Zondag üc
Tiende
m
n
M1
1
fr.l-7ü
fr. 4-00
's jaars voor de
stad.
aankondigingen
'U
Vaderland.
F ooruitfjangLand ho n wNijverheid
'sjaars voo.
heel het land
De
De IJ her verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteckenim: van den volgenden Zonda"
Aankondigingen voor Frankrijk worden geplaats door tusschenkomst der ageritsehap G. L. Dajbe en C" te Frankfurt OjM.
IJZEREN WEG \crlrekiiren van Aaist.
Januari. 1871).
Aaisi nil
Aalst, 27 September.
NIETS IS VERANDERD
De klerikale bladen en de geestelijken zijn
razend Ie hooren zeggen, door hel gouverne
ment. door de gemeentebesturen er. door de
onderwijzers, dal niets veranderd is nnch niets
veranderd zal zijn aan het bestuur der publieke
scholen, aangaande dc religte.
Zij protesteeren daar legen, alsof deze ver
klaring. bevestigd door al de belanghebbenden,
eetie logen vormde, en nnglans hei bevalt linn
niét. want't is e.ene schooi te en goede waar
heid.
[n de scholen waar er een kruisbeeld was,
zal er heden nog een zijn. Daar waar de klas
sen begonnen met een gebed, zal hel gebed
nog opgezegd worden. De onderwijzers zullen
dezelfde zijn zij onderw ijsden den catechis
mus aan bet begin en aan bet, eindigen van ie
dere klas j zij zullen insgelijks deze Jeering
voortzetten gelijk voorheen.
Waarin bestaat thans de verandering, waar
over de pasloots zich mogen beklagen
Zij zeggen, bet is waar, dat zij den vqpl in de
school niet zullen zetten, dat zij niet mogen.
Gaan zij naar da school niet meer. dat zal
meer dan eens liet geval zijn te zeggen Niets
is veranderd, want hel is de openbaarheid dat
zij zich nooit, of bijna nooit in de schoolloka
len vertoonden Zij hadden hel recht er te gaan
en zij gingen er niet zij bezitten nog hetzelfde
recht, maar zij zullen er niet meer te zien zijn.
Er is tl aiis geene de minste verandering van
dezen kant
Er is nogtans eene verandering, wij beken
nen hel, maar die verandering is zoo wel be
wezen dat het niet mogelijk is, in ons grondwet-
lelijk België, de wettigheid er van bestreden
worde.
Eertijds, al de kinderen, behalve de protes
tanten en He joden, waren verplicht de cate-
chismuslessen hij te wonen, zelfs ondanks den
w ïl hunner ouders.
Hedendaags de wensch der ouders zal aan
hoord worden, do vader van familie zai vrij
blijven zijne kinderen naar de school le zen
den of niet. alleenlijk, zoolang hij zijnen w ensch
daarover niet zal doen kennen, zullen zijne
kinderen den leerlijd der religie bijwonen.
Wal is eer meer recht, meer wettelijk?
Door welke doling kan de geestelijkheid zien
in eene beschikking overeenstemmend aan den
eerbied der vrijheid van geweien van eenieder,
de verachting van de religie De religie is zij
geen vrij gevoel meer Waarom ze willen op
dringen met kracht
Is het niet genoegzaam, om alle rechten te
eerbiedigen, de cateciiismuslesseit in de school
te doen geven aan de kinders der ouders die
zulks bcgeeren Moet men ze ook aan de an
deren doen geven Als zulks uw gedarhl is.
wat doet gij met de vrijheid van geweien, vei-
zekerd aan eenieder door onze Grondwet.
Is bel niet meer redelijk dat eenieder vrij is
zijne kinderen op te brengen of te doen onder
wijzen in liet gelaof door hem goedgekeurd.
Laat ons redelijk zijn. erkennen wij ons de
zelfde rechten, dezelfde vrijheden laat. ons
verdraagzaam zijn zonder onze overtuiging te
nederleggen. zullen wij twist en tweedracht
verijdenen ons een gerust bestaan verzekeren.
Eliwe| de nieuwe wel np liet onderwijs
verwozcnlliikt het denbeeld van verdraagzaam
heid. Voor dl- kinderen der geloovigc katholij-
ken zij veranderd niets. volstrekt niets. Zij
zullen de gebeden hooren voor t\n na d» klas
gelijk gewoonte zij zullen het kruisbeeld zien,
zij zullen van den onderwijzer de catechismus-
lessen ontvangen, gelijk zij altijd geweest zijn.
