Aalst. Ronse. Uit het Audenardscne halzerij is van weinig beteekenis, waar deze woorden als een dreigende verwit tiging en tevens een wijze raadgeving zouden willen dienen. De jeugd heeit uit de onmiddellijk beleefde en doorleefde gebeurtenissen van dezen laatster, tijd, genoegzaam nut getrokken om zelve te beseffen waar voor taan baar eigen weg moe: gaan. Niets is zoo gemakkelijk als het eerbiedigen der jongste begrippen waarmee zich de jeugd van al het oude losmaakt. Verdraagzaam heid 1 Gij die kristenen zijt, want God's kruis stond niet in uw land, maar op den hoogen Golgotha voor heel de wereld, voor, al de menschen, die door zijn offer broederen moesten worden I Verdraagzaamheid 1 Gij die vrijzinni gen zijt, want vrijzinnigheid is ruime ver draagzaamheid tegenover alle menschen I De sombre kuiperijen, die door alle eeuwen heen, staten en grenzen vormden en veranderden, het eene volk tegen het andere in het harnas joegen en van de wereld in den aanblik van Kalvariïn, een bloed- en lijkenveld vermochten te ma ken, neerschen nog immer voort, doch voelen de reaktie der groot-wordende menschelijkheid welke groeit uit bloed en tranen, uit rampen en ellenden. Een wordende menschheid zal begrij pen waar een oude wereld ondergaat aan eigen schuld en schande. IJZERGALM. TE GEPASTER URE Zooals wij verleden week geschreven hebben, hadden de socialisten sedert ongeveer drie maanden een loonsbewe- ging op touw gezet in de gist-en spiritus fabriek Le Lion d'Or doch zonder een uitslag te bekomen. De werklieden die de ievervolle wer king van het gemengd komiteit en de prachtige uitslagen die het reeds bekwam kenden, gaven ons hun belangen in han den. Op siaanden voet schreef het gemengd komiteit naar voornoemd fabriek en acht dagen later wierd ons een onderhoud met den bestuurder toegestaan. Terloops zij hier gezegd dat de gist- en spiritusfabrieken hun granen krijgen van het ministerie van bevoorrading, die ook de prijzen van den gist en den alkooi vaststelt. Dit ministerie heeft ook het loonbarema vastgesteld die de bazen dezer nijverheid aan hun werklieden moeten be'alen. Dit barema beloopt voor de geschoolde en volwassen personen van 1,50 tot 1,75 per uur. Welnu, in de onderhandeling, die wij op donderdag 4 Maart gehad hebben met oen bestuurder van Le Lion u'Or hebben wij het tarief van het ministerie overschreden. Voor de geschoolde arbeiders bekwa men wij 1,90 fr. en voor de andere 1,75 per uur of een opslag van 0.65 fr. per uur. De leerlingen en kleine gasten van min dan 18 jaar. een opslag van 0,55 fr. per uur. Zooals men ziet een prachtige uitslag. Wewisten van ervaren vakmannen dat deze nijverheid voldoende winsten geeft om dit te betalen. Daarmee is eens te meer de legende dat slechts de socialisten bekwaam zijn iets te doen voor 't volk. den kop inge slagen. Juist toen we het fabriek verlieten, na afloop der onderhandelingen, traden de socialisten met een afgevaardigde van Brussel binnen, en vroegen aan den be stuurder dat hij het tarief van het minis terie zou toepassen. De bestuurder antwoordde dat hij een overeenkomst had getroffen met het gemengd komiteit. (Zulks heeft ons een bediende van daar verzekerd). GeiJ^^É dat wij er niet een uur later naartoé^^r gegaan, anaers kregen de werkliedeB® tarief van het ministerie I Nu, einde goed alles goed. W erk erstoelangen De werklieden der brouwerij Burny hebben door onze werking, ingezet ten gevolge der prijsstijgingen van de levens behoeften, een loonopslag bekomen van 0,25 fr. per uur. Voor de werklieden der dekennijver heid hadden wij sinds eenige weken ecne beweging op touw gezet om den tarief van Gent te bekomen, doch onze wer king stuitte op den onverzettelijken wil der fabriekanten. Als laatste middel brachten wij het geschil voor de lonnkommissie. De on derhandelingen hadden plaats Woensdag der verleden week te Dendermonde. Na eene langdurige en grondige bespreking, bekwamen de werklieden het gevraagde farief met daarbij eene verhooging 2o o/°. Wij hebben daar voorat de houding bewonderd van den heer P. Reno, fa- briekant te Mariakerkc. Men voelt dat die man met het volk medeleeft, en diens nooden kent. Spijtig dat alle fabriekanten zoo niet zijn. Eere aan wie eere toekomt. In de pannen- en tichelfabriek van De Kegel-Mertens vtoegen de werklieden, met veel reden, opslag van loon. Dondag 4 maart hadden wi; eene on derhandeling met de bazen van voor noemd werkhuis. Er werd aan de werk lieden voldoening gegeven, doch 's an derdaags wierd er een tarief aan de arbeiders voorgelegd die niet beant woordde aan de overeenkomst van daags te voor. Hierop legden de werklieden hert werk stil, maar de staking was v.