Zondag 24 Augusti i 870. i\° 480 Tiende «faargang. *rrL7i 25 814°'e""5 fr. 4-00 fr. 4-75 TIST en JAN 's jaars voor de slad. aanltondigingcn ader I and. Vooruitgang. Landbouw. I\ ijver beid 'sjaars voor heel 'iet land De IJl; er verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. Aankondigingen voor Frankrijk worden geplaats door tusschenkomst der agentschap G. L. Dajbe en C.° te Frankfurt O/M. Vertrekuren van Aalst. Januari. 1819. IJZEREN WEG Vaar Aalst uil Aalst, 23 A112:. WAARVOOR WORDT DE GEESTELIJK- IIEIt) BETAALD Dal is een vraag welke iedereen zich stetl, tls men de bonding tier bisschoppen en overige geest"lijken nagaat Ja. waarvoor wordt de geestelijkheid be taald hef ent de goddelijke diensten te doen en de mensehen in de ealholijke religie op te lei- ton. of is het not zich enkel met de politiek K-zig Ie honden Ilel is t it zoo verre gekomen dal de geesle- ti ken weigeren i" IV biecht te Itooren of absolutie Ie geven tan de jonge lieden die zich voor hel onder- w ij's bestemmen 2° De kinderen, die de gemeentescholen be zoeken, moeien die scholen verlaten, of zij toen /.e vele moeilijkheden aait als ze hunne 1 rsle communie willen doen 50 p>e geestelijken willen de dooden niet neer vergezellen of hel graf zegenen, als deze tiet hegraven worden op de kerkhoven die zij tanduiden T Zij doopen geen kind, of hel is Ie behalen *an pastoor of koster Sn Geen huwelijk wordt ingezegend, of zij zijn daar mei hunnen tarief, die loopt van o fr. tol 200 en 300 fr. 6" Geen enkel misken lezen zij ooit voor niet; ij hebben al lang meer bestellingen van missen voor jaargetijden dan zij kunnen doen 7° Zij weigeren nu aan de leprlingen in de obolen liet godsdienstig onderwijs legeven 8" Zij In bben hel rrclu in limine kerken mei chalet) rond te gaan zoo dikwijls zij willen, en plaatsen zooveel offerblokken als zij hegeeren, ets waaraan hel niet ontbreekt 9" A's zij een lof doen. dan is hel nog altijd voor rekening van het een of ander gildeken, die <te geestelijken er voor betaalt. In een woord, er is geen dier.st in de kerk waarvoor zij niet betaald worden of die geen aanleiding geeft lot drinkgeld of gillen. Ileteenigste waarvoor zij lot hiertoe geen geld vroegen was de biecht en zc hebben ze nu, ior al die zijne kinderen naar de klerikale scholen niet zendt of aan de liberale scholen gehecht zijn. afgeschaft. Wij vragen dus waarom liet gouvernement jaarlijks VUF tot ZES MILJOEN FRANKEN aan jaarw edde voor de geestelijken betaalt Maar het is nog niet voldoende dal zij hunne plichten niet vervullen als bezoldigden van het gouvernement' als betaalde beambten door de burgers, zij werken uil al hunne mrcht tegen liet gouvernement, tegen de wellen door de Kamers geslemd en legen hel grootste gedeelte der burgers die ben betalen Zij maken de. mensehen op de pene tegen de andere rooven hei brood aan de neringdoende burgers, die niel doen wat zij w illen ontne men brave en geleerde onderwijzers hunne leerlingen, onder voorwendsel «lal het scholen zonder