bondag* 4 Januari 4874. N° 240. Vijfde Jaargan fr. 4-00 Aankondigingen T aderland, Vooruitgang, Nijverheid. fr.4-75 Aalst, 3 Januari. 's jaars voor de stad. 'sjaars voor heel het land- De IJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. IJZEREN WEG Vertrekuren"van Aalst. November 1873. Naar Aalst uit .IA OF NEEN ZIJN OF NIET ZIJN Jaek. Maar, wat is dat zoo met de zede loosheid van het landhuisje wordt daar niet an ders gesproken als van zedeloosheid, zedebedor venheid en veel is niet genoeg Jef. Wat geeft het mij dal het landhuis weergalmt van die holklinkende woorden in den mond van die slrooimannen, waaronder meer dan een niet verder ziet als zijnen neus lung is,en alles comptant opnemen wat er hun van die drijhoornige lestamentsinpalmers inge blazen wordt. Leest de Dendehbode van zondag, er slaat cene litanie in, tegen de parijsche dag bladen die zoo wel eindigt,en het natunrlijk por- (rel uitmaakt van de bende onder wiers beve len hij staal «Dal de burgers van alle landen,roept hij uit,op hunne hoede zijn, want het natuur lijk gevolg van dergelijke akten (De waarheid die in de gewrochten van Sue en anderen onder de oogen, lang en breed beschreven staan en als te vermijden voorbeelden hoeven voorgehouden te wordenjzijn de pelrool,de moorden en de die verij in 't groot Watzoudt gij cr van denken, Jaak, als men zijne' beste vrienden zoo op de long brengt, moet men dan niet van zijne zinnen beroofd zijn? Hij spreekt daarvan dieverij in 't groot, wel hemel, schendt hij hier niet het schoonste van zijn aangezicht '\Vanl wie zijn (de man nen die de dieverij in 'l groot, in 't lang, in 't breed uitoefenen Ach, de sulbol. de brokken N en slukken van zijnen neus hangen hem tot over de lippen Ja wie zijn de aarlsdieven waarme de de rechtbanken zich onverpoosd bezig te hou den hebben Zijn liet zijne harllappen niet tot wier verdediging heel het land zou moeten ge slachtofferd worden Waar zijp. de testament dieven, inpalmers Wie herrinnert zich niet de zaken De Bucck-De Boet, enz. en wie was de brave graaf Langrand, welk heilig verklaard wierd, om dat hij ten voordeele van den heili gen winkel zoo vele horzen uitplunderde en duizenden en duizenden men^eheu, ilin nacht en dag zwoegden en streefden om in hunne ou de dagen een appelken legen den dorst te vinden, tot den bedelzak bracht. wie hebben het ge munt op de miljoentjes van Segers en aantal an dere waarmede de rechtbanken zich gedurig hebben onledig moeten houden zijn het niet dezelfde mannen, die nochtans de verwaandheid hebben deugd en goede zeden aan te prediken met woorden wel, maar met daden nooit, en als zij de kas niet medepakken, is het slechts om dat zij te zwaar of te heel is; anders, zijl verze kerd,zij is bueknoot ja, e'en est fait. Jaak. Ja, Jef, maar 't is dat koordeken niet dat ik wilde aanraken 't is wat cr zoo al in bet landhuis verrifcht wordt. Jef.Hewel,zijn het die mannen niet die aan tie landhuisbazen de wet voorschrijven, maken die mannen niet een en denzelfden hutsepot uit. Zouden zij niet terwijl zij meester zijn geheel de stad willen op flesschen trekken benijden zij iedereen niet en zouden zij door hunne oude nieuwigheden intevoeren. onze magen tot gecne moezel- of doedelzakken willen maken De winkels toe en de herbergen toe,de goede ze den vèreischen het, zeggen zij, na tien en half ure s avonds en gedurende de hoogmis en de vespers dat heb ik M. de Burgemeester met mijne eigene ooren booren zeggen in volle zit ting van den gemeenteraad. Jaak. Daar van zou geheel de slad met de snelheid van de cleelriek