Zondag 8 November 1874.
N° 254. 'lijfde Jaargang.
fr. 4-00
's jaars voor de
stad.
Aankondigingen
aderland, V ooruitgang, Landbouw, Nijverheid
fr.4-75
'sjaars voor
heel !i èt land
De fJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag.
IJZEREN WEG Vertrekuren \an Aalst.
Augusti 1871.
Naar Aalst uit
Aalst, 7 November.
DEFRANCS-MACONS.
Liberalen FRANCS-MACONS deze bena
mingen zijn. volgens de klerikalen, de grofste
beleedigingen welke men iemand kan doen en
de klerikalen wijzen als volkomen verachtelijk
en door eenieder te verfoeien al de mensclten
aan die zij met die namen bestempelen nog-
thans kennen wij allen zeer eerlijke en ver
lichte menschen. welke liberalen of franes-ma-
cons zijn.
Hoe komt bet dan, dat de klerikalen zulke
slechte gevoelens jegens die menschen hebben
en ook bij anderen aanvuren. Ziet hier de re
de daarvan :Jcsus-Cbristus, welke door de pees-
Jelijken zeiven. als God wordt aangebeden,
heeflaan zijne discipelen verboden zich mei
wereldlijke zaken te bemoeien hij heeft ge
zegd, dat men aan den keizer (of de burgerlijke
macht) moet geven wat hem toekomt en aan
God wat Item loehehoort ook, dal Gods rijk
niet van deze wereld is.
Lie francs-macons (of vrijmetselaars) en de
liberalen keuren'dit bevel als goed en willen
daarom, dat de geestelijken zich uitsluilelijk
met de religie en den eeredienst bezig houden
en zich niet bemoeien met de wereldlijke za
ken waar zij niets hebben in te zien. Wat zou
den zij toch zeggen indien, bij voorbeeld, een
burgemeester wilde catechismus onderwijzen of
mis lezen of biecht hooren Zij zouden zeker
daartegen opstaan en volkomen gelijk hebben.
Dus moeten zij verstaan, dat zij de wereldlijke
REISAVONTUUR
VAN EENEN JONGEN SCHILDER.
zaken niet mogen raken noch het spreekwoord
vergeten dat zegt: Schoenmaker blijft bij uwen
leest.
Ongelukkiglijk is het zoo niet: integendeel het
is aan de verstandige en welgezinde mensclten,
welke de aanmatiging tegenwerken van de gees
telijken om overal zich in te dringen of in te
sluipen, dal de klerikalen hunne scherpste
schimpwoorden naar hpt hoofd werpen preek
stoel, biechtstoel, persoonelijke bedreigingen,
lasteringen in het vergeborgene en door de
nieuwsbladeren, alle middelen gebruiken zij,
ailcs is hun wel, om overal de meesters te wor
den, volgens de leer der jesuieten en ook van
wijlen den bisschop van Brugge. Zij willen
aan de grondwet niet gehoorzamen, welke sup-
telijk aan alle belgen den plicht voorschrijft,om
de denkwijze van een iederle eerbiedigen.Het ge
weten of consciencie van elk belg is vrij, onaf
hankelijk, en de grondwel waarborgt zijn recht,
om het gezag te ontkennen, van w ie het ook zij,
die hem daaromtrent bevelen zou willen geven.
Iedereen mag gelooven of niet gelooven wat
hij wil, maar hij is verplicht het zelve recht in
zijnen evenwclisch te eerbiedigen.
Komen wij op de francs-masons terug, zeg
gen wij wat zij zijn. Sommige schrijvers mee-
nen, dal de orde der francs-ma$ons afkomstig
is van de aloude religie van Egypte anderen
denken, dat zij haren oorsprong neemt in de
gilden, welke de kerken van de middeleeuwen
hebben opgebouwd wij zullen ons bier slechts
bezig houden met de vrijmetselaars zooals zij
sedert eene eeuw bestaan.
