Zondag 2 November 1875. N° 201. Vierde Jaargang. fr. 4-00 Vaderland, Vooruitgang, Landbouw, fr. 4-75 Naar Aalst uit IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. November 1813. Aalst, November. Liegeu en foppen! 's jaars voor de stad. 'sjaars voor ge heel hetland_ De IJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagtcekening van den volgenden Zondag. 7 09d 8 12e 8 48f 2 54 d 3 06/ 5 23d e. Brugge, Oostende, 7 59 e. 1, 2, 3 kl. 8 34 8 59 12 25 bodeaem, de konvoois uit Aalst van y-, -- - Do gal van den Deudcrbode wordt bitter ombittcr. der. Hij kent geene palen meer aan zijne leugentaal; wat bij droomt vertelt hij voor afgedane werken, waarvan hij ooggetuige geweest is;wat hij in zijne woedende inbeelding denkt, schrijft bij neer t is een mirakelman zonder weerga;hij vervolgt schimmen en ziet nooit wezenlijkbeden maai verschooning is hem geschonken, want bij heeft belofte gedaan en gezworen alles te verdraaien en om te keeren om die sclioone gewoonte zijnen le zers aan te leercn en in te planten; 't is die tweede natuur welke den vasten grond zijns rijks uit- maakt zijue welgekende spreuk is liegeu, lie- gen, liegen omdat hij zich steunt op dit volks gevoelen van liegen en liegen blijft er altijd iets over. Goesting is koop, en dat hij in zijn verheven en lofwaardig stelsel volharde. Zijne wonde zal toch eens aan de oogeu van heel de wereld ontbloot worden en dan zal het geklonken zijn. In zijn nummer van zondag laatst zegt hij, en dit volgens eeno mededeeling,waaraan de uitgever van den Belgdie op het banksken der assisen al een plaatsken gevonden heeft voor zijne voortief- felijke daden,en er zoo gelukkig, dankdank van afgekomen is, niet schijnt vreemd te zijn. Ilij beschuldigt in dit walgelijk gewrocht de le den der maatschappij: Les Amis Constants, met feiten die heel en gansch onwaar zijn; men moet aan den kliek der immoraalste kerels behooren om eene opeenstapeling van dergelijke leugens neer- teschrijven op zulke stompheden ziet men slechts met verachting neder en valt er geene antwoord te geven. Nogthans ter dier gelegenheid vraagt men Zijn er glazen uitgeslagen zoo ja, kan men gla de straat uitslaan en de zen van op stuk ken tot midden der straat jagen, zonder dat er een stukje langs binnen valt, zooals het het geval ge- woest is bij den Dèndermondschen tartuf uit den Belg? Indien gij eenigen eerbied voor de waarheid hebt spreekt en zegt wie de dader is, wie de be- i5> huldigde moet zijn? En gij Denderbode,die in alles en overal de leu gentaal verdedigt en uwen lezeren knollen voor appelcienen opdischt zoudt gij niet een maal met waarheid dees vraagskens kunnen beantwoorden: Waar en in welk nummer heeft de standaarddra ger der maatschappij;af groeiend bloeiend,eenezijner epauletten verloren of in pand gelaten? Om u niet te veel werk te geven duidt men u den wijk aan, die genaamd wordt t vestje». Allo, Denderbode,werpt uw valscli masker eens af en komt voor de pin gelijk een ordentelijk mensch. HET MASKER DER POLITIEK. Men kan de politiek of staatkunde op twee verschillende wijzen begrijpen. Vooreerst de politiek zooals Talleyrand en Metternicli dezelve verstonden; dat is een sa menweefsel van list, logen en bedrog, van boe- renslimheid en onzedige beschaafde bedriegerij en. Om die soorl mei welgelukken le beoefenen, moet men van kop tot teen eelt raadsel