Zondag 28 September 1875. 196. Vierde Jaargang. fr. 4-00 fr. 4-75 Aalst, 27 September. 9a 3 ar ^3 a 2 's jaars voor de slad. Aankondigingen 'sjaars voor ge heel het land. F aderlandooruiUjanyLandbouw, Nijverheid. De IJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. Vertrekuren n\\ Aalst. September 1813. Naar Aalst uit IJZEREN WEG Waar slaat den tijdwijzer? waar gaan wij heen Hoe is hei mei de staatszaken gelegen, in Frankrijk, spanje zonder ons vaderland le ver gelen De historie van de eene is de historie van de andere natie. Maar wal doen de franschen, wat willen zij? welke rol spelen zij door wie worden zij aan gehitst of in slaap gewiegd hebben zij nog oo- ren om te luisteren, oogen om te zien De Iranschen leven, maarzij leven door zich zelve niet, zij hebben oogen om elkandcren te beloeren en zich als de volmaakstc te aanschou wen! dal kan niemand bestrijden als het mode- kens, lichtvaardigheden of oplooingen geldt; maar als het op grondzaken en grondelijke en vaste verbeteringen aankomt dan bedomt en ver donkert de waarheidskijker waarvan zij zich be dienen om hunne grootheid, glorie en trotsheid te voorschijn te doen komen en weid en breed te ontwikkelen. Frankrijk verwijft en verweekt zich meer en meer, en weldra zal het heel ontzenuwd zijn door bijgeloofhet zal zijne schoonste lijden voor erbarmelijke schouwspelen die in de eerste kruisvaarten eenige verrechtvaardiging konden vinden, uitgewischt en door geestesvcrslomping geslagen zien worden de banden die zijne hui dige opdrijvers voor de franscbe bevolking aan 'l meden zijn, zullen aan de groole natie aange- kluisterd worden.Rome rekent op de macht van liet verkwezeld Frankrijk en denkt niet dat geheel hel noorden, Duitschland aan hetljoofd, zijne krachten in eere houdt om als een man op te slaan en het huidig monster dat op vele punten het hoofd durft verheffen, en fanatism en jesuie- lism genoemd wordt, aan ie vallen en len gron de te horen. Nog wat geduld en de voorzegde uitslag zal zich verwezenlijken. Bedcvaarlen langs hier, bedevaarten langs daar veel nieuws en weinig goeds en len slotte algemeenen opstand van het licht tegen deszelfs uitdoovers, ziedaar waaraan men zich moet vei- wachlen. ln Frankrijk zelfs heeft men er al plaatselijke voorbeeldekens van gehad en voor weinig dat die cavalcaden die niet als aanvallen zijn tegen de wettelijke machten en mogendheden, zich nog vermenigvuldigen, lot oneer van wie er deel aaneemt of ze bevoordeeligt,zouden hare op- drijvers wel kortelings hunne buitensjiorigheden tebclreuren kunnen hebben. 'T ware maar loon naar werken want die met hel poeder of het vuur speelt loopt altijd gevaar zich Ie verbran den. Ziehier wat zich al in Frankrijk heeft voorge daan De bedevaartkoorts, waardoor ook zoovele offi- eieren van het leger worden aangetast, begint bare vruchten te dragen Een aandachtige op merker kan het niet ontgaan, dat zoowel onder den landbouwenden stand in de dorpen, als on der de arbeidersklasse in de steden eene gisting bestaat, die een spoedige en verschrikkelijke uit barsting doet voorzien. Nu reeds heeft op veischil- lige punten des lands de verbittering des volks zich luide geopenbaard. Wat in savooi», in Auvergne, Poitou, Nièvre, en zelfs te Saint-Denis, voor de poorten van Pa rijs, gebeurd is, bewijst dat de verontwaardiging des volks zich lucht wil geven, ondanks de gen darmen van het Kabinet-de Broglie. Te Tgonon in Savooie werden de bedcvaarlgangers ontvangen met de kreten In 't water met de pelgrims Weg met de pastoors