nndag 12 Januari 1871). IV0 448 Tiende Jaargang. 4-00 irs voor de stad. fttumondigiogen Vaderland, F ooruitgarmjLandbouwNijverheid fr. 4-75 'sjaars voor heel het land, |)c IJkcr verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. Aankondigingen voor Frankrijk worden goplaats door tussehenkomst der agentschap G. L. Dajke en' C° te Frankfurt O/M. Vertrekuren van Aalst. Januari. 1819. l\aar Aalst uit Aalst, 11 Januari. BERICHT. Zondag om 9 ure 's avonds algemeene vergade ring der Liberale Jonge Wacht. DE WET VAN 1842 OP HET LAGER ONDERWIJS. De herziening dier fameuze wet wordt tegen woordig vsel, zeer vee' besproken, en de geestelijk heid stelt bet land in rep en roer, qm de omweten- den deswegens tegen het liberaal gouvernement op te ruien. De liberalen willen den priester uit de school roepen al de pastoors en de kapelaans, zij willen den godsdienst vernielen en God zelve uit de school verjagen schreeuwt de geestelijkheid, en waar lijk eenige onnoozele menschen gelooven dat en zljn bevreesd. Maar de verstandige redeneeren, en onder hen hoort men somtijds heel gegronde waar heden. De priester uit de school, zegt de eene, bah dal is toch zoo schrikkelijk niet 't is nu al dertig jaar dot pastoor en kapelaan het recht en de plicht hebben de school te bezoeken, als het hun belieft, en dit nog als autoriteit, en wat doen verre het meestendeel der pastoors Wel, zij bezoeken nooit de school zij zetten er nooit den voet, tenzij wel te verstaan als zij er in 't bijzonder voor betaald worden. Te Kortrijk, onder andere, komt «lk bezoekje van den priester in de stadsschool, op if/ frank mogen gaan, zegt een andere, en bewijzen zij dan zelvenniel.dat i al bitter weinig nut aan hebben sdienstig opzicht Of schatten zij aarde van hunne christelijke onder- den taks dien zij te Kortrijk, Mee- f mtvangen, dat is op zes frank ereld, weinig voor den Hemel eldt nergens dat, als Jesus zijn ie 'ite, hij voor zijne sermoenen zich n ook de apostelen deden zulks niet. vu cipelen van onzeu tijd hebben dat >n verbeterd. Ze zijn mannen van 's ->gt er een derde bij ii i het, zegt de Straal, door hunne iben de pastoors genoeg bewezen dat n de scholen zeer wel kan gegeven hen, en wat de religie aangaat die r niets bij verliezen. door de tusschenkomst van den „i, kinderen te dwingen tot het van an den catechismus, enz. 500 oorden zal het gouvernement gondervvijs heel bereidwillig over i priester. En zalereen pastoor durven zeggen, dat hij niet beter in staat is de religie te onderwijzen dan de schoolmeester of zal hij misschien verklaren dat een priester daartoe geeneu tijd heelt Maai wie, bliksems heeft er meer tijd op de wereld dan de pastoors Vele verstandige lieden vinden zells, dat zij er veelte veel hebben. Ten andere, M. de pastoor moet zoodanig niet bevreesd zijn voor den tijd, dien hij aan een lastig godsdienstonderwijs zal moeten besteden. Dat hij al de uren. welke hij tot. hiertoe overbracht met nutteloos opvragen, gebruike tot verstandelijk onderricht in den godsdienst, en voorzeker zullen de menschen beter de religie verstaan dan tegen woordig het geval is. Dat het onnoodig is voor een christen, den catechismus, ris een papegaai van buiten te ken nen, bewijst wederom de handelwijze van den pas toorVan een kind van 10 a 11 laar eischt hij zulks, omdat onnoozele ouders er zich niet tegen verzetten