Zondag 50 Januari 1870. N° 6. Eerste Jaargang.
Vaderland, Vooruitgang, Landbouw, Nijverheid.
Den J.Jker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. De prijs der inschrijving
voor een jaar is 4 fr. voor de stad en fr. 4-73 voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de
postkanlooren des rijks. De prijs der insertion is 15 ccntimen per drukregel, de aflichen bij den uitgever dezer gedrukt, worden gratis
afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uitgever, in de Rozemarijnstraat, N° 1, alhier.
IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. Januari 1870. Naar Aalst uit
AALST, 29 Januari.
IVelke verandering
(Fer volg.)
Hel woord Gods verkondigde de waarheid,
den geest der vrijheid, die den menscb bij zijne
gebotte, in de ziel werd geprint, en die hij door
onophoudelijke pogingen tracht te waarborgen.
Zij is de bron des levens en de onwaardeer
bare pand der liefde onder de menschen.
Het is door de vrijheid dat Christus hel leven
aan de wereld schonk en de zaligheid volbracht
want de vrijheid is het brood der volkeren,
en op haar genot steunt den voortgang, het
geluk, de vrede.
Maar de vrijheid zelve rust op de rechtvaar
digheid, en de liefde tot den evenmensch, die
de grondsteen is der gelijkheid en van het
evenrecht.
Wanneer een mau, met geweld of arglistig
heid zijnen broeder in zijne handelwijze be
lemmerd, in zijne denkwijze verhinderd, om
hem, tegen zijn geweten, tot ecne tegenstrijdige
uitoefening zijner rechten, te verplichten hem,
op de eene of andere manier, in zijn bestaan
benadeeligd, en hem zijn goed of erfdeel ont
futseld, ware het zelfs oni een klooster te stich
ten, dan begaat hij eene onrechtvaardigheid,
en de onrechtvaardigheid verkracht de vrijheid.
Indien hij slechts zich zelven bemind, zonder
zich met anderen te bekommeren of ze met werk
te behelpen, valt zijne broeder soms in den
nood; en door den nood, begeert deze wat hem
niet toekomt, tracht het met listen te verkrijgen,
of aan eenen anderen broeder te ontrukken
eerst om de zijne te voeden, maar eindelijk,
door de gewoonte en door het voordeel dat hij
er in vind, om schatten en rijkdommen te
verzamelen. Het is zoo dat de eigenliefde en de
baat de oorsprong worden der wel der slimsten,
der wet der sterksten, en de oorzaak der ver
delging onder de menschen, die den zwakken
verdrukken en overweldigen. Het bedrog dan
kent geene palen meer, en de strooperij heerscht
overal.
Discipelen van Christus, leert aan den mensch
God bovenal en zijnen naasten als zich zelven
beminnen, want de liefde behoed de vrijheid,
versterkt de rechtvaardigheid.
Verzaakt deJPharizeën en politieke monikken,
die als wolven onder de kudde lóopen, en het
kleed des herders aantrekken om des te gemak
kelijker de schapen te verslinden; die de
opvoeding verbasteren, om de tweedracht in de
huisgezinnen te brengendie schijnheiliglijk de
voeten der armen kussen, om nederig te schij
nen, en in hun hart van hoogmoed opzwellen
die hunne overhcersching aan rijken en vol
keren opleggen, en geheele Slaten onder den
dwang houdendie den Hemel tegen de fortuin
der stervenden verruilendie belofte van
armoede doen, en al de schatten der wereld
inslokkendie het fanatismus onder hel volk
verspreiden, om het naar hunne beliefte te leiden;
die den paus zelf dwingen, en het krislendom
in de war brengen, met nieuwe geloofpunten
op te dringen die reeds door vorige conciliën
zijn verworpen en veroordeeld gewordendie,
wederspannig aan de wellen en de eisschen
der samenleving, de bespieders en de verdruk
kers der volkeren zijn, de verdragers tegen de
vorsten en de onverzoenelijke tegenstrevers
aller staatbestuurders. die hen niet met voor
rechten overladendie hun vaderland verloo
chenen, omwentelingen ophitsen, troonen onver-
werpen, en de gansehe wereld op hunne spil
doen draaien, en dit waarom? Om hunne
onverzadelijke heb- en heerschzucht te voldoen,
en zich door hun overgroot vermogen als de
wezentlijke vertegenwoordigers van Gods Al
macht voor te stellen
Zij trekken hun voordeel uit de schandelijke
verslaving engeestverkrenking des mcnschdoms:
zij hebben alle belang om die in stand te
houden, en zullen alle middelen aanwenden om
die te verlengen en te doen voortduren. Met
leugens en geweld, het gewoone wapen der
schijnheiligen, zullen zij U, als Christus, ver
volgen en bestrijden.
