rechtvaardigheid cn de gezonde reden.
Een dorpspastoor na een minderjarig ster
vend meisje de biecht gehoord te hebben heeft
haar spaarpotje afgedaan, eene som van Ï5jrs. j
De geheide streek spreekt schande over dn j
h Waarlijk er zijn f roofvogels op toer; naar
erfenissen cn geld. dal de beste cofTre fort
cr~niet meer veilig voor is.
Met is onbegrijpelijk dat de geestelijkheid
zulke schreeuwende daden durft verrichten,
die bel geloof bij dc beste kristenen moet doen
wankelen.
Vervloekfgeld
WAT GELUK 1
De klerikalen kondigen met groote vreugde
aan, dat de gelukzalige Laier, heilig gaat ver
klaard worden. Dat zal de patroon zijn van de
vuile onnuttige paters want men weet dat de
voornaamste verdienste van dien heilige bestond,
in zich nooit te reinigen en met gescheurde klee-
ren zijn brood te bedelen.
Als dat in den tijd, waarin die zoogezezegde
gelukzaligen Laber leefde, eene verdienste was,
zou men heden zoo een kerel in het spinhuis ot
naar Hoogstraten steken, in plaats van er een
heilige van t6 maken.
WASSCHEN EN STIJKEN VOOR HALF
GELD.
Te Brugge zijn de nonnckens nu wasscheres-
en strijksters' geworden aan half geld gratis
voorniet. Neen bet gaat nog niet slecht ge
noeg met de werkmenschefi, zij moeten nog
die concurrentie verduren.
Sedert het kantwerken zoo slecht gaat en
geen exploitatie artikel meer is voor dc kloo-
sterfabrieken, gaan zij nu hunnen overvloed
van nonnen gebruiken tot wasscl.en ea strij
ken.
KATJE MIJ KATJE WEEROM i
Eene klerikalegazet weent bloedige tranen
omdat de heer minister Bara geweigerd heeft
16 coadjutors of pastoorshelpers in het arron
dissement Nijvelt nog te betalen, dier er plaat
sen vervullen zonder dat de toestemming van
den minister gevraagd was, die er volgens de
wet ncodig was eer de Staat mocht, betalen.
Men moet weten dat de hrer dc Lantsheere
de oogtu toegesloten had voor die coadjutors,
tors-kiesdravers. cn op die wijze tot in de
kleinste gemeenten toe twee geestelijken onder
hield op de kosten van den Slaat, zonder dat er
een haantje achter kraaide
Maar wat zeggen van de klerikale partij die
zoo Ireurklaagt over een dozijntje coadjutors,
maar iutusschen schaamteloos bedreigt 12.000
onderwijzers bijna allemaal huisvaders, zon
der brood of bestaan op straat te zullen jagen.
O tijden o! zeden de wolven zijn in
sehaapvel verkleed.
SCHOOLKRONUK.
De zotste tooneclen, de koddigste ver«i»se
ling vau gedachten tusschen pastoors en onder
wijzers vermenigvuldigen zich dagelijks.
Iii eene gemeente niet wijd van Arion, hai
de pastoor aan de onderwijzeres doen zeggen,
dal zij geen gebruik meer mocht makeu van
«ene bauk waarop zij sedert jaren in de kerk
plaats neemt.
Merkt wel op dat er zelfs geenc katholieke
school in dal dorp is.
De onderwijzeres zeer natuurlijk, hield gee»
nc rekenschap van zulk een onredelijk verbod
4oor htm aan baar gedaa» en dal zij op die
plaats liet meer mooht eillem.
De onderwijzer die zich bij de onderwijzc~
res bevond, nam het woord en ziehier het ge
sprek dat plaats bad
Dc onderwijzer. Wat gij zegt lot de on
derwijzeres M. pastoor i« insgelijks tot mij ge
richt nu ik zou wel willen welen waarop gij
u steunt om dat verbod te doen
De pastoor. Op dc wet.
De Onderwijzer. - Op welke wet
De Pastoor. Op degene die mij het recht
van politie in de kerk geeft.
De Onderwijzer.Zeer wel M. pastoor,
plaatsen in de koor en op het okzaal en ook in
de kerk de orde te handhaven maar de kerk
zelve is cenc openbare plaats in slede dat wij
de orde storen, handhaven wij ze met op onze
leerlingen te passen, gij hebt ons diensvolgens
geen enkel verwijt tc doen en wij zullen blij
ven zitten.
De Pastoor Hei 's niet op u dat ik het
heb, maar op de onderwijzeres.
De Onderwijzer. De onderwijzeres is net
in betzelfde geval als ik.
De Pastoor Men moei onbeschoft zijn
om alzoo te spreken tot zijnen pastoor.
Dc Ouderw ijzer. Men moet nog meer on
beschoft zijn om tot eene vrouw le spreken ge
lijk gij het komt le doen.
De Pastoor. Wacht maar, wacht maar,
uwe «aak zal gauw geklonken zijn.
Dc Onderwijzer. En dc uwe M. posfoor is
alreeds geklonken, en dat voor lang. Mttrapc
champagne.
Terwiildie samenspraak in de kerk plaats
had. lachten ouders en kinderen dal zij barst
ten.
In eene andere gemeente heeft de wisseling
van woorden plaats gehad tusschen den pastoor
en den burgemeester. Men verzekert dat de
pastoor zeer duidelijk den burgemeester heeft
gedoeld, hem noemende ezel. De burgemeester
antwoordde dadelijk luidop: In gansch de
kerk M. pustoor. is «r geen grooter ezel dun
degene die zich tusschen uwe twee ooren 6e-
cindt.» Eene waarheid voor velen.
