Het wilde nu zoo gebeuren dat als by mirakel er nog meer bokken op het land- buis geraekten, maer dan is ook de vraeg Zyn ze daer op hunne plaets P Wat doen ze daer P Wat zyn hunne daden Hunne werken P Waer 'topenbaer vertrouwen, dier goede en achtbare vaderlyke Majorité van t landhuis, die u tot op het hemd uitkleedt en plukt, dat gevoelt gy al te mael Eenpariglyk word er erkent dat er ver anderingen moeten komen, want de bok ken zien met angst den grooten dag der rekening te gemoet. Spreekt hun van ile aenslacndc kiezing van october en zy stamelen over de gevreesde liberalen, ze zeggen dat zy valschaers zyn. Zy gevoelen dat hunnen stand ondermeind is en dat zy door de openbare opinie onvermydelyk veroordeeld zyn. Bewys dat er geene vrede nog overeenkomst met de klerikalen te maken is. aerlyk alle toegeving van wege de liberalen is eene duperic. Moed en vooruitLiberalen, gv ziet met wie gy le doen hebt, het zyn onverzoenbare vyan- den, die lachen met uwe werkloosheid en uwe langmoedigheid. Neem les uit de gebeurtenis Er moeien grootc omstandigheden zyn, om het volk wakker te schudden den v> and moet aen de deur zyn eer ik de liberalen in 't strydperk zien treden met dien moed, die overtuiging, die werk- zaemheid, welke onze vrienden nooit zoude moeten verlaten. Ik hoop dus dat by de aenstaende kie zingen de meerderheid niet meer zal ge geven worden aen nietige blazoenen, noch aen schoon gezicht, noch aen lanteerns zonder lichttcrwyl het verstand en het karakter alleen zouden mogen aenspraek maken om uwe stad te besturen en 't open- baer welzyn te doen bloeien. Y\ at is een groote naem, wat is eenen baerd, wat is een man in de hedendaegscbe maetschappy, wanneer hv niet vergezeld is van kennis en wetenschap Nietsthans zyn de titels even als de oude wapen rustingen onzer vaderen. Zy dienen niet meer en nog wil men ze beproevenAls g> in de museums die verroeste kurassen ziet, men zou ze willen aenstroppen inaer men kan er zich niet onder bewegen. Het is te veel dom van de klerikalen u nog te komen spreken, van uwe stad onder de oude wapenschilden der kruisvaerders nog te willen doen buigen. Uwe stad kan onder dat lastigen beroest getuig niet meer vooruit. Uwe stad moet terug in de magl van de zonen des volks. He vooruitgang en de vryheid cisschen het op de dringen- sle' wyze. Geen schavelingen, geen parapluien, geen kalle schuim van allen, geen venus udvokaethuwélykschendcrvrouwe- plagerbordeel brokhoerevoogd, ge- buerstier, erlenfeldcr, geen bevoorregte klassen meer. Dees laetste is de hoogste w et der hedendaegscbe maetschappy. Moe dig moet gv blyven stryden voor het geen ie lit en vryheid is en geen persoonlyke magt laten ontnemen, want uwe werkloos heid zou de stoutmoedigheid uwer vyanden aenvuren en u na den ouden tyd terug brengen. Hat de bejaerde menscheii zich eens herinneren hoe het in hunnen tyd, over vyftig jaren was. Er waren geene scholen voor het volk, er was geene geleerdheid, geene steenwegen, geene yzere hanen, geene fabrieken, geene mekanieken, die den paerden arbeid van den mensch verligte. En thans ziet men alom scholen, ge stichten voor zieken en ouderlingen, fa brieken, werkhuizen, mekanieken, dorsch- tuigen, ploegen en schepen die door den doom bewogen worden, machienen om te naeien enz. enz. Gebrek aen armen heeft de menschelyke geest genoodzaekt middelen uit te zoeken om het evenwigt te herstellen en den mensch door krachtige werktuigen te vervangen. Wat moet men dan zeggen over de menschen die altyd naer het verledene terugzien en den tyd dien gy beleefd ver vloeken. Oh zy kunnen het licht der zon niet verdragen en de kracht die de vryheid geeft, vryheden door den mensch zoo duer gekocht, zien zy als eene ellende aen. En dan wat zou het zyn zoo men enkel de leerstelsels der wanhoop en deze des vooruitgangs niet had Moet men gelooven dat de werkende klas eeuwig tot de ellende, en den burger eeuwig tol de dweepery ge doemd zullen blyven Maer dat is tot het volk zeggenSta op en vernietigde ondank bare maetschappy, die donkerkliek, gryp naer