Zondaar 17 Aiiiriisli 1879. 479
Tiende
"Wi *9ll
:„40^iy
fr. i-00
fr.4-75
Aalst, 16 Auö:.
's jaars voor de
stad.
aankondigingen
aderlancL ooruitganfjLandbouw. lYijvor/ieid
'sjaars voor
heel 'iet land
De IJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den völ riden ZomTT"
Aankondigingen voor Frankrijk worden gup laats door tussclienkomst der agentschap G. L. Dvjtoe e\ Franl-fir-'-'ViAi
V«ar Aalst uit r
IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. Januari. {8715.
EERE AAN DE KERK
F.ERE AAN DE WARE PRIESTERS
Wij kunnen het niet genoeg herhalen op
dat er vrede en overeenkomst in het land en
onder de burgers kunnen beslaan, is liet noo-
dig dal elk ziedt met 't zijne beinoeie de bur
gemeester mag zich niet bemoeien met de za
ken van de kerk. en de pastoor niet mei de
zaken van hel gemeentehuis.
De veelen tusschen de burgerlijke macht en
de geestelijke overheid, zijn ten allen tijde ont
slaan uit de miskenning door de geestelijkheid,
van dezen regel van wettelijkheid en van recht
vaardigheid.
Om die veeten !e vermijden, vragen wij dat
elk zich streng bij zijne plichten boude de bur
ger mag in de naleving der burgerlijke wetten
niet gestoord worden noch de priester iu zijne
evangelische zending maar die moet zuiver
evangelisch blijven.
De kerk is niet bevoegd in wereldlijke en
tijdelijke zaken telkens als hare dienaareu
ziclt in de politiek mengen, begaan zij e°n mis
slag en zaaien zij alleen tweedracht en haal
onder de menscheu.
.Maar eere aan de Kerk, wanneer zij zich
houdt binnen de palen, haar door het Evauge
lie afgeteekend. Door alle eeuwen zullen er on-
gelukkigen zijn, zullen er ellenden bestaan,
zullen er gevallen nieiischen aangetroffen wor
den. Om te troosten, te helpen, te beminnen,
bestaat de Kerk Eere aan haar, wanneer zij
die verhevene zending weel te vervullen.
Eere aan de ware priesters, die deze laak
van zelfopoffering van verzedelijking op zich
ritmen
Eere aan de ware {priesters, die zoo reine
leer van Christus verkondigen, en zich verhe
ven houden hoven aardsehe worstelingen om
rijkdom, eer en gezag
Watschoone zending zou een priester hier
te vervullen hebben Wat al achting, wal al
eerbied zou hem omringen op zijne loopbaan
zegt de Straal.
Voor fleur staan zeven weten open. die It.j
kan bewandelen ter verkondiging van al wat
deugd, goedheid en liefde is die wegen zijn de
Zeven wegen der Barmhartigheid.
W ie vi.ii ons zou hem niet beminnen, den
Herder, die al de krachten zijner ziel. die al de
oogenblikken van zijn leven zou besteden om
de hongerige te sprijzen. de dorstige te laven, t
de naakten te kleden, de vreemdelingen Ie her- j
bergen, de zieken le bezoeken, de gevangenen
te verlossen, 'Ie doodeti (e begraven
Zulk een herder zou een engel onder de
menscheu wezen.
Maar nevens die zeven wegen, loopt er eet
achtste, (licjhei den priester verboden werd tc
betreden door Chris us. too hij zegde Mijn
rijk ia van deze wereld met
Die achtste weg is die van de politiek, waar
de wereldlijde zaken uiisluitelijk te huis be
lmoren. De ptiesier heeft hier niets te zien
zijne studiën, zijne roeping maken hem onge
schikt 0111 hier iets goeds te verriehten. De ge
schiedenis leert ons dat eiken keer, wanneer
de geestelijkheid zich op die baan waagde, zij
allesbedicrf.de zaken van den godsdienst ge
lijktijdig met die van den Staat verbroddelde,
immers dal haren lussclienkomst alleen uilliep
op broedertwist, scheuring, oorlog en onder
gang.
