Zondag 2 November 1875. N° 201.
Vierde Jaargang.
fr. 4-00
Vaderland, Vooruitgang, Landbouw,
fr. 4-75
Naar Aalst uit
IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. November 1813.
Aalst, November.
Liegeu en foppen!
's jaars voor de
stad.
'sjaars voor ge
heel hetland_
De IJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagtcekening van den volgenden Zondag.
7 09d 8 12e 8 48f
2 54 d 3 06/ 5 23d e.
Brugge, Oostende, 7 59 e. 1, 2, 3 kl. 8 34 8 59 12 25
bodeaem, de konvoois uit Aalst van y-, -- -
Do gal van den Deudcrbode wordt bitter ombittcr.
der. Hij kent geene palen meer aan zijne leugentaal;
wat bij droomt vertelt hij voor afgedane werken,
waarvan hij ooggetuige geweest is;wat hij in zijne
woedende inbeelding denkt, schrijft bij neer t is
een mirakelman zonder weerga;hij vervolgt
schimmen en ziet nooit wezenlijkbeden maai
verschooning is hem geschonken, want bij heeft
belofte gedaan en gezworen alles te verdraaien en
om te keeren om die sclioone gewoonte zijnen le
zers aan te leercn en in te planten; 't is die tweede
natuur welke den vasten grond zijns rijks uit-
maakt zijue welgekende spreuk is liegeu, lie-
gen, liegen omdat hij zich steunt op dit volks
gevoelen van liegen en liegen blijft er altijd iets
over.
Goesting is koop, en dat hij in zijn verheven en
lofwaardig stelsel volharde. Zijne wonde zal toch
eens aan de oogeu van heel de wereld ontbloot
worden en dan zal het geklonken zijn.
In zijn nummer van zondag laatst zegt hij, en
dit volgens eeno mededeeling,waaraan de uitgever
van den Belgdie op het banksken der assisen al
een plaatsken gevonden heeft voor zijne voortief-
felijke daden,en er zoo gelukkig, dankdank
van afgekomen is, niet schijnt vreemd
te zijn.
Ilij beschuldigt in dit walgelijk gewrocht de le
den der maatschappij: Les Amis Constants, met
feiten die heel en gansch onwaar zijn; men moet
aan den kliek der immoraalste kerels behooren om
eene opeenstapeling van dergelijke leugens neer-
teschrijven op zulke stompheden ziet men slechts
met verachting neder en valt er geene antwoord
te geven.
Nogthans ter dier gelegenheid vraagt men
Zijn er glazen uitgeslagen zoo ja, kan men gla
de straat uitslaan en de
zen van op
stuk
ken tot midden der straat jagen, zonder dat er een
stukje langs binnen valt, zooals het het geval ge-
woest is bij den Dèndermondschen tartuf uit den
Belg?
Indien gij eenigen eerbied voor de waarheid
hebt spreekt en zegt wie de dader is, wie de be-
i5> huldigde moet zijn?
En gij Denderbode,die in alles en overal de leu
gentaal verdedigt en uwen lezeren knollen voor
appelcienen opdischt zoudt gij niet een maal met
waarheid dees vraagskens kunnen beantwoorden:
Waar en in welk nummer heeft de standaarddra
ger der maatschappij;af groeiend bloeiend,eenezijner
epauletten verloren of in pand gelaten?
Om u niet te veel werk te geven duidt men u
den wijk aan, die genaamd wordt t vestje».
Allo, Denderbode,werpt uw valscli masker eens
af en komt voor de pin gelijk een ordentelijk
mensch.
HET MASKER DER POLITIEK.
Men kan de politiek of staatkunde op twee
verschillende wijzen begrijpen.
Vooreerst de politiek zooals Talleyrand en
Metternicli dezelve verstonden; dat is een sa
menweefsel van list, logen en bedrog, van boe-
renslimheid en onzedige beschaafde bedriegerij
en. Om die soorl mei welgelukken le beoefenen,
moet men van kop tot teen eelt raadsel zijn, de
waarheid als de pest schuwen en voor stelsel,
zooals genoemde fransche diplomaat, aannemen
dat de spraak slechts aan den mensch gegpven
is om zijne gedachten te bewimpelen. Dat is
de politiek die meest in zwang is, die nog ten
diensle staat van de meeste gouvernementen,
die de koningen leeren en die de ambassadeurs
in den grond moeten verstaan.