--n korten duur. Maandag had er eene tweede onder handeling plaats op aanvraag der bazen. Het tarief zooals Donderdag toegestaan, werd gegeven, en nog iets daarbij. Audenaerde en Ronse zijn niet ver van malkaar gelegen, doch het verschil van loontoestanden is nogal groot. In Ronse betaald men nog al tamelijke looren, om dat het baiensyndikaat er toe gedwongen is door de aanhoudende werking der vak- vereenig ing. In Audenaerde is dat het zelfde nietdie menschen wihen daar niet vereenigd zijn en daardoor winnenze niet gelijk hunne vereenigde werkbroeders van elders.Ziet'hen keer hoeveel het schilt In Ronse betaalt men 40 °/o duurte- toeslag en in Audenaerde I0°lo. Zou het brood in Audenaerde zoo duur niet kosten als in Ronse En de aardappels gelden er ook 30 fr. de 100 kilo. En de boter, enz. ook is even zoo duur als elders. Maar, hoor ik zeggen, er is hier een vakvereeniging in Audenaerde. Ja, vriend lezer, er is daar een roode vakvereeniging maar ze kloppen ze daar zulle Wat lees ik op de muren Een monster- meeting tegen de levensduurte der socia listen. Hoe men t"ch zand werpt in de oogen van het volk Waarlijk de men schen kan men al wijs maken wat men wil. En gij, demokraten, waarom sticht gij daar geene vakvereeniging Hebt gij een handje hulp noodig wij zijn hier om U te dienen. Komt, demokraten. Zondag. Met twin tig mannen zijt gij al genoeg. Komt, zeg ik, bij Van Marcke, Luppe- gem, in de Kroone en op een ure is alles afgeloopen en staat alles op zijn pooien. Het is in uw eigen belang. Helpt U zelve zoo helpe U God. Ik wensch uit den grond van mijn hart dat er wat meer maed in de demokraten van Audenaerde komt. 't Is nu niet meer genoeg te zeggen ik ben demokraat, men moet durven werken en de partij vooruit helpen, de zaak is rijp. Geene persoonli/ke veeten mogen er bestaan, eendrachtig moet er worden gewerktelk een stoot aan den wagen en het baiensyndikaat zat wat meer rekening van u houden. Met onderduims te morren is het niets gekort. Wij verwachten u dus in grooten getale, u vooral fabriekwerkers. EMIEL V.M.Z. Wanneer zullen de oogen open gaan Het gebeurt wel eens. en naar ons bescheiden oordeel, moest het meer gebeuren, dat chr. demokraten op een gegeven oogenblik, in stoet, vergadering, bij kiezing, zij aan zij gaan met ongeloo- vige demokraten. Dikwijls gaat er dan in de schijnvrome katholieke wereld een kreet op van ver ontwaardiging. In hun pers,in hun krans jes heeten ze ons dan judassen, verraders van de leer van Hem die zijn leven gaf uit liefde tot de menschheid. Wij hebben het nooit verborgen, we hebben op godsdienstig en maatschappe lijk gebied andere opvattingen dan de liberalen en socialisten. De Christene Demokratie put haar opvattingen heel en al uit Christus'leer.uit zijn Evangelie van rechtvaardigheid en broederliefde. Wij trachten_ niet alleen het goede te doen om het goede, het kwade te laten öm het kwade, maar we irachten daren- boven het goede te beoefenen, het kwade te bestrijden om te gehoorzamen aan de wet van God. Geen wet zonder bekrachtiging. Het kwade laten om het kwade, het goede beoefenen om het goede is een wereldsche beschouwing, die in honder den gevallen, alle bekrachtiging, straf of belooning en dus ook de gedachte van rechtvaardigheid buitensluit. Wij trachten het goede te doen, tiet kwade te laten omdat zulks ligt in de natuurlijke orde van zaken efi beschaving bekrachtigd door den Opperheer, het begin en het einde der wereldorde, die de bekrachtiging, een aanvullende en eindbekrachtiging brengt aan deze natuurwetgeving. Het Christen demokratisch program gaat uit van den Grooten Nazarener, en