van een volwassen man, die trouwen gaat, verzoekt hij enkel «en onze-vader en wees gegroet; omdat deze dat van builen loeren te dwaas zou vinden maar toch aanvaardt M. de pastoor hem ten huwelijk als een goed christen menscli. En als men nu, op twintig- a veertigjarigen ouderdom, goed christen mensch kan wezen zonder den catechismus van buiten te kennen is het niet zonneklaar, dat, zooveel te meer, een kind ook goed kristen kan zijn, zonder dat men zijn hoofd opvulle met 500 vragen en antwoorden, waarvan het niets verstaat, en waaronder er zijn waarvan men hem zelfs den zin niet zou mogen verklaren Beter is weinig en wel,' dan veel en slecht. Zulks ware ook nuttiger onder opzicht van gods dienst. Vijf lessen goed verstaanzouden het kind eindeloos voordeeliger zijn dan een en veertig lessen en meer, waarvan zijn jeugdige geest niets begrijpt. Dat is mijne affaire zal de pastoor ant woorden en wij zullen er bijvoegen Ja, dat is waar, maar tocii is het ook een beetjen onze uffai- re_ Het is uwe affaire omdat er kwestie is van «w onderwijs doch het is ook onze al faire, omdat gij dat onderwijs geeft aan onze kinderen. Wat het buitensluiten van God aangaat, dat is nog sterker God is man genoeg om zich door niemand te laten aan de deur zetten, en de pastoor leert, zelfs dat er niets geschiedt zonder zijnen lie- melschen wil. Welnu, iets wat wonder is en bewijst dat God meer met de wereldlijke scholen dan met de broe- dersscholen is, 't is dat er bijna nooit wereldlijke ouderwijzers en schier alle dagen broedersschool meesters voor de rechtbanken komen, en dat God ze op zienlijke wijze in penitencie laat zetten. Indien God alzoo voort zijnen heiligen wil blijft openbaren, dan bewerken 's lands wetgevers heel kortelings de langgöwenschte herziening, en ge daan zaf het zijn met ie wet van 1842 MANDEMENT DER BISSCHOPPEN. De zes bisschoppen van Belgie hebben eenen gezamentlijkeii briel afgekondigd gericht aan de geestelijkheid en de geloovigen van 't land, in welken zij liet behoud eistlien der wet van 1842 op het lager onderwijs. De bisschoppen wachten zelfs niet eens tot dal het wetsontwerp neergelegd zij om, voor aleer te protesteeren, ten minsten te weten wat hetzelve zal behelzen zij protesteeren voorop, ongetwijfeld vreezende te laat te komen gelijk bet hun in I8o0 gebeurd is. Men herinnert zich nog wel dat in dit jaar de bisschoppen ook eenen gezamenllijken brief geschreven hebben, niet legen ee»> wetsontwerp maar togen eene reeds gestemde wet. Het was de wet op hel middelbaar onderwijs, die het godsdienstig onderricht in de scholen afschafte, gelijk de wet in voorbereiding dit bij hel lager onderwijs doen zal. De bisschoppen zonden aan den Senaat een verzoekschrift waarbij zij het recht van tusschenkomst, ten titel van ge zag, in het godsdienstig onderwijs eisehlen. De Paus zelve, in een consistorie bevestigde de reclamatie» onzer bisschoppen en deed aan de wereld geloven dat de katholieke godsdienst in Belgie bedreigd was. De belgisehc Senaat hield geene rekening van den brief der bisschoppen, zelfs ook niet van de aanspraak der Pauzen hij stemde de wet en deze is reeds vijf en twintig jaren in voege zonder dat men de gevaren gewaar geworden is, die zij de katholieke reliegie heeft doen Joo- pen Ongetwijfeld zullen de bisschoppen tot zich zeiven gezegd hebben: wal wii en den