Zondag 11 April 1875. Af0 276 Zesde Jaargang. fr. 4-00 Aankondigingen fr.4-75 Vaderland, VooruitgangLandbouw, Nijverheid IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. Maert 181S. Naar Aalst uit Aalst^lO April. 's jaars voor de stad. 'sjaars voor heel het lan d De JJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. HET OPENBAAR LEVEN IN BELGIE. "Van niets zoo zeer is de klerikale partij vijandig als van het volksleven, de wetenschap, het onder wijs, de beschaving en de verlichting dei mindere klassen Daarom is die zaak ook eenc heilige zending voor de liberale partij Den dag vau heden mag men zeggen dat de strijd tusschen de twee groote partijen in Belgie, dat goed hoeft te weggebracht dat er allengskens de aandacht der natie is door opgewekt geworden. Deze gewendt zich aan de bemoeiingen der open- bate zaken, wetende dat het bestuur belast is met <le belangen des volks, dat is onze eigene zaken. Iedereen wil weten wat er gebeurt, wat er ver richt wordt; niets mag in den donkeren afgehas- oeld worden en de volksstem wijst meestal de ver beteringen aan; die stem is de vooruitgang. In de steden begrijpt men het hooge nut, de macht van het openbaar leven; daar bestaan maat schappijen, vereenigingen, associatien ingericht met het doel de openbaie besturen te bewaken en desnoods te bestrijden. Op het platteland, in de gemeenten is men ech ter te dien opzichte over het algemeen nog verre ten achteren. Men verstaat daar niet genoeg van welke waarde de vrijheid is, welke voordeelen er uitzijn voortgesproken. Men gevoelt het gemak, men geniet er van, zonder zich te kunnen uitleg- gei van waar het komt; wat de landsman is, wat hij voor heen was. Men verhaalt er soms wel vau in de gezelschappen; tusschen kannen en glazen klaagt men wei eens luidop over den dwang en den willekeurigen handel die zekere partij zich toelaat. Maar het blijft bij dien {raat, en als het op handelen aankomt dan wordt die vrije klapper slaaf het gezicht van zeker kleed doet de hor- logie van zijn verstand stil staan, verdooft bij hem de redo en hij wordt een stom verktuig ouder de hand der geestelijkheid, die hembukken doet on der haren almogenden wil. Hierdoor komt het dat hot land te lijden heeft bij elke kiezing; dat is de schuld dat de klerikalen thans de heerschappij bemachtigd hebben dank aan de bevreesde landbouwers cib men bedreigt en last aandoet; zelfs bewaakt mtn de buitenlieden als waren het slaven, terwijl zj vfije menschcu moesten zijn. De burgerij der sttden te de klerika le partij ontvallen, daar men et de bedriegeJijke streken der lichtverdoovers kuit; de burgerij is haar vijandig geworden omdat zij hare vrijheid wil bewaren en weet dat de tjeefkens fot alies in staat en huichelaars zijn. Intusschen is hetdeplicht der liberalen, zoowel die uit de steden ais der dorpen, niets te verwaar- loozen om de buitenmenschen op den zelfden trap van beschaving te brengen als de bewoners der steden. Dit kan natuurlijk niet gedaan worden zonder eenige persoonlijke zelfsopofferingen. Men moet zich deze kunnen getroosten, ieder in de maat van zijn vermogen. Onze tegenstrevers hebben wij noodig zulks te zeggen— ontzien zich de grootste sacrificiën niet om het volk in eenen onwaardigen staat van dom heid te houden en het tot slavelijke onderwerping te dwingen. Onze voorvaders, dit getuige elke bladzijde van de geschiedenis, spaarden nog hun goed nog hun bleed voor het behoud der vrijheid. Wij genieten in onzen tijd eene grootere vrij heid dan onze vaderen ooit gekend hebben en de- ze vrijheid genieten wij zonder ongerust te moeten ziju, denkt gi j zeker Ja, dat was tot nu toe het geval, maar thans wordt de vrijheid ondermijnd door de klerikale partij, die er een werktuig van maakt om dealgemoene slavernij tot stand to bren gen. Is het dan de