Zondag11 Februari 1874. N° 214. Vi jfile Jaanran°- fr. 4-00 's jaars voor de stad. Aankondigingen ende r by fr.4-75 'sjaars voor heel het land. ader land, oor uit(jan haiidbouw, Mijverheid. De IJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag Vertrekuren van Aalst. IJZEREN WEG November 1873. Naar Aalst uit Brmo'30rMSr.!n^ntl' 8 8 59 12 28 I Antwerp. 555 950 12 35 1 18e. 1,2, Skl.8 45 728 8,30 n i iu 1, 3 kl. 6 20 6 40. Brussel 7 20 e. 1, 2, 3 kl. 7 26 7,50 11 06 11 55 Aalst, 31 Januari. De kerkhoven kwestie. De ondervraging tot het ministerie gericht door den heer Rossius, betrekkelijk de kwestie der be graafplaatsen en namentlijk over het reglement des kerklii^en van Chenée, heeft eenieder in staat gesteld om klaar uit zijne oogen te zien. De strijd die er ontstaan is tusschen liberalen en klerikalen over het vraagstuk der kerkhoven,heeft «ene evenredigheid genomen van ccne geestelijke zaak,waar de godsgeleerdheid is tusschen gebracht door de klerikalen om er de wereldlij ke maeht trach ten uit tesluiten, Om het reglement van Chenée als min of meer wettelijk te ondersteunen, heeft minister Delcour aaafkalingen gedaan die, door MM. Bara, Pirmez, Orts, enz, als ongegrond werden bevonden, en als minister Delcour het gevoelen van het verbre kingshof inriep (eigendom der kerkhoven) werden zijne gezegden vernietigd door menigvuldige stuk ken en uitleggingen,welke M. Bara ter tafel legde; waaruit blijkt dat er het verbrekingshof slechts vervalschte documenteu ter hand werden gedaan, waarheid die sedert erkend is geworden bij de ont dekking der autenthieke stukken, welke als niet ongepast in de documenten der volksvertegen woordigers kamer zijn ingelascht. Verseheide middels om de heerschende moeilijk heden. die tusschen den clergé en de wereldlijke overheden onstaan te voorkomen zijn aanbevolen en ingetrokken geworden. De eene zouden een kerkhof vaö soorten willen inrichtende zin zouden van do gemeente en de andere van de kerk afhangen, maar onder het hooge opzicht staan van de gemeente overheid, voor het gene de politie en de gezondsheidsmaatre- gelen betreft, anderen zond ui die verdeelingen onnoodig achten en zouden elk graf volgens de rituels hunner eerediensten behandelen, inwijden enz; anderen nog zouden zoo vele verdeelingen op het zelfde kerkhof maken als er eerediensten zou den. beleden worden; kortom hier zou men hat hollandsch stelsel ginter een ander stelsel invoe ren. En wat den eigendom der kerkhoveu betreft., waarin de klcrgé eenig gezag beweert te zoeken, Al. Bara heeft aangetoond hoe het Journal des conseils de fabrique, een decreet van 17 Maart 1809, dat nooit bestaan heeft a la Fan JFam- beke) verdichte en in een ander decreet van den zelfden dato, dat waarlijk bestaat, heeft hij loyaalijk hel woord kerkfabriek door liet woord «gemeenten vervangen. Deze godvruchtige vervalsching is aan den dag gekomen door de ontdekking van den origi- neelen text in de archiven van den Louvre,en in 1847 door Al.Cleraut in een artikel van de Revue du droit francais et (dranger aangewezen.Maar die text werd slechts veel later in Belgie verno men, na liet arrest van het verbrekingshof, welke aan de kerkfabrieken den eigendom der kerkho ven toekent.En dit arrest is maar uitgebracht luidens die VERDICHTE EN VERVALSCHTE DOCÜA1ENTEN. En hoe en ter welker gelegen heid deze vervalsching ontdekt werd, mag niet onaangestipt blijven zij kwam aan den dag op eene vraag naar de archiven van den Louvre ge- stuurd, welke de gemeenteraad van Gent. die een vraagstuk over de kerkhoven te onderzoe ken had, deed, om eene copie der decreten