Eerste VaderlandVooruitgang. LandbouwNijverheid. Den A/Aer verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagleekening van den volgenden Zondag. Dc prijs der inschrijving voor een jaar is 4 fr. voor de stad en fr. 4-75 voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de postkanlooren des rijks. De prijs der insertion is 15 centimen per drukregel, de affichen bij den uilgever dezer gedrukt, worden gratis afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uitgever, in de Rozemarijnstraat, N° 1. alhier. uzcura WEfi Vertrekuren van Aalst. Januari 1870. Kaar Aalst uit AALST, 5 Maart. Welke verandering (Vervolg.) J_)c mcnsch heeft binst zijnen doorgang op deze aarde twee bijzondere plichten te kwijten, welkers oefening hem door Christus is aange leerd. en door deszelfs uitverkorenen alom verkondigd is geworden. Deze zijn namelijk de plicht des mcnsches jegens God en zijne ouders, of de wet der dankbaarheiden de plicht des mensches jegens zichzel ven en zijnen evennaasten, of de wet der zclfsachting of eigen waardigheid, en der broederlijkheid. Beide steunen op de liefde en de weldadigheid, en worden door de teederste gevoelens des harten en de zuiverste zielvermogens opgewekt. Het is dus hoogst noodzakelijk dat deszelfs leering als de nuttigste onder alle wetenschappen der wereld voorgesteld, en deszelfs verspreiding onder de menschen. van de eerste kindsheid af met de meeste zorg bewerkt worden. Discipelen van Christus, hier den sleutel uwer heilige zendingom het vuur, den gloei der liefde in aller aan te steken en te onder houden. Maar wee aan Hem. die zich van deze heilige leering bedient om den band zelf der liefde te verbreken Gevloekt zij Hij die zegt met den Pharizeër Ik dank IJ. o Heerdal ik niet ben als dezen Publikaan! Noglans zijn er scholen, die onder den schijn- naam der christelijke broederlijkheid het woord Gods zelve gebruiken om de oneenigheid te prediken, en den baalzuchtigen partijgeest reeds in den kinderboezem te doen ontginnen. Het zijn leeraars der duisternis, bartverslinders, zielver- krenkers, geeslverkrachlers; die de leering van Christus vervalschendie helsche listen des duivels bekroonen. en hen voordeel uit de ver deeldheid trekken. Zi; schamen zich niet de kinderen derwijze aan te kweeken om den haat en nijd onder de bevolking te brengen, den twist en tweedracht tusschen de bloedverwanten te werpen en aldus de wraakroepende inpalming der groote nalatenschappen, ter uitsluiting, der natuurlijke en wettige erfgenamen, te bewerken. Met den pand, die hunne leidsmannen de verdrukten, den armen ontstelen, richten zij, trotsche gebouwen, machtige gestichten op, en altijd inslokkend en nooit verzadigd, verzamelen zij schat op schat, rijkdom op rijkdom, om de volkeren onder den dwang te houden en des te gemakkelijker den gedurig klimmenden vooruit gang der welbedachte en nuttige inrichten tegen te kanten en lebestrijden: want hunne macht steunt op de domheid en de verslaving van het menschdom Meestendeels voortspruitende uit den onkun- digslen stand der samenleving, beklimmen hunne onderwijzers en onderwijzeressen, rechtstreeks van uit den koeislal zonder ecnige voorafgaande onderrichting of onderzoek, den zetel des leeraars, en onttrekken zich moedwilliglijk en met cene voorbedachte