zullen gebracht worden. Die plichtvergeters, die verraders der vrijheid van den lande moe ten maar weten hoe rij zich uit den slag kun nen trekken. l)e burgemeeeters zijn de dienaars van den Koning cn de wet en niet de slaven van bisschoppen en pastoors. Zij hebben het recht niet hun gezag en hun ne maelit Ier beschikking te stellen van eene oproerige geestelijkheid, die niet alleen den on dergang der volksscholen droomt, maar ook de vernieling van het vaderland. De absolutie. De geestelijkheid drijft het klei ne volk buiten de kerk. ontneemt het zijn ge loof. slaat ouders en onderwijzers in den kerk ban. zegt zelf dal zij onwaardig zijn op de ge wijde aarde begraven te worden. Verfoeilijke spotternij Gisteren begroef diezelfde geestelijkheid den heer senateur Boya- val en minister Benard met elle kerkelijke plechtigheden. en heden heeft zij nog den heer Dolez ter aarde besteld. En het zijn juist die mannen welke de nieuwe onderwijswet ges'emd cu bekrachtigd hebben. Is tiet alzoo dal de godsdienst eerbied en ontzag moet verkri'gen De kieincn vervolgen en de grooten bewier- rooken 't is schandelijk Dit ook hebben de onderwijzers van het kanton Assche goed begrepen, aan wie de communie geweigerd is geworden, gelijk aan al hunne ambtgenoten van 'I land. Zij hebben cenpariglijk bes'olen een beroep bij den Paus te doen die ongetwijfeld zal aanhoord worden want Leo XIII kan in Belgie niet afkeuren en doornen, wat hij Ie Rome goedkeurt en zelve ingericht heeft. Ik noodig al de onderwijzers cn onderw ijze ressen dringend uit hel voorbeeld van Assche te volgen. Zij mogen met geene gekruiste armen zitten dat is onwaardig van mannen. Bovendien het is een middel om te ondervin den of de Paus rechtzinnig geweest it met mi nister Frère-Orban. M. Van Wambeke die do «ongelukswet» uitvoert DE HEMEL VOOR DE RIJKEN DE HEL VOOR DE ARMEN 1 Dat onze priesters altijd eerst 't Geld en dan God aanbeden hebben is long geen geheim meer inaar nooit of nooit he! ben zij bet zoo goed doen blijken dan heden. Aan hen die geld hebben ia alle» toegelaten aan de armen niets. Voor de rijken de absolutie voor de armen 't poortje. Hier ter stede heeft men dit met paaschen maar te goed gezien Een burger, deelmakende van 't bestuur der oude kleederen, krijgt daarom poortje een rijke joDgheid, deelmakende van 't zeilde bestuur,krijgt de absolutie, alhoewel zijn biechtvader hem zeer wel keilt en weet dat hij er deel van maakt. Eene moeder krijgt poortje om dat haar kind naar de school van Mej. Dwingelo gaat, een an dere, meer begoede, krijgt de absolutie. Wordt de zoude dan min of meer groot in even redigheid vaD meer of minder fortuin En waar is de rechtvaardigheid Is het zelfde feit dat bij Pier zonde is, dan gee ne zoDde bij Pauwtl meer Het schijnt neen. Twee broeders zijn te biechten geweest, de eene heeft 't poortje gehad, de andere de absolutie, ondanks zij de zelfde zonde begaan hadden. Op dim Buiten zijn de heeren, leden der schoolco- miteiten, bij brief verw ittigd geweest dat zi niet Ier kommuniehank mochten naderen, bier in Aalst geloof ik niet dat de klerikale heeren die deel van 't schoolcomiteit maken 't zelfde bericht ont vangen hebben. In de stad zijn de kleine burgers die zelfs maar zedelijke hulp aan de offi'cieele scholen ver- lèeaên de absolutie geweigerd ik weet niet dat het poortje gekregen heeft. De koning die de net gete.ikend heeft en die ze bad kunLen verwerpen, dus de grootste oorzaak van de ongelukswet, heelt de absolutie gekre gen. De heeren Boyatal en Dolez die bun leven ge waagd hebben om de schoolwet Ie stemmen, zijn met de eerste diensten der kerk hegraven, omdat rij geld hadden Dus gelijk ik hier zegde De Hemel voor de rijken, De Hel roor de armen. Maar, hier is eene groote MAAR, konden de geldmannen, alias de opperbazen der klerezij er waarlijk over beschikken MAAR 't is allemaal MAAR gepraatsel voor de oude wijven. Wij mogen ons noglans in de houding onzer geldaanbiddende priesters verheugen. Die geldboel zal eindelijk vele oogen openen. In de dorpen zelfs iacht men met hunne absolutie, en zij die, tot hiertoe nog eenig betrouwen stelden in die comediantcn, die zich de opvolgers van Je sus noemen, ran Jesus die zegde mijn rijk is tan deze nertld niet, zijn nu overtuigd dat de religie die zij aanprediken valsch en MAAR een politie ke geldboel is. AANMERKINGSKEN. De nieuwsbladen hebben afgekondigd dat het gemeentebestuur van Aalst den aankoop had gedaan voorde som van 4S0 Ir. van twee borstbeelden, waarachtige croüten die nauwe lijks de waarde der potaarde kunnen over treffen. Maar uit de k» rk is de getonde rede gebannen tiet waar, Landmen leeïf er ons immers dat .wij cv-1 die z,>k u niet mogen redeneeren Red neeren is kwaad men moet blindelings