Verward geschreeuw, opschudding, klacht
aan den procureur des konings, enz.
In dat zelfde dorp las eenen ouderling te
sterven de pastoor wil hem niet berechten
omdat de kinderen van zijne dochter naar dc
gemeenteschool gaan. Na veel over en heen
loopen, stemt de familie erin toe de kinderen
nil de school te nemen. De pastoor bediende
alsdan den stervenden, dc kinderen en volwas
senen. enz.
Maar eenige dagen daarna, gaat de vrouw
eenen „cbuur vinden, die uil liefdadigheid hare
landen omploegde.
Vermits gij denkt den pastoor te moeten
gehoorzamen, zegt dezr tot haar, en uwe kin
deren uit de gemeenteschool te nemenvraag
hem ook dal hij u zijne paarden leene en uwe
akkers omploegde.
Wel NV el Antwoord» de vrouw, is het dat
Welnu, vader is dood. ik Imb niets meer le
vragen aan de pustoor en laat mijne kinderen
terug naar de gcmeenieshool gaan.
Zoo doet dwang de grondregels van de eer
lijkheid over het hoofd zien.
AAN W1EN DE SCHULD
De iutwijking naar vreemde landen van kleine
c landbouwers, wordt met aanhoudendheid voor t-
4 gezet in het Noorden van Vlaanderen. Er zijn
4 gemeenten, die «indsden 1" januari, meer dan
t 4 100 inwoners hebben verloren.
Aan vrica de schuld Dat is gemakkelijk om
•weten De geestelijkheid en de kasteelheeren.
De geestelijken maken door hunne onverdraag
zaamheid, het leveu van een landman, welke aan
bun niet verslaafd is,onmogelijk. Het is zoo verre
gekomen, dat een pachter die aan al de gods
dienstige werken niet geeft (eü d&ar zijn er velen.)
dia zijne kindereu naar de schooiersscholen,
waar ze niets leeren. niet zendt, die al de godde
lijke diensten niet bijwoont, op het dorp aanzien
wordt als een slecht meusch en de pastoor tot in
zijne sermoenen, hem aan deu haat cn verachting
zijm-r medeburgers prijs geeft.
De pastoor wordt daarin geholpen door zijnen
klerikalen kasteelheer, die zijnen pachter zulke
hooge pachten doet betalen, dat er voor bet on
derhoud zijner famillie bijna niets oveischiet en
hem daarbij helpt onderdrukken, door hem ge
stadig te bedreigen met opslagof ontneming zijner
landerijen, indien hij niet doet wat mijnheer den
pastoor hem zegt.
Wij herhalen het, het leven op den buiten is,
vo#r oio een weinig aan zi/ne persoonlijke vrij
heid en handelwijze houdt, onmogelijk geworden
geer>e de minste vermaken meer noch dansen,
noch muziek, noch tooneelvertooninges mag op
het dorp gebeuren of men DOEMT die leden
niet dan congregatiën en doodvervelende tjeef-
kens vereenigingeu.
Ziedaar het loven op den buiten, zooals het de
geestelijke dwingelandij gemaakt heeft.
111.1 KEERDE TERUG.
Zondag laatst, on hel oogenbiik dat de pas
toor van M...» nabij Hcrve, met de processie
ging uilgaan, om den zegen van God oj» de
veldvruchten te roejmii, zag hij eensklaps dat
de gemeente-onderwijzer in de processie aan
wezig was.
Terstond maakte hij rechts omkeer, en rood
van woede speelde hij zijn kerkgewaad uii en
kondigde aan. dat de processie nipt uitging.
Als de vruchten dit jaar niet voordelig zijn
in die gemeente, zal de pastoor liet op den ge
meente-onderwijzer silken, die heeft willen
deel nemen aan de processie.
FEESTEN TE BRUSSEL.
Ziehier volgens de brusselsche dagbladen het
programma der feesten, welke door de com
missie zou vastgesteld zijn
15 juni. Opening der Nationale Tentoon
stelling.
21 juH, Inhuldiging van het gedenktee-
ken van Leopold Ien te Laeken.
12. 23 en 24- juli. Festival.
23, 26 juli 8 en 9 oogst. Muz»ekkam-
strijden.
1 oogst. Ojiening der historische tentoon
stelling van de belgische kunst.
16 oogst. - Politiek feest. Verlichting en
vuurwerk.
17 oo'ist Militaire feest. Kunstfeest.
18 oogst. Kavalkade.
15 en 19 oogst. - Paardenloopstrijdcn.
In dit programma zijn de feesten niet be
grepen. door de stad Brussel ingericht.
Eene knetel moeder. Een meisje, Mela-
nie geheeten, was de grootste kwezel van haar
dorp, wat niet belette dat zij voor het hof van as
sign moest verschijnen, om haar nieuw geboren
kind gedood te hebben. Zij heeft hare misdaad
bekend maar verklaarde dat zij haa- kind, al
vorens het te verwurgen, gedoopt had waarna
zij te biecht, is gegaan. Zij besluit daaruit, dat
haar kind in den nemel was, en dat zij niets meer
op het geweien had, vermits zij de absolutie van
M. den pastoor bad bekomen.
Die kwezel wird onncozel verklaard en uit
dien hoofde viijhesprokent Is toch schoon,
niet waar, die absolutieals men eene moord
op het geweten heeft.
De bevolking, van Belgie, beliep op 31 de-
eember 1878, tot 5,476,039 inwoners. Be over-