lc btsluur. dal fn zijn klerikalisme logieker is dan liet ministerie, verre was van willekoni le ■iij'h. Eerst werd er besloten liet te weigeren om de kosten van vervoer niet moeten te betalen; maar dit scheen toch te belachelijk en onze kop stukken diervcn dit voorw endsel niet gebruiken Zij aapveerdden dus het standbeeld, betaalden hel vervoer, maar plaatsen Egmond in een schilwachthuisjc nevens de statie, met voorge dacht hem daar te laten rusten lot in de eeuwig- beiil. Het nusterie, hoe klerikaal bet ook zijn mo ge, kon toch met den Nederl. held en met zich zelf zoo den spot niet laten drijven, eh ons ge meentebestuur was eindelijk genoodzaakt het standbeeld op hel arduinen voetstuk, daler se dert lange jaren op wacht, le plaatsen. Onze klerikalen besloten dan liet standbeeld op cenen vroegen morgen van het hout te ontbloodcn dat het dekte, cn dit zonder eenige feest of plech tigheid. Maar zij hadden gerekend zonder den schepen Ceuierick die als eigenaar cn bewoner van het oud kasteel van den graaf van Egmont een feest wilde hebben. Er werd diensvolgens besloten toch iets le doen, maar wat iets Lees liet belachelijk programma en voeg er bij dat er bijna geene ruchtbaarheid aan gegeven is om te vermijden dat ei teveel volk mocht komen, cn gij zult kunnen oordeelcn boe kleingeestig ons bestuur gehandeld heeft. Ob ware het om de nagedachtenis van cenen Cuperlinus ie vieren of om eene bedevaart in tc richten, geld en moeite zouden er niet gespaard worden maar als liet er op aankomt buide te brengen aan cenen man die liet slachtoffer was van den bloedraad, door de heilige Inquisitie ingericht, van cenen man die vermoord werd op bevel van den kalholij- ken spaanschcn dwingeland Philips II, dan trekken onze fanaliekcn zich achteruit! Aan Eg- mout zal gecne andere eer aangedaan worden dan het afschieten van eenige ongelukkige vuur pijlen cn hel uitvoeren van drie of vier muziek stukken door dc kalholijke sociëteit van Gec- raardsbei'gcn. üc liberale harmonie van Solte- gem mocht zich met laten hooren. Eenen Geus vieren, zooals de pastors Egmont noemen, dit was erg en de zoetluidcude toouen eener ka- tholijke maatschappij moesten daar zijn en als wijwater dienen om de rampen af le koeren die elc vcreering van Egmont op liet ellendige Sotte- gem zou kunnen doen nederdalen, liet is ook om die i;ampcn tc vermijden dat de heer burge meester. zoo men zegt, maandag de gemeente zal verlaten en met cenigen zijner*vrienden ee uwen duyvel Hanneken gclyck genomen hebt voor ul- nc bedevaart zal doen. Hopen wij dat de libe ralen van Soliegcni, aangezien de onverschillig heid van het gemeentebestuur, iels op eigen hand zullen inlichten om de nagedachtenis tc vereeren van den overwinnaar van Grevelingen 011 Saint-Quenlin wiens asch in onze gemeente berust. Het standbeeld van Egmont, dat rechtover den katholijkfn kring, bijgenaamd den Cirk, staat, als ware het om de vijanden van vrijheid en vaderland uit le dagen, zal onze liberalen nieuwen moed geven. En de tijd zal weldra daar zijn dat bel katholijk bestuur zal w egge- vaagl worden cn dat eendracht en vriendschap, zooals vroeger, onder de burgerij van Sottegem zil hersteld zijn. Aanvaard, enz. Aan den opsteller van den Ijker. Als men al hefschrijvónen liet zeggenvan minis ter Doleonr on zijne vrienden nagaat, en de m niet spaart 'omtol de waarheid, die zij bevatten, te geraken, zal hot voor niemand ongepast schijnen dat wij u twee woorden mededeelen over dc be zoeken die wij, in gezelschap van eenige der aelit- baarstc damon van Aalst en omstreken, gedaan hebben in verschillige gemeentescholen bcstuitid door wereldlijke juffers en geestelijke dochters. Wij bedoelen enkelijk scholen die dooi het gou vernement zijn erkend geworden cn op dezelfde lijn geplaatst zijn als de lagere onderwijsgestich ten van den staat. Men weet hoe