God zijn. die zij houden. En ondanks dit alles, worden zij door den Slaat betaald 1 Een boerenkinkel die wat latijn kan mompe len, w ordt, als hij 22 of 23 jaar oud is, pries ter gewijd de bisschop benoemt. Item maar terstond onderpastor en het gouvernement, zonder exaant. zonder eenig bewijs van be kwaamheid over dien geestelijke te hebben, moet bent ecne jaarwedde geven uit de Staats kas Een priester is de bevoorreehtsle burger van geheel bel land en bel is juist bij die hot meest zich legen de wetten des lands verzet en ruzie in al de gemeenten brengt Wij vragen dus nogmaals, waarvoor wordt de geestelijkheid betaald Is bet om als godsdiensldienaors bunnen plicht te doen of om zich legen de wetten van het land te verzetten Wat zou ren openbaar bestuur doen, met eenen beömbte die weigert zijne plichten te vervullen '4 Wat zou een koopman, katliolijk of liberaal, doen. met een bediende die weigert zijnen dienst Ie doen en zelfs al de maatregelen be strijdt. door zijnen meester genomen Die beambten of bcitdieden zouden niet meer betaald worden. Ehwcl, wij vragen a tin bel gouvernement, in den tegenwoordigen toestand, waarin de gees telijkheid zich bevindt, die. weigert aan hare plichten te voldoen, dat het ondeizoeken zou of er geene maatregelen dienen genomen te w orden, legen tie mannen, die oproer en twist overal rond zaaien, terwijl hunne zending is, vrede en eendracht onder de menseheii te pre diken en I el voorbeeld te geven. zoo en Tist. Dag, Jan hoe gaat het jongen Jan. Wel hoe zou het gaan, Tist... al zoo.... de zaken staan slecht. Tist. Kan liet ook anders, de wereld springt op krukken, het geloof is om zeep Jan. Hoe 't geloof? Tist. Wel ja, 't geloof... met al hunne godde- looze geuzen wetten. Jan. hoe geuzen wetten Tist. AVel ja,leest gij dan den Denderbode niet?, gij moest zien hoe dien dat uitlegt, dit moet ten minsten door eenen eerbaren heer jesuiet geschre ven zijn. Jan. We! Tist, ik moet het u maar recht uit bekennen, nee;,, ik lees die gazatten maar zelden omdat zij meestal dommigheden of leugens schrij ven. Tist. Gij hebt ongelijk, Jan, want die heeren jesuieten schrijven zoo schoon. Jan. En wat schri ven zij zoo al Tist Tist. Zaterdag gaf de Denderbode eenige vraag jes en hij verzocht de onderwijzers ze te beant woorden... Denkt eens onderwijzers durven on dervragen, daarvoor moet men geleerd zijn, hein? Jan. 't Is te zien wat vragen hij deed. Tist. Felle vragen ziehier de eerste, ik heb ze goed onthouden Indien er geene verandering in 't ondernijs wordt toegebrachtdat alles in de school blijft bestaan gelijk voorheen, naarom dan die ongeluksmet gemaakt maartegen meer dan 300.000 famielievaders hébben geprotesteerd Jan. Zoo, zoo, list, dit vraagt de Denderbode aan de onderwijzers Wel de sul weet niet wat hij vraagt Aati 'l onderwijs in zijn eigen is niets toegebracht, eeniglijk is er de vrijheid in geko men. Nu is eenieder vrij den katholijken Gods dienst aan te leeren of niet; de kri'stelijkeleering is in '1 officieel programma