Het wilde nu zoo gebeuren dat als by
mirakel er nog meer bokken op het land-
buis geraekten, maer dan is ook de vraeg
Zyn ze daer op hunne plaets P Wat doen
ze daer P Wat zyn hunne daden Hunne
werken P Waer 'topenbaer vertrouwen,
dier goede en achtbare vaderlyke Majorité
van t landhuis, die u tot op het hemd
uitkleedt en plukt, dat gevoelt gy al te
mael
Eenpariglyk word er erkent dat er ver
anderingen moeten komen, want de bok
ken zien met angst den grooten dag der
rekening te gemoet. Spreekt hun van
ile aenslacndc kiezing van october en zy
stamelen over de gevreesde liberalen, ze
zeggen dat zy valschaers zyn. Zy gevoelen
dat hunnen stand ondermeind is en dat zy
door de openbare opinie onvermydelyk
veroordeeld zyn. Bewys dat er geene vrede
nog overeenkomst met de klerikalen te
maken is. aerlyk alle toegeving van
wege de liberalen is eene duperic. Moed
en vooruitLiberalen, gv ziet met wie gy
le doen hebt, het zyn onverzoenbare vyan-
den, die lachen met uwe werkloosheid en
uwe langmoedigheid. Neem les uit de
gebeurtenis
Er moeien grootc omstandigheden zyn,
om het volk wakker te schudden den
v> and moet aen de deur zyn eer ik de
liberalen in 't strydperk zien treden met
dien moed, die overtuiging, die werk-
zaemheid, welke onze vrienden nooit zoude
moeten verlaten.
Ik hoop dus dat by de aenstaende kie
zingen de meerderheid niet meer zal ge
geven worden aen nietige blazoenen, noch
aen schoon gezicht, noch aen lanteerns
zonder lichttcrwyl het verstand en het
karakter alleen zouden mogen aenspraek
maken om uwe stad te besturen en 't open-
baer welzyn te doen bloeien.
Y\ at is een groote naem, wat is eenen
baerd, wat is een man in de hedendaegscbe
maetschappy, wanneer hv niet vergezeld
is van kennis en wetenschap Nietsthans
zyn de titels even als de oude wapen
rustingen onzer vaderen. Zy dienen niet
meer en nog wil men ze beproevenAls
g> in de museums die verroeste kurassen
ziet, men zou ze willen aenstroppen inaer
men kan er zich niet onder bewegen.
Het is te veel dom van de klerikalen u
nog te komen spreken, van uwe stad onder
de oude wapenschilden der kruisvaerders
nog te willen doen buigen. Uwe stad kan
onder dat lastigen beroest getuig niet meer
vooruit. Uwe stad moet terug in de magl
van de zonen des volks. He vooruitgang
en de vryheid cisschen het op de dringen-
sle' wyze.
Geen schavelingen, geen parapluien,
geen kalle schuim van allen, geen venus
udvokaethuwélykschendcrvrouwe-
plagerbordeel brokhoerevoogd, ge-
buerstier, erlenfeldcr, geen bevoorregte
klassen meer. Dees laetste is de hoogste
w et der hedendaegscbe maetschappy. Moe
dig moet gv blyven stryden voor het geen
ie lit en vryheid is en geen persoonlyke
magt laten ontnemen, want uwe werkloos
heid zou de stoutmoedigheid uwer vyanden
aenvuren en u na den ouden tyd terug
brengen.
Hat de bejaerde menscheii zich eens
herinneren hoe het in hunnen tyd, over
vyftig jaren was. Er waren geene scholen
voor het volk, er was geene geleerdheid,
geene steenwegen, geene yzere hanen,
geene fabrieken, geene mekanieken, die
den paerden arbeid van den mensch
verligte.
En thans ziet men alom scholen, ge
stichten voor zieken en ouderlingen, fa
brieken, werkhuizen, mekanieken, dorsch-
tuigen, ploegen en schepen die door den
doom bewogen worden, machienen om te
naeien enz. enz.
Gebrek aen armen heeft de menschelyke
geest genoodzaekt middelen uit te zoeken
om het evenwigt te herstellen en den
mensch door krachtige werktuigen te
vervangen.
Wat moet men dan zeggen over de
menschen die altyd naer het verledene
terugzien en den tyd dien gy beleefd ver
vloeken. Oh zy kunnen het licht der zon
niet verdragen en de kracht die de vryheid
geeft, vryheden door den mensch zoo
duer gekocht, zien zy als eene ellende aen.
En dan wat zou het zyn zoo men enkel
de leerstelsels der wanhoop en deze des
vooruitgangs niet had Moet men gelooven
dat de werkende klas eeuwig tot de ellende,
en den burger eeuwig tol de dweepery ge
doemd zullen blyven Maer dat is tot het
volk zeggenSta op en vernietigde ondank
bare maetschappy, die donkerkliek, gryp
naer de goederen der wereld geniet al wat
gy genieten kuntwant gy hebt op niets
te hopen nog te wachten.
