Zondag 26 August! 877. IV0 579 Achtste Jaargang. P o fr. 4-00 's jaars voor de stad. Aankondigingen Vaderland, Vooruitgang, Landbouw, lYiverheid fr.4-75 'sjaars voor heel het land. De IJ her verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondn» Aankondigingen voor Frankrijk worden geplaats door tusschenkomst der agentschap G. L. 1)a::be en C° to Frankfurt O/M 7 Mei. «877. IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. Naar Aalst uit Aalst, 25 Augusti. VEROORDEELING VAN JANSENS VAN MEIRE. De Sekretaris van Meire, het hoofd der fran ciscanen dier gemeenlc is tot twintig maanden gevang enz. veroordeeld voor aanslagen op de zeden met verkrachting op kinderen en jonge meisjei 40 aan 't Land. Land. gij zegt dal gij van de veroordeeling Janneus van Meire voor ons gesproken hebt, gelieft oris Ie zeggen in welk nummer Daar gij ons nooit durft wederleggen, daar gij vervaard zijl met ons in pennrnlwist te komen, waarschuwen wij u dal de veroordee ling Janssens aan 'l hoofd van ons blad zal ver schijnen zoolang wij van u geen antwoord op onze vraag gehad hebben. 2" Jan den Den derbodc. W anneer deell gij uwe lezersde veroorleelirig van Jansens van Meire mede 5U aan den burgemeester. Mr. Van Wambeke, Fader benedihtus vroeg u over vierlien dagen wat de Jonge Garde met de honderd franken die overschoten, volgens 't zeggen van eenen in schijn wel iogelichlen klerikaal, van de vier honderd, uit stadskas, voor een vuurwerk geschonken, ging doen. Wij herhalen u die vraag. Het volk moet weten waar zijne centen henen gaan Moet men dan veronderstellen dat de prinsen, dat de gouvernementen en de magistraten zich zeven en dertig maal op de rekening der jesuieten hebben misgrepen, in Frankrijk, in Engeland, te Napels, te Venitiën, in Rusland, in China, in Japoniën en in acht-en-twintig andere landen, en dat de paus zelf onrechtvaardig zou geweest zijn jegens treffe lijke geestelijken zonder heerschzucht en zonder arglist N1FUWE HEILIGEN. Het schijnt dal wij spoedig een fioop nieuwe heiligen-marielaarc zullen krijgen. De voornaamste Langrandisten moeten voor hel gerecht verschijnen. De ontsteltenis heerscht in de klerikale par tij. Men had er gedacht dat de rechters nooit het fijne van hel «verknslelijkcn» van het geld zoiidpn te welen zijn gekomen. De miljoenen spaarpenningen der arme boe ren wegscha moteeren, dat had eerst de hewon- deiing der klerikale gazeten opgewext. En nu Wei t gij goede ziel, een voornaam klerikaal j van Brussel spreekt reeds de beschuldig den vrij Het zou wederom de politieke haat zijn die in hel spel is. En men durfl zeggen dat indien de Langrand isten moesten veroordeeld worden, het vonnis hen niet zou treffen, maar het.... 'l gerecht zou zijn dat zich zou onleeren O tijden, o zeden IETS VOOR DE BUITENLIEDEN. Sedei t eenigen tijd hoort men veel spreken van ongelukken die op de dorpen gebeurd zijn door liet inslaan van den bliksem in de wonin gen en schuren der dorpen. Er bestaat een zeer eenvoudig middel om de eigendommen zonder onkosten tegeH het bliksemvuur ie beschermen. Wij vinden het zelve aangeduid in een liol- landsch tijdschrift de Ontginner.jaargang 18ü0. Het luidt als volgt WAAROM GAAT MEN NAAR PE MIS. De volgende aardigheid is van Petrus, dc kluchtige schrijver uit La Gazette Daar ik de verledene week de Ste-Guldula plaats overtrok, ben ik een oogenblik blijveu slaan, om hel uitgaan dermis bij ie wonen. Wat al geioovigen, goede God Bij het zien van die groote menigte.zou men zich in eenegoe- de kwezeJstad van Vlaanderen gewaand hebben waar de geestelijkheid alleen meester is. Waarom gaan al d'"e lieden naar de mis Het 15 c""n. den drukregel. De .ibnnnements - prijs is voorop bclnulbaar. Dendenn.Lok eren 4 58 fi 50 8 48 1225 8 00 640 10,05 Brugge, Oostende, 7 59 e. 1, 2, 8 k). 