Paschen,
Orgaan der Christene Volkspartij.
Werkers. Op
Hij de Katholieken
Van Ronse.
Zondag 4 April 1920.
«•"rijs per nummer 10 centiemen.
Tweede Jaar- t.. sd-
Elke schrijver is verantwoor
delijk voor zijne artikelen.
TOLK DER MAATSCHAPPELIJKE WERKEN.
Slaaf noch bedelaar
mag de Arbeider zijn.
Abonnementsprijs
Per jaar fr. 5,00
Per 6 maand fr. 2,60
Per 3 maand fr. 1,40
Bureel en Redactie
R. VANDER SCHELDEN,
DEERLIJK. West-Vl.
Aankondigingen
Kleine aankon digigen, eenmaal
verschijnend fr. 0,50
Andere volgens overeenkomst.
Hij moet een vrij en
welvarend man in de
samenleving wezen.
Priester Oaens.
Wat is het troostend en aanmoedigend
voor ons, christen demokraien, dien heer
lijken dag te zien aankomen en te dier
gelegenheideenigebedenkingen temaken 1
Paschen...
Zoovele eeuwen geleden leefde Hij, de
groote, de goede, de al overtreffende
Demokraat.
Vervolgd om zijne leer, gehaat door de
•grooten, gehoond door de boozen, bespot
door de slechten deed Hij het goede en
zag niet om- Hij deed het goede omdat
Hij het goedvond goed te doen in naam
van zijn Hemelschen Vader en in zijn
eigen naam...
Met groote Liefde liet hij de kleinen tot
zich komen... en ook de grooten minde
hij teer. Een nauwere toenadering zocht
hij tusschen rijken en armen en onmee-
doogend klonk zijn vloek over hen die
verdrukkers waren van armen, weduwen
en weezen en over de achterhouders van
voldoende loon der werklieden.
Allen waren Hem gelijk zelfs zijn
Liefde ging tot hen die Hem vervolgden.
Toen werd het plan gesmeed oin Hem
uit den weg te krijgen.
Ziet ge, Christen Demokraten, dien
hevigen haat der boozen voelt ge hem
den smaad en den laster Zoo ge hem
niet voelt, blikt in 't verleden, op het
beeld van onzen diepbetreurden baan
breker PR1LSTER DAENS en daar
ligt voor u in 't klein den laster, den
hoon, den spot, die ook Hem werd toege
slingerd.
Men nam Hem gevangen... en zonder
morren verdroeg hij de folteringen zoo
naar ziel als naar lichaam, die Hem wer
den aangedaan uit liefde voor het volk,
dat ongelukkige slavenvolk uit dien tijd,
uit opoffering voor het volk, het ongeluk
kige slavenvolk der toekomst.
Hij werd gekruisigd en begraven...
En daar lag met Hem in 't Heilige Graf
de hoop op Vrijheid en Gelijkheid, op
Broederlijkheid, op Zon in het le^en van
den mensch...
Doch een heerlijke dag brak aan-
PASCHEN
In weerwil van bedrog, van spet en
van moedwil stond Hij op.-, de Meester
stralend van licht, heerlijk van Glorie
Hoop werd groen En de velden alom
groenden mêe.
PASCHEN I...
De groote Demokraat werd levend uit
den dood door eigen kracht...
Zoo ook, lezers, zal onze gedachte
levend worden en schitteren, zoo ook zal
onze dag, Democraten, Volksvri(«denf
verschijnen en zal onze leer herleven en
blijven uit eigen kracht omdat ze goed is.
De tijden zijn duister ook de Hemel
verduisterde met Jezus' dood maar....
Vlaamsche Democraten, na regen komt
zonneschijn, na lijden verblijden. Uit den
nacht der duisternis ontslaat het eeuwige
licht... KL. ROELANDT
Door spreken kan men veel verzwijgen en
door zwijgen veel verraden 't komt er
alleen op aan de kunst te kennen van waar
en wanneer... En als men dat kent. is't
geen kunst meer.
