Zondag 19 October
1879. N° 488
Tiende Jaargang.
fr. 4-00
's jaars voor de
stad.
aankondigingen
Vaderland. Vooruitgang,Landbouw. Mijverheid
fr.4-75
'sjaars voo.
heel het land
De tJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekenirig van den volgenden Zondag
Aankondigingen voor Frankrijk worden geplaats door tusschenkomst der agentschap G. L. Dajre en- O te Frankfort O/M
Vaar A«ht ttïT
IM. Januari. 1879.
IJZEREN WEG Vertrekuren van
TiLL50 3 k' 7 25 8 14 .1 061, 5
2 12 3.tr!- .4,00 8.0<>« 8,20
Aalst, 18 October.
omdHt de Staatsscholen maar zouden verlaten
worden de onnnozt Ie inenschen die er naar
luisteren, denken eene gewetensplicht te ver-
vullen met naar He zoogezegde katholieke
Het is walgelijk. C'est dégoutant zonde gchonl
de franschman zeggen. De handelin
gen onzer geestelijkheid bij de nieu
we wet op het lager onderwijs.
Een staaltje var. hel gedrag onzer geestelijk
heid. willen wij in deze regels voorstellen
Elkeen w eet, dal de geestelijkheid en hare
polichinellen de klerikale/., bij hoog en hij leeg
liew eererdat de nieuwe wet op hei lager on
derwijs legen den katholieken godsdienst is ge
maakt, dat al degene die er rechtstreeks of on-
rochtstieeks aan medewerken, legen den ka
tholieken godsdienst werken, en dus buiten de
katholieke kerk verdienen gebannen te wor
den.
Welnu
Generaal Renard. lid van het ministerie dat
die wet heeft gemaakt, generaal Renard. groot
dignitaris van de vrijmetselarij, maatschappij
door de katholieke kerk gedoemd, generaal Re
nard die nooit den katholieken godsdienst heeft
na gclreft en gestorven is zonder eenigzins de
minste heirekking met de kerk te hebben, ge
neraal Renard wordt begraven met alle de kat
holieke plechtigheden, hij wordt in den school
van de kerk opgenomen, zooals men dal noemt.
Waarom Wel omdat daar geld. geld aan vast
was.
Nog
De heer Boyaval. senaleur van Brugge, door
zijnen burgerlijken moed, door de opofferirg
om zoo ie zeggen om zijn leven, maakt moge-
li |k. dat die zoogezegde ongelukswet door
den Senaat kon geslemd worden M. Boyaval
komt te sterven zonder iets in te trekken en i
toch wordt hij in den schoot der kerk opgeno
men de bisschop van Brugge woonde de be
grafenis hij. Waarom Omdat daar geld, geld
aan vast was.
Maar verder
Door do nieuwe wet. die aan de geestelijk-
In id haar gezag in de staatsschol, n ontneemt,
is deze in haren hoogmoed gekrenkt en om
haar wrok te kunnen uitwerken en ten ande
ren. eene nakomelingschap te kunnen kweeken
ganseli naar haren zin. vervolgt zij met belof
ten en bereigingen, de onderwijzers, de ouders,
de kinderen hemel en hel worden misbruikt
le gaan, of worden er toe gedwongen.
Zoo
Degenen die de zoogezegde ongelukswet
hebben tol stand g< bracht, worden op geener- j
lei wiize door de geestelijkheid geplaagd of uit
de ktik gebannen, wel integendeel, daar was
geld aan Ie verdienen. Maar de zwakke onder
wijzer. de nntioozele onderwijzeres, de behoef
tige ouders. de eenvoudige kinderen worden
gepraamd, vervolgd, de sacramenten worden
hun .'geweigerd. W aarom 'J Omdat de geeste
lijkheid haren gekwetsten hoogmoed op die
kleinen wreekt, en door alle middelen, haar
onvaderlandsch doel zoekt le bereiken, daar is
gezag, geld mede le verdienen Hel is schande
lijk C'est dégoutant
Wanneer de minister van het openbaar on
derwijs. M. Van Humbeeek. over vele jaren
en in eene bijzondere vergadering sprak van
den rontp van hel katholicismus in den grafkuil
te willen werpen dan bedoelde hij dat ont-
eerd katholicismus waarvan wij een staaltje
komen le gevtn en niet hel katholicismus zeg
de hij in 'iitiug van 4 Maart II., welke de ver
hevene voorschriften van het christendom be
vat voorschriften die ook deel maken van de
al genree ne zedeleer.