8 41 8 59 12 22 Heclielen, Antwerpen 4 58/ 6 50/ 8l2d e. 1,2, en 3 kl.8 48/ 9 24d 11,58 1 04 d e. 12, 8 kl. 2 50d 3 06/ 5 52d 6 04/ 8 49 en 9 09d 10 04 e Brussel 4 58/ 5 52d e. 1 en 2 k. 7 19 7 50d 8 12e 8 48/ 924 11 53d 104 e.1,2. 3 kt. 2 50 d 3 00/ .5 52d 6 04d 610/8 49d 909d 10 04e Leuven,Thienen,Luik,Verviers 5 05/ 6 50/ 7 09 8 12dE: 2, 8 kl. 8 48/ 9 24d 11 53d 1 14d e. 1, 2. 3 kl. 3 06/ G,24d640/e.l,2kl. v.Thienen 8,49d 10,04 e Gent 5 00 ('s vrijdags.)7 59 e.1,2.8 kl 8 41 8 59 12 22 12 40 3 26 3 51e. 6 12 6 40 8 89 e.9 86 1240 8 51 1,2,Ski. 5 83 0 20 6 40 Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Kiissel llam/s Gent) 8 59 12 40 3 26 6 40. Doornijk, Moescroen. Kortrijk, Rijssel (langs Aath) 0,00 (5 51 alleenlijk naar Kortrijk def zaterdags, zondags en woendags 7,50 11,53 2,50 5,52 6,04 Ninove, Geeraardsbergen, Lessen,Aath 6 00 7,19 7,50 2 50 6 52 6 04 9 09. Antwerp.520 960 1230 1 18e. 1.2,8kl.8 156,508,55 Brussel 7 20 r. 1, 2, 8 kl. 7 25 8 14 11 00 11 53 2 12 3,7- 5,00 8.0 )e 8,20 03 Gent 5,12 6 15 e. 7 39 8 25 10 59 12 31e 1 k 1 55 5 09 8 09 8 14 9 31e 3 k Aath 6 49 10 30 l 40 4 20 7 58 9 12. Lessen 7 09 40 50 2 00 4 40 8 18 9 32 Geeraardsbergen 7 27 11 03 2 18 4 58 8 83 9 50 Ninove 7 551186 240 536 9 01 10 18 Lokeren 6 50 10 49 1 50 4 50 7 5o Dendermonde 7 18 9 45 11 34 2,25 5,27 8 03 10 47 Me"Kdeot!° K' 2' kl- 6 20 1. 2, 3 kl. 6 25 9 O0 Jloö 3,22e 6 04 8,10e3 k. Bergen, Quiévrain, Braine,Manage, Charl., Namen 6,00 7,50 11,53 2,50 (5, 52 e. 1, 2, 8 41. van Charleroi). NOTA De letter beteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleenuw. STAAN STIL: Te Idegem. Gijseyhem, Santbergen en Zete, al de kon vooisDenderleeuw,*) de konvoois behalve die van 1 04 en 5 18 8 4') 10 4 .,Vn.. I -.ai Ternath, de konvoois uit Brussel van 5 35's morgens 2 10, 5 00, 8 20's avonas, en uit Aalst van 7 19. 9 24's morgens, 11 58 2 50 6'f)4 en'9 Of'c .V 'n e bodegpm,de kon voois uit Aalst van li 00,7 19,9 24 's morgens 11,53 2,545,52 6,04 en 9,09 's avonds en uit Brussel van 7 80,11 20 's morgéns 2 10 5 09 en q'-i'/i i*"' Lede, de konvoois uit Aalst, van 5 00 s morgens 's vrijdags 8,41 's morgens 12,20 8,20 6,12 en 9,36 's avonds, en uit Gent van 6 15 8 29 eii *10 50 s'"""»nds en 8 08 's avonds, Schendelbeke. al de konvoois. s morgens, 2,00 5.09 DRIE VRAAGJES IETS OVER DE GEESTVERVALSCIIERS. Nog nooit word er meer gesproken over jesuïeten en jesuïtismus dan hedendaags. En alles wel ingezien, zulks moet niemand verwonderen, liet is immers ieder een bekend, dat zij kost wat kon de gansche wereld willen domineeren.En om tot hun ramspoedig oogwit te geraken hebben de waardige opvolgers van Loyola de ze laatste jaren niet geaarzeld zieh van den paus te be dienen, Pius IX, daor zijnen hongen ouderdom verzwakt, is nu nog slechts een werk'uig in de handender jesuïeten, en ondanks zijne 80 jaren hebben zij den man onfril- baar doen uitroepen. Dit was voorzeker een onfeilbaar middel o:n hunne macht en bun gezag boven alle be twisting te stellen en zoo voorts hun verwaand plan ten uitvoer te brengen plan welk voor eenig doel heeft, de geleerde