Zondag 27 Maart 1870. N° 14. Eerste Jaargang.
Vaderland, Vooruitgang. Landbouw, Nijverheid.
IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. Januari 1870.
Vaar Aalst uil
AALST, 26 Maart.
Mehnihhelaars
de Graaf de Montalemhert
en de Jesuïeten.
I)E\ IJKER.
Don Iker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagtcekening van den volgenden Zondag. De prijs der inschrijving
voor een jaar is 4 fr. voor de stad en fr. 4-7a voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de
poslkaniooren des rijks. De prijs der. insertie» is 15 cenlimen per drukregel, de afflehen bij den uitgever dezer gedrukt, worden gratis
afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uitgever, in de Rozemarijnstraat, N° 1, alhier.
Ur,,nop' Oostende 7 06 e. 1, 2, 3 kt. 8 51 12 45 6 41
Drjidrrninndp.bekeren 5 20 7 23 838 122o 3 15 020.
Hri'lii'lm. ut vvjt.en 5 2 5/ 7 20/ 8 00d 8 3od e. 1.2,
3 kl 8 38/ 9 43,/e 1. 2, 3. 1 Hrfs 1,2, 3 kl 2 48d
8 15/ 5 ld 820/ 835 en 855d e. 12, 8 kl
Brussel 5 20/ 7 20/ 8 OOrf 8 8Srf e 12. 8 kl 8 38/ 9 ISrf
12 I2d I 14 E I. 2. 3 kl 2 'M 3 15/ 4 4i<i e. I, 2, 8
kl 5 5ld 6 20/ 8 'Söd 8 H5d.
Cenven. Thierien.'l.iiik. Vi'Eviers 5 20/ 7 20/ 8 35d e: 1,
2. 3 kl 8 38/ 9 43d 12 I2d 1 14d e. 1. 2. 3 kl. 8 15/
0 2-"/e 1, 2 kl. van Tliionen 8 35d 8 55d e. 1.2kl.
Gent 6 05 f's vrij'lajvs 7 06 e 1. 2, 3 kl 8 32 8 51
12:5 12 46 3 15 6 20 6 41 9 26
Doorn'jk. Moesereen, Kortrijk, Rijvel nigs Gent) 8 51
12 16 3 15 6 41.
Doornijk, Moesereen, Kortrijk. Rijsscl (Inngi Anth) 8 00
(5 53 alleenlijk naar Kortrijk des litterdags, zondags
en woendags).
Ninove. Geerardsbergeu, Lessen, Anlh 6 10 800 12 12
2 50 5 53 8 55.
Anlwerpen 600 9 50 12 35 e. 1, 2. 3 kl. 3 45 7 00 e
Brussel 627 e. 1, 2, 3 kl. 7 28 8 08 11 20 1202 2 10
5 15 557 820.
Gent 10 8 04 e. I, 2. 8 kl. 8 52 II 23 12 45 e 1, 2,
3 kl. 2 00 4 16 e. 12. 8 kl. 5 00 8 00 8 05.
Anth 6 55 10 30 I 42 4 36 7 50 9 08.
Lessen 7 15 10 53 2 01 4 55 8 10 9 23.
Geeraardsliprgeo 7 36 II 14 2 17 5 12 8 26 9 37
Ninove 6 37 7 58 8 38 II 44 2 411 5 35 8 50 10 01.
Lokeren 7 02 9 10 1057 1 00 4 57 7 27.
Detidermonde 7 5 9 55 II 33 2 22 5 29 8 00.
Oostende i Jö 1,2, 3 kl. 7 CO 9 i.0 1205 óOO e. 1, 2,
3 kl: 6 00.
Bergen. Qiiiévrnin. Braine, Manage. Charl Namen 6 10
8 00 12 12 2 50 (5 53 1, 2, 3 kl. van Charleroi).
NOTA. 0e letter heieekent langs Detidermonde en de letter d langs Denderleeuw.
t Ti l .mi 7,-Ie :il Hp U«»iiviM»U Denderleeuwnl de konnYooi* behnlvp die van 1 14 en 4 46 's avoitds uit Aalst. Jette
l i nffPm t ^S'*7 o« 'i i -)i Ltvptw 2 10 515 8 '20 nvowK en uil AjUi Yn<t 800, 9 4S morjrpn*, 12 1*2, 2 48. 551 en 855 's avond* Ercm-
Ternath, (U> ml van 28. 1 2 morbis o 10. u -»n -
bodeyein. dt' konvooi* uil \:il<l van
Lede, «Ie konvooi* uit \«»M van ('5
80 i 's avonds Schendelbcke, al de konvooi*.