Paus in 1850 niet hebben kunnen beletten, God zal het misschien beletten als wij Hem te gelege ner tijd doen tusschenkomen. Men zal langen lijd van dit mandement spre ken, iu welk de bisschoppen het zich als eene verdienste aanrekenen gebogen te hebben voor de wetgeving op de openbare liefdadigheid, de wet op de milicie die hel aanwerven van pries ters belemmert, de wet op de studiebeurzen, de wet op hel lijdelijke der eeredienslen. de wet op de kerkhoven, enz Maar dit maal roe pen zij al de gelovigen op om den Heer te bid den de wetgevers de oogen tc openen, ten ein de Belgie te sparen van de noodlottige gevolgen die de hervorming der wet van 1842 na zich moet slepen. De belgische Kamers zullen van die bedrei gingen niet meer rekening houden in 1879, 15 c"""1. den drukregel. E IJKER De abonnements prijs is voorop, betaalbaar. 1225 8 06 640 10,05 Brugge, Oostende, 7 59 e. 1, 2, 3 fel, 8 41 9 45 12 22 Denderm.Lokeren 4 55 fi 45 8 48 Mecbelen, Antwerpen 4 55t 6 54# 8 1 -d e. n kl.8 48# 9 24d 11.58 1 04 d e. 1, 2, 8 kl. 2 50d 3 06# 6 04d 8 49 en 9 09d 10 06e Brussel 4 50# 5 52d e. 1 en 2 k. 7 19 7 50d 8 12e 848# 924 1153*1104 e.1,2, 3 kl. 2 50 d 3 06# .5 5-d 6 04<1 640# 8 49d 909d 10 04* Leuven.Tbienen.Luik.Verviers 5 O.i# 6 Ö0< i 09 1- e, 2, 3 kl. 8 48# 9 24d 11 53d 1 Ud e. 1, 2, 3 kl. 3 06# 6,24rf6 40#e. l,2kl. v.Tbienen 8,49d '?;£4 18 Gent 5 00 ('s vrijdags.)7 59 e.1,2,8 kl 41 J 4 12 40 8 26 3 51e. 6 12 6 40 8 39 e.9 1240 3 51 1, 2, 3 kl. 5 S3 620 6 40 Dnornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Gent)b 59 12 40 3 26 6 40. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel langs Aatli) 6,00 (5 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags en woendags 7,50 11,53 2,50 5,52 6,04 Ninove, Geeraardsbergen, Lessen Aatli 6 00 7,19 7,50 2 50 5 52 6 04 9 09. Bergen, Quiévrain, Braine,Manage, Chart.Namen 6,00 7,50 11,58 2,50 (5, 52 e. 1, 2, 3 41. van Charleroi). Antwerp.520 950 1230 1 lÖE.l,2,8kl.3 156.50 8,55 Tl If0 F" 2'3U 7 25 8 14 11 06 11 53 2 12 3,SS 5,00 8.00e 8,20 Gent 5,12 615 e. 7 39 8 25 10 59 12 31e. 1,2 k I 55 5 09 8 09 8 14 9 ,31e 3 k Aath 6 49 10 30 1 40 4 20 7 58 9 12. Lessen 7 09 10 50 2 00 4 40 8 18 9 32. Geeraardsbergen 7 27 11 08 2 18 4 58 8 33 9 50 Amove 7 55 1136 246 586 9 01 10 18- Lokeren 6 50 10 49 1 50 4 50 7 50. Dendermonde 7 18 9 45 11 34 2,25 5,2" &03 1047 Oostende 4 10 e. 12, kl. 6 20 e. 12, 3 '05 9 00 II 55 3,22e 6 04 8,10e 3 k. Krvri ~n„ I»(tnr t heteekent lanes Dendermonde en de letter JiangsDenderleeuuw. Te Ideaem, Gijseqhem, Santbergen en Iele, al de konvoois—Denderleeuw,al de konvoois beha ve ie van 1 04 en1 5 18 8,49 10,4 's avonds uit Aalst—Je##e van 5 35 's morgens 2 10, 5 00, 8 20 's avonds, en uit Aalst van 7 19, 9-4 morgens, 11 08, 2 50,.6 04 en 9 06's avond» Krent- 7 19 9 24 's morgens 11,53 2,54 5,52 6,04 en 9,09 's avonds en uit Brussel van 7 30,11 20 's morgens, 2 10, 5 09 mi 820'savend morgens's vrijdags 8,41 's morgens 12,20 3,26 6,12 en 9,36 's avonds, en uit Gent van 6 15,8 29 en 10 50 STAAN STIL: Ternath, de konvoois uit Brussel - - K, K KS) r A, Qn(,, bodegem,de konvoois uit Aalst van 6 00,7 19,9 ^smurgens^ll.SS ^«^6,04 en^O^s a Ledede konvoois uit Aalst van 5 00 s inorg 8 03 's avonds, Schendelbekeal de kon voois. is en s morgens, 2,00 5.09

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1879 | | pagina 1