wereld aan de voeten van het jesuieiis- mus te doen kruipen liet orde der jesuieten doet alles wat mogelijk is om zijn noodlottig doel in 't duister te honden, en wan neer het soms gebeurt dat meu zijne zwarte ontwer pen aan het licht brengt, o! wees gerust, het zal zon der aaizelen de stelligste, de formeelste longenstraffing aan die beweringen geven. Ongelukkiglijk voor hen, dat is verlooren moeite. Is het verleden van Loval's orde daar niet dat som ber verleden, dat aan 't woord jeswet de beteekettis van valschaard, doortraptearqlistige leugenaar gege ven heeft 'l ja, dat is zoo waar, dat de bijnaam van Je- suiet, iemand naar 't hoofd geworpen, door al dereoh- banken van Europa aanzien wordt als eene grove bele- diging (1) Daarom ook is liet dat hunne protestatien, welke zij aan de vier hoeken der wereld uitbazuinen, door niemand meer in ernst genomen worden Zoo diende zondag laatst de Courrier de Courtrai zijne lezers eenen brief op, door den generaal der jesuieten, pater Beckx geschreven In dien brief zegt dat kopstuk van 't orde, dat Oe sociëteit Jezus met der daad en met recht sich huiten alle politieke partijen verklaart en blijft. De jesuietieke bevestiging is onbe/aalbaar, bovenal wanneer men rekening houdt van de schaamteloosheid met dewelke men geheel het historiek der jesuieten loochent. In 1778 werden de jesuieten zoo wettiglijk verban nen, zoo algemeen afgeschaft en dat om reden van politieke beroerten dat men maar moeielijk had kunnen gelooven dat een pater Beckx, hoe jesuietiek hij ook zij, honderd jaren later bet tegenovergesielde had durven bevveeren. Hoe moeten die mannen toch op de onwetendheid der volksmassa rekenen Zie, vóör mij heb ik hier een boekwerk liggen, geschreven door eenen gewezen aartsbisschop van Mechelen, M. De Prnel; DuJésuietisme ancien et modernewerk in 1826 verschenen. Ziehier wat ik er in lees ik vertale letterlijk Als een aartsbisschop zulks schrijft, wie zou durven beweren dat de bevestiging van pater Beckx geene jesuietieke en niets als eene jesnietieke bevestiging is (1) De rechtbank van Charleroi komt eene disciplinaire straf op te leggen aan eenen deurwaarder, die een zijner collega's het woord van jesniet naar het hoofd geworpen had. Die rechters moeten tooh afgrijselijke kotters zijn om te denken dat men iemand grovelijk beleed'gt enkel met hemjesuiet te noemen In Frankrijk heeft iemand, die de zekerheid ver kregen had dal het stroode gevaren van den bliksem kan verwijderen, een bliksemafleider van dezen aard gemaakt. Het is bewezen dat eene -lectrische battarij dm sterk genoeg geladen is om eenen os dood te slaan onmtddelijk ontladen wordt, zonder vonk of knal door een eind stroo, al is dit sleckls ongeveer drij duim lang. De woning van den arme kan dus gemakkelijk met dezen wetnig kosbaren bliksemafleider worden voorzien Daai toe moet men met een geel koperen draad een koord van stroo langs een staak van wit ge verfd hout vastmaken, en deze van onder met een ko peren punt in den grond doen uitkomen. - Deze (oenelis aangebracht in achlien gemeenten in de omstreken van Tarbes, en wel niet meer dan een afleider op de twintig bunder. Die gemeenten zijn niet slechts bewaard voor den bliksem, maar bovendien voor den hagel. Voor 30 jaren had ook eens Lapostole dezen too eenvoudigcn bliksemafleider aanbevolen, maar toen is er geen acht op zijne aanwijzing geslagen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1877 | | pagina 1