1 ?7'l I 2» N 2 10. 5 15. 8 20 's avonds, et, oit Ail'l van 8 00. 9 43 's morgens, 1212,2 48.551 en 8 55's avonds Erem-
10 8 00 "o l 's Mi'imeos. 12 1 2. 2 48, 5 51 en 8 54 's avoinls ro tut Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10. 5 14 en 8 20 's ariinuds
's mot-eens \s vrijdags 6 12 's morgens, 12 25, 3 18, 0 20 en 9 25 avonds, en uil Gent van 7 10, 8 52 en 11 23 morgens, 2 00, 5 00 en
Pij het slichten van hel huidig hladje lieert
de redaktie zonder Omwegen in te slaan zijne
bekommernissen, zijne strevingen, in een ooi d,
zijn doelwit gansc'i. geheel en vlak uiteengezet,
le welen de ontmaskering dér parlij die zich
het motiop dium 'les gresles, alias verbijstering,
door alle vermogens wil verzekeren, en als aflei
ding de vrije ontwikkeling der gestichten en
i n o |;n ;en on l r den ittvloe I eh tn -dehulp van
eene bevalling onderjukl noch verslaafd aan bo-
vennaluurlijke wetenschappen. waarmede hare
verkondigers nu weer c p nieuw den waren voor-
uilgangen hel licht willen tegenwerken, om aldus
de verkerkering der waarhei I le vereeuwigen
Welnu, heeft dt///.er aan het eerste gelid
geene plaats ingeruimd om hare voorhoudingen
tegenstrijdig met hare doenwijzen inderecht
heid af le schilderen
Is hij ooit aehleruilgeweken voor iels dat
gegnnd w as. en is hij niet gedurig op den loer
gebleven otn de vaisehéid en zelfs de aanstoole-
Hjksle feiten door zijne tegenslrevers uitgevoerd,
ntcl aanhaling der bedteve e misdaden die in
'lalgemeen een afgrijselijk karakter hekleeden,
en op vonnissen gestaafd, te doen uitschijnen en
le bewijzen/
Toont hij zich niet klaar genoeg de voor
st tand.-r, al ware liet img zoo. der zuivere religie
door eenc waardige geestelijkheid voorgehouden
en uitgeoeffend
Is er geen oneindig afstand, door de feilen en
neigingen afgeeiseht, ttlsschen de aanwakkeraars
tot: hel naleven der godsilienstelijke pliehlen,
aanwakkeraars waarvan tie een- na de leer van
Christus zich seitikken. terwijl de andere mei
hunnen niet ontvreemden' naam van Jesu'elen
bejegent, niet zoo zeer aangekleefd zijn dan de
overmeestering cli niets verzuimen om zich geest
eu stof ten hunnen dienste aan ië eigenen?
Eerbiedigt hij niet naarwiar.de de wereldlijke
geestelijkheid als zij zich zelve eerbiedigt- en is
het, zijp plicht niet de valsehcid en onmetisehe-
lijkheid der ullramonlanen die de omverwerping
en uitdooving beoogen van al wat nuttig en,
groot is, van al wat geest en maatschappij als
het onontheerlijksle afvergt de vtijhied en
de vooruitgang, voor deoogen van eenieder le
ontbloolen en hem de weg af te schetsen waartoe
hunne leeringen, vijandig aan de nieuwcrwet-
sclie stmenleving, moeien heen leiden?
Is hij mei zijne grondbeginsels, gésleu id op
wrlvaa-l der samenleving, op ontwikkeling des
stoffelijk en onstoffelijk wezen, getrouw ge
bleven
Ril. zijn programma is hij aangekleefd eu zal
hij nimmer afwijken onnlal Ittj gevoelvol is dal
zonder Item nieis gelukkig te verwachten staat
voor Kerk, Vaderland, Kunsten en Weten
schappen
En nngtans. hoort de IJker onder de aangc-
teekende vrienden van voorspoed dat er zich
hier en daar een hoofd oplicht om zijne doen
wijzen te beknibbelen, hein in minachting te
brengen en hem le bedreigen met eene op han
den zijnde val I Mocht van den eersten tot den
laatst hem met hunne verlichte geest bij
springen! en zijn zijne beknihbelaars wel bezield
zij zullen er niet nalatig aan blijven, om hem
eene kostelooze hand te reiken, want de IJker
weigert betaalde geest te verspreiden?
