Zondag 11 April 1875. Af0 276
Zesde Jaargang.
fr. 4-00
Aankondigingen
fr.4-75
Vaderland, VooruitgangLandbouw, Nijverheid
IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. Maert 181S.
Naar Aalst uit
Aalst^lO April.
's jaars voor de
stad.
'sjaars voor
heel het lan d
De JJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag.
HET OPENBAAR LEVEN IN BELGIE.
"Van niets zoo zeer is de klerikale partij vijandig
als van het volksleven, de wetenschap, het onder
wijs, de beschaving en de verlichting dei mindere
klassen
Daarom is die zaak ook eenc heilige zending
voor de liberale partij
Den dag vau heden mag men zeggen dat de strijd
tusschen de twee groote partijen in Belgie, dat
goed hoeft te weggebracht dat er allengskens de
aandacht der natie is door opgewekt geworden.
Deze gewendt zich aan de bemoeiingen der open-
bate zaken, wetende dat het bestuur belast is met
<le belangen des volks, dat is onze eigene zaken.
Iedereen wil weten wat er gebeurt, wat er ver
richt wordt; niets mag in den donkeren afgehas-
oeld worden en de volksstem wijst meestal de ver
beteringen aan; die stem is de vooruitgang.
In de steden begrijpt men het hooge nut, de
macht van het openbaar leven; daar bestaan maat
schappijen, vereenigingen, associatien ingericht
met het doel de openbaie besturen te bewaken en
desnoods te bestrijden.
Op het platteland, in de gemeenten is men ech
ter te dien opzichte over het algemeen nog verre
ten achteren. Men verstaat daar niet genoeg van
welke waarde de vrijheid is, welke voordeelen er
uitzijn voortgesproken. Men gevoelt het gemak,
men geniet er van, zonder zich te kunnen uitleg-
gei van waar het komt; wat de landsman is, wat
hij voor heen was. Men verhaalt er soms wel vau
in de gezelschappen; tusschen kannen en glazen
klaagt men wei eens luidop over den dwang en
den willekeurigen handel die zekere partij zich
toelaat. Maar het blijft bij dien {raat, en als het op
handelen aankomt dan wordt die vrije klapper
slaaf het gezicht van zeker kleed doet de hor-
logie van zijn verstand stil staan, verdooft bij hem
de redo en hij wordt een stom verktuig ouder de
hand der geestelijkheid, die hembukken doet on
der haren almogenden wil.
Hierdoor komt het dat hot land te lijden heeft
bij elke kiezing; dat is de schuld dat de klerikalen
thans de heerschappij bemachtigd hebben dank
aan de bevreesde landbouwers cib men bedreigt en
last aandoet; zelfs bewaakt mtn de buitenlieden
als waren het slaven, terwijl zj vfije menschcu
moesten zijn. De burgerij der sttden te de klerika
le partij ontvallen, daar men et de bedriegeJijke
streken der lichtverdoovers kuit; de burgerij is
haar vijandig geworden omdat zij hare vrijheid
wil bewaren en weet dat de tjeefkens fot alies in
staat en huichelaars zijn.
Intusschen is hetdeplicht der liberalen, zoowel
die uit de steden ais der dorpen, niets te verwaar-
loozen om de buitenmenschen op den zelfden trap
van beschaving te brengen als de bewoners der
steden.
Dit kan natuurlijk niet gedaan worden zonder
eenige persoonlijke zelfsopofferingen. Men moet
zich deze kunnen getroosten, ieder in de maat van
zijn vermogen.
Onze tegenstrevers hebben wij noodig zulks
te zeggen— ontzien zich de grootste sacrificiën niet
om het volk in eenen onwaardigen staat van dom
heid te houden en het tot slavelijke onderwerping
te dwingen.
Onze voorvaders, dit getuige elke bladzijde van
de geschiedenis, spaarden nog hun goed nog hun
bleed voor het behoud der vrijheid.
Wij genieten in onzen tijd eene grootere vrij
heid dan onze vaderen ooit gekend hebben en de-
ze vrijheid genieten wij zonder ongerust te moeten
ziju, denkt gi j zeker Ja, dat was tot nu toe het
geval, maar thans wordt de vrijheid ondermijnd
door de klerikale partij, die er een werktuig van
maakt om dealgemoene slavernij tot stand to bren
gen.
Is het dan de plicht niet van elk verlicht man
op dn bres te sptingen en hel land te helpen red
den
Wij moeten den buiten verlichten en op alle
wijzen de waarheid doen kennen; hef licht moet
de duisternis verdrijven. Te lang heeft men ver
waarloosd de vrijzinnige gedachten te velde tj ver
spreiden.
Pas op liberalen gij moet werken anders zou
de onverschilligheid uw eigen graf delven.
