1879. N» !S Ï1Ï5 Ï3 &S 9.50, 'V0, H V'ltV"-* '««.«•Wl W Stóï.V O 0611 5) Gent 5,12 6 15 e. 7 39 8 25 10 59 15 ai. Aalst, 4 Januari. 1878. J ader]and. VooruitgangLandbouwNijverheid Uker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den v„i„ kondigingen voor Frankrijk worden geplaats door tussehenkorast der agentschap G L I)a-,m 1 n.? Zonda«- i A' RE KN G te I' rankfurt O/W sjasrs IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. Januari. 18797 Frankfurt O/M. NaaFAnlst uit Weeral een jaar dat inden kolk der eeu wigheid verdwenen is! een jaar dat in de jaar boeken der wereldgeschiedenis eene merkwaar- iige plaats ral innemen. Oorlogen en handels traktaten, verwoestingen en grondelijke om keeringen. aanslagen van allen aard. waar de ultramonlanische geest de handen der misda digers wapende,daar zijn zonder in uitleggingen ^te treden de feilen welke de historie zal le ont- vden en aan te slippen hebhe?» Maar het grootste punt welke in alle landen de Pdachlen gespannen gehouden heeft en nooit een Igenblik uit het geheugen werd verloren, om de welvaart der samenlevinger van afhangt, Ie geestes ontwikkeling,waar legen de vriend t onwentendheid, het klerikalismus. alle zij- (irachten heeft ingespannen en onophoudelijk sant, omdat het licht, de waarheid en de da- gjkheid de zedelijke dood der kalholijke po in zich dragen. tie de ware belangen der samenleving :eft met iever en «moed tegen den vijand v.tb alle openbare welvaart en is men er niet ingelukt hem ederte slaan.niettemin heeft eenieder rden te zijn over de bekomene uit- Christendom uit zijn rijk als hel grootste kwaad van het begin af zijner aanstelling verbannen w erd. En waf is luden die leer geworden, ten zij eene school van vuige driften en uitplunde ringen, die het op niet anders gemunt heeft dan op rijkdommen, bezittingen en heerschappij. Mocht elkeen klaar in die kolossale uitbating zien dan ware de belangwckkenste wpnseli van de samenleving volbracht en dan zouden.de eendracht, de broederlijkheid en het openbare welvaren als souvereiit hcerschrn. en de vrien denhanden al de natiën aaneenkluistercn om te samen den bloei atom 1aüeden die weldra «ui iivwfcic punt zou rijzen, ie bewerken. En dan zou ook elkeen zijne persoonlijke wenschen volbracht zien met woorden endade/i. f» en middelen aangewend door on- j rs zijn alom bekend, maar kunnen ^gewetensvolle burger verrecht en bedrog ziedaar hebben zij de oil- aiders tot hun i et al meer- hebben zij niet kunnen geloof gehecht Kannen, die vol- ftischen van wit en aldus doen op hunne onfaal- Jegeestesont- wsdom gele- i Christus iet HET LIBERAL1SMUS. Hel liberaal gevoelen moet wel machtig zijn dat het aan zooveel aanvallen, dwang en ver volging kan weêrstaan. I>al strekt tol eere van België, van onze kloeke burgerij, die zoo be daard de vrijheid acht en verdedigt altijd met verjongden moed. De liberale partij is het zinnebeeld der vrij heid. Inderdaad alom wordt den geweldadigslen oorlog hel liberalismus aangedaan. De klerika le gazetten staan dagelijks vol van de bitterste aanvallen en lasteringen. In stad en dorp wordt er tegen gepredikt als zou de liberale partij een gevaar vnor het fand. den godsdienst, de maat schappij zijn. Zelfs zijn er klerikale gazetten gewetenloos genoeg de koningsmoord ter hun- lier hulp te roepen. Laatst schreef een klerikaal blad Moe» oen pistoelschot of het punt eener dolk de oogen van den koning der Belgen openen? Is zulke taal vtrachtelijk en eerloos genoeg Eiwel zoo spreekt de klerikale partij om liet liberalismus afbreuk te doen zulke ziellooze bedreigingen zien hei daglicht om deu Koning aan te sporen zijne liberale ministers af te dan ken. Men ziet het de klcrikaleii gebruiken alle middelen om tol hun doel te geraken. Waarlijk! die mannen bezitten geene vaderlandsliefde meer. Inlusschen leeft en werkt het liberalismus, is aan het hoofd des lands en vol betrouwen in de toekomst en zijn goed recht. De liberafe partij is gerne godsdiensthalende partij. Integendeel iaat zij