En kwame de voorzegging zich verwezen
lijken. hij zou er zmh rasch en gemakkelijk
over troosten, daar hij al persoonlijk belang
van kant heeft gezet: immers men mag het niet
onbewust zijn. en de lijd heeft het reeds over
tollig bewezen, hel werk van den IJker is geene
speculatie noch nijverheid, en wie handelt aldus
tol het voortplanten van het licht en der
waarheid? En hoe velen zijn er niet inlegendeel
die polilieken vooruitgang drnomen en hel onop
houdelijk op 's levens middelen enz. gemunt
hebben om zonder rede of oorzaak de aflreks-
prijzen te -vernit erderen en zich meer en meer
aan te rijken, zich 's minstens bekreunende of
de gehevene winst billijk zij of niet?
Nu ten slotte, en water ook van kome.de
IJker houdt er aan eens en vooral aan zijne
lezers en beknihbelaars te zeggen, dat hij in het
tegenwoordig pad zal volherden en. voor het
ongenblik, volstrekt ongepast zou vinden aar.
persoonlijkheden, hoe aangenaam zij ook aan
sommige lezers konden voorkomen, eene plaats
te vcrleenen. Al wal zicli in hel beduid prp-
.grauimn komt rangschik km zal hij mededeelen,
11a zich deszeifs nauwkeurigheid verzekerd te
hebben.' en al wat onwaar of op de ondervin
ding niet gestaafd is, kwame liet van Brabant
of Rome. van AsSehe öf Van Gent, zal hij hem
ongenadigiijk tót liet donker Veroordeeld wor
denDIXU.
Aolgna. vuldoen wij aanden wensch
die ons dm» --r^{.|ieidene achtings
waardige vriendten i* ^<]r,lkt. ontrent
de afkondiging der bijzont..^,^ «n_
nen bevat in den merkwaard gen br
van den prins der kntholijke redenaars,
den doorluchtigen graaf Ch. de Monta
lemhert en tol de overheerschingsgeest
der Jesuïeten of ullramonlanen gestuurd.
Wij willigen des te liever dien wensch
in omdat M. de Montalemhert de groote
fransche kntholijke is, aan wie het Me-
chelsch Kongres eene bijzondere en
welverdiende hulde loebnuht, en aan
wiens lippen al onze kntholijkeri hingen
als hij le Mechelen sprak. En nu aflijvig
en zich nimmer kunnende verdedigen valt
de schijnheilige drukpers hem aan als
eenen afgod, eenen verwarden geest!
En waarom? Is het niet omdat hij de
waarheid in de toekomst der samenle
ving en de religie heel en ganseh heeft
durven blootleggen? Is het niet omdat
zijne brief inoet aanzien worden als de
kreet van een gepijnigd gevo-1. van een
hart dat lijdt, omdat het ziet dat al wat
men het lief t heeft en verdedigde, ver
niet igdt en verdelg Zulk is het oordeel,
zulk is de zienswijze van allen berede
neerde men sell die streelt tot het welzijn
der.samenleving.
Ziehier bij vertaling, zoo g trouw als
mogelijk, hoe de doorluchi ge Graaf de
Montaienibert zich uitdrukt over het
gedrag der ullramontanen
V
Er ontbrak fets aan de vorige redevoeringen
die ik voor de Kerk uitsprak cn dit waren
voorbehoudingen legen dc geestelijke dwïngét-
f and ij. legen de onbeperkte heerschappij welke
ik altijd gehaat heb in den Staat, eu dicapSj
niet minder afkeer inboezemt in de Kerk. .bt v
Maar wie kon denken, in 184-7, dat bet
liberaal ponlifikaat van Pius IX, door de libe
ralen der twee werelddcelen toegejuicht, liet
ponlifikaat zou worden van den (Jniters en
de Citilta.