Zondag November 4874. gang. r) fr. 4-00 's jaars voor de stad. Aankondigingen fr.4-75 'sjaars voor heel het land. VaderlandVooruitgang9 Landbouw9 Nijverheid De IJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. November 1874. Naar Aalst uit Aalst, 21 November. RECHTEN EN PLICHTEN. Er wordt nog al veel gesproken over rechter cn plichten, doch als wij ondereneken wat er zoo al over gezegd wordt, dao ondervindt ïoen da t 'sommigen zich daar al een ^zonderling ge dacht van maken. Recht en plicht zijn de grondzuilen der menscliehjke samenleving zij zijn de hoofdin houd der zedeli jke wet hel is naarmate dat de rechten gekend en geëerbiedigd, de plichten begrepen en onderhouden worden, dal geluk eu vrede heerschen. Recht eu plicht zijn de voorwaarden der vrij heid en der orde. Het recht om te leven is het eerste aller rech ten, de grond-en de proefsteen van al de ove- rige. Door hel feit zelf dat iemand beslaat, heeft hij net récht te beslaan, hijgevolg ook het recht tot hetecne de onontbeerlijke voorwaarden uit maakt om ziju bestaan te behouden en te ont wikkelen. x\an ieder jn het bijzonderlijk en aan allen zonder onderscheid behoort dt recht. De wede-zijdsche eerbiediging welke de eene voor de rechten van den anderen^ verschul digd is, is helgene wat men plicht noemt. In den grond z'jn recht en plicht een zelfde voorwerp mijn recht bepaali ten mijnen op zichte de plicht van een ander en de plicht van een ander bepaalt in dien zin mijn recht. Het is de miskenning van deze zoo eenvoudi ge gronbeginselen die de oorzaak is van ai de wanorders, de diende, de onwetendheid, de ediloosheid, de oorlogen en de misdaden. Door de eigenaardigheid zijner natuur hangt REIS-AVONTUCR VAN EENEN JONGEN SCHILDER. uit die straatkapoenen' even goed nuttige werk lieden of vernuftige kunstenaars en geleerden zouden kunnen gekweekt worden als uil ande re. De samenleving heelt tot heden te weinig ingezien dat de opofferingen, welke zij zich zoude opleggen voor de opvoeding en hel on derwijs. niet alleen de. vervulling is van eene plicht, maar dat zij op die wijze ook best de algemeéuc bt langen zoude bevoorderen. Wanneer men zich bepaalt den mensch te beschouwen met betrekking lol zijn persoonlijk belang, vindt men daarin zijn rechtin het al gemeen belang of belang van allen, vindt men de plicht. Inderdaad, al wat kan begrepen worden on der liet denkbeeld van reebt, heeft beirekking lot den afzonderlijken persoon en behoort hem uitsluiielijk. De rechten der familie, de rechten der ge meente en de rechten der volkeren zijn wezen lijk niet anders als de oorspronkelijke en an- tuurlijke rechten van eiken persoon waaruit deze zijn samengesteld. De nauwe vereeniging van rceht cn plicht zijn dus de voorwaarden van het msnscnèlijk leven het eene is de waarborg van zijn be slaan en van zijne vrijheid, de andere is de be waarster der maatschappelijke eenheid, huiten welke noch orde, noch leven, noch vooruit gang mogelijk is. Alen kan het niet te veel herhalen Leert uwe rechten en plichten grondig ken nen verdedigt de eerste mot kracnl en stand vastigheid, vervult de andere getrouwig en met vlijt. De plicht zonder recht, is slavernij. Het recht zonder plicht is wanorde en regee- ringloosheid. het bestaan van den mensch niet alleen af van eene menigte voorwerpen, maar het hangt bij zonderlijk af van zijne mcdérnenschen. Reeds van zijne