II ET G UNSTIG OOG ENBLIK.
Handen uit de mouwen, het hoofd recht en fier
ten strijde, dit past den vrijen Vlaming die nim
mer dwang noch tyrannie dulden wilde noch zal.
Het gunstig ©ogenblik is nu daar.
Binnen kort zijn we in volie vacantietijd voor
de schoolkinderen.
In de scholen van lager onderwijs is het de
maand september die de deuren openzet en de
leerende jeugd laat vrij uilloopen gedurende een
viertal weken.
üe prijsdeelingen hebben dus spoedig plaats in
al de, derpen en steden. Dan is het geschikt 00-
genblik, zoo voor onderwijzer, als voor burge
meester of ander magistraat die de prijsuitreiking
voorzetel t, om aan de vergaderde hinderen en
ouders andermaal den maren geest en de letter der
nieurce onderwijswet te toen hennen, hegrijpen
en goedkeuren.
't Is dan het gunstig oogenblilc, zeggen we
z"lf's 'JIJ gunstiger o.-genbuk
in igansohe jaar nmt treffen daar
het nagenoeg de eenige plechtigheid is, die de ou
ders naar bel schoollokaal lokt en die als het Mi-
zon erste punt op knar programma altijd 'een
oespraat geeft, eefè rederoering tan onderwijzer
of gemeenteorerneid. 1
Oudersen leerlingen moet men dan laten y.,-
en dat de o Ticië.deschool thans, door de' nieuw
«et op verstandige gronden gevestigd is dat do
goede gang 101 het nut der h-ssen meer dar. ooi
ei/f-kord zijn dat de vrijheid en de g.Joo sbe--
ij den is va/i iedereen volstrekt ongeschonden be
waard zal worden dat de school voor zendin
«Weftjlr* buVgeï's te vormen vol li^ë'
gen<'genhejd en trouw voor het vaderland, zijne
vrijheden, GroAdwet en Koning.
In een woord, de ouderwijzers, de burgemees
ters, de gemeenteoverheden moeten de aanstaan
de prijsdeelingen te baat nemen om de school wet
te doen kennen en de ouders en kinderen te waar
schuwen dat de nieuwe wet gem. ongodsdienstig
karakter heeft, dat alles gelijk te, voren in de scho
len zal blijven, dat men er de gebeden zal opzeg
gen, den cathechismus leereu juist gelijk vroeger?
Wat meer is, de minister van openbaar onder
wijs heeft in eereu waardigen en bedaarden om
zendbrief de plichten van den onderwijzer doen
kennen. Waarlijk men moet bezeten zijn van
den nijdigs!en geest van heersehzucbr om in de
volgende onderrichtingen mts tegen den godsdienst
te kunnen vinden. De heer minister snre«kt a1-
dus
De we», verplicht den ouderwijzer, dit in ui{-
drukkelijke woorden, nooit de gewetens te
kwetsen en zich te honden op hetuifsluitelijk
gebied van hm wetenschappelijk en letterkunde
onderwijs.
Zij wil dat de lagere school tot het maat-
schappelijk levmi voorbereidt, door aan de eene
zijde de zedelijke plichten Ie doen kennen te
doen beminnen en uitoefenen, en van dm: 'an-
deren kant, aan de geestvermogens des kinds
den noodigen graad van ontwikkeling te geven
opdat zij weikdadig vruchtbaar zou wezen
maar zij zal geen nadeel toebrengen aan dé
godsdienstige leeringen die werden "ontvangen
hetzij aan den linizelijkeu haard, hetzij bij° de
onderrichtingen in den tempel 0f in de school
zelve door de bedienaren der eerediensten gö-
geven, c W V D
HOE HET IN ZEKERE GEESFEf I.IKE ON
DERWIJS-GESTICHTEN ZOO AS. GA A t".
Dikwijls sedert eenige jaren, hebben wij de
IS den
drukregel.
ST v
De •ihniinement.
prijs is voorop
.betaalbaar.