geloven. Wat zegt de gezonde rede ons nu nog Land v De gtzot.de ipoe zegt ons notr dat hel doopsel een dn avgtntddel is om de macht der gees telijkheid te versterken, daar deze zeer wel weet. dat indien men de menschen tot de jaren vai verstand liet komen, zo met haar doopsel mb- scbien zouden lachen. Genoeg voor heden, later zal ik misschien di? artikel voortzetten nu dat het Land met ge*oii de rede begaafd is, zal het mij een genoegen zijn met hem te redeneeren. V.B. AARDIG De ouders die hunne kinderen zonden bij broe der Taierens, gel oren te Sint-Nikolaas en veroor deeld wegens 399 aanslagen op de zeden, mogen hun Paschen houden. Maar de ouders die hunne kinderen bij treffe lijke, godsdienstige gemeenteonderwijzers zenden, krijgen het vensterken. S. G. Niets is ter ander d. alles i# teranderd. Alhoewel niets in de scholen veranderd is niet tegenstaande de leugenkramerijen der klerikalen, is alles in de kerk veranderd. Vroeger, als een parochiaan niet bij tijds kwam biechten, om zijne devotie van dyn Paschen te houden, liep M. pas toor naar zijn huis om hem tot zijne christelijke plichten over te halennu loopen de geestelij ken naar de huizen der bnrgers om hen de Pa schen te weigeren. Men ziet het niets is veran derd in de school, maar alles is veranderd in de ke^k. Een halte kluit om niet te biechten. Een 1 er dier omstandigheid maakt een deskun-meid vroeg aan haien meester oi hij des avonds dige eene aanmerking die niet heel misplaatst 1 is, namelijk of het niet betamen zou in bet be lang zoo der kunst als der bestuurden, dat zeke re gemeenteraden voor bel nemen van zekere beslissingen onder voogdij zouden geplaatst worden, zooals 'de krankzinnigen het moeten zijn om, zonder besef,niet nutteloos hunne for tuin of heslaausniiddtlen te kunnen verkwisten HET DOOPSEL EN HET LAND VAN AALST. In eene nota in een ariikel in antwoord aan ouzeu konfrater Het Verlond schrijft In t Land In den naam des kinds teloren gehoorzaam heid cn getrouwheid aan de kerk, kan ne' mensch dat doen die de kerk berecht tn hare gtondstel stls Laat ons toen de geronde rede gebruiken A la bonne heure, Land, dat heet ik spreken. Nu dat gij de gezonde rede gaat gebruiken in het schrijven uwer artikelen gaan wij elkaar on- middelijk verstaan. G'j hebt gelijk, Land, duizendmaal gelijk. De Gezonde redt zegt dat niemand, maar niemand, hoegenaamd wie pastoor of trijdenker in naam tan een pasgeboren kind, gehoorzaamheid en ge trouwheid aan het Roomsch katholiek geloof tan beloven. De gezonde redt zegt dat niemand dit recht heeft, omdat niemand de gedachten yan dit pas geboren kind voorop kan kennen. De geronde rede zegt dat vooraleer men iets voor iemand belooft men er last van dien iemand moet voor gekregen hebben. De gezonde rede zegt dus bij afleiding dat men den mensch niet zou mogen doop» n dan wanneer lij een eigenwil heeft, 't is te zeggen als hij lot de vrije jaren van verstand 18 tot 20 jaren eko»nen is. Dan ten minste zou hij zelf kunnen belijden en verzaken en dan zou dien alt geldig zijn. naar het koffihuis ging. Ja, waarom vraagt gij mij dat Wel, mijnheer, 'k heb in de IJker gele zen dat ze geprêekt hebben, dat al de mensehen, die iets in de bus van den liberalen schoolpen ning steeken niet moi ten te biecht komen. En 't is om u te verzoeken er voor mij eenen halven kluit in te steken, ik moet dan mijnen Paschen niet houden. Dat er velen te vreden zijn. op die wiize belet te w orden hunnen paschen te houden, dat zul niemand verwonderen. Een uitraart gespaard. Een pastoor ging bij eene oude vrouw d e op s'erven lag. Vooraleer hare biecht te boorèn, 'zegde hij,- dat zij eerst moest beloven, hare dochter, die een kind rip d0 stadsschool had, tr dw ngen dat kind naar de pestoor.-schooi le enden, anders dal hij haar niet wilde iercciiieii. Ik zal morgen weer komeD, om bescheid. 't is niet noodig, zegde haren zoon, die het gesprek gehoord had, het kind zal van school niet veranderen en daarbij is het nog een uitvaart gespaard. Ei) had zijn koepon Voor eenigen tijd ging een vies man op reis en moest te Deuder- monde afstappen. Nauwelijts was hij inden trein of hij viel in 't slaap. Toen de treinwachter te Deiderleeuw riep, dat men moest veranderen van trein, wierd hij wakker. Waar zijn wij vrbeg hij. Te Denderleeuw. Daarop begon hij lawijt te houden en te vloe ken, dat het verschrikkelijk was. Een Jezuït, die zicb in bet zelfde kompartement bevond, stopte zich de ooren, om niets te hooren, Vervolgens zegde hij Maar dat vloeken zal u naar de Hel voe ren. 't Is mij gelijk, antwoordde bij, 'k heb toch eene kaart voor gaan en keerea. Zijn gezag moeten afstaan Eeno keuken- meid had een kaporaal gehuwd, die uit deu

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1880 | | pagina 2