Wie de vooruitgang wil tegenhouden
en dwarsboomen, werkt voor de omwen
teling, de verscheuring der maetschappy,
den oorlog tusschcn vrienden, broeders en
stamgenoten.
Uwe poogingen moeten alleenlyk strek
ken om de bokken, het kwaed te over
winnen en iedereen gelukkig te maken en
de welstand in alle klassen te doen
heerschen.
T isdaerom dat gy de achteruitkruipers
moet bestryden en zeggen met Galilée
En de wereld beweegt toch. Jade
wereld beweegt en gaet vooruit, zy die
het loochenen zyn blind of bezield met
noodlottige inzichten voor de maet-
schappy. Gy beleefd geen tyd meer van
zieilooze slaepzucht, er moet gewerkt
en gezwoegt worden, de stilstand ware
de dood, byzonder in den huidigen
tyd, vermits het uer van wedervraek aen
staende is en het einde van u lyden uwe
samengevatte poogingen toelacht: dewyl
solemnele omstandigheden welhaest gaen
aenbrekcu. Dezelfde die uwe overtollige
trouw op het goede recht gesteund, voor
uwe party zoo noodlottig deed uilloopen
en de eerste opwekking te wege braglen
die de federatie der liberale maetschappyen
uwer stad tot stand bragten. Onnoodig UI.
den heilzamen invloed van dien kracht
vollen bond der federatie af le schetsen.
Zyne uitbazemingenzyne uittochten,
zyne deftige en onvrikbare houding, deden
menigmael uwe tegenstrevers bevenen
bewezen hun dat het ryk der schynheilig-
heiddes bedrogsder dweepzucht of
fanatismus, tot zyn einde was geloopen.
Dag voor dag nadert de worsteling die
over het lot der vryheid, op de liberale
principen gestaefd, onwederroèpelyk moet
beslissen. Dien dag, dien grooten dag, van
denwelken het geluk der stad afhangt,
- moet u in de onverschilligheid en de
onachlzaemheid niet overrassen. Uwe
tegenstrevers verliezen geen oogenblik
de snoode middelen, de vermetele poogin
gen die hun een zinlooze, doch beteekenis
ryke zegeprael verwierf, zullen zy nog-
maels, doch op eene door de ondervinding
voorzigtigere wyze aenvalten. List, bedrog,
geld, geweld, misleiding, bedreiging, om-
koopery, bedriegery zullen zy tegen u uit
baten, om in deze uiterste worsteling voor
lange jaren de liberale princiepen ter neder
te vellen. Op dus federatie en ter stryd.
Vooruit! Voorzitter der Bons Foisins.
gy die aen 't hoofd der liberale federatie
prykt, dewyl men in uw maetschappy de
meeste kiezers teld.
VooruitBons Voisins bewaer en ver
meerdert uw verworven roem, want niet
alleen de Alliance maer gansch de stad
heeft 'toogop uw gekeerd, engy federatie,
schep moed De Bons Voisins zyp
wakker en uwe gelederen mogen noch
onverschillge, noch zorglooze tellen. Over
winnen of sterven moet uwe krygsroep
zynDe omstandigheden laten u geen
anderen dubbelkeus over
Legt dan eindelyk de onverschilligheid
en de werkloosheid neder. Sluit uwe gele
deren toe, verliest geen enkel oogenblik
om zegepralend uit eene worsteling te
treden die voor altyd het libpralismus
moet bevestigen of de nu schynbare heer-
schappy van den bok tol wezendlykheid
brengen. Dat het voorbeeld uwer tegen
strevers, dat het geheugen der voortydigc
gebeurtenissen uwen moed opwekke en u
de uitgestrektheid uwer taek voor oogen
legge. Het zal niet gezegd zyn dat, indien,
waervan u God bevryde, de liberale denk-
wyze in uwe stad gesneuveld wierd uwe
naburige politieke vrienden tegen niet een
lid der federatie een verwyt van nalatig
heid zullen kunnen inroepen.
De federatie was nauwelyks verwezent-
lyk en zoodra haren standaertdrager
d'hecr Josephus De Noose, tot zyn eer mag
het gezegd zyn, zoodra liy 't liberael
vaendel in de straten van Aelst deed wap
peren was den bok gemuilband, vaendel
waerop in goude letters prykt de zinspreuk
van uw geliefd Vaderland Emdragt
maekt magt. Herrinnert u gedurig die
volksspreuk, blyft 't liberael vaendel ge
trouw, de toekomst is aen w. Integendeel
ook degene die dat vaendel vlugt houd
op van liberael te zyn. Aen haer, aen de
federatie, aen 't liberael vaendel komt de eer