Zondag 2 Decern her 1877. 595 Achtste Jaargang. •aB'ïSTttóïiW"659,5«,#o8>55 fr.i-75 SSStTV.f II >0.47 Aalst, 1 December fr. i-00 's jaars voor de stad. 'sjaars voor heel liet land De aboiinemrnN prij' i' voornp betaalbaar. »M 3.S2. 6 04 f S' 3 6 28 HOE VERRE ZIJ HET DURVEN BRENGEN Wij hebben reeds herhaalde malen geschre ven dat de politieke geestelijkheid onrer Vlaan deren alle gevoel van eigen waarde, allen eer bied voor dm godsdienst, wiens schijndienaren zij willen zijn opgegeven hebben. Inderdaad als men hunne waan- en dolzinnige handelwijze van dichte nagaat zou men geneigd zijn te ge loven dat zij liet er op aanleggen om aan onzen godsdienst, zelfs bij het volk alle gezag le doen verliezen niet te vreden met de geboden Gods de Uil. Sacramenten als zoo vele goudbronnen te exploiteert. niet te vreden met in de school, in het gemeentehuis de plaats van den burge meester in ie nemen, die waanzinnige die heb- en heerschzuchtige personnages willen in de buiten gemeenten als ware pachas gebieden zij spreken in hunne hoedanigheid van pastoor of onderpastoor en iedereen moet voor hun bevel huigen, hoe dwaas en uitzinnig hunne cischen mogen voorkomen, of welk gebied ook zij zich gewaagd hebben dc heen pastoor of onderpastoor heeft gesproken en al moest den godsdienst er nog zooveel bij verliezen, zij zullen gehoorzaamd worden kost wat kost! Ongalukkig degene die stoutmoedig "genoeg zijn om hen te gen te spreken of tegen te werken. Het volgende feit dient tol staving onzer ge zegden». De Toekomst van Uperen vertelt dat de on derpastoor van Rousbrugge-Haritighe aan, de Rousbrugsche meisjes verboden had zich voor taan nog ter kerk aan te bieden zonder hunne man. lelkap opliet hoofd te trekken.Twee of drij jonge meisjes die het waagden de teorgevoelige blik» ken van hunnen deugdzamen header le kwetsen werden voor die stoutmoedigheid strengelijk bestraft, want gedurende het sermoen van zon dag waren zij 't voorwerp dezer beminnelijke toe spraak. Degene die wegeren hun hoofd onder hun- ne mantelkap te verbergen zijn zeker van ee- ne ziekte aangedaan die het hun belet. De tentoonspreiding van die met linten en bloe it men versierde mutsen verwelkt schuldige en onzedige gedachten bij de jonge lieden en wordt de oorzaak van vele doodzonden. ln- derdaad, indien die dochters maar door een «evocl van ijdelheid of door de cenige begeor- te huone bloemen on linten le toonen hewo- gen zijn, waarom bepalen zij zich niet met ze op de lindehoomen van het kerkhof ten loon le hangen, waar iedereen ze zou kunnen be- wonderen Die onderpastoor heeft vergeten le zeggen of zijnen meester, pa-toor Van den Bogaerde ook op die wijze gevallen is zouden het wel Jicht ook de blocmcu en de lintjes zijn die hij hem zulke vaderlijke zorgen voor die jonge meisjes verwekt hebben, vaderlijke zorgen die hem eene veroordeeling van vier jaar gevang op deu hals gehaald hebben EEN POLITIEK SCHANDAAL. Imogen eu veinzerij bij eenen kleinen jongen maken zijne ouders kwaad en geven hun een onaangenaam gevoel van vernedering over hun kind. Logen en huichelarij bij eencn man ver wekken algemeerie verontwaardiging en ver achting. Maar schaamtelooze logen en diepe veinzerij bij eene gansclie politieke partij doen meer. Zij verwekken afschuw en walg in eenie der rechtschapen gemoed. Daarom ook wordt de rol der ministers en der rechterzijde in de kamer door de openbare mcetiing en door de pers zoo streng beoordeeld. De ministers leggen in den mond van den Koning eene belachelijke troonrede, waarin van alles wordt gesproken uitgenomen van Vlaan deren. wel le verslaan) en waarin met ophef ge waagd wordt van dc zoogezegde eensgezindheid der