oen" schrijver, een twintig jaren geleden den spot dreef met liet stelsel van Des Roebes cn hoe hij dien vlaming met spotternij begcessclde, in zijn gewrocht Reis van meester Jociiem naar Giieel. Dc man had het daarin slechts gemunt op Dos Roehes 's spelling 't minste belangrijk punt dat een vlaming zou belmoren aan te raken, oaai het kenmerk van den vlaming immers in zijne spelling niet gelegen is, maar wel in zijne taalJa de taal alleen maakt het volk uit, cn dc vlaming schroomde nooit, tot in deze laatste tijden ,voor waarheid en rechtschapenheid ;'t is nauwelij ks eenige jaren geleden dat er in de taal groote spelvcrandc- ringen cnvclc hollandsche cn duitschc naapingen zijn ingevoerd, om aan dezelve ccnhooge weten schappelijke waarde te geven, en van dien oogen- blik ook'is zij als tuig opgerezen om dc waarheid cn de rondborstigheid te bewimpelen cn dc twee kenteekens van den waren vlaming te verduiste ren, te verflauwen en schier uit te wisschen. Men zon zeggen dat die naapingen vereiseht waren om onze taal te kunnen doen dienen, zoo als de franseh- manhet voorhoudt, 0111 onzo gedachten tc ver mommen. Daarvan hebben wij zoo talrijke bewij zen verworven dat het lezen van de Annales eau. lementaip.es en derzelver Documents zou verge noegend zijn 0111 den ongeloovigste onmiddelijk tot do tegcnovergesteldste overdrevenheid te doen overkeereii. Ja, om eenen caucaser eensklaps pek zwart te doen worden. Men vindt er niet dan zeem, in den mond van M. Delcour en eonsoorten, voor het onderwijs der geestelijke dochters, en na, van nabij, een verge lijking gemaakt te hebben, tusschcn dc wereldlijke en geestelijke gestichten, zouden wij vlek op do waarheid en de overtuiging maken, indien wij niet openlijk kwamen bekennen dat het ondcrwij- zend-korps der geestelijke dochters aan de hoogte niet staat barer zending, daar wij de verzekering verkregen hebben dat er onder anderen verscheide ne zijn die nauwelijk kunnen lezen cn haren naam teekenen. lloe willen en moeten zij het fransch dan aanleeren ??En nogtans die onwetend heid, welke de staat zot >even uit roeien, wordt verdedigd, voorgert' cn bekomt !o voor doek'"' d<e alleen,luiden. wolten, zouden ïno- gen 1 worden aan wetens happen en klaarbüjuende verdiensten. Alzoo worden onze eenten, door de klerikale konkelaars verspild 0111 de belgisehe opkomende bevolking in geestontwikkeling tegen te werken. Zouden er hier geene hetere redenen zjn dan in meesters Jochhm's reis, om eens de aatigeno- meue scholen der geestelijke dochters zonder ken nissen of diploma, marot onzer huidige bewind- mannen, door de stommeling te doen loopen f Eenieder moet zich verwonderen dat daaraan nog niet gedacht is geworden. Tot later de bedenkingen. T\ Gelieft, enz. A. II. G. D. HOEZEE HOEZEE HOEZEE ITct frarsch liberaal blad La Lys, van Ivortrijk houdt op te verschijnen. Vivat de liberalen in Vlaanderen Ivortrijk, Rousselaere, Thourout., l'operinghe, Illicit bezit geene vrije drukpers meer. Dat is schoon Dat geeft moed Dat voorspelt een naderenden algemecnen zege praal voor de liberale partij in West-vlaanderen. Wij zijn kontent, stijf kontent, extra kontent Wie durft, nu nog zeggen, dat de liberalen niet werken, spreken en handelen? Hier aansteek ik een oordjekaarsje ter cere der heil ine onverschilligheid Hoelang zal het branden \raagskens. Is het waar dat DENDERBODE'S helden zaterdag enz. hij hoog en leeg bereid waren om weddingen aan te gaan dat de heldin der vuilnissen van Haaltert, die zoojuist verwezen is, met dc buiten- gewoonc sehoone en stichtende adviesen, welke zj gekregen had (want zekere advokatën voor wie God cn wetten van eer niet te tellen zijn, hebben er altijd eenen onuitputbaren keus) voor het be roepshof vanGent zou vrij gevochten geweest zijn?