DAT Al EN 1IET OVEKDENKE
Hoeveel vlijt ook de klerikalers aan den dag leg
gen, wat zij ook mochten doen,de vereeniging die
zij onder den naam van Davidafonds Irachten
in ie richten, en waarvan de klerikale dagbladen
wonderen beloven, zal nooit iets anders zijn dan
eene toegevoegde instelling bij de franciskus.
vereenigingenv hei isle zeggen dal de nieuw
gedoopte onmachtig is om hun dien iuvloed op
de vlaamsuhe beweging terug te geven, aan
welken zij zoo veel houden.
Wat evenwel die boortuig niet zal beletten
aan eene noodwendigheid le beantwoorden die
zich in hun kamp deed gevoelen,daags ua de in
stelling der Franciskus sociëteiten, en misschien
in hun handen een nieuw wapen te worden van
15 c"">". den
•drukregel.
DE
JKER
De abonnement
prijs is voorop
betaalbaar.
Denderm.Lokeren 5 05 6 50 8 48 12 25 8 00 6 40 9,5o.
Mechelen, Antwerpen 5 05* 6 50* 8 17<f e. 1, 2, eni 3
kl.8 48* 9 24d 11,18 1 04 di. 1, 2, 8 kl. 2 50d 3 06*
5 52d 6 «0* 8 49 en 9 09rf 9 50e
Brussel 5 05* 5 52d e. 1 en 2 k. 7 19 7 50d 812e 8 48*
921 11 53d 104 e.1,2, 3 kl. 2 50 d3 06* .5 52d
6 04d 640* 8 49d 9 09d 9 50e
Leuven,Thienen,Luik,Verviers 5 05/ 6 50* 7 09 8 12de:
2, 8 kl. 8 48* 9 24d 11 5irf 1 1W e. 1, 2, 8 kl. 8 06*
«n 6,24d 6 40<e. l,2kl. v.Thienen 8,49d 9,'50
Gent 5 00 ('s vrijdags.)7 59 e.1,2,8 kl. 8 41 8 54 12 22
12 49 8 26 8 51e. 6 20 6 40 8 89 e.9 86
NOTA De letter t beteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleeuuw.
r a Zitln O I 1 n bnnvimioIa) i rl i),
Brugge, Oostende, 7 59 e. 1, 2, 8 kl. 8 41 8 59 12 22
12 40 8 51 1,2, Ski. 6 20 6 40.
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijtsel langs Gent) 8 59
12 40 8 26 6 40.
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel langs Aath) 6,CO
(5 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags
en woendags) 7,50 11,53 2,50 5,52 6,24
Ninove, Geeraardsbergen, Lessen ,Aalh 6 00 7,19 7,50
2 50 52 9 09.
Bergen, Quiévrain, Braine,Manage, Chart., Namen 6,00
7,5C 11,53 2,50 (5, 52 e. 1, 2. S 41. van Charleroi).
Antwerp,540 950 1230 1 1 e. 1,2,8kl.S 15
Drussel 7 20 E. 1, 2, 8 kl. 7 25 11 06 11 58 2 10
8 12 e. 5,55 8,00e 8.20
Gent 5,12 615 e. 7 39 8 25 10 59 12 31*.l,2,k
I 55 -4 42 5 29 8 09 8 14 9 17e 3 k
Aath 6 49 10 80 1 40 4 20 7 58 9 12.
Lessen 7 09 10 50 2 00 4 40 8 18 9 32.
Geeraardsbergen 7 27 11 08 2 18 4 58 8 88 9 50.
Ninove 7 55 11 86 246 586 9 01 1018.
Lokeren 6 50 10 49 l 50 4 50 7 50.
Dendermonde 7 28 9 45 1 1 34 2,25 5.27 8.28 10,47
Oostende 4 10 e. 1, 2, kl. 6 20 e. I, 2, 3 kl. 6 25 9 00
II 55 6 05.
i\r\ ne letter beteekent langs ueiiaeriuuiiuc c» nc icnn a idugs ucnucnccunw.
*-»•» .1*1 VT1I Te Tde,,em GiiseuhemSantberqen e;: Zeleal de konvoois Denderleeuw, al de konvoois behalve die van 1 04 en 5 23 "s avonds uit Aalst Jett»
Temrtth .le l onvoóis uit Brussel van 5 35 's morgens 2 10, 5 09, 8 20 's avonds, en uil Aalst van 7 19. 9 24 's morgens, 11 58, 2 50, 6 04 en 9 06 's avonds. Erem
j Tl. de tonvfinU uit Valst van 6 00,7 19,9 21 's morgens 11,53 2,545,52 9,24 en 9,09 's avond» en uit Brussel van 7 80,11 20 's morgens, 2 10. 5 09 en 820 'savnnds en
Lede, de kon voois uit Aalst van 5 00 s morgens 's Vrijdags 8,41 's morgens 12,20 8,26 6,20 er 6,86 's avonds, en uit Gent van 6 15,8 29 en 10 50 s morgens, 2,00 5.29
6 03 's avonds, - r--it "iff—"*'3rr 'TrTr rrrrrrr-jTrTir: ::.r-nrrrr^p^-iiiwhiiiiiiih i i
pE PLACHT DES pELOOFS.