geboorte af zou hij geen oo- genblik zonderhulp kunnen bestaan hij heeft hun noodig voor den onderhoud van zijn stof felijk leven maar hij beeft i.uit boven al coo- dig voor de ontwikkeling van zijn verstandelijk en zedelijk wezen, die hem alleen geschikt ma ken om zich zeiven nuttig te zijn. zouder anderen te benadeelen, eu aan andereu nut tig te zijn, zonder hiertoe gedwongen te wor den. Derhalve is 't onderwijs voor den mensch zoo zeer noodzakehjk als het lichamelijk voed sel. Wilt gij hebben dat menscben iets anders zijn dan blinde slaven, dan lastdieren geeft bun een behoorlijk onderwijs'; wilt gij hebben dat zij geene misdadigers, geeue kwaaddoende die ren w orden, geeft hun onderw ijs en daarbij de middels om een nuttig gebruik er van te ma ken in een woord, venuid uwe plichten dour andere hunne rechten ie vergunnen. Veel Ie veel heeft men dit uit het oog verlo ren, en echter is niets gemakkelijker dan zich te overtuigen, dat de mensch is wat de opvoe ding hem maakt. Ziel men ergens een troep met jonge vage- bonten. zooals er in onze stad en elders helaas maar al te veel loopen,en maakt men de opmer king dat die kinderen, welk hunne jeugdige ja ren slijten in bedelen, snoepen en ja, somtijds ook al in stelen, dan bekent men gerccdlijk dat die straatbengels tot nutteloos of schadelijke wezens voor de samenleving opgroeien men heeft al gauw een heelc-n hoop scheldwoorden gereed om die ongelukkigen naar 1 et hoofd te werpen doch niet zoo gcrecdlijk ziet men in. dat. indien de sanieleving hare plicht vei vulde. f o 15 c""". den drukregel. AtóaK»;. V. ,v- De <iboiinemen ts prijs is voorop betaalbaar. Denderui.Lokerea 5 05 6 f0 848 1225 8 Ób 6 40 9.o3. Mecheien, Antweryien 5 05* 6 50* Öl.d e- 1» cn kl.8 48/ 9'lid 11,18 1 04 de.. 1, 2, 8 kl. 2 50d 3 06/ 5 52d 6 tü< 8 40 en 9 09d 9 50» Brussel 5 05/ 5 52d e. 1 en 2 k. 7 19 7 50d 8 12e 8 48/ 921 11 53d 1 04 z. 12. 3 kl. 2 50 d 3 06/ .5 52d 6 lid 610/ 8 Md 909d 9 51e Leuven,Thienen,Luik,Vervier» 5 0 6 50/ 09 8 l-de 2 8 kl. 8 48/ 9 24d II 5 \d 1 14d e. 1, 2, 3 kl. 3 06/ en 6,24d 6 40/ e. 1,2 kl. v.Thienen 8,49d 9,5r> e. Gent 5 00 ('s vrijdags.)7 59 e 1,2,3 kl 8 41 8 59 12 22 12 40828 8 51e. 6 20 6 40 8 89 e.9 86 Brngge, Oostende, 7 59 e. 1, 2, 3 kl. 8 41 8 59 12 22 12 40 3 51 l, 2,3 kl. 6 20 6 40. Dooruijk, Moeseroen, Kortrijk, Rijssel (langs Gent) 8 59 12 40 '3 26 6 40. Doornijk, Moeseroen, Kortrijk, Rijssel (langs A at h) 6,00 (5 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags en woendagsj 7.50 11,53 2, 6 5,5'-' 6,2i Ninove, Geeraardsbergen, Lessen, "Aath 6 00 7,19 7,5 2 50 5 52 9 09. Bergen, Quiévrain, Braine,Manage, Charl., Namen 6,00 7,50 11,53 2,50 (5, 52 e. 1, 2, 8 41. van Charleroi). Antwerp.540 950 1230 1 1 5e. 1.2,Ski.8 15 Brussel 7 20 e. I, 2, 3 kl. 7 25 1] 06 11 53 2 10 3 12 e. 5,55 8,00e 8,20 Gent 5,12 615 e. 7 39 8 25 10 59 12 31*. 1, 2,3 k I 55 -4 42 5 29 8 09 8 14 9 17e 3 k! Aath 6 49 10 30 1 40 4 20 7 58 9 12. Lessen 7 09 10 50 2 00 4 40 8 IS 9 32. Geeraardsbergen 7 27 11 0 2 18 4 58 8 33 9 50. Ninove 7 55 11 86 246 536 9 01 10 18. Lokeren 6 50 10 49 1 50 4 50 7 50. Dendermonde 7 23 0 45 1 1 34 2,25 5,27 8.23 10,47 Oostende 4 10 e. 1, 2, kl. 6 20 e. 1, 2, 3 kt. 6 25 9 00 II 55 6 05. 