Zondag-14 December 1873. M
Ier de Jaargang,
IsT BERICHT.
DE BRAVE VR01U.
fr.i-75
fr. 4-00
Aankondigingen
Vaderland, J ooruitganaxLandbouwNijverheid.
IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. November 1873.
Naar Aalst uit
Aalst, 18 December.
's jaars voor de
stad.
!s jaa^s voo r
heel act land
De Uker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag.
p«.Sk»i KM M>«.1,511. - JMWJBe^n, Qtó.™- M* Ctarl., M
SM (SOL. >.Ï.»U. CI-rlTOi).
DE GEEST DER ONVERDRAAGZAAMHEID.
liet schijnt dat ons land spoedig op nieuw mei
•den pjeest van onverdraagzaamheid zal gok wollen
worden.
liet liberaal grondbeginsel van., verdraagzaam
heid had in de laatste jaren d-icpe wortelen gescho
len. vooral itt de steden.
Eu tds een mol wil de klerikale partij thans dien
gelukkigen g&esl van verdraagzaamheid ondenuij-
Aan het hoofdbestuur blijft zij schijnbaar wer
keloos, durft geeu'e wetten noch her v (inningen in
.achteruitkruipenden zin aanbieden. Maar als wij
<dau-blik omwenden, zien wij overal die talrijke
kringen, broederschappen, tappen oprijzen, die
allen voor doel hebben den geest van het volk te
-onderdrukken, twist onder de werklieden te
zaaien en de onverdraagzaamheid tegen du viij*.
hurgerij voedsel te geven.
Gij gelooft het niet Maar leest eens de kleri
kale gazetten. Is het daar geen gestadig ge-,
schreeuw en gepreek tegen de lilc-rplcn die als
religie ver v'olgers, geuzen, moordenaars, kerkver-
volgers en gewetenplagers uitgemaakt worden
Wat wil men daarmede anders dan den geest van
onverdraagzaamheid bij hot volk we lor doeii ont
waken eu aanvuren
Weet gij wat de geest van onverdraagzaamheid
is Het was oen afschiikkelijk vuur dat verdel
ging en ellende verspreidde over landen eri volke
ren, dat de broeilei lief tie deed verdwijnen, dat de
burgermin onmogelijk maakte. Het waren religie
twisten, die zich kenschetsten door brand, vernie
ling en mborderijen.
Als éeue nieuwe denkwijze in het land tol stand
kwam, streed men dan niet, gelijk nu, vreedzaam
met de pen en het woord, maar uien liep te wapen
de
en. niet eerder was de strijd geëindigd dan
met
volkomene vernietiging of onderdrukking dertega
partij.
door het geweld kon veranderen juist alsof men
iemand kon doen geloven of van religie verande
ren door lichamelijke pijnen en ellende. Neen
neen dat is onmogelijk, op die wijze is nooit ie
mand verbeterd, bekeerd geworden. Men maakt
valsehaafds en anders niet; het geweld roept tegen
geweld; liet, bloed schreeuwt om wrake.
Het liberaal grondbeginsel van verdraagzaamheid
en vrijheid voor iedereen staal wel is waar nog
vast, maar er moet gezorgd worden dat het niet
allengskens verdwi jue. Eu thans wordt het onder
mijnt op alle manieren en door alle middelen.
Verblind zijn zij, die het niet zien.
Inderdaad waarheen zullen de gestadige uitvul
len der klerikale gazetten ons land leiden Hare
schrijvers maken de liberalen uit als schurken,
deugenieten, kommunemannen, religievervolgers,
godsdienstverdelgers, enz. Gij hebt goed de libera
le mannen aan te wijzen,hun hagdel en wandel te
toonen cn te vragen of zij het zouden zijn die do
maatschappij om verre zullen werpen en de on wen
telingen inrichtingen Te vergeefs voort gaan dp
aanrandingen, de schimp, de hoon, de laster ngen.
En wie zou durven betwijfelen dat in de klerikale
sociëteiten dienzelfdon geest niet aangeleerd wordt
hij deléden ?Men schaamt zich niet den schanda-
ligsten, den hoonendschen schimp te drukken, en
v an zulke mannen mag men alles' verwachten en
vreezen zij zullen niets cru aarloozen om hunne
heerschzucht te voldoen, ont hunne dominatiè uit
te breiden.