van 17 maart 1809 te bekomen. Men antwoorde op zijne vraag en men BEMERKTE HET LISTIG BEDROG, DE SCHELMERIJ, DE BEDRIE GERIJ. M. Van VVambekc sprak ook om al te zeggen wat tegenstrijdig is met de waarheid, zoo wel voor wal het Aalstersch kerkhof betreft als wat de begravingen onlgraving van het prolestanlsch kind aangaat. Al wie in Aalst de waarheid niel versloot, weet wat er geschied is en moet de spreker als den volmaaktsten type der leuge naars, ware hij hel niet sedert lang en vele jaren te bejegenen. En 'l is dank ook aan dit arrest dat het kerk hof van Aalst dat ten jare 17 met de centen der inwoners der stad gekocht en ingericht werd, heden de stad niet meer toehoort. Zal het oogenblikkelijk of voor altijd zijn? Zou er geen middel meer zijn om de lereehstelling te bekomen Het is immers nooit te laat, zegt de zaligmaker, om zijne zonden te belijden en ver giffenis geschonken te worden De laatste spreker die het woord nog vrij irugt I. c. I. c. 15 c^0'1. den drukregel. De abonnements prijs is voorop betaalbaar. Den derm .Lokeren 5 057 35 848 1225 8 06 622 9,55. Mechelen, Antwerpen 5 05/ 7 85# 817d e. 1,2, en 3 kl. 8 48/ 9 24,7 e. 1 04 <7e. 1, 2, 8 kl. 2 50d 306/ 5 52d 6 20* 8 41 en 9 06rf 9 49e. Brussel 5 01* 6 22d e. 1 en 2 k.7 35 7 09d 8 I 2e 8 48* 924 11 53d 1 04 e. 1, 2. 8 kl. 2 54 d 3 06* 5 23d e. 1,2,8 kl.5 52d 6 24rf 620* 8 41d 9 06d 9 49e Leuven,Thienen,Luik,Verviers 5 05/ 7 85/ 7 09 /8 12<7e: 2, 8 kl. 8 88/ 9 43d 1*2 02d 1 1 kd e. 1, 2, 8 kl. 8 06/ 5,23i.8k5 53d 6 20/ e. 1,2 kl. v.Thienen 8 87c* 8,41 9,49 e. Gent 5 00 vrijdags.)7 59 e.1,2,8 kl. 8 41 8 59 12 22 12 40 3 26 8 51e.5 37e 1,2,8 kl. 6 20 6 40 8 29 e.9 36. NOTA De letter beteekent langs Dendermoode en de letter d langs Denderleeuw: Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Gent) 8 59 12 40 3 26 6 40. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Aath) 6,01 (5 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags en woendags) 7,50 11,53 2,00 5,50 6,24 e. Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 6 01 7,09 7.50 2 52 5 52 9 06. Bergen, Quiévrain, Braine, Manqge, CharL, Namen 6 10 7,50 11 53 2 54 (5 5I e. 1, 2, 8 kl. van Charleroi). 2 10 8 12 e.4 58e 5,55 7,50 8,20. Gent 5,49 6 15 e. 7 39 8 29 10 50 12 31e. 1,2,3 kl 2 00 -4 51 5 29 8 06 8 11 9 16e 3 kl Aath 6 49 10 30 1 40 4 84 7 58 9 12. Lessen 7 14 00 58 2 01 4 64 810 9 24. Geeraardsbergen 734 11 14 2 17 5 18 826 9 89 Ninove 7 59 11 43 240 535 8 49 1008. Lokeren 6 56 10 57 1 50 4 50 7 85. Dendermonde 7 18 9 38 11 26 2,18 5,22 8.09 10 47 Oostende 4 39 k. 1, 2, 3 kl. 6 45e. 1, 2, 3 kl.7 00 9 20 12 05 3 01e. 1, 2, 3 kl: 6 05. STAAN STIL: T e Idegem, Gijsegkem, Santbergen en Ze/e, al de konvoois Denderleeuw, al de konvoois behalve die vin 1 111 k».'x no •- j 4 i lil Brussel van 5 35 \s morgens, 2 10, 5 15, 8 20's avonds, en „it AaU. v«n 7 na o <*a J™-.* °A®n 8 A3 s aTOnds. u" Aalst —Jett, Ternath, de konvoois uit Brussel van 5 35 's morgens, 2 10, 5 15, 8 2 's avonds, en uitjAalst van 7 09,9 24 's morp-ens 11 k<» s n »>z n nr bodegem, de konvoois uit Aalst van 6 017 09, 9 24 's morgens, 11 53, 2 54, 5 52 en 8 58, 's vonds en uit Brussel van 7 30 11 '>n 's mnrwn. 