De katholieke kerk heeft, dat weet men,
long de wreedste gruwelheden gepleegd legen
allen,welke zij ketters noemde, dal is te zeggen,
tegen die welke, trachtende hun godsdienstig
geloof meer met'tEvangelie of'Nieuw Testament
overeen te brengen, weigerden het gezag van
den paus, van de bisschoppen, priesters en mo-
nikken te erkennen, om dat, zegden zij, Jesus-
Christus nooit van die soort van menschen ge
sproken had. De katholieke kerk heeft miljoe
nen menschen doen op de pijnbank rekken,
dood steken, dood kappen of dood schieten, le
vendig verbranden, en met tangen vaneen
scheuren zij heeft ziel» zelve rijk gestolen mei
de goederen, welke zij hun ontroofd had kon
den de geestelijken weer dezelve macht krijgen,
welke zij in den ouden tijd hadden, zij zouden
zeker ook dezelve middelen gebruiken als toen
om hunne overheersching te bevestigen, daar
aan valt geen oogenblik te twijfelen de katho
lieke sshrijvers. welke bij den paus de grootste
goedkeuring vinden, zijn het daaromtrent eens
onder anderen, Louis Veuillol. de Franschman,
heeft dikwijls in zijn nieuwsblad den spijt
geuit, dat de kerk nief al de ketters had kun
nen verbranden of straffen, daarbij verzekeren
de, dat, wanneer de kerk hare macht herove
ren zou, zij van dit recht zou gebruik maken.
Er zijn dus goede en verlichte mannen man
nen geweest waaronder protestanten of ketters
maar ook oprechte godvruchtige katholieken,
welke verontwaardigd en vertoorend waren
over de gruwelen der Inquisitie cn de ver
volgingen in naam der religie gepleegd, in
Spanje, in Italië, in Frankryk, in België, enz.
Deze brave menschen hebben met elkander een
15 c"""1. den
drukregel.
DE IJKER
De abonnement s
prijs is voorop
betaalbaar.
Brugge, Oostende, 7 59 e. 1, 2, S kl. 8 41 8 59 12 22
12 40 3 51 1,2,Ski. 5,33 620 0 40.
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, R':ssel [langs Gent8 59
12 40 3 26 6 40.
Denderm.Lokeren 5 05 7 35 8 48 12 25 3 06 6 40 9.53.
Mechelen, Antwerpen 5 05/ 7 85/ 817d e. 1.2, en .1
kl.8 481 9 24d 11,18 1 04 d e. 12, 3 kl. 2 50d 3 06/
5 5 52d 6 t01 8 49 en 9 09rf 9 50«.
Brussel 5 05/ 5 52d e. 1 en 2 k. 7 09 7 50d 8 12e 8 48/
924 11 53d 1 04 e. 1, 2. 3 kl. 2 50 d 3 06/ 5 14 d
1,2.3 kl.5 5'2d 6 2'4d 610/ 8 49d 9 09d 9 50e
Leuven,Thienen,Luik,Verviers 5 05/ 7 85/ 7 09 8 12d«^-
2 3 kl. 8 48/ 924d 11 53d 1 Ud e.T, 2, 3 kl. 3 06/
5,1.' en fi,24d 6 40/ e. l,2kl. v.Thienen 8,49d 9,50
Gent 5 00 ('s vriidags.)7 59 e.1,2,3 kl. 8 41 8 59 12 22
12 49 3 26 8 51 e 5 33e 1,2,3 kV. 6 20 6 40 8 39 e.9 86
NOTA De letter beteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleeuuw
^r.. T„ Giiseakem. Santbergen en Zele, al de konvöois
Ledede konvonis
8 03 's avonds,
Antwerp. 540 950 1230 1 15 e. l,2,3kl.S 15
Brussel 7 20 e. 1, 2, 8 kl. 7 25 11 06 11 53 2 10
3 12 e.4 55e 5,55 8,00k 8,20.
Gent 5,12 615 e. 7 39 8 25 10 59 12 3Ik. 1, 2, 3 k
I 55 -4 42 5 29 8 09 8 14 9 17e 3 k!
Aath 6 49 10 30 l 40 4 20 7 58 9 12.
Lessen 7 09 10 50 2 00 4 40 818 9 32.
Geeraardsbergen 7 27 11 03 218 4 58 8 33 9 50.
Ninovc 755 11 36 246 536 9 01 10 18.
Lokeren 6 50 10 49 1 50 4 50 7 50.
Dendermonde 7 28 9 45 1 1 34 2,25 5.27 8.28 10,47
Oostende 4 10 e. 1, 2, kl. 6 20 e. 1, 2, 3 kl. 6 25 9 00
II 55 3 23e. 1,2,3 kl: 605.
Denderleeuw, al de konvoois behalve die van 1 04 en 5 23 's avonds uit Aalst Jette
Erem
en
.29
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Aath) 6,00
(5 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags
en woendags) 7,50 11,53 2,50 5,52 6,24
Ninove, Geeraardsbergen, Lessen, Aath 6 00 7,09 7,50
2 54 5 52 9 09.