iedereen vrij ;"d? godsdienst, de priesters, de burgers zij,, voor 'aar allemaal gelijk, maar zij wil niet dat gelijk wie het zij zijn evenmensch verdrukt en ver volgt onder godsdienstig voorwendsel. Nooit leeft onze partij den priester belet te prediken, te onderwijzen, christenen te maken. Maar ook non,» zullen de liberalen geduldig toelaten dat er van den godsdienst een wapet gemaakt wor de om het wereldlijk gezag j„ de banden der geestelijkheid te geven. Dat mag niet zijn. Zelfs in de zoo geruchtmakende zaak der ueonden C SC',0,e,1, Wat vra«ea de liberale», unoen, !jaoF ,ic scnool om dc leerlingen te onderwijzen tot nuttige en verstandige burgers - en de pastoor in de kerk om van de kinderen christenen le maken. Dat wordt ook als gods- dienstvervolging uit gekreten. Niet waar, het moet welziju dat hel libera lismus, het gevoel der vrijheid in het merk der beenderen bij de Belgen zit. Zij blijven liberaal en echter worden zij dagelijks vervloekt en ge. doemd en bedreigd met allerhande straffen De Belgen blijven kristenen, verkleefd aan de reli gie, maar zij willen geene slaven zijn. Verdraagzaamheid en rechtvaardigheij de kloeks te steunen der liberale pari daaraan is het ook te wijlen dat die p] gezindheid bij ons volk zooveel liefde et genheid geniet en dat de klerikale Jastel en beschuldigingen als praatjes tegen deiJl aanzien worden. Zelfs is het eene onbelwis. re waarheid dat de liberale partij onze belgisü!| instellingen beschermt legende noodlottige gt volgen der socialische leerstelsels. fVaardnor Omdat zij aan iedereen recht geeft tol deelnt miiig aan hel bestuur der natie eu aan allen d middelen om in rang le klimmen bet zijn de zonen des volks die de schitterende aanleidcrs der liberale partij zijn. ONDERWIJS EN ZEDELEER. Een beroemd staatsman. M. Minghetti, ],scft in dc Itr liaansche Kamer eene redevoering ui» gesproken, over de groole kwestie van het on derwijs. die thans de aandacht van elkeen op zich trekt het voornaamste punt dier kwes lie is te weten of de onderwijzer lessen van 2. deleer in de school moet geven ja of neen. Tol nu toe heeft dc Roomsche kerk het nm nopoliuin van de zedeleer evenals van deu «ou°" dienst gehad. ati| ab'>ooeme. voo >i -r. Brugge, Oostende, 7 59 e. 1, 2, 8 ld. 8 41 9 4a 12 22 12 40 3 SI 1,2,3 ld. 5 33 (5 20 6 40 Doornijk. Moescroen, Kortrijk, Rijssel lanqt Gent) 8 59 12 40 326 640. Dendcrtn.Lokeren 4 55 fi 45 8 48 1225 3 06 640 10,05 Meclielen, Antwerpen 4 55/ 6 54/ 8 12d e. 1, 2, en 3 fcl.8 48/ 9 24d 11,53 1 04 <7 e. 1,2, 8 kl. 250d 306/ 6 04(7 8 49 en 9 09rf 10 06* Brussel 4 50/ 5 52d t. 1 en 2 k. 7 19 7 SOd 8 12e 8 48/ 924 11 53d 1 04 t.l, 2. 3 kl. 2 50 d 3 06/ .5 52(7 6 04(7 640/ 8 49(7 909(7 1004e Leuven.Thienen,Luik,Vervier* 5 05/ 6 50/ 7 09 812dt: 2, 3 kl. 8 48/ 9 24(7 11 53d 1 11(7 e. 1, 2. 3 kl. 3 06/ 6,24d6 40/e. 1,2kl. v.Thienen 8.49(7 10/'4 e Gent 5 00 f's vrijdags.)7 59 t.l,2.3 kl. 8 41 9 45 12 22 12 40 3 26 3 51e. 6 12 6 40 8 39 e.9 36 v„, NOTA De letter beteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleeiniw STAAN STIL: Te ïdegem, Gijseghem, Santbergen en - Ternathde konvooi* uit Brussel van 5 35 morgens 'gem.de konvoois uit Aalst van 6 00,7 19,9 24 's morgens 11, e, de konvooi* uit Aalst van 5 00 s morgens 's vrijdags 8,41 Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (lang* do/A) 6,00 (5 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags en woendags 7,50 11,53 2,50 5,52 6,04 Ninore, Geeraardsbergen, Lessen .Aalli 6 00 7,19 7.50 2 50 5 52 6 04 9 09. Bergen, Quiévrain, Bruine,Manage, Charl., Namen 6,00 "»50 11,58 2,50 (5, 52 i. 1, 2. 8 41. van Charleroi). 55 5 09 8 09 8 14 9 31. 3'k Anth 6 49 10 30 1 40 420 758 9 12 Lessen 7 09 10 50 2 00 4 40 8 18 9 32 Geeraardsbergen 7 27 11 08 2 18 4 58 8 33 8 50 26 9 00 L'oedei^ Lede. 8 03's avonds, Schendelbeke, al de konvnois. s avonds, en uit Geut va„"6 15,8 29 en s morgens 12,20 3,26 6,12 en 9, 10 50 s morgens, 2,00 5.09

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1879 | | pagina 1