Weg met de Jesuieten Dezelfde hoorde men te Cliablais, toen de republi keinen zich naar Ouchy (Zwitserland) begaven, om aan den heer Thiers een bezoek te brengen. Op hunne terugreis 't was op de stoomboot WinIlelriedzongen zij de parodie op liet be kende lied der bedevaartgangers Sauvez Rome et la France,enz.,en beschimpten zij de priesters,die zich op den stoomboot be vonden. Ergere dingen ge beurden te Vic-le Comte, in Auvergne, waar de geestelijkheid nog voor korten tijd zeer veel in vloed had. Omstreeks vier duizend bedevaartgan gers moesten er zich een ganschen dag de spotter nij van de bevolking laten welvallen. Terwijl de abt Lhardon de predikatie voor de vromen hield, dansten de inwoners farandole in de kerk en maakten een oorverdoovend rumoer. 15 cmen. den drukregel. DE De abonnements prijs is voorop betaalbaar. Denderm.Lokeren 5 05 7 35 8 48 12 25 8 0b 0 22 9,55. Mechelen, Antwerpen 5 05f 7 35* 8l(tJ E' ld. 8 48* 9 24rf e. 1 04 d e. 1, 2, 8 ld. 2 50d 3 0(>< 5 52d 6 208 41 en 9 06d 9 49e. Brussel 5 012 6 22d e. 1 en 2 k.7 35 7 09d 8 12e 8 482 924 11 53d 1 04 e. 1, 2, 3 kl. 2 54 do 062 j -3d e. 1,2,3 kl.B 52d 6 Ud 6202 8 41d 9 OGd 9 49e Leuven,Thienen,Luik,Verviers 5 Oaf 7 352 7 09 K 2 3 ld. 8 382 9 43d 12 02d 1 14d e. 1, 2, 8 kL 8 062 5,23E.8kb 53d 6 202 e. 1,2kl. v.Thienen 8 37d 8,41 9,49 e g«„. 5 00f..rijd...,n«9 8 59 12 25 Brugge, Oostende, 7 59 e. 1, 2, 3 kl. 8 12 40 3 26 1,2, Ski. 6 20 6 40. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Gent) 8 59 12 40 8 26 6 40. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Aath) 6,01 (5 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags en woendags) 7,50 11,-53-2,90 üfiO 6,24 e. Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 6 01 7,09 7,50 2 52 5 52 9 06. Bergen, Quiévrain, Braine, Manage, Charl.. Namen 6 19 - -.T^és,n «7,0829 e986. 7,50 11 53 2 54 (5 51 e. 1, 2,3 kl. van Charleroi). 12 40 3 26 3 51e.5 oie ,-, v - nPndermonde en de letter d langs Denderleeuw. De letter 2 beteekent lang. „theraen en Iele, al de konvoois Denderleeuw, al de konvoois behalve die van 1 04 en 5 23 avonds uit Aalst Jette „_AANI STIL Te Idegem<ijseg e"lr ,„I15 2 10 5 15, 8 20'savonds, en uit Aalst van 7 09,9 24 's morgens, 11 53, 2 54, 6 24 en 9 06 'savonds. —Erem- Ternath, de konvoois uit Brussel van morgens'l 1 53, 2 54, 5 52 en 8 58, 'savonds en uit Brussel van 7 30,11 20 *s morgens, 2 10,5 15 en 820 'savonds.en bodegem, de konvoois uit Aalst van b 7 vriid aas 8 41 's morgens 12 20, 3 26,6 20en 936 'savonds, en uit Gent van 6 15,8 29 en 10 50 's morgens, 2,00 529 Lede, de konvoois uit Aalst van 5 00 s morgens vnju g. 3 03 's avonds, Schendelbehe. al de konvooi^ NOTA ST Antwerp. 555 950 12 35 1 18e. l,2,8kl.3 45 723 8,35 Brussel 7 20 e. 1, 2, 3 kl. 7 26 7,50 11 06 11 55 2 10 3 12 s.4B8e 5,55 7,50 8,20. Gent 5,49 G 15 e. 7 39 8 29 10 50 12 31e. 1,2,3 kl 2 00 -4 51 5 29 8 06 8 11 9 16e 3 ld Aath 6 49 10 30 1 40 4 34 7 58 9 12. Lessen 7 14 00 53 2 01 4 61 8 10 9 24. Geeraardsbergen 7 34 11 14 2 17 5 13 826 939. Ninove 7 59 11 43 240 535 8 49 1003. Lokeren 6 56 10 57 1 50 4 50 7 35. Dendermonde 7 13 9 38 11 26 2 18 5 22 8 09 10.47 Oostende 4 39 e. 1,2, 3 kl. 6 45e. 1, 2, 3 ld.7 009 20 1205 3 01e. 12,3 kl6 05. EEN WOORD INLEIDING. Als iemand die goed weet wat de jesuieten of ultra- montanen durven begaan als zij <!e band boven 't water hebben, met de geschiedenis voor den dag komt en wijst op een verleden.dat nog geen drij hondert, ja nog twee Dondert, en hier en daar nog geen honderd jaren ach