ben, dal licht zal werpen over al de handelin
gen der geestelijkheid in zake der gemeente
scholen.
Dit onderzoek zal ons leeren kennen
Ie De bevolking en de inrichting der lagere
scholen 2° De middelen van allen aard door
de geestelijkheid aangewend, om zekere ge
stichten te doen verlate» ten voordeele \im
andere, om onderwijzers en onderwijzeressen
van het staatsonderwijs te doen afzien en om
de uitvofiing der wet van I juli 1879 tc be
lemmeren.
l)it onderzoek doet de politieke katholieken
van angst beven wal deze vreezen, is de ge
welddaden hunner vrienden en der geestelijk
heid aan den dag te brengen.
Dit onderzoek zal de belooning zijn der-
genen die vervolging hebben onderstaan.
Geen lib-raal mag, noch wil de vrijheid van
het onderwijs verhinderen de hindernissen
komen van onze tegenstrevers die hunnen toe
vlucht lot alle dwangmiddelen nemen. Hoe be-
treurlijk ook, hebben deze dwangmiddelen
toch vont gevolg dat zij het volk nieuwe fier
beid en kracht sctienken.
Dit onderzoek zal klaar doen zien welk stel
sel de katholieken weder zonden invoeren, in
dien zij ooit de inacht weer in handen kregen,
die zij voor altijd verloren hebben.
Iedereen weet dat, indien er tegenwoordig
nog katholieke scholen door burgers bcsluuid
worden eerlang die scholen niet meer zullen
zijn dan kloosters.
Reeds zijn wij ingelicht over de bekwaam
heid der katholieke schoolmeesters die, over
't algemeen, diploma bezitten.
Wal hunne zedelijkheid betreft, de jaarboe
ken der hoven van assiesen getuigen er van.
De statistieken, in Frankrijk opgemaakt,
stellen vast dat er 1 geestelijk onderwijzer is,
op iZi veroordeelden voor aanslagen op dc ze
den, terw ijl er maar 1 op 230 onder de we
reldlijke onderwijzers gevonden wordt. Dit
wordt door officicële statistieken bewezen.
Door het onderzoek zullen vele verdwaalde
gewetens op het rechte pad tcru6 gebrac.H
worden.
Volgens het besluit door de Kamer in hare
zitting van 23 maart 11. genomen, zal het on
derzoek gedaan worden door eene commissie
van 23 leden, door leden, door dc Kamer be
noemd.
Wanneer de commissie buiten Brussel zal
moeten zitting houden, zal zij zich mogen ver
deden in de ondercommissiën van 5 leden.
Uit de processen-verbaal dier commissiën
zal men eindelijk kunnen weten welken schan
delijken rol onze politiiieke pastoors en kwe
zeiaars in de schoolkwestie gespeeld hebben.
Het is dus niet te verwonderen dat deze zoo
bang zijn van het parlementair onderzoek
LIBERALE GODDELOOSHEID.
Onder dezen titel schrijft de Denderlode bij
na twee kolommen van zijn blad vol om tc be
wijzen dat zij die zich van de tusschenkomst
des priesters ontdoen Godshatsrs zijn.
Hew cl, volgens mij, is die afleiding zoo
scheef als Van de Putte zelf.
W ij, liberalen, roepen: dit is een deftig man,
hij is gestorven gelijk hij geleefd heeft hij
heeft de tusschenkomst des priesters tusschen
hem en de Godheid kunnen onlbeeren terwijl
hij gezond was hij heeft karakter genoeg op
hel laatste van zijn Teven, zijne gansche ge
dragslijn niet te verloochenen.
En gij en uwe opleiders, zegt gij zelf niet dat
men moet leven gelijk men wil sterven.
Welnu, als ik gezond ben, als ik met volle
verstand redeneer, vind ik dat de huidige pries
ters geene dienaars van Christus meer zijn,
maar komedianten die niets beoogen dan we-
reldsch genot, goede kelders, goede m......
vind ik dat al w at zij doen politiek is om de
wcreldsche macht in hunne handen te behou
den en gii zoiidt willen dat mijne liberale
vrieuden mij zouden afkeuren als ik die naar
heid tol liet laatste toe voorsla
He', weigeren van een priester bij zijn sterf
bed bew i jst dit dal men God vijandig is
Wel in 't geheel niet.
Dit bewijst enkel dal men geen vertrouwen
heeft in de politieke priesters die er ook geen
verdienen, hun allerdaagsch gedrag is daar het
klaarste bewijs van.
Men kan zeer wel liberaal zijn en aan God
gelooven zij zijn meestal zoo God eeren
en beminnen bijgevolg geen Godshatei zijn
zonder daarom dc tusschenkomst van uwe
opleiders noodig te hebben. Men kan zeer wel
rechtstreeks met den Meester spreken zonder
tusschenkomst zijner zoogezegde knechten die
Hem en het volk bedriegen, en beiden alle
onzinnen en onwaarheden willen opdraaien
V. B.
DE GEZONDE REDE EN HET LAND.
Het Land van Aalst heeft niets geantwoord
op mijn artikel van over veertien dagen Het
doopsel en het Land rati dolst, ik moet dus
gelooven dat het mij gelijk geeft.