Eene tweede politiek is die der oprecliligheid,
der openhartigheid, zooals Lamartine dezelve
begreep en uitoefende, toen hij in 1848 zich aan
het hoofd van het fransche volk bevond. De
groole schrijver is e<* niet rijk meê geworden,
en al die hem in het verkanderde Europa navol
gen, zullen het zelfde lot ondergaan. In onze
hedendaagsche maatschappij is de politieke
deugd, de staatkundige zedelijkheid eene kette
rij geworden en men kan er niets mee aanvan
gen.
Zooals hel voor de politiek in het groot ge
beurt, geschiedt het ook voor het kleine, en om
een staatkundige te worden zijn er hoedanighe
den noodig welke het niet gegeven is aan iede
reen te bezitten, en waartoe men in alle geval de
spreuk van Talleyrand moet 111 werking stellen.
De gezonde rede zegt ons dal om als volks
vertegenwoordiger aangesteld te worden, men
eerst en vooral in slaat, zou moeten zijn om het
volk inderdaad te vertegenwoordigen, dat is in de
plaats der meerderheid te kunnen optreden en
derzelver belangen behartigen.
Wie zulks hel best zou kunnen, zou de gene
wezen, die van nabij het volk kent. zijne belan
gen begrijpt, zijne noodwendigheden, zijn lijden
heeft kunnen zien, en dus het geschikte zou zijn
de middelen te beramen om voor het, welzijn der
menigte le werken, liet zou een man moeien zijn
die door zijnen toestand niet le verre van de
\olksklassen verwijderd is en er dikwijls, om
niet te zeggen gedurig, in aanraking mede zou
moeten zijn een man die door zelf te werken
begrijpen kan wat werken is en wat vereischt
wordt om de nationale welvaart te bevorderen.
Hij zou daarenboven vooral met meer versland,
meer kennissen dan den gemeenen burger moe
ten begaafd zijtl en de hoedanigheid bezitten om
als een echte volksverdediger op le treden
Ja,zoo zou het moeten wezen maar zoo is
liet niet. Een man in dien toestand geplaatst,met
die hoedanigheden begaafd, zal nooit populaire
of volkslievend genoegworden; neen, wij bedrie
gen ons hij is te populaire om ooit als volksver
tegenwoordiger le kunnen optreden. En waarom
zulks y Enkel omdat hij le oprecht met het volk
handelt en het volk niet bedriegt. En hel volk
wil bedrogen worden
Een man uit den schoot des volks, een man
die zooals het volk werkt cn door werken ver
staan wij al wie zich door handel of nijverheid
weet nuttig te maken zulk een man bevindt
zielt te dicht bij het volk, en men heeft geen ver
trouwen in hem, men kent Item te goed.
Het volk wil iels geheimzinnigs,en een gemas
kerd persoon kan alleen duor de menigte aange
nomen worden, welke slechts aanbidt wat zij
niet begrijpt. Wie dus een politiek man wil wor
den, moei eene geheele audere levenswijze aan
nemen. Vooreerst verwijdere hij zich zooveel
mogelijk van de menigte hij zie slechts met
verachtende blik op het volk neder; hij sleke het
hoofd fier in de luchtboude zich zoo Irotsch als
hel maar zijn kan noeme zich graaf of baron
en hehhe wel zorg zooveel pracht mogelijk ten
toon te spreiden. Dat alles zal voor het volk een
reden zijn, om hem als hunnen volksvertegen
woordiger loelejuichen.
Wanneer zich nu de politieke man met zijns
gelijken in de hooge kringen bevindt, en ook
daar, zooals men zegt, zijnen weg wil maken,
dan moet hij wel zorg hebben zich weinig over
de zaken uit le lalert, en meestal slechts met een
hoofdknikken le antwoorden. Ilij geve zich het
voorkomen aan geene partij uitsluilelijk toe te
hooren en doe slechts eene tijdelijke keus, zoo
stil mogelijk nogthans, wanneer het er op aan
komt zijne benoeming te doen gelukken, wel
zorg hebbende alsdan, ofschoon op een weinig
geruchtmakende wijze, Lij de partij aan le slui
ten die hem de sterkste schijnt en die hij naar
welgevallen kan verlochencn.