Bergen, Quiévrain, Braine,Manage, Charl., Namen 6,00
7,50 11,5a 2,50 (5, 52 k. 1, 2. 8 41. van Charleroi).
Schendelhekeai dekonvoois.
8' Vervolg.
De Koningin van Babyion boog zich voor hare rech
ter, en leunde voords weder op den arm van Otame
dan, toen lij eindelijk de woorden: O sluier des doods,
wanneer zult gij mijne betraande moede oogen over
dekken uitsprak, voleinde hare zachte bevende stem
den sterken indruk, dien hare schoone gestalte op
den jongen kunstenaar gemaakt had. Mijn lieve zoon
verslinger u niet fluisterde de genius der moeder
hem in 't oor ;iodiwiiï was doof voor elk geluid,
buiten dat't welke hem zoo zacht van liet tooneel in
de ooren Honk.
Te vrrgeefsch maakte het publiek eene gemeen
schappelijke zaak met den genius der moeder terwijl
het, na het eersje welbehagen over de schoone gestal
te van Semiramis. bet beslissendste mishagen over haar
spelen aan den dag legde.
Men weet dat Semiramis onmiddelijk na bare eerste
zucht om den dood, zich verbeelden moet den geest
van Ninus te zien; en den uitersten schrik moet ver-
toonendit meende onze jonge Koningin genoegzaam
uit te drukken, door zicb vast aan hare vertroawde
te klemmen, zicb achter dezelve te verbergen en sid
derend hare oogen op een en dezelfde plaats geves
tigd te houden. L o d e w i j k was dit volmaakt met
haar eens doch de Fransche aanschouwers, die het
beter verstonden, verwachtten daar en tegen dat zij
min of meer razende over het Tooneel zonde vliegen,
het lijf intrekken, de arnten ver vooruit steken, met
alle tien de vingeren sidderen en daarbij, uit een holle
borst huilen, en een heimelijk morreu hooren, zij
beeft geen moijens 't is jammer van baar knappe
postuur, Van lijd tot tijd werd het gemor gedurig
luider, de rottingen der kundigen stampten op den
grond het fluiten der kritikussen piepte daar lus-
schen de arme Koningin was meer dood dan levend.
L od k w 11 e ergerde zich zoodanig, dat hij zoo bleek
a's de dood werd. Hij zuste hem de nevens zittende aan
schouwers toe, even eens als coxni eenmaal deed, bij
de uitvoering van den beruchten ArlcAios, om hen tot
zwijgen te brengen doch hij bewerkte 'er niets door
dan een hoonend gelach, cn een verdubbeld geraas;
hij stak zijne handen in de hoogte en klapte uit al
zijne macht, om een legen partij te verkrijgen maar
niemand klapte mede daar bleef dus den armen 10-
dewijk niets over uls heimelijk op zijn tanden te
knarsen en de bevende Semiramis hartelijk te bekla-
gen. Dit gevoel drukte hij gedurende een' kleinen stil
stand legen een bejaard man uit, welke mei de kin
op den knop van zijne rotting gedrukt, zeer bedaard
naast hem zat en noch klopte, noch floot.
Mijnheer, zeide de man, Mademoiselle kina heeft
deze straf verdiend zij speelt in der daad zeer slecht,
en bad zich nooit moeien onderwinden voor zulk een
beschaafd publiek als het onze is, op te treden, in-
tusschen vertrouw ik toch dat men haar bescbeideu
behandelen zal; daar zij schoon, jong, en zeer fat.-
zoendelijk is doch zij beeft de onbezoenendheid be-
gaan om ten minsten een douzein van onze voor-
naamste en beminnenswaardigste jonge heeren door
eene ongehoorde preutsheid voor 't hoofd tc stooten.
Zij heeft zelfs niet eens een' begunstigden minnaar
en gevolglijk niemand die een' aanhang voor haar
verwerven kan zij krijgt haar loon."
Bij de laatste woorden nam hij een snüifje, en lag
zijn ijskoud gelaat weder opzijn' rotting knop ter rust,
zonder te vermoeden dat hij den liefde pijl, welke het
hart van l odewijk, tot dus verre, slechts een wei
nig geschramd bad, door deze zinrijke verklaring, tot
aan het eind toe daarin gedrukt had. Lod evvijk zag
nu met een innig teeder weenoedig oog, naar de
schoone ongelukkige Koningin, welke, op het einde