plicht niet van elk verlicht man op dn bres te sptingen en hel land te helpen red den Wij moeten den buiten verlichten en op alle wijzen de waarheid doen kennen; hef licht moet de duisternis verdrijven. Te lang heeft men ver waarloosd de vrijzinnige gedachten te velde tj ver spreiden. Pas op liberalen gij moet werken anders zou de onverschilligheid uw eigen graf delven. DAT Al EN 1IET OVEKDENKE Hoeveel vlijt ook de klerikalers aan den dag leg gen, wat zij ook mochten doen,de vereeniging die zij onder den naam van Davidafonds Irachten in ie richten, en waarvan de klerikale dagbladen wonderen beloven, zal nooit iets anders zijn dan eene toegevoegde instelling bij de franciskus. vereenigingenv hei isle zeggen dal de nieuw gedoopte onmachtig is om hun dien iuvloed op de vlaamsuhe beweging terug te geven, aan welken zij zoo veel houden. Wat evenwel die boortuig niet zal beletten aan eene noodwendigheid le beantwoorden die zich in hun kamp deed gevoelen,daags ua de in stelling der Franciskus sociëteiten, en misschien in hun handen een nieuw wapen te worden van 15 c"">". den •drukregel. DE JKER De abonnement prijs is voorop betaalbaar. Denderm.Lokeren 5 05 6 50 8 48 12 25 8 00 6 40 9,5o. Mechelen, Antwerpen 5 05* 6 50* 8 17<f e. 1, 2, eni 3 kl.8 48* 9 24d 11,18 1 04 di. 1, 2, 8 kl. 2 50d 3 06* 5 52d 6 «0* 8 49 en 9 09rf 9 50e Brussel 5 05* 5 52d e. 1 en 2 k. 7 19 7 50d 812e 8 48* 921 11 53d 104 e.1,2, 3 kl. 2 50 d3 06* .5 52d 6 04d 640* 8 49d 9 09d 9 50e Leuven,Thienen,Luik,Verviers 5 05/ 6 50* 7 09 8 12de: 2, 8 kl. 8 48* 9 24d 11 5irf 1 1W e. 1, 2, 8 kl. 8 06* «n 6,24d 6 40<e. l,2kl. v.Thienen 8,49d 9,'50 Gent 5 00 ('s vrijdags.)7 59 e.1,2,8 kl. 8 41 8 54 12 22 12 49 8 26 8 51e. 6 20 6 40 8 89 e.9 86 NOTA De letter t beteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleeuuw. r a Zitln O I 1 n bnnvimioIa) i rl i), Brugge, Oostende, 7 59 e. 1, 2, 8 kl. 8 41 8 59 12 22 12 40 8 51 1,2, Ski. 6 20 6 40. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijtsel langs Gent) 8 59 12 40 8 26 6 40. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel langs Aath) 6,CO (5 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags en woendags) 7,50 11,53 2,50 5,52 6,24 Ninove, Geeraardsbergen, Lessen ,Aalh 6 00 7,19 7,50 2 50 52 9 09. Bergen, Quiévrain, Braine,Manage, Chart., Namen 6,00 7,5C 11,53 2,50 (5, 52 e. 1, 2. S 41. van Charleroi). Antwerp,540 950 1230 1 1 e. 1,2,8kl.S 15 Drussel 7 20 E. 1, 2, 8 kl. 7 25 11 06 11 58 2 10 8 12 e. 5,55 8,00e 8.20 Gent 5,12 615 e. 7 39 8 25 10 59 12 31*.l,2,k I 55 -4 42 5 29 8 09 8 14 9 17e 3 k Aath 6 49 10 80 1 40 4 20 7 58 9 12. Lessen 7 09 10 50 2 00 4 40 8 18 9 32. Geeraardsbergen 7 27 11 08 2 18 4 58 8 88 9 50. Ninove 7 55 11 86 246 586 9 01 1018. Lokeren 6 50 10 49 l 50 4 50 7 50. Dendermonde 7 28 9 45 1 1 34 2,25 5.27 8.28 10,47 Oostende 4 10 e. 1, 2, kl. 6 20 e. I, 2, 3 kl. 6 25 9 00 II 55 6 05. i\r\ ne letter beteekent langs ueiiaeriuuiiuc c» nc icnn a idugs ucnucnccunw. *-»•» .1*1 VT1I Te Tde,,em GiiseuhemSantberqen e;: Zeleal de konvoois Denderleeuw, al de konvoois behalve die van 1 04 en 5 23 "s avonds uit Aalst Jett» Temrtth .le l onvoóis uit Brussel van 5 35 's morgens 2 10, 5 09, 8 20 's avonds, en uil Aalst van 7 19. 9 24 's morgens, 11 58, 2 50, 6 04 en 9 06 's avonds. Erem j Tl. de tonvfinU uit Valst van 6 00,7 19,9 21 's morgens 11,53 2,545,52 9,24 en 9,09 's avond» en uit Brussel van 7 80,11 20 's morgens, 2 10. 5 09 en 820 'savnnds en Lede, de kon voois uit Aalst van 5 00 s morgens 's Vrijdags 8,41 's morgens 12,20 8,26 6,20 er 6,86 's avonds, en uit Gent van 6 15,8 29 en 10 50 s morgens, 2,00 5.29 6 03 's avonds, - r--it "iff—"*'3rr 'TrTr rrrrrrr-jTrTir: ::.r-nrrrr^p^-iiiwhiiiiiiih i i pE PLACHT DES pELOOFS. 