niet onderricht zijn! neen dat is eene vafschc uitslrooiing, daat kan niet van zijn. ook heb ik in den Denderbode ge lezen, dat er eene dusdanige mare in de stad rijdt, maar dat het al maar kneukelpraat is om de inwoners schrik aan ie jagen. Jef. Als gij den Denderbode raadpleegt dan is het wel, die zal u nog wijsmaken dat hel besle en eenvoudigste middel dat er gekend is om alle soorten van wild te vangen, bestaat in een graantjen zout op deszelfs staart neder le Allo, Jef, spot niet, blijven wij bij leggen. Jef. Waret gij naar de zitting van den ge- meènleiaad geweest, gij zoudl bet fijne der zaak weten, de dwaasheden die daar verkocht wor- 15 cmen. den drukregel. :*~A. ER De abonnements prijs is voorop betaalbaar. Denderm.Lokeren 5 05 7 35 8 48 12 25 8 06 6 22 9,55. Mecbelen, Antwerpen 5 05# 7 351 817d e. 1,2, en 3 kl. 8 48# 9 Md e. 1 0 Ad e. 1, 2, 3 kl. 2 50d 3 06# 5 52d 6 20it 8 41 en 9 06rf 9 49e. Brussel 5 OU 6 22d e. 1 eu 2 k.7 38 7 09d 8 12e 8 48# 924 11 53d 1 04 e.1,2, 8 kl. 2 54 d3 06# 5 23dE. 1,2,3 kl.5 52d 6 Ud 0201 8 41 rf 9 U6d 9 49e Leuven,Thienen,Luik,Verviers 5 05# 7 3517 Oö #8 V2dt: 1, 2, 3 kl. 8 38# 9 43d 12 02d 11 kd e. 1, 2, 3 kl. 3 06# 5,23r.3k5 53d 6 20<e. l,2kl. v.Thienen 8 S7d 8,41 9,49 e. Gent 5 00 ('s vrijdags.)7 59 e.1,2,3 kl. 8 41 8 59 12 22 12 40 3 26 3 51e.5 37e 1,2,3 kl. 6 20 6 40 8 29 e.9 Brugge, Oostende, 7 59 e. 1, 2, 3 kl. 8 34 8 59 12 25 12 40 3 26 1,2, Ski. 6 20 6 40. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel lanqs Gent) 8 59 12 40 3 26 6 40. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Aath) 6,01 (5 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags en woendags) 7,50 11,53 2,00 5,5J) 6,24 e. Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 6 01 7,09 7,50 2 52 5 52 9 06. Antwerp. 555 950 12 35 1 18e. l,2,3kl.3 45 723 8,30 Brussel 7 20 e. 1, 2, 3 kl. 7 26 7,50 11 06 II 55 2 10 3 12 e.4 58e 5,55 7,50 8,20. Gent 5,49 6 15 e. 7 39 8 29 10 50 12 31e. 1,2, 3 kl 2 00 -4 51 5 29 8 06 8 11 9 1 Ge 3 kï Aath 6 49 10 30 1 40 4 34 7 58 9 12. Lessen 7 14 00 53 201 461 8 10 924. Geeraardsbergen 7 34 11 14 2 17 5 13 8 26 9 39. Ninove 7 59 11 43 240 538 8 49 1003. Lokeren 6 56 10 57 1 50 4 50 7 35. üendermonde 7 13 9 38 1126 2,18 5,22 8.09 10,47 Oostende 4 39 e. 1, 2, 3 kl. 6 45e. 1, 2, 3 kl.7 00 9 20 12 05 3 01e. 1, 2,3 kl: 6 05. Bergen, Quióvrain, Rr-aine, Manage, Charl., Namen 6 10 7,50 11 53 2 54 (5 51 e. 1, 2, 3 kl. van Charleroi). NOTA De letter t beteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleeuw. STAAN STIL Te IdegcmGijseghem, Santbergen eu Zefe, al de konvoois Denderleeuwal de konvoois behalve die van 1 04 en 5 23 's avonds uit Aalst Jelte Temath, de konvoois uit Brussel van 5 35 's morgens, 2 10, 5 15, 8 29 s avonds, en uit Aalst van 7 09,9 24 's morgens, 11 53, 2 54, 2'<- en 9 0G 's avonds Erem hodegem, de konvoois uit Aalst van 6 01, 7 09, 9 24 's morgens, H 53, 2 54, 5 52 en S 58, 's avonds en uit Brussel van 7 30, 11 20 's morgens, 2 10,5 15 eu S20 'savonds en Lede, de konvoois uit Aalst van 5 00 s morgens s vrijdags 8 41 's morgens 12 20, 3 26,6 20en 9 36 'savonds, en uit Gent van 6 15,8 29 en 10 50 s morgens 2 00 520 8 03 's avonds, Schendelbeke, al de konvoois. - irf —nun i"iirnfi n eirmnni i i~mmiriini'ini -~ttirvr "in~fr 11 '~rn «i 11 n Hoe dikwijls hoort men niet zeggen die en die is gelukkig of ongelukkig Dit wordt maar zoo ge uit, zonder dat men een bepaald begrip daaraan echt; of wanneer men het doet dan is het begrip slechts uiteenige verbeeldingen van vermaak saamgesïeld. Ilij, die een tijdlang vermaak