De eenigste verandering (die niemand kan
hinderen, buiten de onredelijke fanatiekeri) is.
dat de wensch der ouders die niet hegeeren dal
hunne kindm-en in de religie onderwezen wor
den, zal aanhoord zijn. Gelijk deze ouders raar
zijn. zal er den meesten tijd niets veranderen
in hel beslier der school.
Al de beleedigingen, al de gramschap van de
wereld zullen niet beletten dat de w aarheid van
dezen toestand wel begrepen zij door de vaders
van familie. ï)e katholijken, waarvan het goed
geloof is verrast geweest door de vervloekingen
der klerikale», zullen zich niet meer kunnen
verschoonen. sedert zij zich overtuigd zien der
bewerking van de nieuwe wet, volgens den
tekst der minislerieele omzendbrieven.
De geestelijk beid verzekert hen dat het gou
vernement hen bedriegt, dal hel de religie wil
vernietigen en dat M. Van Humbeeck zelf. van
over langen lijd, zulk gedacht had uitgedrukt,
enz., enz.
Veronderstellen wij dat zulks waarheid zou
zijn, maar dal vernielt de stellige verklaringen
niet der wet en der ministerieële omzendbrie
ven en de stoffelijke verzekeringen welke zij
behelzen. Dat belet ook niet dat niets veran
derd is in de school voor de kalholijkc kinde
ren.
Wal er meer klaar is, 't is dal de uitvoering,
gegeven aan de wet, een logenstraffing oplegt
aan al de voorzeggingen der geestelijken tegen
de gemeentescholen en dat dezen die de libera
len beschuldigen van bedrog, zich blootstellen
in eene aanstaande gebeurte, deze beschuldi
ging op zich zclven te zien vallen en dat nog
door den mond van hunne gclrouwigsle vrien
den.
Nog een woord. De klerikalen noemen de
gemeentescholen scholen zonder God. om
dat de geestelijkheid ze niet meer wil bezoe
ken.
Inderdaad, zij bezochten ze zelden. Maar
God verlaat de school niet rapt de geestelijk
heid hij zal even als vroeger, voorgaan aan de
lesseit der onderwijzers die. uitmuntend ver
eerd door het vertrouwen die de ouders hem
schenken, niet kunnen veracht worden omdat
de pastoor zulks verzoekt.
5 cm®". den
drukregel.
wmM
abonnement,
prijs is voorop
betaalbaar.
Denderm.Lokeren 4 55 0 45 B 48 12 25 3 06 6 40 10,05
Mcchelen, Antwerpen 4 55/ 6 54/ 8 12d e. 12, en 3
kl.8 48/ 9 24J11.5S 1 04 di. 1, 2, 3 kl. 2 50d 306/
6 Old 8 49 en 9 09rf 10 06e
Brussel 4 50/ 5 52d i. 1 en 2 k. 7 19 7 50d 8 12e 8 48/
924 11 53d 1 04 e.1,2.3 kl. 2 50 d 3 06/ .5 52d
6 04d 610/ 8 49d 909d 10 01e
Leuven.Tbienen.T.nik.Verviers 5 05/ 6 50/ 7 09 8 12He: 11
2, 3 kl. 8 48/ 9 24d 11 53d 1 14rf e. 1, 2. 3 kl. 3 06/
P,24d6 40/e. 1,2kl. v.Tbienen 8,49d 10/>4 e
Gent 5 00 f's vrijdags.j7 59 e 1.2.3 kl. 8 41 9 45 12 22
12 40 8 26 3 51b. *6 12 6 40 8 39 e.9 36
Brugge, Oostende, 7 59 e. 1, 2, 3 kl. 8 41 9 45 12 22
12 40 3 51 1,2, 3 kl. 5 33 (',20 6 40
Doornijk. Moeseroen, Kortrijk, Bijssel (langs Gent) 8 59
12 40 3 26 6 40.
Doornijk, Moeseroen. Kortrijk. Bijssel (langs Aath) 6,00
(5 51 alleenlij! naar Kortrijk des zaterdags, zondags
en woendags 7,50 11,53 2,50 .5,52 6,94
Ninove. Geeraardsbergen, Lessen Aatli 6 00 7,19 7,50 1 'f>er''nMiergon 7g, II 08 2 18 4 5
2 50 5 52 0 04 9 09. Amove 7 o5 11 80 2 46 5 36 9 01
Lokeren 6 50 10 49 150 4 50 7 5
Antwerp.520 950 1230 15e. 1.2.8U.3 156,508 5
Brussel 7 20 2, 3 kl. 7 aK g j 1 q'q
2 12 3'- .,00 8.0 :e 8,20 5
Gent 5,12 6 15 E. 7 39 g 2ö 10 59 I5» 31, 1 o ,r
1 55 5 09 8 09 8 14 9 3t« 3 k
Aath 6 49 1030 I 40 4 20 7 58 9 12
Lessen 7 09 10 50 2 00 4 40 8 Is 9 32.