Denderm.Lokeren 4 55 6 -45 8 48 1223 3 00 640 10,031 Brugge, Oostende7 59 t. 1,2.3 kl. 8 41 9 43 12 22
Meolielen, Antwerpen 4 53/ 6 54/ 812d e. 1,2, en 3 j 12 40 3 31 1,2, 3 kl. 5 33 0 20 6 40
kl.8 48/ 9 24/7 11,33 1 04 d e. 1, 2, 3 kl. 2 30d 3 06/ i Doornijk, Moesereen, Kortrijk, Bijssel (langs Ge^tt) 8 59
6 Old 849 en 9 09// 10 06e 1240 3 20 640.
Brussel 4 30/ 5 52d e. 1 en 2 k. 7 19 7 30d 8 12e 8 48/ I Doornijkj Moesereen, Kortrijk. Rijssel (langs Aatlo 0,00
(331 aIleenIijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags
924 11 53// 104 e.1,2. 3 kl. 2 30 d .3 00/ .3 32d
6 04d 6/0/8 49rf 9 09tZ] 0 04 e
Leuven.Tliienen,Luik,Verviers 3 05/ 0 50/ 7 09 8 '2dv.
2, 3 kl. 8 48/ 9 24r/ 11 53d 114d e. 1, 2. 3 kl. 3 06/
6,24rl 6 40/ e. 12kIv.Thienen 8,49d 10.«4 E
Gent 5 00 ('s vrijdags.17 39 e 1,2.8 kl.8 41 9 43 12 22
12 40 3 26 3 51 e. "e 12 6 40 8 39 e.9 36
NOTA I)e letter heteekent langs Denderieonde en de letter d langs Dendérleemiw.
STAAN STIL: Te TdeyemGijseyhem, Santberyen en Ze/e, al de k
Ternath, de konvoois uit Brussel van 3 moronr,a '2 10 nflii
en woendags 7.30 1 l,o3 2.5:0 5,52 0.04
Ninove, Geeraardsliergen, lassen Aalli 6 00 7,19 7,50
2 30 3 52 0 04 9 O.t.
Bergen, Quiévrain, Braine,Manage. Charl., Nnnien 0,00
7,50 11,S3 2,50 (5. 52 e. I. 2. 3 41. van Charleroi).
j Antwerp.5^0 930 1230 1 JSf ,*OOR
i A,.th 6 49 10 30 I i 4 20 7 58 9 I3»
Lessen 7 09 10 50 00 h '0 8 I
Geeraardshergen 7 27 n 2 i\
>"'<>ve 7 53 I I it 2 40 5 40 it 01 ]0
Lokeren 6 30 10 4 30 4 50 7 5 t
Oeiidermonde 7 18 ,143 I I 34 2 i's -»- ft'., .0 ,,n-
1 I o;> .,.3- e (i 0 8,| ()e
9 32
i 58 8 33 «05
e 8 k
omoois - JJcndvrlei'uir.iii de konvoois Behalve die van ()i j 10
So s morgens 2 10, 5 00, S 20's avonds, en oit Aalst van 7 19. 9.24 's morgens 1133 >3i -'o' s oit Aalst—Je
- -
bodeyrtn.de konvoois uit Aalst van 0 00,7 19,9 24^ s morgens 11,53 2,54 5.52 .04 en 9,09 's avonds en uit Brussel van 7 30,1 dj)
Lede. (Ie konvoois uit Aalst van 5 00 s morgens s vrijdags 8,41 s morgens 12,20 8,2(i 6,l!2en 9,36 's avonds, en 11
8 03 's avonds, -Sckendelbeke. al de konvoois.
V
S <»|j
£li \Vt) c'OÖ«J"f>U
00 's avond» Ere me
09 Pil 82(1 'ntv.MKlf
10.50 s Mcirfpiipi, 2,00 5.09
'uit Gent van' 0 W -°9 'avonds en
kunnen
Strijdt tegen de laster, de lojjen, ten dienste
der waarheid. (De wijze man.)