de 19° eeuw. De stad Brussel geeft voor do eerediensten 39,450 fr. en voor de openbare liefdadigheid 19,500 fr. De geestelijken worden toch zoo vervolgd, tot in de hoofdstad toe Eene nieuwe expeditie wordt sedert twee maanden bereid iiv do Kaapstad voor een dei- gevaarlijkste ontginningsroizen in liet midden van Afrika. De Heeren Bogot en Beaver, uit Engeland vertrokken den 11 juli, zijn aan do Kaan na eene goede reis aangekomen en zij dach ten den 14 of löuitvictorio ie vertrekken. De expe ditie zal 4 jaren duren. Indien, binnen 4 jaren, zij de kaart in 't geheel kunnen voltrekken, zullen zij een werk zonder weerga gedaan heb ben. In Venezuela eene kleine republiek van Zuiden-Amerika staat er op de voornaamste plaats een standbeeld van den Voorzitter. Alleen, daar deze dikwijls verandert, kan de kop des standbeelds afcrevijst worden en door dien des opvolgers vervangen worden. Sedert don 10 december gelasten zich de posten in al do bureelen des lands, zonder uit zondering, met de inzameling der handelseflek- tcn. Sterkste levators. In 1784 wierden groote vuren te Parijs voorde grootste huizen aangesto ken, tot verwarming der armen. De winter van 1788-89 was een der langsio die in Europa heeft gehecrscht. Te Parijs begon de koude den 25 november en duurde dO dagen. Er was 05 centimeters sneeuw en liet i's wierd GO centimeters dik. De Seine werd den 25 no vember met ijs bedekt en de ontdooiing Legoii slechts den 20 januari. De Rhone werd te Lvon en de Garonne te Toulouse vastgevrozen. Gela den wagens konden over den Rliijn enden Elbo trekken. De Oceaan bevroos op eenen afstand van verscheidene uren, en de Teemsch tot aan Gravesend, op 6 uren van Londen, Te Toulouse bevroos het brood. In Gajicie stieryen 37 personen *an koude op 3 dagen tijds. Do vissollen stierven in bijna alle vijvers.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Verbond van Aelst | 1879 | | pagina 2