hardnekkigheid aan alle bestuurlijk opzicht. Zij Iceren wat zij niet weten, bewijzen zonder te begrijpen, en bevestigen zonder over tuiging. Woonen zij wel eens de kantonale of algemeene'vergaderingen. de prijsbare confcren- tien bij, waar de onderwijzers beurtelingsche voordrachten ontvouwen om hel leerstelsel te vergemakkelijken en het onderwijs te ver beteren?..., Stijfhoofdig, uitsluitend en onbeweeglijk in hunne voornemens zooals in hunne uitvoeringen, houden zij het overouds en jesuitieksch tradi- iionneel sijstcma als het eenige goede, voor; want, zich weinig bekreunende met den leer der wetenschappen van het oeffenlijk leven, is het hun genoeg de scholieren naar den geest hunner sociëteit te vormen en hen overigens in de volkomene onwetendheid te laten. Is hel inderdaad niet een voldoende rekenaar die op zijne vingeren het getal zijns vaders schapen kan opnemen, en wetende hoeveel zijn gebuur er minder heeft, behendiglijk op de vingeren terug keert, en den juisten samenstel zijner kudde zegt? Ziet dien hoogen heer die hunne hoogst geprezene kostschool verlaat het is een reeds volmaakte man, die beleefdelijk den hoed af neemt. enden voorbijganger pertelijk borichour monchieu! toeroept. Hij weel dat de zon in den dag, en de maan des nachts verschijnen, en dat de sterren, als glinsterende diamanten, in de lucht hangen. Hij kan de vlaamsche en de fran- sche gazetten, zonder opkijken, aflezen en weel al degene van buiten te noemen die voor de GOEDE partij schrijven hij zingt de litanien en de psalmen, met begeleiding van de harmo nium, in het lal ijnhij is hoogleeraar in de zondagschool, om den kruiskensboek te onder wijzen, en eersten klerk bij den praktizijn, om couverten aan de afschriften te naaijen. Hij speelt den trombonne dat het klettert, en slaat de schijven dat het schettert. Maar wat hoogst bewonderingswaardig is, hij is na vier jaren zuchlens en zweetens LANDMETER ge passeerd Ook misprijst, veracht, bespot en verw ijl hij zonder sehroomen den door den Staat gediplomeerden gemeente-onderwijzer, die be weert zijne scholieren wilden zij hem den behooorlijken tijd bijblijven, ook zoo verre te zullen brengen; hij die zelf niet in de vespers zingt En men durft zeggen dat cene zulkdanige opvoeding ontoereikend is? Kan men spreken dere bewijzen treffen dan degene die hierboven zijn aangehaald Derhalven zij vormen brave en ordentelijke burgers, christelijke lieden, die de geestelijken eerbiedigen, en den godsdienst hoogachten. Vooraleer onze slotrede te trekken, inzien wij de zaak eens van nauwer bij. Eerst wij vinden onnoodig de vcrfocijelijke aanhalingen in de nieuwsbladen veropenbaard, over de aanhoudende afschuwelijkheden, door de geliefde broederkens gepleegd, bij le brengen. Zij boezemen den afgrijs in aan elk menschelijk gevoelen, en de onuitsprekelijke baldadigheden aan broeder And ré, te Chatelel nieuwelings ten laste gelegd, zijn een verder bewijs dat de Ievensdunge onthouding tot dc welke deze onbe schofte wulpschaards zich, zonder roep of neiging verbinden, alleenlijk 0111 zich een lui bestaan te verschaffen, strijdt legen de menschelijke natuur, tegen den wil van God, en het algemeen zedebederf in de samenleving veroorzaakt. Wee aan de ouders, die, niettegenstaande alle vermaningen en onophoudelijke