Ik was op zoek naar vriend en kennis
door 'i oorlogsgeweld verjaagd. Mijn
schreden brachten mij per toeval bij een
oud moederken van diep in de zestig, uit
Yper verjaagd en terecht gekomen in
St. Denys bij Frankrijk's hoofdstad. Har-
tiiijfc drukte ik '.mar'de hand e;; óm wcï
komgroeten en andere uitroepingen te
doen, v/as haar aandacht gausch afgetrok
ben van 't stukje vleesch, die ze welge
zind aan't braden was't ging middag
worden, en vader., zou strakskens van
den arbeid terugkomen. En, inderdaad,
korts nadien kwam hij, den goedigen
ouden man en om ook even een ferme
handdruk Ie wisselen, uachte hij zijn,
onder den arbeid gebogen rug, zoovee!
mogelijk Ie rechten.
En hoe gaat het moedei ken U ver
langt vurig om naar 't Vaderland terug
te keeren zeker
Bah.... Niet zoo ongeduldig, beste
jongen, hier geneer ik mij goed, hier
komen wt; ten minste met werken aan
ons brood, maar in BelgiëMaar
waarom moeien wij terug keeren, om
weerom armoede te lijden
Opden trein een kloeke vtouw,tintiend
van moed, ingsgelijks verdrevene, w.s
haar gevarendheden aan 't vertellen. En
waar gaat ge nu Nu naar Frankrijk, in
België is met werken niets te verdienen.
En gedurig hoor! men dezelfde rede.
Men zegtEen oude boom wil niet
verplant worden Wat moet ons moeder
ken van hierboven in België een ondank
baar leven gesleten hebben, om haar in
den ouden d g, op verren, vreemden
grond beter te jonnen dan in 't land waar
heur wiege stond, en een gansch leven
sleet
Waarom dan toch, o Vlaamsche werk
broeders, hebt gij jaren lang die onrecht,
vaardige toestand gedragen Waarom
hebt gij geduld dat vronw en kinderen en
gij zelf armoede leden, ofschoon ge
zwoegdet van den vroegen morgend tot
den laten avond
En nochtans, het is bekend dat de Vla
ming de noeste, de neerstigste aller wer
kers is. Waarom woondet gij in eene
krocht, waar gij niets dan ontberingen
kendet, terwijl nevens uw ellendig ver
blijf,pr.achthuizen en kasteelen die Vlaan-
derens gezegenden grond overdekken,
als uitdagend, hunne torentjes tergend
ten hemel verheffen, als zooveel beelden
van overtollige weekte, en onnitputtelijk
bezit.
Broeders Voor eeuwig moet het ge
daan zijn titans met zooveel schandige
ongelijkheid Wanneer zult ge eens voor
goed begrijpen dat gij, o volk, de eenige
opperste macht zijt En gij, de voort
brenger van alles, zoudl dulden dat niets
doeners en parasieten in weelde baden,
terwijl gij at zwoegen gebrek lijdt Het
moet uw kort en vastberaden besluit zijn
recht wil ik, er'scli ik I Vragen doen we
niet meer, want wie den prijs van zijn
bestaan met werken betaalt, bezigt, de
schoonste munt Het worde onze beurt!
Enkel hebben we maar niet Ie vergeten
dat we aileen niets zijn, en vereenigd al
machtig en daar alleen de redding ligt.
Daarom allen in het goede syndikaat.Dat
de laatste onverschillige niet meer aarzele
hij wetke alleen of in groep.
Vlaamsche werker, op dus, gij zijt de
verdienstelijkste, der menschen. Genoeg
hebt gij u als slaaf la'.cn verschoppen, nu
of nooit de tanden getoond, enkel voor
God geknield, maar EISCH van uw
medemenschen. den welstand, het men-
schelijk bestaan met vrouw en kinderen
waarop ge RECHT hebt, R.
Wsnneerzullen deoogen opengaan?
