Zondag-14 December 1873. M Ier de Jaargang, IsT BERICHT. DE BRAVE VR01U. fr.i-75 fr. 4-00 Aankondigingen Vaderland, J ooruitganaxLandbouwNijverheid. IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. November 1873. Naar Aalst uit Aalst, 18 December. 's jaars voor de stad. !s jaa^s voo r heel act land De Uker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. p«.Sk»i KM M>«.1,511. - JMWJBe^n, Qtó.™- M* Ctarl., M SM (SOL. >.Ï.»U. CI-rlTOi). DE GEEST DER ONVERDRAAGZAAMHEID. liet schijnt dat ons land spoedig op nieuw mei •den pjeest van onverdraagzaamheid zal gok wollen worden. liet liberaal grondbeginsel van., verdraagzaam heid had in de laatste jaren d-icpe wortelen gescho len. vooral itt de steden. Eu tds een mol wil de klerikale partij thans dien gelukkigen g&esl van verdraagzaamheid ondenuij- Aan het hoofdbestuur blijft zij schijnbaar wer keloos, durft geeu'e wetten noch her v (inningen in .achteruitkruipenden zin aanbieden. Maar als wij <dau-blik omwenden, zien wij overal die talrijke kringen, broederschappen, tappen oprijzen, die allen voor doel hebben den geest van het volk te -onderdrukken, twist onder de werklieden te zaaien en de onverdraagzaamheid tegen du viij*. hurgerij voedsel te geven. Gij gelooft het niet Maar leest eens de kleri kale gazetten. Is het daar geen gestadig ge-, schreeuw en gepreek tegen de lilc-rplcn die als religie ver v'olgers, geuzen, moordenaars, kerkver- volgers en gewetenplagers uitgemaakt worden Wat wil men daarmede anders dan den geest van onverdraagzaamheid bij hot volk we lor doeii ont waken eu aanvuren Weet gij wat de geest van onverdraagzaamheid is Het was oen afschiikkelijk vuur dat verdel ging en ellende verspreidde over landen eri volke ren, dat de broeilei lief tie deed verdwijnen, dat de burgermin onmogelijk maakte. Het waren religie twisten, die zich kenschetsten door brand, vernie ling en mborderijen. Als éeue nieuwe denkwijze in het land tol stand kwam, streed men dan niet, gelijk nu, vreedzaam met de pen en het woord, maar uien liep te wapen de en. niet eerder was de strijd geëindigd dan met volkomene vernietiging of onderdrukking dertega partij. door het geweld kon veranderen juist alsof men iemand kon doen geloven of van religie verande ren door lichamelijke pijnen en ellende. Neen neen dat is onmogelijk, op die wijze is nooit ie mand verbeterd, bekeerd geworden. Men maakt valsehaafds en anders niet; het geweld roept tegen geweld; liet, bloed schreeuwt om wrake. Het liberaal grondbeginsel van verdraagzaamheid en vrijheid voor iedereen staal wel is waar nog vast, maar er moet gezorgd worden dat het niet allengskens verdwi jue. Eu thans wordt het onder mijnt op alle manieren en door alle middelen. Verblind zijn zij, die het niet zien. Inderdaad waarheen zullen de gestadige uitvul len der klerikale gazetten ons land leiden Hare schrijvers maken de liberalen uit als schurken, deugenieten, kommunemannen, religievervolgers, godsdienstverdelgers, enz. Gij hebt goed de libera le mannen aan te wijzen,hun hagdel en wandel te toonen cn te vragen of zij het zouden zijn die do maatschappij om verre zullen werpen en de on wen telingen inrichtingen Te vergeefs voort gaan dp aanrandingen, de schimp, de hoon, de laster ngen. En wie zou durven betwijfelen dat in de klerikale sociëteiten dienzelfdon geest niet aangeleerd wordt hij deléden ?Men schaamt zich niet den schanda- ligsten, den hoonendschen schimp te