^ Is het waar dat dc man hebben is hebben cn krijgen is de kunst, met al zijne middelen er niet in geslaagd is het hof knollen voor appeleienen tc verkoopen, cn dat een plantrekker, die door den grooten baas was opgezocht, om de onmogelijk heid der begane feiten aan te toonen, met zijnen cliënt door de mande gevallen zijn en met eenen NEUS A LA WASSEIGE voor allen loon door het hof vereerd zijn geworden. Is het waar dat zien zien is en praten praten is, en dat de gewilligheid van het papier door het hof vervangen is geweest door de kennisneming dei plaatselijkheden,eenige oorzaak waardoorde plans- konstrekker tusschen twee stoelen met zijn gat in de aseh is gevallen Is het waar dat kanons en buskruid al in gereed heid waren om dees vrijkonn n te vieren? Antwoord. Al deze vraagkens tot stichting der daders, zijn met eenen grooten. JA opgelost. C tUHjJu1 ^gawat»s^«jwvawi^'»g- «raT^M wen godt ende oppersten meester, eudc het contract op sulcfee mnnierc geadvoyeert en ondertecckent met u rechtehandt'raet roode aerde, die den selven duyve u daartoe gaf ende u handteecken grmaect ende gestelt met een hacxken; sooden selven duyvel u drij maanden te vooren bij u hadde verthoont in de gedaante van ce nen man gelijk eenen swaarten priester in de schanp- staal van Arend Van der Gruyseu,achter het voorsc uw buys soogij dupde ende treurde om dieswille dat gij peen'broodt, kooren of. geit en hadde om uwen man en kinderen te leven weieken duyvel u alsdan seide: wilt gij met mij gaan ende doen gelyk gij met uwen man doet, ick «al u geit en goed genoecg geven om televen, gij en moet daarom niet treuren noch dnbbcn; naer het teeckenen van welck contract, dat gij gemaakt hebt met den voorn, uwen duyvel, hebt gij aan den selvan uwen duivel gegeven eenige haire van achter uwen necke. naar dien den duyvel hetselven van u afge- vraaght hadde; waervooren gij van den selven duyve ontvanghen vyf schelen parasyse; mner naer het unt- vanohen vauweleke gij deselve somma niet en weet waarsij gevaeren is, widts gij deselve daer naer noyt meer o-esien en hebt, soo gij opent lijck hebt beleden en de bekent; naer bet ontvanghen van «Ie voorschreven vf ponden parasvsc beeft den voornoemden duyvel met vleeschetyck gebouleert; voorts hebt gij daer van uwen duyvel ontvanghen roodt en de geluwe poeder daermede gij door bedwanck van den selven duivel hebt beioovert ende doen sterven dievcrsche menschen er, den wille gehadt om nog andere ie doen sterven midlsgaders diversehe beesten; vooralle welcke devoe- ren te doen heeft den voorsevde uwen duyvel u bel oft te betaelen voor elcken man, gij die saude belooveren 10 schelen parasijse voor elcke vrouwe, 5 schelen voor elckpeerdt 14 schelen voor elcke coey6 schelen ende voorts al naer advenant soo gij oock by uw evghen con fessie hebt beleden. Voorts hebt gij van voors" uwen duyvel ontvanghen vet om te smecren soo gy t'el ken ten danse vloogh: te weten by het soetenvrouwken ge. naemt het vrouwkens eeeken, op den cronck Michiel Algorts, op den cronk bij Jan Lihbereckt geseyt Leen man, op de papenstraate voor bet hofgat van Arend van Ilaule al binnen prochie; midlsgaders binnen den nieuwen bosch bij Corlrijck, op de solders l'Ootegem en elders alwaar telckens met uwen duyvel vleeschel, hebt gebouleert; met 't welcke uw duyvelspoeder, 't welcke gij telkens ontfangen hebt van uw voors" duy vel Hanneken als gij ten danse gevlnghen zijt geweest, hebt betoovertende doen sterven de naervolghende menschen ende beesten. Alvooren hebt gij nu leden 15 jaeren, betoovert cn doen sterven Arent Saeremijn met bet zelfde poeder op denselven te werpen, die lnnghdue- righen lijdt voor sijne doodt oreupel ende impotent was in sijn rechterhandt endé been jae dat sijn handt diversohe gaeten hadde daer liet venijn uitseeverdé ten cause van uwe voere" toovcrye. Vervolg nadien Weekblad.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1873 | | pagina 2