OeernfH-flsliprtron 7 »>7 lino aio 4 J58 8$^ O O
JU IS-
Dendermonde 7 18 9 45 11 34 2,25 5,2' 8 n 10 305
Oostende 4I0K 12. kI. 6 20 e. 12, 3 "25 9 "4
6 04 8,10e 3 k.
Bergen, Quiévrnin, Braine,Manage. Gbarl., Namen 6,00
i 7,.'C 11,53 2,50 (5,52 e. I. 2. 8 41. van Charleroi) uosienne 4 in K I 2 kl 6
NOTA De letter heteekent langs Dendertronde en de letter d langs Denderleeimw.
STAANSTIL: T c Jdegem. Gijseghem, Santbergen en Zele, al de konvnoisDenderleenir.n] de konvoois behalve die van 1 04 en 5 13 3 49 10 4.nVo I a.i
Tern nth. de kon voois uit Brussel van 6 .35 's morgens 2 10, 5 00, 8 20 's avonds, en uit Aalst van 7 19. 9 24 's morgens, I 53 2 5) 6 04 en' 5 06 "V
hodegemAe kon voois uit Aalst van 6 00,7 19,9 24^ s morgens 11,53 2,545.52 6,04 en 9.09 's avonds en uit Brussel van 7 30,1 20 's morgens 2 10 5 09 en' 82')'-rem*
Lede, de konvoois uit Aalst van 5 00 s morgens s vrijdags 8,41 s morgens 12.20 3,26 6,12 en 9,36's avonds, en uit Gent van 6 15,8 29 en 1050 sav''n's en
8 03 's avonds, Sehendelheke. al de konvnois.
morgens, 2,00 5.09
BIJ HIT FT LR ZICH ITTGF.KLAPT.
In liet dorp X komt de pastoor liij den onderwijzer
ten einde hem le verwittigen «lat hij zijn ontslag moet
geven. De reden tfie do navolger Christus inbrengt
kunnen den schoolmeester niet overtuigen hij blijft,
on wankelbaar.
Na gedurende eene halve uur le samen geredetwist
en geharrewerd te hebben, zegt de meester legen den
priester Maar Mijnheer, hoe is het toch mogelijk
dat ik in den ban der heilige kerk zon geslagen wor
den, voor iets waar ik geene schuld in heb
Ik heb de nieuwe schoolwet niet gemaakt. Slaat
de phchtigen in den ban.
Ik gehoorzaam aan den koning en aan de wetten
de- lands ik heb altijd mijne christelijke plichten ge
kweten ik heb geene slechte voorbeeldden gegeven
en als men mij het kwaad zal hevelen, zal ik tegen
stand bieden.
Hebt gij reden M. de pastoor om mijn gedrag af
le keuren
De pastoor antwoordt Hoor. meester, al wat gij
zegt is waar, gij zijt een christelijk brave man dat
is onbetwistbaar, maar het is al dat niet Wij moeten
de liberalen omverwerpen, de ministers zijn franc-ma-
cons. Zij moeien weg
Mijnheer de pastoor, antwoordde de móester ik
zoo nooit gedacht hebben dat een jiriester zou bekend
hebben dat zijtien geestelijken invloed moest dienen
om in de politiek le werken Nu hebt gij mij bewe
zen dat het beter ic, zooals de heilige Petrus en Joan
nes zeggen, aan God le gehoorzamen dan aan de meD-
schen- Gij hebt mijn besluit nog vaster gemaakt en
ik groet u.
De pastoor werd rood tot achter zijn ooren, en al
tuonpelende trekt hij henen
EEN EN GEKNIPT.
Dé gendarmerie van Bar-sur-Aude (Frankrijk. zegt
de Siècle, heeftin het Hotel du Commerceter dier
stede, den priester Jozef Bartholet, oud 34 jaren, ge.
wezen pastor van Pont-au-Bois, aangehouden, veroor
deeld, bij verstek, dec 3 juli laatst, door de rechtbank
van (Eure-Haute-Saöoe,) tot een jaar gevang, voor
openbare beleedigen aan de eerbaarheid
Die was op weg om onderwijzer in eene katholijke
school le worden.