Het Land is het dan met mij eens, als ik zeg
dat de Peter of Meter liet recht niet hebben
voor het pas geboren kind hoegenaamd wat
te beloven.
Nu dat ik het geluk heb het eent te zijn met
dat liefelijk Landnu dat het tot de gezonde
rede is terug gekeerd, wil ik eene andere zijde
van het doopsel onderzoeken en ik geloof dat
ik het weder eens zal zijn met mijnen vrieud,
Petrus.
Wanneer nu noch peter noch meter dc
macht heeft in naam van 't kind te spreken,
noch te handelen, waartoe dient hei doopsel
dan
Om het kind cenen naam te geven
Neen
Hd kind heeft alreeds ecnen naam als het
ter kerke komt. terwijl het op het gemeente
huis in den register van den burgelijken stand
ingeschreven is.
Oin de erfzonde of te wasscben, snouwl mij
een pastoor toe. Het Land zou dit niet doen
het is met gezonde rede begaafd.
Hew el, vriend, gedoog dat ik u zeer beleefd
weg zeg dat gij niet weet wat gij zegt.
Dc Erfzondewat is dat voor iets.
Ah, ja ik weetde zonde die wij geerfd
hebben van onzen eersten vader Adam, omdat
hij in eenen appel gebeten had (ik kan
mij niet onthouden van lachen.)
Maar. vriend, dat is alzoo min ernstig niet
waar gij wilt mij niet verantwoordelijk na
ken voor hef geen Adam over duizenden jaren
verricht heeft. Als Adam dan van eene verbo-
dene vrucht gebeten heeft, is dit mijne schuld
en als het mijne schuld niet is waarom moet
ik cr dan voor boeten
Vriend, ïif k®01 G®** of ten minste gij
miskent hem.
God is zoo barbaarsch niet als gij hem af
schildert God is het opperste goed, God is de
rechivaaidigheid zelf, en kan zich op ons niet
wreken voor iets waar wij geene schuld aau
hebben.
De Erfzonde kan dus niet bestaan en moet
bijgevolg redelijk gesproken niet afgewasschen
worden.
Maar waartoe dient dient dan hel doopsel
Ik geloof dal ik het weet
Bij de plechtigheid van 't doopsel vergeten
Peter en Meter gewoonlijk eenen witten of twee
daarvan komt geloof ik den naam van Uoops-
vondomdat men er altijd geld vindt.
Altijd geld, ziedaar den winkel V. B.
VRIEND LAND.
Gij hebt gelijk u te beklagen.
Op de nieuwe beijaardsklokken slaan fran-
sche opschriften.
Maar onze vlaamschgezinde burgemeester
is er de schuld niet van.
't Zijn Marten Gheeraerdts. Nard van Mol
en boer de Cock die het gewild hebben.
Mocht deze heldendaad hun op hunne
laatste uur zacht vallen; en mochie het nage
slacht zeggen die mannen kenden ten minsten
fransch, al kenden zij niets andeis IV. B.
DE NAGEL OP DEN KOP.
Kobe de goudsmid uil het verbrand hóeks-
ken vropg bi<teren avord aan Jeppen Van Y»s-
legem wat de religie is.
Jeppen dubde een onpeitblik en speak Pc
religie is hel schoonste en edelste dat er gevon
den kan worden, als zij zeden, beschaving, ver
lichting en waarheid voor leiddraad heeft: maar
heden, en wij zeggen hel met droefheid is dc
religie in de handen onzer haat- en heerschap-
pijzuchtige priesters eene scholelvlnot geworden
waarmede zij alles opslorpen wat zij kunnen, en
ze in hunne lascli uitpersen loi groolere eer en
glorie van hunne wcreldsche driften.
Kobe die ook aan den winkel toebehoort
stond paf. en irachle nochtans zich nit dt n -lag
Ie trekken maar vond c e bewij^er "'aardig
aangehaald te worden.
EENREF.SSEL GEWIJDEN.
Ten gevolge der schandalen die hebben plaats
gehad in de normaalschool der congreganisten van
Quimper, heeft de raad van het departement Van
Finistère, het volgende besluit genomen
1* Onmiddelijk sluiten der broederschool van
Qnimper
2° Die school burgerlijk te maken binten de
maand met 10 stemmen tegen 2
3* Eenparig, ten gevolge der onzedelijkheid en
mishandeling van broeder René en broeder Cres-
centianus, verbod
4* Afstraffing van broeder Leopold, ondermees-
ster in de normaalschool, voor het onwettig geld-
ophalen of aftruggelen van de leerlingen die hij
daarna kuste om ze te doen zwijgen
5* Opschorsing voor 3 maanden van den be
stuurder broeder Gustaaf, voor gebreke van toe
zicht.
Dit besluit is genomen na een tegenonderzoek.
Broeder Crescentianus zit vast. Hij wordt nog
vervolgd voor mishandelingen en zonden tegen
de natuur.
Broeder René heelt het hazenpad gekozen.
Hat hof van assisen van Nièvre, heeft twee broe-
darkens veroordeeld van de ehristelyke leerling.
i'iJBlü les J-ji