ter ons is, dan beginnen die ullramontanen te spotten en te lachen dat zij schokken. Wat men al aan die on- noozele menschen tracht wijs le maken Weihoe men durft uog spreken van tienden en kerwijen, van terugnemen der zwarte goederen, van kerkelijke ge- rechtshoven, van inkwisitie Allo toe! Dat is eene zotternij, iedereen weet wel dal er daar in onze eenw geene kwestie meer kan van zijn Dat zijn allemaal leugens en laster van de vijanden van de religie Dat zijn allemaal uitvindsels van den boozen geest en ie- dereen weet wel dat het katholicism een godsdienst is van peis en vrede, van goedertierendheid en broe- derliefde Ln zij lachen van langs om harder en zij schijnen zoodanig hertelijk te lachen dat sommige flauwe libe ralen somtijds meè lachen en zeggen Toe toe laat er ons maar nilscheen van op de jesuieten hun vel te zitten; 't wordt op laatste een zage-, laat ons van wat anders spreken En ze spreken van wat anders gelijk in de Antwerp- sche meetingen en de fameuze liberalen krijgen voor hen jaar lang rossing op rossing van honorabele kerels gelijk Delaet en Coiemans Als de jesuieten peizen van nooit meer een hand te leggen op de zwarte goederen waarom beeft de paus wel al vijf en-zestig keeren de bezitters dier goederen en al die tot den verkoop rechtstreeksch of zijdeling 'megewerkt hebben, in den zoogezeiden ban van de zoo gezegde heilige kerk verketterd, verdoemd en vervloekt? Waarom heeft M. Delebecque, waarom hebben ook de andere bisschoppen dan zoo zorgvuldig lijsten van al de zwarte goederen in hun bisdom doen opmaken 1 Kerkelijke gerechtshoven hé wat gebeurt er in Duitschland, in Zwitserland, en waarom ziet men daar de katholieke geestelijkheid als een man tegen wet en recht opstaan Wat dient er meer gezeid En de in kwisitie Vergeten wij nooit de woorden van Roo thaan, generaal der jesuieten: Ces lihéraux font hien les dégoütés Croient-ils par hasard que les büchers ne puissent se rallumert(Die liberalen maken veel van bun nen neus Meenen zij misschien dat de vlammen der brandstapels niet weer kunnen branden Wat wij zeggen is genoeg oin ons te rechtvaardigen, ons met de Inkwisitie bezig te houden. 2. OORSPRONG DÉR IMKW1SITIE. Paus Innocentius III richte liet Tribunaal van het ge loof (leest: inkwisitie in tegen die albigenzen, in de 13° eeuw. De eerste inkwisileur was de Spanjaard Do- meuigo de Guzman, belast met de andersdenkenden met de roomsche Kerk le verzoenen, de dwalingen te on derzoeken waarin zij gevallen waren en hun straffen opteleggen die weldr.i verschrikkelijke kastijdingen werden. Om hem te helpen, stichte de II. Dominieus de orde der prediklieeren, uilsluitend met het doel van de ketterijen !e bevechten en weldra de ketters aan den wereldlijken arm overleleveren, 't is te zeggen aan bet gevang, aan de galeien, aan de brandstapels, -Guzman voltooide zijn werk met het inrichten van de Derde- Orden der Penitentie,'t is le zeggen de katholieke po- licie van kwezelaars en kwezels van allen rang en stand, geheime benden van spioeueii en verklikkers die nog beslaan onder verschillige benamingen. A1 mijne lezers weten genoeg wat er in de congregatiën, enz. omgaat. DE INKWISITIE IN SPANJE. De inkwisitie schoot diepe wortels in Spanje en onder de regeering vanFerdinand en Isabella(1481)verspreide zij zich over geheel dat rampzalig land. De biechtvader van Isabella, Thomas de Torquémada, een monster in mensclienvel, werd eerste inkwisiteur en onder zijne

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1873 | | pagina 1