Wij'weten to wel dat de verdraagzaamheid, de
vrije disknssic, zaken zijn die oiize tegenstrevers
niet dulden
en W-tam Ttu
clinnen. Altijd gebruiken zij gevvcld
Strijdt tegen die verderfelij ke leer Ti jen, libera
lort, want een der schoonste overwinningen van
onzen tijd is de geest van verdraagzaamheid.
JV. V. D.
INDIEN ER NIET OPGEPAST WORDT.
i Wij hebben mei belangstelling vele gazHlen
gelezen om hunne denkwijze te kennen over do
polilick van liet ministerie. W ij hebben met
verontwaardiging moeien vasleRen dal de kleri
kale drukpers in de werkeloosheid der kle
rikale poliiiek een middel ziel om de burgerij in
slaap te wiegen, wat later zal toelaten de ge-
I.**»
15 c""6", den
drukregel.
De abonnements
prijs is voorop
betaalbaar.
Denderm.Lokeren 5 05 7 35 848 1223 3 06 022 9,5
giechelen, Antwerpen 5 05* 7 35817<* e. 1,2, end
kl. 8 4Bf 9 i-'td e. 1 04 d e. 1,2, 3 kl. 2 50d 3 061
5 old 6 20* 8 41 en 9 Oöd 9 49».
09d 8 12e 8 48*
Mnove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 6 01 7,09 7,50
Brussel 5 01* 6 22d.E. 1 en 2 k.7 33
92i 11 53d 1 04' 1, 2, 3 kl. 2 34 d 3 06* 5 23d e.
1,2,Ski.5 5'2d6 24d 620* 8 41d 9 06d 9_49e
Leuven,Thienen,Luik,Verviers 3 05*7 3o*7 09 *8 l'2dE:
2,Ski 8 38* 9^3d 1202d 1 14d e. 1, 2, 8 kl. 3 06* g()(.
NOTA De letter beteekent langs Dendermnnde en de letter d langs Denderleeuw.
m de kiMivqois
SÜMÜV «TH. Te Ideyem- Gijseghem, Santbergen en Zede, ai de L
Jermtaoe nn voois ej g g 'if morgens, 11 83,2 54, 5 52 en 8 58, 's avonds en uit Brussel van 7 30,11 20 's morgens, 2 10.5 15 en 820 'savonds.en
8 03 's avonds, Schendélbeke. al de kon voois.
Antwerp. 855 950 1235 1 18e.1,2,Ski.45723 8,30
Drtissel 7 20 e 1, 2, 3 kl. 7 26 7,50 11 08 11 55
2 10 3 12 k.4 5Se 5,55 7,50 è,20.
Gent 5,49 6 15 e. 7 39 8 29 10 50 12 -31e
1,2,3 kl 2 00 -4 51 5 29 8 66 8 11 9 ICe 3 kl
Aath 6 49 10 30 1 40 4 34 7 58 9 12.
Lessen 7 14 00 33 2 01 4 61 810 9 24.
Geteraanlsbergen 7 84 11 14 217 8 13 8 26 9 39.
Kinove 7 59 11 43 240 835 0 49 *1003.
Lokeren 6 36 10 57 1 50 4 50 7 85.
Dcndermonde 7 13 9 38 1 1 26 2,18 5 22 8 09 10,4 7
Oostende 4 39 e. 1,5,'8 k'L 6 5e. 1, 2, 3 kl.7 00 9 29
1203 301e. 1,2, 3 kl: 0 05.
Denderleeuwal de konvoois behalve die van 1 0 t en 3 23 's avonds uit Aalst Jette
Brugge, Oostende. 7 59 e. 1, 2. 8 kl. 8 34 8 59 12 25
12 49 3 26 1, 2, 3kl 6 20 6 40.
Doenlijk, Moesereen, Kortrijfc, Hijssel (langs Gent8 59
12 40 3 26 6 4 i.
Doenlijk, Moesereen, Kortrijk, Hijssel (langs Aath) 6,01
(8 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags
en woendagsj 7.80 1 1,53 2, 0 >,50 (i;24 e.
nids, en uit Aalst, van 7 09,9 24 'smorgens, 11 53, 2 54, 6 24 en 9 06 's avonds. Erem
tie pemiicn die een nbonncnieiit op
viest IJIïaHI nemen voor 1SJ-# atwllei» ïtet
jsSad gratis uuttaugciUet nieuwjaar.
t aurofi ttvjlrialcn. J
e
iien.