zijn, de waarheid als de pest schuwen en voor stelsel, zooals genoemde fransche diplomaat, aannemen dat de spraak slechts aan den mensch gegpven is om zijne gedachten te bewimpelen. Dat is de politiek die meest in zwang is, die nog ten diensle staat van de meeste gouvernementen, die de koningen leeren en die de ambassadeurs in den grond moeten verstaan. Eene tweede politiek is die der oprecliligheid, der openhartigheid, zooals Lamartine dezelve begreep en uitoefende, toen hij in 1848 zich aan het hoofd van het fransche volk bevond. De groole schrijver is e<* niet rijk meê geworden, en al die hem in het verkanderde Europa navol gen, zullen het zelfde lot ondergaan. In onze hedendaagsche maatschappij is de politieke deugd, de staatkundige zedelijkheid eene kette rij geworden en men kan er niets mee aanvan gen. Zooals hel voor de politiek in het groot ge beurt, geschiedt het ook voor het kleine, en om een staatkundige te worden zijn er hoedanighe den noodig welke het niet gegeven is aan iede reen te bezitten, en waartoe men in alle geval de spreuk van Talleyrand moet 111 werking stellen. De gezonde rede zegt ons dal om als volks vertegenwoordiger aangesteld te worden, men eerst en vooral in slaat, zou moeten zijn om het volk inderdaad te vertegenwoordigen, dat is in de plaats der meerderheid te kunnen optreden en derzelver belangen behartigen. Wie zulks hel best zou kunnen, zou de gene wezen, die van nabij het volk kent. zijne belan gen begrijpt, zijne noodwendigheden, zijn lijden heeft kunnen zien, en dus het geschikte zou zijn de middelen te beramen om voor het, welzijn der menigte le werken, liet zou een man moeien zijn die door zijnen toestand niet le verre van de \olksklassen verwijderd is en er dikwijls, om niet te zeggen gedurig, in aanraking mede zou moeten zijn een man die door zelf te werken begrijpen kan wat werken is en wat vereischt wordt om de nationale welvaart te bevorderen. Hij zou daarenboven vooral met meer versland, meer kennissen dan den gemeenen burger moe ten begaafd zijtl en de hoedanigheid bezitten om als een echte volksverdediger op le treden Ja,zoo zou het moeten wezen maar zoo is liet niet. Een man in dien toestand geplaatst,met die hoedanigheden begaafd, zal nooit populaire of volkslievend genoegworden; neen, wij bedrie gen ons hij is te populaire om ooit als volksver tegenwoordiger le kunnen optreden. En waarom zulks y Enkel omdat hij le oprecht met het volk handelt en het volk niet bedriegt. En hel volk wil bedrogen worden Een man uit den schoot des volks, een man die zooals het volk werkt cn door werken ver staan wij al wie zich door handel of nijverheid weet nuttig te maken zulk een man bevindt zielt te dicht bij het volk, en men heeft geen ver trouwen in hem, men kent Item te goed. Het volk wil iels geheimzinnigs,en een gemas kerd persoon kan alleen duor de menigte aange nomen worden, welke slechts aanbidt wat zij niet begrijpt. Wie dus een politiek man wil wor den, moei eene geheele audere levenswijze aan nemen. Vooreerst verwijdere hij zich zooveel mogelijk van de menigte hij zie slechts met verachtende blik op het volk neder; hij sleke het hoofd fier in de luchtboude zich zoo Irotsch als hel maar zijn kan noeme zich graaf of baron en hehhe wel zorg zooveel pracht mogelijk ten toon te spreiden. Dat alles zal voor het volk een reden zijn, om hem als