3. Vervolg.
Op tekeron dag toen Wallen zachtkens de denr o-
pande om volgens zijne gewoonte, den zieken een
ochtend bezoek te geven, ontwaarde hij vader en doch.
ter op de knieën liggende, biddende en den hemel dan
kende, die in den hoogsten nood bet vast geloof aan
hem beloont. De biddenden hadden hem den rug toege
keerd. Hij trok de deur zachtkeus weder aan om hen
niet te stooren en ging een half nur in den tuin heen
-en weder. Wie ook zoo konde bidden dacht hij bij
lich zelren. Het is een benijdenswaardige kracht, de
kracht des geloofs, maar de zelve laat zich niet ver-
werven; zelfs uit de hemelsche blauwe oogen van dit
goede meisjen vermoge ik de zelve niet te schep-
M
pen.
Ook juffer Susanna had de vreemdelingen biddende
aangetroffen en met vrome nieuwsgierigheid beluisterd.
Do vader sprak met znlkeen innig gevoel lot God,
de dochter hoorde hem met zulken aandacht aan, dat
beiden den zachten tred der voetster niet vernamen
De goede vrouw, alhoewel eener andere seole toege
daan en anders juist geen voorbeeld van verdraagzaam-
beid, bleef getroffen staan, vouwde hare handen en
bad schreiende mede, en toen de gasten met verkwikte
gemoederen op»tonden, en iri elkandets urmen vielen,
gsf tij luelu aan haar hart. Na eenen welgemeende^
doch wat breedvoerig voorgedragen gelukwensch met
lijn herstel, prees lij de vroomheid der lieve gasten,
ginj over op haren heer, leido veel goeds van hem, en
wilt over niet» te klagen, dan over lijn ongeloof. Dat
betreurde en bezuchte zij met een onuitputtelijk woor
denrijkheid, slechts nu en dan door ingemengde vertel
lingen lich zeiven in de reden stoorende, hoedanig zij
zelf hem op baren arm hebbe gedragen als kind de
schoonste gebeden geleerd en nu toch beleven hier
zweeg tij. Een somber oog, eene huivering ontdekteD
hetgene zij niet waagde te uiten, dat zij haren heer
voor eeuwig verloren hield 1
De predikant wilde haar gerust stellen door de aan-
meiking, dat God niet het geloof, maar den wandel
zoude oordeelen; maar hij bespeurde duidelijk dat hij
door dit gevoelen zelf in de oogen van juffer Susanna
een ketter zoude worden. Zij schudde het hoofd en ging
een oog op hem slaande, warin mededogen en afschuw
streden."
r„ de eerst volgende dagen hoorde Wallen met angst
valligheid zijner dankbare gasten van een spoedig voort
zetten hunner reite spreken. Hij was in die weinige
weken aan hunne verkeering gewoon geraakt, Wilhel-
mine dagelijks te zien, was hem eene behoefte gewor-
den. Zoo lang zij haren vader in gevaar achtte. «11e ha-
r< gedachten en gevoelens zich alleen tot hem bepaal
den, zoolang badt zij geene oogen en spaaname woor
den voor den vriendenhjken gastheer. Doch toen de
grijsaard met ieileren dag in krachten won, opeiideiich
de ecboone bloem ook weder, die, gedurende het on-
wedsr, haro bladen te saain hadt getrokken; Wilbelmi-
ne ontvouwde eenen geest, die haar» harte waardig was.
Niet zelden werd Wallen door het denkbeeld aange
grepen hoe? iudien zij n Louite vergoedde Gaarne
gaf hij zich aan het zelve over, en poogde het vau alle
gunstige zijden te heschouwen.
Slechts een beschroomd wantrouwen weerhield hem
zich te openbaren. Louiio had hem bemind gelijk hij
haar. Wie waarborgde hein, dat niet enkele dankbaar
heid, of welligt zelfs het in aanmerking nemen vau zij
nen rijkdom, hem de tweede echtgenote toude bezor
gen? Derhalve sloot hij tijn hart met geweld, hoe wel
het hem ook dede, dat na dien langen winter, einde
lijk eens eeuetach'e lente-warmte tol in het «elve was
doorgedrongen. Ilij nam, wel is waar bet besluit zelf
lijne gasten naar Zwitterland terug te begeleiden, dan
bij overreedde zich dat het slecht9 geschiedde om den
nauwelijks herstelden, dien hij schroomde eene hnlp
in geld aan te bieden, met betamelijk omzichtigheid
een rijtuig op te dringen. (Wonjt voortgezet.)