drukken, en v an zulke mannen mag men alles' verwachten en vreezen zij zullen niets cru aarloozen om hunne heerschzucht te voldoen, ont hunne dominatiè uit te breiden. Wij'weten to wel dat de verdraagzaamheid, de vrije disknssic, zaken zijn die oiize tegenstrevers niet dulden en W-tam Ttu clinnen. Altijd gebruiken zij gevvcld Strijdt tegen die verderfelij ke leer Ti jen, libera lort, want een der schoonste overwinningen van onzen tijd is de geest van verdraagzaamheid. JV. V. D. INDIEN ER NIET OPGEPAST WORDT. i Wij hebben mei belangstelling vele gazHlen gelezen om hunne denkwijze te kennen over do polilick van liet ministerie. W ij hebben met verontwaardiging moeien vasleRen dal de kleri kale drukpers in de werkeloosheid der kle rikale poliiiek een middel ziel om de burgerij in slaap te wiegen, wat later zal toelaten de ge- I.**» 15 c""6", den drukregel. De abonnements prijs is voorop betaalbaar. Denderm.Lokeren 5 05 7 35 848 1223 3 06 022 9,5 giechelen, Antwerpen 5 05* 7 35817<* e. 1,2, end kl. 8 4Bf 9 i-'td e. 1 04 d e. 1,2, 3 kl. 2 50d 3 061 5 old 6 20* 8 41 en 9 Oöd 9 49». 09d 8 12e 8 48* Mnove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 6 01 7,09 7,50 Brussel 5 01* 6 22d.E. 1 en 2 k.7 33 92i 11 53d 1 04' 1, 2, 3 kl. 2 34 d 3 06* 5 23d e. 1,2,Ski.5 5'2d6 24d 620* 8 41d 9 06d 9_49e Leuven,Thienen,Luik,Verviers 3 05*7 3o*7 09 *8 l'2dE: 2,Ski 8 38* 9^3d 1202d 1 14d e. 1, 2, 8 kl. 3 06* g()(. NOTA De letter beteekent langs Dendermnnde en de letter d langs Denderleeuw. m de kiMivqois SÜMÜV «TH. Te Ideyem- Gijseghem, Santbergen en Zede, ai de L Jermtaoe nn voois ej g g 'if morgens, 11 83,2 54, 5 52 en 8 58, 's avonds en uit Brussel van 7 30,11 20 's morgens, 2 10.5 15 en 820 'savonds.en 8 03 's avonds, Schendélbeke. al de kon voois. Antwerp. 855 950 1235 1 18e.1,2,Ski.45723 8,30 Drtissel 7 20 e 1, 2, 3 kl. 7 26 7,50 11 08 11 55 2 10 3 12 k.4 5Se 5,55 7,50 è,20. Gent 5,49 6 15 e. 7 39 8 29 10 50 12 -31e 1,2,3 kl 2 00 -4 51 5 29 8 66 8 11 9 ICe 3 kl Aath 6 49 10 30 1 40 4 34 7 58 9 12. Lessen 7 14 00 33 2 01 4 61 810 9 24. Geteraanlsbergen 7 84 11 14 217 8 13 8 26 9 39. Kinove 7 59 11 43 240 835 0 49 *1003. Lokeren 6 36 10 57 1 50 4 50 7 85. Dcndermonde 7 13 9 38 1 1 26 2,18 5 22 8 09 10,4 7 Oostende 4 39 e. 1,5,'8 k'L 6 5e. 1, 2, 3 kl.7 00 9 29 1203 301e. 1,2, 3 kl: 0 05. Denderleeuwal de konvoois behalve die van 1 0 t en 3 23 's avonds uit Aalst Jette Brugge, Oostende. 7 59 e. 1, 2. 8 kl. 8 34 8 59 12 25 12 49 3 26 1, 2, 3kl 6 20 6 40. Doenlijk, Moesereen, Kortrijfc, Hijssel (langs Gent8 59 12 40 3 26 6 4 i. Doenlijk, Moesereen, Kortrijk, Hijssel (langs Aath) 6,01 (8 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags en woendagsj 7.80 1 1,53 2, 0 >,50 (i;24 e. nids, en uit Aalst, van 7 09,9 24 'smorgens, 11 53, 2 54, 6 24 en 9 06 's avonds. Erem tie pemiicn die een nbonncnieiit op viest IJIïaHI nemen voor 1SJ-# atwllei» ïtet jsSad gratis uuttaugciUet nieuwjaar. t aurofi ttvjlrialcn. J e iien. n- Juist alsof uien fle gedachten van" nicii.ei) Lr is een schoon gedicht van den braven man, maar nog geen van de brave vrouw Hoe komt dat geven de vrouwen geene slot tot zulk een gedicht Zeker dagelijks en daarom juist worden zij niet be zongen De brave vrouwen zijn altoos braat, de brave mannen slechts in enkele oogenblikken. Het gaat der vrouwen als der sterren,die eiken onbeyvulkten nacht vritn lelijkons beschijnen en door duizenden volstrekt niet