de goederen der wereld geniet al wat gy genieten kuntwant gy hebt op niets te hopen nog te wachten. Wie de vooruitgang wil tegenhouden en dwarsboomen, werkt voor de omwen teling, de verscheuring der maetschappy, den oorlog tusschcn vrienden, broeders en stamgenoten. Uwe poogingen moeten alleenlyk strek ken om de bokken, het kwaed te over winnen en iedereen gelukkig te maken en de welstand in alle klassen te doen heerschen. T isdaerom dat gy de achteruitkruipers moet bestryden en zeggen met Galilée En de wereld beweegt toch. Jade wereld beweegt en gaet vooruit, zy die het loochenen zyn blind of bezield met noodlottige inzichten voor de maet- schappy. Gy beleefd geen tyd meer van zieilooze slaepzucht, er moet gewerkt en gezwoegt worden, de stilstand ware de dood, byzonder in den huidigen tyd, vermits het uer van wedervraek aen staende is en het einde van u lyden uwe samengevatte poogingen toelacht: dewyl solemnele omstandigheden welhaest gaen aenbrekcu. Dezelfde die uwe overtollige trouw op het goede recht gesteund, voor uwe party zoo noodlottig deed uilloopen en de eerste opwekking te wege braglen die de federatie der liberale maetschappyen uwer stad tot stand bragten. Onnoodig UI. den heilzamen invloed van dien kracht vollen bond der federatie af le schetsen. Zyne uitbazemingenzyne uittochten, zyne deftige en onvrikbare houding, deden menigmael uwe tegenstrevers bevenen bewezen hun dat het ryk der schynheilig- heiddes bedrogsder dweepzucht of fanatismus, tot zyn einde was geloopen. Dag voor dag nadert de worsteling die over het lot der vryheid, op de liberale principen gestaefd, onwederroèpelyk moet beslissen. Dien dag, dien grooten dag, van denwelken het geluk der stad afhangt, - moet u in de onverschilligheid en de onachlzaemheid niet overrassen. Uwe tegenstrevers verliezen geen oogenblik de snoode middelen, de vermetele poogin gen die hun een zinlooze, doch beteekenis ryke zegeprael verwierf, zullen zy nog- maels, doch op eene door de ondervinding voorzigtigere wyze aenvalten. List, bedrog, geld, geweld, misleiding, bedreiging, om- koopery, bedriegery zullen zy tegen u uit baten, om in deze uiterste worsteling voor lange jaren de liberale princiepen ter neder te vellen. Op dus federatie en ter stryd. Vooruit! Voorzitter der Bons Foisins. gy die aen 't hoofd der liberale federatie prykt, dewyl men in uw maetschappy de meeste kiezers teld. VooruitBons Voisins bewaer en ver meerdert uw verworven roem, want niet alleen de Alliance maer gansch de stad heeft 'toogop uw gekeerd, engy federatie, schep moed De Bons Voisins zyp wakker en uwe gelederen mogen noch onverschillge, noch zorglooze tellen. Over winnen of sterven moet uwe krygsroep zynDe omstandigheden laten u geen anderen dubbelkeus over Legt dan eindelyk de onverschilligheid en de werkloosheid neder. Sluit uwe gele deren toe, verliest geen enkel oogenblik om zegepralend uit eene worsteling te treden die voor altyd het libpralismus moet bevestigen of de nu schynbare heer- schappy van den bok tol wezendlykheid brengen. Dat het voorbeeld uwer tegen strevers, dat het geheugen der voortydigc gebeurtenissen uwen moed opwekke en u de uitgestrektheid uwer taek voor oogen legge. Het zal niet gezegd zyn dat, indien, waervan u God bevryde, de liberale denk- wyze in uwe stad gesneuveld wierd uwe naburige politieke vrienden tegen niet een lid der federatie een verwyt van nalatig heid zullen kunnen inroepen. De federatie was nauwelyks verwezent- lyk en zoodra haren standaertdrager d'hecr Josephus De Noose, tot zyn eer mag het gezegd zyn, zoodra liy 't liberael vaendel in de straten van Aelst deed wap peren was den bok gemuilband, vaendel waerop in goude letters prykt de zinspreuk van uw geliefd Vaderland Emdragt maekt magt. Herrinnert u gedurig die volksspreuk, blyft 't liberael vaendel ge trouw, de toekomst is aen w. Integendeel ook degene die dat vaendel vlugt houd op van liberael te zyn. Aen haer, aen de federatie, aen 't liberael vaendel komt de eer

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1869 | | pagina 2