van welk danige gifte hel ook, zijn moge elders en verdei bestaan er nog bureelcn van welda - digheid met den naam, maar hunne welverdecl- ie onderstanden rijzen als raadsels oj»,nocb min nocli meer. En dit alles is de vrucht van den politieken par tijgeesten der gevoelloosheid der genen die zich gelasten met eene zending waartoe,om ze waar diglijk te vervullen, vooreerst cn vooral een teeder gevoelig hart vereischt is. Dat zij allen die geroepen zijn om deze plich ten te vervullen, hun gedragslijn eens wel over leggen, en zij zullen weldra de overtuiging ver krijgen dal de bureelen van weldadigheid nooit een centiem te veel in de kas hebben 0111 aan de behoeftigen en gebrekkigen niet uitgedeeld te worden. En wat meer is, bel is hunnen eigendom en 't komt hun toe. DE VOLKSKAMER beeft zich deze week onledig gehouden met het bespreken van het wetsontwerp betrekkelijk de vergoeding in militie zaken, welk eene wijziging uitmaakt aan de wet van 1870, die met alge- meenc stemmen behalve twee onthoudingen, in de beide kamers doorgedreven werd. In plaats dat de militiaan een pensioen voor zijnen ouden dag zou ie verwachten zijn, wat ill de wel van 1870 'l geval is, zal er de familie volgens de wijziging voor elke maand dienst 10 franken vergoeding betaald w orden; schikking die heel tegenstrijdig i« met de grondbeginselen van het burgerlijk wetboek. Diesaaugaande maakt een zeer verspreid nieuwsblad de volgende zeer we! gepaste be merkingen En als die ouders onwaardig zijn,als ze 't geld verbrassen, als ze dood zijn, als ze een slecht liu's houden, als de vader of de moeder her trouwt en dat er kinderen zijn van liet tweede i,cd waar gaat dan liet geld naartoe, dat de militiaan met zoo veel moeite bij bet legerwint? Het gouvernement betaalt al gelijk, want in heel de wut staat er niet eene uitzondering Wij denken niet dal er ooit zoo roekeloos met 's Land penningen omgesprongen werd. Let wel op dat die 10 fr. per maandte weinig om te leven en juist genoeg om niet te sterven—dat al die 10 fr. per trimester bijeenvergaard een jaarlijks sonimeken zullen uitmaken van 2 lot 3 miljoen. Allo die hel lang heelt laat liet lang hangen M. Rara en M. Frère hebben gisteren weer slag geleverd en M. Malin-.Malou zit in zijne kleine schoentjes. INVLOED VAN 'T KLERIKALISMUS. Hjt klerikalismus oefent den noodlotligslen Invloed uit op de nijverheid in Vlaanderen, alom verwekt hef armoede en verval. Zie,Gee- raardsbergen is eene klerikale stad en de nood klin.t er niet den dag. De Onpartijdige dier stad hangt er ons een treurig tafereel van op De kanteuiiijverheid kwijnt te Geeraardsbcrgen de fahrikatie van fosfoorsiekjes gaal te niet honderde en bonderde werklieden moeten de stad verlaten om elders werk te gaan zoeken jzij die er blijven kunnen bun dagelijks brood niet meer verdienen. Ziedaar eene wel treurige schets. Leert er uit, volken burgerij, wat het klerikalismus u weglegt gelooft de beloften uiet, want na valsche beloften, vindt gij niets dan ellende en ongemak. HOE KIESCH De Moniteur meldt dal M. Evariste Malfait. deurwaarder is benoemd bij de reeiitbank van eersten aanleg te Geut. Deze benoeming is een nieuw bewijs van de grootc onpartijdigheid van den minister van justitie, waarmede die klerika le ambtenaar zoo boog oploopt. Evarist Malfait is niet als kandidaat door de reebtkank van eersten aanleg aangeboden. Op bet oogenhlik dat de rechtbank de aanbiedingen deed,bad Malfait zelfs den titel niet van kandi daat-deurwaarder. integendeel boden de kandidaten door de rechtbank voorgesteld, al de vereischtè voor waarden aan, ten zij eene, die tegenwoordig bij het 'T jeefkens-miuisterie de beste aanbeveling is, namelijk van zelf geene 'T jeefkens te zijn. De minister van justitie