Als God iemand in 't verderf storten
wil, ontneemt hij hem 't versland. Ziedaar
'i geer. een verstandig mensen, voor den
geest moet komen, als hij ziet wat rond
Ro se gebeurt. De les ter gelegenheid der
verleden kiezing gekregen is niet vol
doende. Integendeel, zij schijnt gansch
het tegenovergestelde te hebben te weeg
gebracut dan wat men van 'n duchtige les
mocht verwachten. De duizende stemmen
door de socialisten gewonnen, de onge
looflijke nederlaag door de katholieken
endergaan in 't hertje van Vlaanderen,
heeft de oude katholieken verblind in
plaats van deoogen te openen.De kiezing
van Ronse Audenaarde was wel een be
wijs van de onbehendigheid der kalho
lieke politiek.Tevens is zij een bedreiging
en wel een duidelijke bedreiging, die zich
zou kunnen verwezenlijken gansch
Vlaanderen door't hangt af van kleine
omstandigheden om het aanzienlijkste
gedeelte van de werkende standen van
Vlaanderen in Je armen van t soyialis-
mus Ie werpen.
Als 't volk in Vlaanderen reeds met
duizenden naar anti-klericalisme over
loopt nu dat de katholt.-ken nog alle
staatsmacht in handen hebben, war zrl
er gebeuren eens dat binnen korte jaren,
ja binnen eenige maanden w llicht, en
indien de antikiericale partijen behendig
zijn, het bestuur hen zat ontsnappen
En na zutx eene les en voor zulken toe
stand welk is de houding der katholieken
van Ronse Hoo t men hen grondig den
toestand bespreken, de echte oorzaken
navorschen en onbewimpeld vingerwijzen,
de bedreven fouten teekenen en hunne
taktiek verbeteren Integendeel Zij wil
len niets zien, niets teeren, zij zijn de
alwijsheid, zij alleen zijn de ware redders,
t schip is verzand, en iek geslagen, 't en
geeft niet, toch maar geen verandering
van koers, dwars door met vollen stoom,
moeten ze vergaan, en zulien vergaan.
Liever den doo I dan te bekennen dat ze
ongelijk hebben gehad en vooral ;o droeve
ijverzucht, natuurlijke vrucht van den
hoogmoed) dat anderen klaarder gezien
hebben en min dwaas waren dan de ver
gulde aristokratische burgerij. Dat is wel
de ware beteekenis van de nieuwe bewe
ging op touw gezet door de katholieken
van 't Ronsesche g- en rassenstrijd, geen
klassenstrijd.
Zij weten wet dat de Vlamingen geen
rassenstrijd voeren maar slechts hun
recht vragen en gelijkheid, eigen ontwik
keling en eigen beschaving beoogen lijk
elk vrij volk.
Zij weten wel dat .Ie katholieke demo-
kralen en zelfs wij, \rije Christene
Demokraten, geen klassenstrijd voeren,
maar slechts recht en brood vroegen
voor al wie werkt en vrijheid voor elk
christen schepsel, als voor deze die uit
walg en ontgoocheling sinds lang den
godsdiensUverlaten hebben. Die overdre
vene woorden dienen slechts om hun
waar doelwit Ie verduiken'
Geen rassenstrijd geen rechtsherstel -
ling voor Vl-anderen 't Vlaamsche volk
moet vernederd blijven, een minder ont
wikkeld ras. De hoogmoed der rijke
klassen eischt dat zij [ranselt spreken en
zich mogen wanen heel ver boven de arme
massa Vlamingen.
Weg met het Vlaamsche volk, ten on
der het Vlaamsche volk, geen recht voor
hen vernederd en met de voeten getrapt
muet het blijven.
Kunstmatig dient hier een minder ras
gekweekt om den hoogmoed der rijken te
voldoen.
Geen klassenstrijd, 't is te zeggen geen
volksgezindheid, geen demokratie 't
hekken aan den ouden stijlwij de rijken,
wij de aristokraten, wij de bazen, wij de
meesters, maar, geen recht aan hel volk
Zij zullen almoezen geven als het hun
past.
Dat is de ware beteekenis der nieuwe
katholieke leer van Ronse.
En tegen wie is zij gericht
Tegen de jonge katholieken, die 't ge
vaar ziende, tot het volk willen gaan en
de fouten der ouden hers'eller, en redden
wat nog gered kan worden.
Die wapens worden tegen u gesmeed.
Tegen-.u, gij Vlamingen en vlaamschge-
i zindert. Die beweging is de uiring van
den hoogmoed en den nijd der klerngees
tige aristokraten, in wiens handen om 't