meer bespeurd worden de mannen daarentegen gelijken den vuurbollen,die snel langs den gezichteinder rollen, bersten en ploffen plotsling maken alle couranten daarvan gewag. Inderdaad, zoo wij eenen zedelijken krachtmeter bezaten, die ons aanwees hoe veel krachis er bij voorbeeld toe vereischt werdt om de daad des braven mans te volvoeren, dien burget bezong; en hoe veel krachts eene edele vrouw behoeve,om, staan de een lang ongelukkig huwelijk, al haar lijden zacht moedig te dragen, alle bare plichten met heldenmoed te vervullen: voorwaar de brave man zoude voor zulk eene brave vrouw verre moeten wijken. Deze had slechts een ei kel kooitsig pogenblik noodig, dat hij riet nge- bruikt liel voorbij gaan, om zijnen roem vooralloos te vestigen, al heeft luj vroeger of later niets roem waardigs getluan, Gene daarentegen heeft een geheel lang leven ■lOódig. gedurende hel welke zij iehereu dag, ieder uur, altoos zich zei ven moet gelijk blijven, en alle hare ziels vermogens ia eene ges a lijp ingespannenheid houden. De man strijdt ais I ware sh ell's in ëénen slag. de vrouw daarentegen uec.t de reoiiig Ie verdedigen en dal lot het laatste inenr inoéijs iioodig zij dan tot het eerste, leert ons zei Cs rfe geschieden.s van den dag. Alexander BlaciweU, een Schot, had een open ver stand hij leerde van alles wat en van menig ding veel. Denkelijk had hij Gall 's zintuig der trekvogels ook want hij bleef niet gaarne lang op ééiie plaats. Het eerst werd bij corrector op eene boekdrukkerij te Lenden, welke zijnen vlijt zeer prees. Verscheidene geleerden waren zijne vrienden en begunstigers. De liefde bezorp.de hem een braaf nieisjeii. eens- koopmans dochter, welke, 1 e tevens den tijken schal van baar hart hem nog eenen anderen aanzienlijken bruidsshat me debracht. Toen verliet, hij zijnen dienst en weldra vingenrrjeene t.r.nuap vv tegenue politiek aan het,bestuur, om de.gèbeele natie on verschillig te maken aan de openbare zaken en belangen. En .n hunne gazetten, kringen, broe derschappen, tappen loeren zij aan het volk ge voelens van haat u vervolging "tegen de anders denkenden, tegen ds mannen die van hunne partij niet zijn. ——«it 1 E3BUEH«Kèt«Sti» ook zijne edele echtgenote om de wereld te doorreizen. Driejaren bracht hij in Franrrijk, Holland en Duitsch- lan'd door, zonder eenige andere winst, dan dat hij de laai dier lauden leerde. Het rondzwerven mccle, keert hij eindelijk terug en werd t'oor zijne vrouw met ope- nearmen ontvangen. Zijn aangehuwd vermogen was reeds tamelijk uitge put bi j moest een of ander bedrijf ter hand nemen en kaos de boekdrukkerskunst. Dan, de boékbrukkers wil den hem niet als rechtmatig gildebroeder erkennen dewijl hij geene leerjaren had doorgestaan en eene acte, van het parlement verordende, dal zeven leerjaren-al leen recht gaven tot het beoefenen van eenig handwerk, lri Let proces, dat hem deswegens door de boekdrukkers werd aangedaan, verdedigde hij-ielf zich met zulk eene groote bekwaamheid, dat de rechtbank van IVest min ster-hall ter zijnen voordeele uitspraak deed. Da: -.ijne partij bewerkstelligde een nieuw onderzoek, dat ten zijnen nadeele uitvielmen verbood hem het boekdruk ken. TSn volgde bet een onheil het ander IIij geraakte in schulden, ging A". 1734 bankro-ten ward door zijne schuld-eischers twee jaren lang in echtenis gehouden, (Einde zal colgen.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1873 | | pagina 1