heeft de benoeming zoo langen tijd uitgesteld, lot dat Malfait. na al le soorten van pogingen, er in g< lukt is zich een certifikaat van bekwaamheid, door de wel ver eischt, te doen afleveren. Alsdan heeft M. De Lanlsheere geene reke ning meer gehouden van de titels der voorge stelde kandidaten en heeft Evarist Malfait be noemd. Het miuislcrie om een zijner kreaturen te plaatsen heeft niet geaarzeld aan de rechtbank van eersten aanleg, uit veel katholieken samen gesteld, een grooten kaakslag te geven. ARREST VAN HET HOF VAN CASSATIE. Het arrest waarbij het hof van Cassatie het recht der 72 valsche kiezers vernietigd van Ant werpen, en de zaak voor het Beroepshof van Luik verzonden heeft, is verschenen. Dit arrest is te lang om in zijn geheel mede gedeeld te worden. Ziehier wat hel bevat Wie niet of te weinig gepatenteerd is, mag zicli het zelfde jaar, tot bet erkennen van zijn belastingsrecht.op de bestendige Deputatie beroepen. Wijst deze hem af, dan mag hij aan den ontvanger toch betalen wat bij beweert scliuidigt te zijn. Slaat zijn naam later niet op de kieslijst, zoo mag hij voor zijn kiesrecht recla meeren bij Deputatie en Hof van beroep doeli hij zal niet als kiezer kunnen aanvaard worden, indien hij niet bewijst dal hij zieh intijds op de Deputatie beroepen bad om zijn patentrecht te betalen. Het is dus in geen geval aaDneemlijk wat on ze klerikale gedaan hadden in f874 patent ne men en betalen voor 1875, om kiezer te zijn in 1875. Dat was bedrog KLERIKALE ONBESTENDIGHEID. Op 23 januari stierf te Antwerpen in den ou derdom van 85 jaren, Mejuffer Beullens, leder pen kende die achtbare ouderlinge zij was zeer vrijzinnig van gedacli.en, ook verbood zij streng van hoegenaamd geen priester bij baar sterfbed te laten naderen.De geestelijkheid deed talrijke, doch vruchlelooze pogingen, om ontvangen te worden. De deken in persoon werd de deur aangewezen. De doodskaart kondigde aan dat Mejuffer Beullens schielijk overleden was dat is te zeg gen, zonder de Sacramenten ontvangen te heb ben. Dit belette noglans de geestelijkheid niet, die zoo dikwijls aan de deur gezet was, van nieuwe stappen aan te wenden opdat de begra ving door hare tusschenkomsl zoude plaats heb ben. Zoodat de geestelijkheid zelve de guust ver zocht van eenen kerkelijken dienst te mogen doen voor iemand die buiten de kerk heeft wil len sterven. Waarom handelt de geestelijkheid alzoo Was bier eene geldkwestie in bet spel Wij gelooven ditmaal van neen. Er moest hier ko medie gespeeld worden. Inderdaadgansch de stad bad het oog op den dood van Mejuffer Beullens, men moest het volk doen gelooven dat zij aan hare vrijzinnige overtuigingen ver zaakt en zich bekeerd had. Wij vragen ons af hoe de geestelijkheid na het plegen zulker dadeni nog over heiligschen nis zal kunnen schreeuwen als men de policie- reglemenlen der kerhoven maakt volgens bet grondstelsel van de gelijkheid der menscben voor den dood. Hoe zij vervolgd norden De katholieke Kerk bezat in Frankrijk, op het oogenblik dat de revolutie van 1789 uitbrak, op eene bevolking van 24 miljoen inwoners, 136 artsbisdommen en bisdommen 600 kollegien en edele kapittels 40,000 pastorijen en hulppastorijon, meer dan 800 abdijen voor mannen en 300 voor vrouwen, be volkt met 52,000 kloosterlingen en nonnen. De inkomsten der kerkelijke grondgoederen bedroegen volgens matige schattingen 70 miljoen ponden en de geestelijke ügto nog bovendien 80 miljoen bij middel der tienden; wat haar inko men te zamen genomen op 150 miljoen ponden bracht. In deu nacht van 4 Augusti 1789 werden al de geestelijke goederen bij het staatsdomein ge voegd, en de Staat nam de last op zich in de be- hoolte van den eeredienst te voorzien. Het eerste krediet van het