5* Vervolg. v Op zekeren morgen, na eene wandeling op de Bou levards, kwam hem in de gedachte dat zijn landsman, Hendrik Bark, eene nieuwe woning betrokken had die niet ver afgelegen was; hij ging daar heen, maar de bediende wilde hem afwijzen,onder het voorwendsel dat zijn leer niet tehuis was; doch plotseling boorde hij in deszelfs slaapkamer eene vrouwelijke stem om hulp roepen hij sprong toe, Tukte de deur open en ontdekte den wildzang, welke een zich los worstelend meisje, met gevveld, in zijne armen sloot. Op l o- djwijss verschijuing liet hij haar los, en deze stond als versteend toen hij iu haar de schoono nu ontdekte. Heer broeder, zeide Hendrik, gij komt ditmaal vrij ongelegen. Verzeilende de/.e woorden met een'biddenden wenk aan t o d wi i zont zich lo ver wijderen. 12 4U O ~'J OU it. o w ivrvri n«. letter beteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleeuuw. GTIIV MTTII Te tdeucm, Giiseiikem, Santbergen en Zele, al de konvoois Deuderleeuir, <le konvonis behalve die van 1 04 en 5 23 s avonds uit Aalst Jutte T 'n 1 Vim vu iis uit Brussel van 5 35 's morgens 2 10, 5 09, 8 20 's avonds, en uit Aalst van 7 19, 9 24 's morgens, 11 58; 2 50, 6 24 eu 9 06 s avonds. Lrem i j" J l r. .i!v.it ,1st van 6 00 7 19,9 2i morgens 11,53 2,54 5,52 9,24 en 9,09 Wonds en uit Brussel van 7 30,11 20 's morgens. 2 10. 5 09 en 820 savonds en 'lede^de koii voois uit Aalst van 5 00 s morgens 's vrijdags 8,41 's morgeus 12,20 8,26 6,20en 6,86 's avonds, en uit Cent van 6 15,8 29 en 10 50 s morgens, 2,00 5.29 i'03 's a vonds, Schendelbeke. ai dekonvoois. Het komt mij voor, antwoordde i od e wij k. met j koelen ernst, dal ik voor Mademoiselle zeer ter gele- gener tijd gekomen ben. Voor Mademoiselle riep ïhbrik, spotachtig lachende, het is slechts mijne wascbvrouw. Ja, zeide mm, zuchtende, ik beri slechts eene wascbvrouw, ik meende dat men eiken stand, door onschuld en deugd, adelen, elke moedwilligheid in toom houden konde, ach hoe heb ik mij bedro- gen Gij weet niet mijnheer, voor zij, met een blik vol bittere weemoedigheid tegtn reu übik voort, gij weet niet, hoeveel gij mij ontrooft, daar gij mij dwingt ook dezen armzaligen stand ie verlaten, ik - moet welwant hoe zoude ik mij ten tweedemalc voor zulk eene mishandeling kunnen houden God vergeve het u, dat gij mijn zieken vader.en mij dit ii ellendig karig stukje brood ontrukt hebt. Yernede- ii ring kan ik lijden, maar geene bespotting, Met dezo woorden vloog zij gloeiende van edelen toorn, naar de deur. H es d r i k maakte eene bcwe- doch tüDtwm God zegene u, ging om haar terug te houden, greep, met hevigheid, zijnen arm riep sim, terwijl zij haren redder voorbij snelde. Heer broeder, gromde ntsBRii, zijl gij doi, en stond gereed om t ou ewij es ongeroepene inmen ging zeer kwalijk te nemen, dan, t onc w tk zon der zich aan u e n d r i k s vergramde blikken te stooren, antwoordde, met eene gedwonge bedaardheid, want in zijn hart was bij zeer bewogen, daar zijn im mers aardige meisjes genoeg in Parijs, ]aad toch den vloek der onschuld niet op u. Doch *tB?s>Kont- vvoor'ile item met een' schaterenden lach Eene on- schuldige waschvrouw it' Parijs lk heb haar als Koningin gekend vervolgde lODEWUK met uitbéfstendeu toorn,-eiken stand doet zij eere aan. Bij de woorden o m a c is onstelde hendrik zich,zag zijn' landsman bedenklijk aan en begon te begrijpen dat bij niet t»el bij t hoofd ware. Zoo het voegzaam ware,'' zeide hij om, wegens

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1874 | | pagina 1