Zij zullen zeggen dat God zelf de overhecr-
sehing zijner verkorenen over de volkeren heeft
ingericht, en om hunne dwingelandij te behou
den, zullen zij niet vreezen de Voorzienigheid
zelve te lasteren. Maar werpt hun toe dat
hunnen God het goude Kalf der Joden, de duivel
zelf is; en dat uwe God den duivel heeft
verpletterd.
Vreest hunne kerkers of het zwaard, het vuur
en het bloed der inkwisitie niet: want het licht
naderd met vaste schreden, en de waarheid zal
hen versmachten. Christus ook onderstond den
hoon, dep laster en de vervolging der Scriben,
der Phariseën en van den oppersten der priesters.
Zij verergerden zieh over zijne genezingen op
den SabatdagHij was een bezetene, een woel
zieke geest, een godslasteraar.
Hunne arglistigheid verleidde het volk zelf,
tot zoo verre dat het de dood vroeg van den
genen, die hen met zeven broodpil in de woestijn
had gevoeddie de zieken had genezen, de
blinden doen zien, de dooven doen hooren,
en aan de verminkten het gebruik hunner
leden had wedergegeven.
JVogtans Christus bad voor het verleide volk,
want Hij beminde de kleinen, de zwakken, de
nederigen, de armen en al degenen /liet 1 ij f] n r»
Zijn hart klopte in het hart des volks, en het
hart des volks klopte in zijn hart.
Maar Hij vervloekte den vrek en de schijn
heiligen, en leverde die over aan de wraak van
God, zijnen Vader
(Fervoltj nadien.)
Het tijdelijke der Eerdiensten.
Vrijdag, 21 dezer, is de wet op het tijdelijke
der Eerdiensten, met 86 stemmen tegen 8,
aanvaard en bemerkt liet wel, al de calholiekc
representanten, niet een uitgezonderd, hebben
met het ministerie gestemd.
Als men dit wel nagaat en soms eenen oogslag
opdezoogezegde kristelijke nieuwsbladen werpt,
dan is men geneigd te gelooven, dat de klerikale
drukpers niet meer weet wat zij wil; of wel
dat zij niets anders zoekt dan de geesten op te
winden, de oneenighcid onder het volk te zaaien,
het ministerie hatelijk te maken en rechtstreeks
of onrechtstreeks eenig voordeel, onder politiek
oogpunt, uit de opgewondenheid des volks le
trekken
Inderdaad, volgens de klerikale schrijvers,
indien de wet moest doorgaan, zouden de
priesters in de onmogelijkheid zijn nog hunne
herderlijke plichten te volbrengende liberalen
zouden lusschen pot en glas over God en zijn
gebod redekavelen; de gouverneur zou de
meerderheid der kerkmeesters benoemen; de
kerkgoederen zouden volgens liberale grillen
bestuurd worden en eindelijk Staatseigendom
worden; enz
Maar ziet, op eens komt het ministerie ver
klaren dat het hem weinig scheelt of de kerk
meesters door bisschop of gouverneur benoemd
wordenof de kerkgoederen wereldsch of
geestelijk worden verklaard dal het alleenlijk
dcrzelver goede besturing verlangt, en slechts
allen gcldclijkcn onderstand zal weigeren aan
de kerken, die hunne rekeningen en budjelten
niet willen onderwerpen aan de goedkeuring
van het wereldlijk gezag, dat ingeval van te
kort moet betalen. En eensklaps valt al het
kristelijk gezwets, dat zoo vele jaren 'duurt,
IJKER.