budjot was maar 1,200,000 fr; Napoleon in 1813, bracht het op 17 miljoen. Het budjet voor 1872, in Frankrijk bevat een kred'et van 53.491,195 fr, de departementen voegen er nog 500,000 fr. bij en de gcmeentetoelrgen bedra- geu 38 miljoen; hierbij zijn niet gevoegd de in- kómsten der kerkfabrieken, de bezetten, de fon- datien, enz. Wat zeker is, dat is dat de inkomsten der katholieke geestelijkheid heden hooger beloo- pen dan zij w aren voor de revolutie van 1789. Men moet bekennen dat de geestelijkheid zich aan eene ongelooflijke werkzaamheid over gele verd heeft, om in min dan tachentig jaren meer rijkdommen te vergaderen, dan zij in de eeuwen opeengestapeld had, binst hare almacht. Frankrijk heeft thans het geluk eene bevolking van 64,274 mouikken en nonnen te bezitten, die gelijk men ziet geen uood behoeven te vreezen. Voegen wij er bij dat de kloosters in Belgie nog voorspoediger zijn dan deze van Frankrijk en zoo de goede God \oartgaat a hunne werken» te ze genen, de hellt van Belgie er zal aan toebehooren eer wij 50 jaar verder zijn. De religie wordt vervolgd schreeuwen nog da gelijks de ondankbaren in de klerikale gazetten, 't ls de weelde die verblindt Fopperij. Men is achtergekomen dat de kle rikale zielen in do twee Kamers samengespannen hebben met de ministers om zich wedeizijds dienst te bewijzen, ten koste van hot volk. Dat geheim is ruchtbaar geworden uit deu mond der liberale representanten,'die in de Kamer de waarheid heb ben doen uitschijnen. Men moet zich herinneren dat de militiewet van 1870, door de liberalen voorgedragen, hevig werd aangevallen door de klerikalen leden, omdat het kontingent werd ver meerdert en de substitutie afgeschaft, wel te ver staan dat de substiluanten van voortijds onmid- delijk als remplacanten mochten optrekken. Maar nu is de kans gekeerd. De klerikalen zijn thans aan het roer en dat met gioote meerderheid. Meent gij dat er een lotelingmin moet dienen eu dat de substitutie weder ingevoerd is? Wacht wat onnoozole sullen, gij die uwe valseho klerikale profeten als waarzeggers verslijt. Niet alleen zi. u de zware lasten behouden gebleven, maar nog veel verergerd. Nog meer, de onbevlekte minister Delcour heeft, den 5 Februari in de Kamer, in antwoord op de ondervraging van liberale leden die verlangden dat de militiewet van 1873 voor wat het remplacement betiett, te zien wijzigen, verklaarde dat het ministerie in geenen deele van zin was de minste verandering aan de klerikale, dus heilige militiewet te doen ondergaan. Daarop werd luid geantwoord dat men wist wat er onder liep; dat het inzicht wel was geweest ook liet remplacement af te schaffen en eiken loteling die een slecht nummer getrokken had, als soldaat te doen opgaan, maar aangezien de geheime verbin tenissen en de wederzijdsche dienstwilligheid, het remplacement behouden bleef, doch slechts voor den rijken die mits een handsvpl goud zijn zoon kan vrijkoopen, al is bet ook dat de nederige land man en de kleine burger van dit voorrecht, uitge sloten wordt, daar hij geen geld genoeg heeft om voor zijnen jongen 1,600,2,000, 3,000 tot zelfs 3,800 fr. uitte geven. Om zonneklaar te bewijzen dat onze klerikale representanten enkel uit een hoop jesuiten samen gesteld zijn, moet men slechts dit feit alleeen ken nen, namelijk dat een burger vau Antwerpen, die geeu plaatsvervanger van het gouvernement had kunnen bekomen, er zelf een voorgedragen heeft die door de kommissie afgekeurd werd; en dat die zelfde kerel als remplacant dooreen volksvertegen woordiger voorgedragen zijnde, zonder de minste tegenspraak is aanvaard geworden. fin zoo wordt het volk gefopt. Is het schandalig genoeg ■■miiw ■ff:w—

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1875 | | pagina 2