n-
Juist alsof uien fle
gedachten van"
nicii.ei)
Lr is een schoon gedicht van den braven man,
maar nog geen van de brave vrouw Hoe komt dat
geven de vrouwen geene slot tot zulk een gedicht
Zeker dagelijks en daarom juist worden zij niet be
zongen De brave vrouwen zijn altoos braat, de brave
mannen slechts in enkele oogenblikken. Het gaat der
vrouwen als der sterren,die eiken onbeyvulkten nacht
vritn lelijkons beschijnen en door duizenden volstrekt
niet meer bespeurd worden de mannen daarentegen
gelijken den vuurbollen,die snel langs den gezichteinder
rollen, bersten en ploffen plotsling maken alle
couranten daarvan gewag. Inderdaad, zoo wij eenen
zedelijken krachtmeter bezaten, die ons aanwees hoe
veel krachis er bij voorbeeld toe vereischt werdt om de
daad des braven mans te volvoeren, dien burget bezong;
en hoe veel krachts eene edele vrouw behoeve,om, staan
de een lang ongelukkig huwelijk, al haar lijden zacht
moedig te dragen, alle bare plichten met heldenmoed te
vervullen: voorwaar de brave man zoude voor zulk
eene brave vrouw verre moeten wijken. Deze had slechts
een ei kel kooitsig pogenblik noodig, dat hij riet nge-
bruikt liel voorbij gaan, om zijnen roem vooralloos te
vestigen, al heeft luj vroeger of later niets roem waardigs
getluan, Gene daarentegen heeft een geheel lang leven
■lOódig. gedurende hel welke zij iehereu dag, ieder uur,
altoos zich zei ven moet gelijk blijven, en alle hare ziels
vermogens ia eene ges a lijp ingespannenheid houden.
De man strijdt ais I ware sh ell's in ëénen slag. de vrouw
daarentegen uec.t de reoiiig Ie verdedigen en dal lot
het laatste inenr inoéijs iioodig zij dan tot het eerste,
leert ons zei Cs rfe geschieden.s van den dag.
Alexander BlaciweU, een Schot, had een open ver
stand hij leerde van alles wat en van menig ding
veel. Denkelijk had hij Gall 's zintuig der trekvogels
ook want hij bleef niet gaarne lang op ééiie plaats.
Het eerst werd bij corrector op eene boekdrukkerij te
Lenden, welke zijnen vlijt zeer prees. Verscheidene
geleerden waren zijne vrienden en begunstigers. De
liefde bezorp.de hem een braaf nieisjeii. eens- koopmans
dochter, welke, 1 e tevens den tijken schal van baar hart
hem nog eenen anderen aanzienlijken bruidsshat me
debracht. Toen verliet, hij zijnen dienst en weldra
vingenrrjeene t.r.nuap vv tegenue
politiek aan het,bestuur, om de.gèbeele natie on
verschillig te maken aan de openbare zaken en
belangen. En .n hunne gazetten, kringen, broe
derschappen, tappen loeren zij aan het volk ge
voelens van haat u vervolging "tegen de anders
denkenden, tegen ds mannen die van hunne partij
niet zijn.
——«it 1
E3BUEH«Kèt«Sti»
ook zijne edele echtgenote om de wereld te doorreizen.
Driejaren bracht hij in Franrrijk, Holland en Duitsch-
lan'd door, zonder eenige andere winst, dan dat hij de
laai dier lauden leerde. Het rondzwerven mccle, keert
hij eindelijk terug en werd t'oor zijne vrouw met ope-
nearmen ontvangen.
Zijn aangehuwd vermogen was reeds tamelijk uitge
put bi j moest een of ander bedrijf ter hand nemen en
kaos de boekdrukkerskunst. Dan, de boékbrukkers wil
den hem niet als rechtmatig gildebroeder erkennen
dewijl hij geene leerjaren had doorgestaan en eene acte,
van het parlement verordende, dal zeven leerjaren-al
leen recht gaven tot het beoefenen van eenig handwerk,
lri Let proces, dat hem deswegens door de boekdrukkers
werd aangedaan, verdedigde hij-ielf zich met zulk eene
groote bekwaamheid, dat de rechtbank van IVest min
ster-hall ter zijnen voordeele uitspraak deed. Da: -.ijne
partij bewerkstelligde een nieuw onderzoek, dat ten
zijnen nadeele uitvielmen verbood hem het boekdruk
ken. TSn volgde bet een onheil het ander IIij geraakte in
schulden, ging A". 1734 bankro-ten ward door zijne
schuld-eischers twee jaren lang in echtenis gehouden,
(Einde zal colgen.)