burgers en hunne liefde voor de vrijheden, die in onze grondwet geschreven staan. De rechterzijde stemt een adres als antwoord op de troonrede en komt er met nadruk op te rug, dal alle Belgen die vrijheden liefhebben en aanbidden. Eu die heeren houden zich serieus, en lachen noch blozen over die ellendige come- die, die zij voor het gansche land durven apelen! De heeren Frère, Bara en anderen brand merkten die ongehoorde leugenarij zooals ze 't verdient, doch dit sloeg de klerikalen niet uit het veld. Het was hun niet genoeg in de troon- lede en in hel adres het tegenovergestelde der waarheid le hebben neergeschreven monde lings herhaalden de bijzonderste aanvoerders der rechterzijde dc verklaring, dat hun niets zoo uauw ter harte ligt als het behoud der grond wettelijke vrijheden teloorh T 7ar,ljk VerStCld °Vfr zulke schaam telooaheid en beginselloosheid Een vreemdeling, die, lezing der Parkme«ta,m, de aanzienlijkste der kl-riUle Jagblade. Ier ha.d zen neme. en zie, z„u hoe die antinationale drukpers niet alleen onze poli- V v",l,e<,en dagelijks aanrandt en verguist daarenboven eenen bloedige, staatsaanslag in Franke,|k uil ai hare krachten tvenseh, die kier"! 7 hij' dro<>mt1" klerikale Volksvertegenwoordigers gekozen zijn door eene partij, die niet vermoed ie welke aartsvijanden van den Sytfahimaij waren. I och wij weten het beter de rechterzijde liegt en weet da, zij liegt, e„ zij doe, he, sedert jaren. Maar nu dacht zij het oogrnhlik gekomen om hare hntchelarij lol in 't uistersle le drijven Ue zedelijke dood is de straf van eene partij' die zoo durft handelen. een vraagsken? De heer minister van binnenlandsohe zaken heeft eenige dagen geleden eene circulaire aan de overheden gezonden, waarin hij de aandacht roept op hel gebruik dat er gemaakt wordt van wit papier voor het aankondigen van feesten, enz. Het wit papier moet geen zegel dragen en sommige personen denken met er enkel het handteeken en de goedkeuring van hel college van burgemeester en schepenen op te stellen dit voldoende is. om geen zegel te moeten be talen. De minister zegt dat het enkel de stukken zijn rechtstreek» uitgaande van Int gemeente bestuur die van den zegel vrij zijn. Nu komt onze vraag. Affiehen in herbergen of andere openbare plaatsen gehangen moeien gezegeld zijn. Maar de affiehen die in liet portaal der ker ken hangcu en zelfs aan de kerkdeur zijn aan geplakt, moeien die niet gezegeld zijn en mogen zij voortdurend op wit papier gedrukt worden P De heer minister zal hier wederom twee ma len en twee gewichten hebben en men zal zien dat dit volkje op wit papier zullen mogen blij ven drukken. WAARVAN MEN BROEDERKENS-ONDER- WlJZERS MAAKT Een belangrijk feit is dijnsdag in de zitting van den Gemeenteraad van Verviers hekend ge- IS c"*". den d rukregel l-l i\ Eli 2 SOd 806/ Doornijk, Moesereen, Kortrijk, Rllssel (lanat Gent) 8 SO 2 12 JL14-, nn'« n„ „L7 25 14 11 06 11 53 1240 826 640°en' K°rtrijk' RiJs,el (/on9' 8 59 Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel {langt Aath) 6,00 (5 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondaars en woendags 7,50 11,53 2,50 5,52 6,04 Ninoje, Geeraardsbergcn, Lessen,Aath 6 00 7,19 7,80 2 80 8 82 6 04 9 09. beteekrnt lang de kon l^ede, de konvooi* 6 03 's avonds, Schendelbeke. al de kon voois. 2 12 3,lit, 5,00 8.00* 8,20 Gent 5,12 6 15 7 39 8 25 10 59 12 ai. i - L 1 55 5 09 8 09 8 14 9 31,3® Aath 6 49 10 80 1 40 4 20 7 88 9 Is» lenen 7 09 10 80 2 00 4 40 8 18 9 32 ueeraardsbergen 7 27 11 08 218 4 Kft 'a m q nn Ninove 7 58 11 86 2 46 8 36 9 01 10i? Lokeren 6 80 10 49 1 80 4 80 7 80 00

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1877 | | pagina 1