3. Vervolg. Op tekeron dag toen Wallen zachtkens de denr o- pande om volgens zijne gewoonte, den zieken een ochtend bezoek te geven, ontwaarde hij vader en doch. ter op de knieën liggende, biddende en den hemel dan kende, die in den hoogsten nood bet vast geloof aan hem beloont. De biddenden hadden hem den rug toege keerd. Hij trok de deur zachtkeus weder aan om hen niet te stooren en ging een half nur in den tuin heen -en weder. Wie ook zoo konde bidden dacht hij bij lich zelren. Het is een benijdenswaardige kracht, de kracht des geloofs, maar de zelve laat zich niet ver- werven; zelfs uit de hemelsche blauwe oogen van dit goede meisjen vermoge ik de zelve niet te schep- M pen. Ook juffer Susanna had de vreemdelingen biddende aangetroffen en met vrome nieuwsgierigheid beluisterd. Do vader sprak met znlkeen innig gevoel lot God, de dochter hoorde hem met zulken aandacht aan, dat beiden den zachten tred der voetster niet vernamen De goede vrouw, alhoewel eener andere seole toege daan en anders juist geen voorbeeld van verdraagzaam- beid, bleef getroffen staan, vouwde hare handen en bad schreiende mede, en toen de gasten met verkwikte gemoederen op»tonden, en iri elkandets urmen vielen, gsf tij luelu aan haar hart. Na eenen welgemeende^ doch wat breedvoerig voorgedragen gelukwensch met lijn herstel, prees lij de vroomheid der lieve gasten, ginj over op haren heer, leido veel goeds van hem, en wilt over niet» te klagen, dan over lijn ongeloof. Dat betreurde en bezuchte zij met een onuitputtelijk woor denrijkheid, slechts nu en dan door ingemengde vertel lingen lich zeiven in de reden stoorende, hoedanig zij zelf hem op baren arm hebbe gedragen als kind de schoonste gebeden geleerd en nu toch beleven hier zweeg tij. Een somber oog, eene huivering ontdekteD hetgene zij niet waagde te uiten, dat zij haren heer voor eeuwig verloren hield 1 De predikant wilde haar gerust stellen door de aan- meiking, dat God niet het geloof, maar den wandel zoude oordeelen; maar hij bespeurde duidelijk dat hij door dit gevoelen zelf in de oogen van juffer Susanna een ketter zoude worden. Zij schudde het hoofd en ging een oog op hem slaande, warin mededogen en afschuw streden." r„ de eerst volgende dagen hoorde Wallen met angst valligheid zijner dankbare gasten van een spoedig voort zetten hunner reite spreken. Hij was in die weinige weken aan hunne verkeering gewoon geraakt, Wilhel- mine dagelijks te zien, was hem eene behoefte gewor- den. Zoo lang zij haren vader in gevaar achtte. «11e ha- r< gedachten en gevoelens zich alleen tot hem bepaal den, zoolang badt zij geene oogen en spaaname woor den voor den vriendenhjken gastheer. Doch toen de grijsaard met ieileren dag in krachten won, opeiideiich de ecboone bloem ook weder, die, gedurende het on- wedsr, haro bladen te saain hadt getrokken; Wilbelmi- ne ontvouwde eenen geest, die haar» harte waardig was. Niet zelden werd Wallen door het denkbeeld aange grepen hoe? iudien zij n Louite vergoedde Gaarne gaf hij zich aan het zelve over, en poogde het vau alle gunstige zijden te heschouwen. Slechts een beschroomd wantrouwen weerhield hem zich te openbaren. Louiio had hem bemind gelijk hij haar. Wie waarborgde hein, dat niet enkele dankbaar heid, of welligt zelfs het in aanmerking nemen vau zij nen rijkdom, hem de tweede echtgenote toude bezor gen? Derhalve sloot hij tijn hart met geweld, hoe wel het hem ook dede, dat na dien langen winter, einde lijk eens eeuetach'e lente-warmte tol in het «elve was doorgedrongen. Ilij nam, wel is waar bet besluit zelf lijne gasten naar Zwitterland terug te begeleiden, dan bij overreedde zich dat het slecht9 geschiedde om den nauwelijks herstelden, dien hij schroomde eene hnlp in geld aan te bieden, met betamelijk omzichtigheid een rijtuig op te dringen. (Wonjt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1875 | | pagina 1