wil het volk terugvoeren tot den God,den Geest van rechtvaardigheid en broeder liefde. In goddelooze (dit is zonder of buiten God) en nog maar iu antigodsdienstige groepeeringen, kunnen de bescluvings- en zedelijke verzuchtingen van in god. geloovigen niet tot hun recht komen. Liberale en socialistische leer moet leven buiten Gode,zeggen hun gedachten- leiders. Volgens de socialistische leiders zijn de christelijke en socialischè opvattingen zijn onvereenigbaar. In den strijd voor de geestelijke ont voogding en de stoffelijke opbeuring der der arbeiders, rekening houdend met geloovigen en ongeloovigen scheen de volgende oplosaing nog de beste. Twee vrij» en zelfstandige arbeiders- groepeeringen, ongeloovigen en geloovi gen, maar die beiden op stoffelijk gebied zij aan zij, met eendracht maar niet all een eenheid, zouden strijden voor hun gemeenschappelijke welvaart en verzedej lijking. Wij ook denken dat langs daar de weg ligt die het arbeidersleger zal bren gen naar het beoogde Joel. Doch de christene volkspartij moet dan ook wezen eene echte Volkspartij, vrij en zelfstandig. Vooral mag zij niet in het spoor loopen van bewarende partijen,ook niet als dezer aanhangers zich beroepen op dezelfde godsdienstige belijdenis. Het volk zal nooit zijn vertrouwen schenken aan eenige demokratie die iets gemeens heeft met de bewaarderspartijen Zoo spraken vijf en twintig jaar gele den Carton en Renkin in hun Justice Sociale Nu hebben zij verbrand wat ze toen aanbaden. Zij klauterden langs de schou ders van 't volk in de hoogte om een ministershoed af te haken. Zij hebben de wateren der demokratie verpest. Geen gezond, vrij leven meer voor de arme werklieden die zij in hun nel ten vingen. In zulke verknechte demokratie is geen plaats voor vrije chi. werklieden. Dat zij die het brood eten van katholieke maar antikristelijke dwingelanden, dat katho lieke maslklimmers en slippendrager» zich vereenigen in verknechte volksbon den, zij zijn er op hun plaais, maar jam mer, dat zij tot hun schade en schande er niet alleen staan. Bij ons, werklieden en volksmannen, bij ons, bij de Vrije Christene Demokratie is uw plaats. Wij eerbiedigen en verdedigen uwe christelijke beginselen, omdat het ook de onze zijn. Bij ons is uwe plaats, omdat gij bij ons uwe gedachten vrij en vrank kunt uiten, omdat wij allen broederlijk vereenigd, zonder vaar nóg vrees kunnen en durven optreden. Eerbied voor den godsdienst, ja maar geen uitbuiting van hel geloof voor we reldsche doeleinden, voor katholieke bankkroeters en aktieschuimers. Maar ook eerbied en brood en vrijheid voor de kleinen en nederigen, voor de onterfden dezer wereld. Doch als nu, in veel omstandigheden, de christene demokraten zich te zwak gevoelen om dat stukje brood, dat brokje vrijheid los te rukken uit de gierenklau wen der machtigen en bewindvoerders, laten dan geloovigen en ongeloovigen demokraten ten str'jde trekken met enkel in het oog hunne gemeenschappelijke betrachting lotsverbetering. Door het hand in hand gaan, in som mige omstandigheden, met andersden kenden, en dit op een vooropbepaald punt, breekt gij niet af met uw program, noch met uw geloof, beiden, gij en zij behouden hun program volledig en zelfstandig. Trouwens, geven de katholieke be waarders U niet dagelijks treffende voor beelden van samenwerking met niet geloovigen en andersdenkenden eens dat het hun geldzak aanbelangt. Geloovigen en ongeloovigen uit hoo- gere wereld, mannen en moeders houden schitterende bals en soirées. In hun tooveraclitige verlichte zalen, onder het gedans van een ruw wilden tango ver koopt de geloovige moeder aan den ongeloovige vader hare geloovige dochter als vrouw voor den ongeloovigen zoon. Geloovige en ongeloovige bankiers, fabriekanten, notarissen verhandelen hunne akties en obligaties, banketeeren samen. De politieke kleuren, het katholieke gele, het liberale blauw iartelen en strooien als kleurige vlinders die, na fladderen en lieven 'zich rusten op een geurig bloementapijt, en daar in innige liefkozing maken een zwart blauwe V

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Werkerswelzijn | 1920 | | pagina 2