voorbeelden, hunne kinderen aan diergelijke wangedrochten slachtofferen Wee aan dc bestuurders die zulke walgelijke scholen van onzedelijkheid, zulke kuilen van beestelijkheid ondersteunen en begunstigen Hoe men de geestelijken vervolgt Ondanks al het geschreeuw der kleiikalen dagbladen, dat men in Belgie godsdienst en kloosters vervolgt, is de statistiek daar om (e bewijzen dat de kloosterorders al langs om meer in ons land bloeien, en Belgie voor hen waarlijk het land van belofte ntag worden genoemd. De volgende kleine statistiek zal het maar al te klaar en duidelijk bewijzen. Zoo telde men in 1820 slechts 251 kloosters, waarvan 5615 leden zicli overleverden aau het bespiegelend leven. In 1850 bestonden er in dit land. waar de Dendermonde, Lokeren 5 20 7 20 8 38 12 25 3 IS 6 20. Stechelen, Antwerpen S 207 208 00d 8 SSd e. 1,2, 3 kl. 8 38/ 9 43 d e. 1,2, 3. 1 UdE. 1, 2, 3 kl. 248 d 8 IS5 51d 6 208 3S en 8 55rf e. 1,2,3 kl. Brussel 3 20/ 7 20/ 8 00d 8 35rf e 12, 3 kl. 8 38/ 9 43rf 12 12d 1 l i e. 1, 2. 3 kl. 2 48d 8 18/ 4 4Sd 1, 2, 3 kl. SS td 6 20/ 8 8Sd 8 SSd. Leuven, Thienen, Luik, Verviers S 20/ 7 20/ 8 35</e: 1, 2, 3 kl. 888/ 9 48rf 12 12d 1 lid e. I, 2, 8 kl. 3 15/ 6 20/ e. 1, 2 kl. van Thienen 8 8Sd 8 55d e. 1, 2 kl. Gent 6 05 ('«vrijdags.) 7 06 e. 1, 2, 3 kl. 8 32 8 51 12 25 12 46 8 15 6 20 6 41 9 26. Brugge, Oostende 7 06 e. 1, 2, 3 kl. 8 51 12 45 6 41 Doornijk, Moesereen, Kortrijk, Rijssel (langs Gent) 8 51 12 46 3 15 6 41. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Aath) 8 00 (5 53 alleenlijk naar Kortrijk de» zaterdags, zondags en woendags). Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 610 8 00 12 12 2 50 5 58 8 55. Bergen, Quiévrain, Braine, Manage, Chart, Namen 610 8 00 12 12 2 50 (5 53 e t, 2, S kl. van Charleroi). Antwerpen 6 00 9 50 12 35 e. 1, 2. 8 kl. 8 45 7 00 e. Brussel 627 e. 1, 2, 8 kl. 7 28 808 11 20 1202 2 In 515 557 820. Gent 7 10 8 04 e. 1, 2, 3 kl. 8 52 11 2-3 12 45 e. 1,2, 3 kl. 2 00 4 16 E. 12, 8 kl. 5 00 8 00 8 08. Aath 6 55 10 30 1 42 4 36 7 50 9 03. Lessen 7 15 1058 2 01 4 55 810 923. Geeraardsbergen 7 36 11 14 2 17 5 12 826 9 37. Ninove 6 37 7 58 8 38 11 44 2 40 5 85 8 50 10 01. Lokeren 7 02 9 10 10 57 1 50 4 57 7 27. Dendermonde 7 35 9 55 11 33 2 22 5 29 8 00. Oostende 6 45 1, 2, 3 kl. 7 00 9 30 12 05 3-00 e. 1,2, 3 kl: 6 00. i NOTA. De letter beteekont langs Denderuioude en de letter d langs Denderleeuw. VI VIA VilTe Idegent, Gijseghem, Santbergen en Zele, al de konvoois Denderleeuwal de koonvoois behalve die van 1 14 en 4 46 's avonds uit Aalst. .lette Ternath, de kon voois uit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 5 15, 8 20_'s avonds, en uit. Aalst van 8 00, 9 43 's morgens, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 55 's avonds.Erem- hodegem, de kon voois uil Aalst van 6 10, 8 00, 9 43 's morgens, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 53 's avonds, en uit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10. 5 15 en 3 20 's avonnds Lede, de konvoois uit Aelsl van 6 05 's morgens 's vrijdags, 6 32 's morgens, 12 25, 3 15, G 20 en 9 25 's avonds, en uit Gent van 7 10, 8 52 en 11 23 's morgens 2 00, 5 00 an 8 05 'savonds. Schendelheke, al de konvoois.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1870 | | pagina 1