hunnen volksvertegen woordiger loelejuichen. Wanneer zich nu de politieke man met zijns gelijken in de hooge kringen bevindt, en ook daar, zooals men zegt, zijnen weg wil maken, dan moet hij wel zorg hebben zich weinig over de zaken uit le lalert, en meestal slechts met een hoofdknikken le antwoorden. Ilij geve zich het voorkomen aan geene partij uitsluilelijk toe te hooren en doe slechts eene tijdelijke keus, zoo stil mogelijk nogthans, wanneer het er op aan komt zijne benoeming te doen gelukken, wel zorg hebbende alsdan, ofschoon op een weinig geruchtmakende wijze, Lij de partij aan le slui ten die hem de sterkste schijnt en die hij naar welgevallen kan verlochencn. Zulk een man alleen heelt kans om te gelukken en indien hij, in de Kamers, dezelfde rol kan blijven spelen, dan is hij van 't hout van welke men ministers, ambassadeurs, gouverneurs enz. fabrikeerl. Hij zal zijn leven lang blijven huiche len en zich dus aan de besturende maeht vast - klampen, terwijl hij de anderen rond hem ziet schipbreuk lijden, omdat zij hunne zending als ernstig zullen hebben opgenomen en de volks - zaak zullen hebben willen verdedigen, verge tende dat hel volk immer heeft willen bedrogen cn nog bedrogen wil worden, en aan een gemaskerd wezen immer den voorkeur geeft op de oprechtheid en de wezenllijke bekwaam heid. ÏF.v.D. 15 cme°. den drukregel. DE IJKER. De abonnements prijs is voorop betaalbaar. Denderm.Lokeren 5 05 7 35 8 48 12 25 3 0b 6 22 9,55. ■echelon, Antwerpen 5 OÖJ.jttf g en^ kl. 8 48/ 9 24<i e. 1 5 52d 6 20/ 8 41 en 9 Olid 9 49*. Brussel 5 OU 6 22d e. 1 en 2 k.7 35 11 53d 1 04 E.l, 2, 3 kl. 12 40 3 26 1, 2,3 kl. 6 20 6 40. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel langs Gent) 8 59 12 40 8 26 6 40. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijsse' {langs Aath) 6,01 (5 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags en woendags) 7,50 11,53 2,50 5,50 6,24 e. Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 6 01 7,09 7,50 2 52 5 52 9 06. Bergen, Quiévrain, Braine, Manage, Charl., Namen 6 10 7°50 11 53 2 54 (5 51 e. 1, 2, 3 kl. van Charleroi). l,2,3kL8 52Ï6 24d 6201 8 41d9 06d9 49* Leuven,Thienen,Luik,Verviers 5 05/7 35< 7 09 <81_dE: 2 3 kl. 8 38/ 9 43d 12 02d UW e. 1, 2, 3 kl.31)6/ 5,23*.3k5 53d 6 20t *.l,2kl. v.Thienen 8 37d 8,41 9,49 e. Gent 5 00 ('s vrijdags.)7 59 e.1,2,8 kl.8 41 859 12 22 12 40 8 26 3 51 e.5 37e 1,2,3 kl. 6 20 6 40 8 29 e. 36. Denderleeuw. NOTA De letter t beteekent langs Dendermonde en t e - "S STA,IX STIL Te IdegemGijs Ternathde konvoois uit Brussel Lede, de konvoois uit Aalst van 5 00 s morgens s vrijdags 8 41 8 03 's avonds, Schendelbeke, al de konvoois. Antwerp. 555 950 1285 1 18e.1 ,2,8kl.8 45 723 8,35 Brussel' 7 20 1, 2, 3 kl. 26 7,50 11 06 11 50 2 10 8 12e.4 58e 5,55 7,50 8.20. Gent 5,49 6 15 e. 7 39 8 29 10 50 12 31e. i,2,3 kl 2 00 Aath 6 49 10 30 morgen 4 51 5 29 8 Ü6 8 11 9 16e 3 k! 1 40 4 34 7 58 9 12. Lessen 7 14 00 53 201 461 8 10 924. Geeraardsbergen 7 34 1114 217 513 8 26 9 89. Ninove 7 59 11 48 2 40 5 35 8 49 10 03. Lokeren 6 56 10 57 1 50 4 50 7 35. Dcndermonde 7 13 9 38 11 26 2,18 5 22 8 09 10,47 Oostende 4 39 e. 12, 3 kl. 6 l 5e. 12, 3 kl.7 00 9 20 1205 3 01e. 1,2,3 kl: 6 OS. uit Aalst Jette s avonds. Brem en 820 'savonds.en morgens, 2,00 529

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1873 | | pagina 1