niet meer, maar men ral alleman die hel begeert de Catheckismus aan- leeren zelfs als de priester weigert den zelve te Tist. Maar gij zijt mis, Jan, het zijn immers 1111 scholen zonder God Jan. Neen de klciikale gazetsehrijvers zijn schrijvers zonder zinnen hebt gij ooit de wet ee- lezen Tist. Neen, maar de bisschoppen hebben de scholen tich verdoemd. Jan. Ze kunnen verdoemen al wal zij willen maar 't zijn menschenbedriegers. Zij verdoemen al wat hunnen winkel niet doet draaien. Eu ik versta niet hoe gij u zoo bij den neus kunt laten leiden, leest gij dan nooit liberale gazetten Tist. O foei, liever sterven 15 c1""". den drukregel. DE IJKER De abonnement, prijs is voorop betaalbaar. D-mderm.T.okeren 4 55 6 45 8 48 1225 3 00 6 40 10.05 I «rngge, Oostende ,^7 59 e.J, 2-^kh 8 41 0 45 12 22 Meelt olm. .Aptwerpen 4 55/ 8 547 8 l2d F.. 1,2, en 3 12 40 8 51 1,2, Ski. 5 33 0 20 0 40 kl.8 48/ 9 24rf li.58 1 04 dr.. 1,2, Ski. 2 50d 2 067 0 0 ld 8 49 en 9 09d 10 06* Rrnssel 4 507 5 52d 1 en 2 k. 7 19 7 SOd 8 12e 8 487 924 11 53d 1 04 f.1, 2. 3 kt. 2 50 d 3 007 .5 5'2d 004d 6 <0/ 8 49d 9 09d 10 04* Lonvpn.ThipiiPti;Tiinlv.Verviors «5 0 /0 .^O/ 7 00 E- 2. kl. 481 11 -W 1 1 U e. 1, 3 kl. ()6' 0,24d 0 407 *.1,21,1. v ïbienen S,49d 10,"4 Gent 5 00 vrijdagsd7 59 1.2.3 kl 8 41 9 45 12 22 12 40 3 20 3 51*. 6 12 6 40 8 39 *.9*" Doorniik. Moesereen, Kortrijk, llijssel [langs Gen/) 8 59 12 40 3'20 6 40. Donrnijk, Moescrrten. Kortrijk. Rijssel lang» Aath) 0.00 (5 51 alleenlijk naar Kortrijk de« zaterdags, zondags en woendags 7.50 11,53 2,50 5,52 0,04 Kinove, Geeraardsber ;en, Lessen Atilh 0 00 7,19 7.54 2 50 5 52 0 04 9 09. Antwerp.590 950 12 30 1 15* 1.2,Ski 3 15 6 50,8 5 Aath 6 49 10 30 I 40 4 20 7 50 912 (.essen 7 09 10 50 2 00 4 10 0 Is' 9 '2 Geeraards),ergei, 7 2 7 1 1 08 2 18 4 50 0 33 Ou 5 Ntnnve 7 5., li 48 5 3fi 9 0, ]0 [8_ bokeren 0 50 10 4) 150 4 80 7 50. Denderuinnde 7 18 <445 34 2,25 5 2' Oostende 4 Ik. 12. kl. 0 20 E II 35 3.22* 6 04 0,10*3 k. I. a 23 10,305 25 9 0* Rergen, Qniévrain. Rraine,Manage. Gbarl., Namen 0,00 7,5C 1 j.5vi 2,50 (5. 52 1, 2. 3 41. van Charleroi) NOTA De letter 7 beleekent langs Dendermnnde en de letter rflangs Denderleeniiw. STAAN STIL- Te Tdeaem. Giisegheni, Santbergen en Ieleal de konvoois -Denderleeuw,»] de konvoois behalve die van 1 04 en 5 18 8,49 10,4 's avonds „it Aalst l„/t Terlath de konvoois uit Rrnssel van 5 35 morgen, 2 10, 5 00, ,8 20 's avonas, en ui. Aalst van 7 19. 9 24 's n.orgeus, 11 53, 2 59, 0 04 en 9 06 's avond- - *Z t bnrlrgem,de konvoois uit Aalst van 0 00.7 19,9 24 's morgens 11 53 2,545.52 0.04^ en 9,09's avonds en n.t Rrnssel van 7 30,11 20 's morgens, 2 10,8 09 en 820 'savends en Lede. de konvoois uit Aalst van 5 00 a morgeus s vrijdags 8,41 s morgens 12,20 3,2b 6,12 en 9,36 s avonds, en n.t Gent van 0 13,8 29 en 10 50 s morgens, 2,00 5.09 0# 's avonds, Schendelbeke. al de ^°"^!MMKAxiiiiilM"nr~irwiMii,iii-■ f s KOMEN ONDERWIJZEN.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1879 | | pagina 1