Dendermonde, Lokeren 5 20 7 20 8 38 12 25 8 IS 6 20.
Mechelen, Antwerpen 8 20; 7 201 8 OOd 8 SSd e. 1.2,
3 kt 8 38; 9 iSd e. 1,2, 3, 1 IMl 1, 2, 3 kt. 2 48rf
3 15; 5 51 d 6 201 8 33 en 8 SSd e. 12, 8 kl.
Brussel 5.20; 7 20; 8 OOrf 8 3Sd e 12, 3 kl. 8 38; 9 43d
12 12d 1 14 e. 1, 2, 3 kl. 2 48d 3 IS; 4 43d e. 1, 2, 3
kl. SSld 620; 8 85d 8SSd.
Leuven, Thienen, Luik, Verviers S 20; 7 20; 8 33d e: 1,
2, 3 kl. 8 88; 9 43d 1212d 1 lid e. 1, 2, 3 kl. 3 IS;
6 20; e. 1, 2 kl. van Thienen 8 3Sd 8 SSd e. 12 kl.
Gent 60S ('s vrijdags.) 7 06 e. 1, 2, 3 kl. 882 831
1223 12 46 8 IS 620 6 41 926.
NOTA. De letter beteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleeuw. kl: 6UU.
STAAN STIJL Te IdegemGijseghem, Santbergen en Zele, al de konvoois Denderleeuwal de koonvoois behalve die van 114 en 4 4fi 's avonds uit Aalst.Jette
Ternath, de konvoois uit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 3 13, 8 20 's avonds, en uit Aalst van 8 00, 9 43 's morgens, 12 12, 2 48, 8 51 en 8 55 's avonds.Erem-
hodegem, de konvoois uit Aalst van 6 10, 8 00, 9 43 's morgens, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 55 's avonds, en nit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 5 15 en 8 20 's avonnds.
Lede, de konvoois uit Aelst van G 05 's morgens 's vrijdags, 6 32 's morgens, 12 25, 3 15, 6 20 en 9 25 's avonds, en uit Gent van 7 10, 8 52 en 11 23 's morgen», 2 00, 8 00 en
8 0S 's avonds. Schendelbeke, al de konvooi».
Brugge, Oostende 7 06 e. 1, 2, 3 kl. 8 51 12 43 6 41.
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel langs Gent) 8 51
1246 3 15 641.
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Aatli) 8 00
(5 53 alleenlijk naar Kortrijk des laterdags, zondags
en woendags).
Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aalh 610 8 00 12 12
2 50 8 53 8 55.
Bergen, Quiévram, Braine, Manage, Charb, Namen 6 10
8 00 12 12 2 50 (5 53 e 1, 2, 3 kl. van Charleroi).
Antwerpen 6 00 9 50 12 85 e. 12, 8 kl. 8 48 7 00 i.
Brussel 6 27 e. 1, 2, 3 kl. 7 28 808 11 20 1202 2 In
818 5 57 8 20.
Gent 7 10 8 04 e. 1, 2, 3 kl. 8 52 11 28 12 45 e. 1,2,
3 kl. 2 00 4 16 e. 1, 2, 3 kl. 5 00 8 00 8 08.
Aath 6 58 10 30 1 42 4 36 7 50 9 03.
Lessen 7 15 1033 201 4 58 8 10 923.
Geeraardsbergen 7 36 11 14 2 17 8 12 826 987.
Ninove 687 7 58 8 33 11 44 2 40 8 35 8 50 10 01.
Lokeren 7 02 9 10 10 57 1 Sb* 4 57 7 27.
Dendermonde 7 35 9 55 11 33 2 22 5 29 8 00.
Oostende tÜ5 1,2, 3 kl. 7 00 9 30 1.205 3 00 e. 1,2