DE ZEDELEER IN DE WERELDLIJKE
SCHOLEN.
De geestelijkheid valt overal liet onderwijs van
den Staal op de geweldigste wijze aau maar ook
al de onafhankelijke gemeentebesturen antwoor
den op zooveel leugens en lasteringen, en wijzen
de ouders den goeden weg voor het geluk hun
ner kinderen aau. dat is de weg uaar de gemeen
teschool.
Eene gemeente overal verdient eene bijzondere
melding het is die van Etturbeek bij Brussel.
Daar, zooals elders, worden de gemeentescholen
afgeschilderd als plaatsen van verderf voor de
jonkheid, en de onderwijzers als mannen zonder
geloof.
De gemeenteraad heeft oogenblikkelijk op deze
aanvallen geantwoord, met eenparig te beslissen
dat de volgende voorschriften op de muren der
scholen zouden aeschilderd zijn
Plichten van den ntcnsch.
Ouders, ziel daar wat men aau uwe kinderen
zal leeren In tegenwoordigheid van znlke feiten
tj nog aarzelen uwe kinderen aan de ge
meentesrholen toe ie
vertrouwen? Kunt gij
de lastertaal van mannen die
gehoor geven aan
het onderwijs der kwezelaars en kwezels voor
staart en het staatsonderwijs schandvlekken? Neen
niet waar, aan zulke mannen zu't gif wat „li h!r'
lie's! op aaide hebt uiel loeverttouw :n.
Met mij zuil gij bekennen dat de zodaleer in de
bovenstaande voo,schriften uitgedrukt, en dieZ
al de scholen van 't land zal onderwezen w orded
oneindig reiniger, oneindig verhevener js u
onzer lasteraais dan die van mannen, welke zich
met schamen twist en tweed.acht onder het volk
te zaaien. VOiK
DE EXCO.M.MUN/CATIEN.
Hoe men ,«r elders over denkt.
Door de bisschoppelijke geheime onderrich-
imgcn aan de geestelijkheid gegeven, wordt ,1e
absoldtik gewemeld aan de onderwijzers varl
het openbaar onderwijs, aan de ouders dié
hunne k.mleren m de openbare scholen zenden
als er andere bestaan, aan de personen die in
de openbare scholen catechismuslessen komeé
geven, aan de leerlingen e„ leeraars der Sla*™
normaalschol?,, cn aan de ouders die hunne
kinderen naar de Staatsnormaalscholen zenden
IS c"". den
drukregel.
De abonnement,
prijs 4s voorop
betaalbaar.
Brugge, Oostende, 7 59 r. 1, 2, 8 kl. 8 41 9 45 12 22
12 40 8 SI 1,2,Ski. 5 83 020 6 40
Doornijk, Moesereen, Knrtrijk, Rijssel langt Gent) 8 59
12 40 8 20 6 40.
Denderm.Lokeren 4 55 6 45 8 48 12 25 8 06 6 40 10,05
Meclielen. Antwerpen 4 55/ 6 54/ 8124 e. 1,2, en 3
kl.8 48/ 9 24(111.58 1 04 dit. 1, 2, 8 kl. 2 504 8 06/
6 04rf 8 49 en 9 09(1 10 06e
Brussel 4 50/ 5 52rf 1 en 2 k. 7 19 7 50d 8 12e 8 48/
924 11 53d 104 e.1,2, 3 kl. 2 50 d 3 06/ .5 52d
6 04d 640/ 8 494 9 09d 10 04e
Lenven.Thienen,Luik,Verviers 5 05/ 6 50/ 7 09 8124e:.
2, 3 ld. 8 48/ 9 244 11 534 1 14d e. 1, 2. 8 kl. 8 06/
P,24d6 40/E.l,2kl. v.Thienen 8,49d 10,04 e
Gent 5 00 f's vriidags.17 59 E,1,2,8 kl. 8 41 9 45 12 22 Bergen. Qniévrain, Rrnine,Manage. Chart.. Namen 6,00 I
12408263 51e. 6 12 6 40 8 39 e.9 86 I 7,. C 1 l.K.s 2,50 (5. 52 e. 1, 2. 8 41. van Charleroi).