geniet, is daarom nog niet ge lukkig; even zoo min als men hem, die een tijdlang pijn gevoelt, ongelukkig kan noemen. Het vermaak gaat snel ler voorbij dan het geluk; het geluk sneller dan de ge lukzaligheid. Indien iemand zegge: Ik ben thans gelukkig, dan maakt hij een verkeerd gebruik van het woord; eigen lijk wil het dan niets anders zeggen dan ik hebbe thans vermaak." Koomt echter dit vermaak dikwerf weder, dan mag men zich gedurende dezen tijd geluk kig noemen; en is dit geluk duurzaam, dan mag men op gelukzaligheid roemen. Het oude spreekwoord nemo ante olitum felix,(Ne- mtfnd is vóór zijnen dood gelukkig), berust, zoo als het mij voorkoomt, op zeer verkeerde beginselen,en wil eigenlijk zeggen; hij-alléén is gelukkig te achten, die, van zijne geboorte af aan, tot aan zijn laatste uur, een onafgebroken geluk geniet. Zulk een keten van aan gename aandoeningen, zonder eenige gaping, is onmo- I gelijk, dewijl onze zintuigen even zoo min daar'ce ge schikt zijn,at de bladen van het kruidjen Roer-mij-niet tot cene onophoudelijke kramptrekkende beweging, omdat wij van alles, wat ons omringt, van wind en we der en het meest van de menschel) afha igen. Er zijn trouwens vele boeken onderden prijkenden tittel van de kunst om steeds gelukkig le zijn, geschre ven; zij bevatten ook zeer goede voorschriften voor ons zedekundig bestaan, even als de kunst £>m lang te leven heilzame regels voor het lichaam bevat; maar de men» schen leven toch niet langer, en worden ook niet ge lukkiger, Wie altoos gelukkig wil zija, zoekt den steen der wijzen voor de ziel. Hij doet daaraan zeer wel: want hij zal toch veel goéds aantreffen, even als de beroemde Botticher in Dresden wel geen goud, maar toch het schooue porcelei voor den dag bracht, Maar het porcelein is even zoo breekbaar als het geluk. Men mag reeds blijde zijn,indien men nie; dikwijls en ook niet lang lijde. Een mensch, die altoos vrolijk en opge ruimd tot aan het graf heeft gewrndeld ai stierf hij ook den verachtelijksten dood zoude evenwel gelukkig, ja d geluk.,i -stozijn te noemen. Het is zeer. mogelijk dat Socratus de geiukkigsteonder de Grieken is geweest, alhoewel hij in zijn zeventigste jaar den gifbe ker moestdrinken, omdat hij het kettersch geloof aan Jaak. de rede. eenen eenigen God voedde. Het nemo ante mortem heatus is dus verkeerd en zoo het niet meer moet beteekenen dan,, een gelukkig mensch kan een onge- lukkigen dood sterven," dan beteekent het iets zeer gemeens. Men oppert ook wel eens de vraag of de eene stand gelukkiger zij dan de andere? of de man gelukkiger zij dan de vrouw? Om deze vraag te beantwoorden, inoest men alle standen hebben doorkropen, man en vrouw tevens zijn geweest, als Tiresias en Iphis; en dan zelf ware het nog niet genoeg: men moest ook den eigendommelijken geest hebben bezeten, en als man en vrouw slechts alle mogelijke toestanden van den man en de vrouw hebben ondervonden. Van twee mensehen kan men zeker den eenen gelukkiger noemen dan den anderen'iwant het is klaar dat degene,die aan den steen of het podraga üjdt,die vrouw en kinderen verliest,door vijanden wordt geplunterd of op 't laatst wel gehangen volgens den regel mipder gelukkig is dan een jong, forsch Sultan, of Lnfontaine'szeepiieder: maar men wil ook slechts weten, wie van twee menschen, die aan gezondheid, rijkdom, stand elkander volkomen gehjk zijn, degelukkigste zij? Zonder twijfel beslist hier hunne bewerktuiging al- léén. De bezadigste, bedaaidste en die zich toclAevens

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1874 | | pagina 1