9 in Kir' 8 nln'' brem Lede, de konvoois uit Aalst van 5 00 s morgens s vrijdags 8 41 's morgens 12 20, 3 26,6 20en 9 36 'savonds, en uit Gent van 6 1 6 s ffl 2 mm- e" SaI°™ 8 03 's avonds, - Schendelbeke, al de kon voois.Tau 0 1 d>8 29 en 10 50 s morgens, 2,00 529 dat er bij hem niets ernstig is hij zou de geestelijkheid maar laten doen wat zij wil, zonder zich met de wetten te bekreunen. M. Bara, die in al het lawijt dat in de kwestie, opstijgt, niets klerikaal nocli liberaal zou willen zien, maar eerbied aan de wetten toebrengen, zou begeeren dat het stelsel,welk tot Parijs (Père Lachaise,) Doornijk, Luik, Bergen, Grivegnée, Frankfurt enz. enz. in voege is, en welk bestaat in de wijding of niet wijding der graven uamate de begravingen plaats hebben,uitgevoerd worde. vermeerderen en zich geldsmidsen te stichten zonder geld geen bemel, is het hedendaagsch stelsel van den klergé en vroeger is daar meer dan een blijk van ge geven .Alle man, zegt de beruchte Montesquieu, Es. prit des lois XXVIII, chap. LXI die stierf zonder een deel zijner goederen aan de kerk te maken, 't geen men noemde sterven Déconfès, was van de comrannieun der begraving beroofd. Stierf men zonder testament, de bloedverwanten moesten van den bisschop trachten te bekomen dat hij bischop met hen prijzers benoemde, die zouden vastellen wat de overledene zou moeten geven hebben in geval hij een testament hadde gemaakt. Hij heefi ook het feit aangehaald van hel protestantch vijfjarig kind welk begraven en eenige dagen later ontgraven werd, om liet in den verdoemden hoek in te delven; iets wat ten dien tijde zulke afschudding in Aalst maakte. M. Rossius. M. Thonissen die zich voor het hollandsch stelsel had laten begeesteren, werd door eenige priesters van des- zelfs ontoepasselijkheid en onmogelijkheid voor de ka- tholijken verzekerd en weet niet hoe zich te gedragen; zou hij de kerkhoven aan het bestier der geestelijk heid of der wereldlijk overheid overlaten hij schijnt «crupulen «e hebben en uit zich niet. M. Prubbel maakt zoovele moeilijkheid nieten zou maar zonder aarselen de macht ten voordeele der gees telijkheid afstaan. tb- M. Coomans, gelijk altijd, speelde den guit en bewees M. Bergé heeft in het gevoelen gedeeld van M. Ba ra, en ziet in de kwestie der kerkhoven niets anders dan een middel om de heerschappij der katholijken te M. Pirmez, ziet, in de ondervraging van als hoofdkwestie enkelijk aan wie het betaamt het meesterschap der kerkhoven toefekennen en wie de plaats zal aanwijzen waar de begravingen moeten plaats grijpen is het de klergé is Let de gemeenteraad en daar waar er geschillen oprijzen, door wie zij zullen geshst worden? zijn liet de kanonieke wetten of do wetten van het land die zullen geëerbiedigd worden Volgens spreker zijn de verdeelingen van de kerkho ven tengenstrijdig met het dekreet van Prairial. Hij is van gevoelen dat, daar het reglement van Che- née tegenstrijdig is met de wel, er geen acht moest on geslagen worden en dat het borgermeeslers gezag moet gehandhaafd en verzekerd zijn. Tot slot zegde hij .De liberale gezindheid heeft, als zij aan het roer was, ver. scheide vraagstukken opgelost,welke te minsten zoo' he vige driften oplichtten als de kwestie der kerkhoven het problema zoo zeer onder den naam van vrijheid des waarheidsstoel bestreden, het vraagstuk der theologieke beurzenen nog de zoo moeilijke kwesiie dei kerkfabrie ken,. De bedaardheid waarvan de liberale gezindheid in al de omstandigheden bewijzen gaf,toont aan dat zij reken schap houdt der juiste eischen barer tegenstrevers.. .Echter, indien men tot iets wii uitkomen, dan'moet men vooreerst het stelsel van ophitsing verzaken welke men gedurende zoo ettelijke jaren omtrent de kerkho ven in de geesten geplant heeft Zoolang men de minste eischen der liberalen als aanslagen op de goddelijke en menschelijke wetten zal uitbazuinen, is het zeer moeilijk om tot de ge- wenschte ordening te geraken. i

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1874 | | pagina 1