\'OTA De letter beteekent langs Dendertronde en de letter d langs Denderleetiuw.
STAAN STIL: Te Tdegem. Gijseyhern, Santbergen mi Ze/e. id de k.„
rernath, de konvoois uit Brussel va
bodegem.öe konvoois uit Aalst van 6 00
Lede. de konvoois uit Aalst van 5 00
3 03 's avonds, Schend elbeke. al de kon voois.
Doornijk, Moescroen. Kortrijk. Rijssel (lang» Aath) 6,00
(5 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags
en woendags 7.50 11.53 2, >0 5,52 6,04
Ninove. Geeraardsbergen, Lessen Aath 6 00 7,19 7,50
2 50 5 52 6 04 9 09.
Antwerp.520 950 1230 I 15*. 1.2,Ski.* 166,508 5
Gent 5,12 6 15 e. 7 39 8 25 10 59 12 V. I 2 t
1 55 5 09 8 09 8 1 4 0 31s 3 k
Aath 649 1080 I 40 4 20 7 58 9 12
Lessen 7 09 10 50 2 00 4 10 8 IS 9 3 s»
Geeraardsbergen 7 27 1 I OS 2 18 4 58* 8 88 0(j5
Ninove 7 oó 11 33 2 46 5 Sfi 9 91 lü IS.
Lokeren 6 50 19 4) go 4 5(1 7 5)
cnderm.m.l.. 7 IS 9 45 I I 34 2 >5 5 2" S 93 in onr
I oS 3.2 e 6 04 ö.1"e 3 k.
eg hemSantbergen ru Ze/e. al de kimvueist Denderleeuw.») de konvoois behalve die van 1 04 en 8 IS t,40 I-i l V( 1
van 5 35 's morgen* 2 10, 5 00, 8 20 's avonus, en uit Aalst van 7 9. 9 24 morgens, 1 i S3, 2 5.) li 04 en jT
00,7 19,9 24 'smorgens 11,53 2,34 5,52 6,04 en 9,09 's avonds en uit Brussel van 7 80,11 20 's morgens, 2 5 „9 030 .r"m
ts morgens 's vrijdags 8,41 's morgens 12.20 8.26 6,12 en 9.86 's avonds, en uit Gent van 6 15, S 29 en 10 50 s mor ens "iVm no
tte
m-
en
or^ens, 2,00 5.Q9
Rem
men rechtvaardig
Vereer God.
Hij is de Rechtvaardigheid Hij is de Waarheid
tlij is de Goedertierenheid Dij is de Wijsheid.
"wen vader, „we moeder en uwe «venaW
Doet niet wat kwaad is. doe wat goed is.
Doe aan anderen wat gij z„„d, hegeeren dat men aan
n z,«lv«n xnu doen.
Geef steeds gehoor nat, de stem van uw g.-welen
R'j uw redt er.
Iedere goeds-, iedere slechte daad bekomt, vroeg of laat,
haar I mn of pare kastijding
r
til**# lllDUf.
Heb den moed uwe misslagen re beker nm
Wees rechtvaardig zoo Kjj wi|,
E'j legen u.
De menschew zijn gelijk wanneer zij van elkander
verschillen, kmut d,l Wcr de deugd alleen, met door
cl* geboorte.
Geene hulde is aan,.,, -meraan God dan reine zeden en
her he efeoen der deugden.
Armoede is verkieslijker hove kwalijk verkregene
rijkdommen.
Schaam niet voor „wen indien h,j eerlijk is
Wee. he, onrecht vergeet „ooit dj weldaden.
Wilt gij eerbied voor uwe godsdienstige begrippen
eerbiedigt, dan die van anderen.
Tegenspoed is d- proefsteen der deugd.
Standvastige arbeid verwint alles."
Luiaardij baart armoede
Wc. machti,; ,„„,cb
vaak brengt z-j hem lot misdaad.
Studie is bet beste geestesvoedsel.
Alle ondeugden spruiten voort uit onwetendheid
Zelfs onder «le vrijzinnigste grondwet, i, een onwe-
'""d wik altijd slaaf
110