Zulk een man alleen heelt kans om te gelukken
en indien hij, in de Kamers, dezelfde rol kan
blijven spelen, dan is hij van 't hout van welke
men ministers, ambassadeurs, gouverneurs enz.
fabrikeerl. Hij zal zijn leven lang blijven huiche
len en zich dus aan de besturende maeht vast -
klampen, terwijl hij de anderen rond hem ziet
schipbreuk lijden, omdat zij hunne zending als
ernstig zullen hebben opgenomen en de volks -
zaak zullen hebben willen verdedigen, verge
tende dat hel volk immer heeft willen bedrogen
cn nog bedrogen wil worden, en aan een
gemaskerd wezen immer den voorkeur geeft op
de oprechtheid en de wezenllijke bekwaam
heid. ÏF.v.D.
15 cme°. den
drukregel.
DE IJKER.
De abonnements
prijs is voorop
betaalbaar.
Denderm.Lokeren 5 05 7 35 8 48 12 25 3 0b 6 22 9,55.
■echelon, Antwerpen 5 OÖJ.jttf g en^
kl. 8 48/ 9 24<i e. 1
5 52d 6 20/ 8 41 en 9 Olid 9 49*.
Brussel 5 OU 6 22d e. 1 en 2 k.7 35
11 53d 1 04 E.l, 2, 3
kl.
12 40 3 26 1, 2,3 kl. 6 20 6 40.
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel langs Gent) 8 59
12 40 8 26 6 40.
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijsse' {langs Aath) 6,01
(5 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags
en woendags) 7,50 11,53 2,50 5,50 6,24 e.
Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 6 01 7,09 7,50
2 52 5 52 9 06.
Bergen, Quiévrain, Braine, Manage, Charl., Namen 6 10
7°50 11 53 2 54 (5 51 e. 1, 2, 3 kl. van Charleroi).
l,2,3kL8 52Ï6 24d 6201 8 41d9 06d9 49*
Leuven,Thienen,Luik,Verviers 5 05/7 35< 7 09 <81_dE:
2 3 kl. 8 38/ 9 43d 12 02d UW e. 1, 2, 3 kl.31)6/
5,23*.3k5 53d 6 20t *.l,2kl. v.Thienen 8 37d 8,41 9,49 e.
Gent 5 00 ('s vrijdags.)7 59 e.1,2,8 kl.8 41 859 12 22
12 40 8 26 3 51 e.5 37e 1,2,3 kl. 6 20 6 40 8 29 e. 36. Denderleeuw.
NOTA De letter t beteekent langs Dendermonde en t e - "S
STA,IX STIL Te IdegemGijs
Ternathde konvoois uit Brussel
Lede, de konvoois uit Aalst van 5 00 s morgens s vrijdags 8 41
8 03 's avonds, Schendelbeke, al de konvoois.
Antwerp. 555 950 1285 1 18e.1 ,2,8kl.8 45 723 8,35
Brussel' 7 20 1, 2, 3 kl. 26 7,50 11 06 11 50
2 10 8 12e.4 58e 5,55 7,50 8.20.
Gent 5,49 6 15 e. 7 39 8 29 10 50 12 31e.
i,2,3 kl 2 00
Aath 6 49 10 30
morgen
4 51 5 29 8 Ü6 8 11 9 16e 3 k!
1 40 4 34 7 58 9 12.
Lessen 7 14 00 53 201 461 8 10 924.
Geeraardsbergen 7 34 1114 217 513 8 26 9 89.
Ninove 7 59 11 48 2 40 5 35 8 49 10 03.
Lokeren 6 56 10 57 1 50 4 50 7 35.
Dcndermonde 7 13 9 38 11 26 2,18 5 22 8 09 10,47
Oostende 4 39 e. 12, 3 kl. 6 l 5e. 12, 3 kl.7 00 9 20
1205 3 01e. 1,2,3 kl: 6 OS.
uit Aalst Jette
s avonds. Brem
en 820 'savonds.en
morgens, 2,00 529