noodzakelijkheid inzien van een bekwamhds diploma voor de onderwijzers en ondervviize ressen. dat zijn voorstel met eene gioole mee d-rheid werd aanveerd. Hi zegde onder anderen, met de bewijs stokken er never.s. Onder hen, die voorzien waren van lettres d'obédience, door de bisschoppen afpeh'retd vond men r die Ier nauwernood hunnen naam konden teekenen en die zich in de school van ters bedienden om in Hemels naam toc i den schijn aan te nemen, dat zi.j bij he derwijs geplaatst zijn en op die wijs °»,hetf^ te kekomen van den militairen dienst. In Cote a verscheen een jongman voor den mihtieiaai m de lettus d'obédience ir den zak. Hij kan op e eenvoudigste vragen niet antwoorden. Maar oe verbazing van den Raad steeg ten top. toen deze bemerkte dat de quasionderwijzer r.och 1, zen noch schrijven kon Eu was die man dan toch m de school Noen, en dat was eigenlijk de l.ehtzijde dior treurige historie. Hij deed eenvoudig dienst als kok in een klooster Ik vraag het u, Mijne Ileeren var de recht- terzijde, sprak Paul Bert. is het om goede koks te krijgen, dat gij het behoud van de lettres dobé- dience vraagt Zegt het dan De rechterzijde was verslagen. Hier in Belgie gaat het er nog erger naar toe. Iedereen mag hier onderwijs geven en de gees telijken maken daar een ongehoord misbruik van. Wij hebben in gelegenheid geweest eene non, die onderwijzeres was in eene klooster school, over onderwij» 'e hooren spreken, maar zulke groote onwetendheid hebben wij bij geen enkel kind. van acht jaar oud, die de gemeenteschool bezoekt, bemerkt. l)e eerste de beste boerin of boer, die niet veel smaak in het werken vir.dt, wordt broeder of non, men steekt ze een zwart, bruin of blauw kleed over en men maakt er eenen ou derwijzer of onderwijzeres van. Men ziel van hier wat de kinderen leeren bij zulke meesters en meesteressen. Neen. hel kan of mag niet blijven duren Men kan gtrn biiefdrager, geen treinwachter, gpen veldwachter, zelfs geen portier worden, zonder dal men bewijzen van bekwaamheid geeft. Maar men kan onderwijzeres in dp kathu- lijke scholen in de scholen met Sod w orden al kent men geen letter zoo groot als een huis en al was men den groolsten ezel. En nog meer om in liet zoo gezegd vrij on- derwiis to gaan. moet men zelfs geen bewijzen van zedelijkheid geven, dil kan men zien, door de menigvuldige hatelijke daden en de veroor- deelingeu. welke broederkensonderw ijzers, bij na dagelijks oudergaan. Wij roepen de aandacht onzer wetgevers, oin ie zien of er geen middel is eerie wel of reglement te maken, welke niemdnd als on derwijzer of onderwijzeres in eene openbare of bijzondere school toelaat, die geen bekw aam heidsdiploma bezit. Dit is hoogst noodzakelijk in belang der kin deren. die door onverschilligheid oudres aan onbekwame onderwijzers ca onderwijzeressen worden toevertrouwd. WIE IS ER VERANDERD DE LIBERALEN, DE KLERIKALEN OF MOR. DUMONT De Denderbode en Land willen doen verstaan dat wij nopens Mgr. Dutriont veranderd zijn van gedacht, dat wij nu wit maken 't geen wij vroe ger zwart verklaarden. Is dit wel zoo Volstrekt niet. wij beweeren nu, gelijk vroeger, niets te schrijven dan dt waarheid. Maar zouden het. de klerikalen niet zijn dia van gedrag veranderd- zijn jegons Mgr. Helaaa, ja Zij hebben houden staan dat Mgr Duraont ge zond van verstand was als hij do besluiten van Encycliek en Syllabus uitvoerde, door den Paus Plus IX uitgeschreven. M»ar als Pius IX overleden en door Leo XIII vervangen was schonen die besluiten zoo hevig, dat dezen laatslen, die meer met de gedachten des tijds bekend was, zieh gedwongen vau ze inte- torien doch Mgr. Dumont, een" kristenen van zuiveren bloede zijnde, beweerde dat w*at den onfeilbar en Puis IX bevolen had goed en heilig verklaard werd, goed en heilig moest zijn voor zijnen opvolger den onfeilbaren Léo XIII an ging recht zijnen weg vooruit, voor de zaligheid zijner kudde, dacht hij, zonder zich te bekomme ren met wat er de menschsn zouden van gezegd hebben. De liberalen bewecden dat het fanatism van Mgr. Dumont die de uitvinder is der excommuni catie in zaken van scholen, hem eene vijs los had gedraaid de kierikalen beweerden, natuurlijk, het tegendeel, tot dat men eindelijk moest be kennen dat de liberalen naarheid hadden gespro ken. Hier moet ik bestatigen dat de bisschop letterlijk de bevelen uitvoerde van den den onfeilbaren Pius IX en dat de onfeilbaren Léo XIII die hevelen als zot aanzag, vermits hij den uitvoerder der zelvs zot verklaard heeft de eene onfeilbare die de andere zot veiklaart, wat verwijt aan den grnoten Paus Pius IX en wat schoone onfaalbaar- heid Nu de kierikalen hebben dus beweert dat den bisschop niet zot was als hij al werkelijk krank zinnig nas, dit bewijst het besluit des pauzes. Maar zal men durven staande houden dat een menscb die eene vlaag van zinneloosheid heeft voor ecuwig veroordeeld is eD nooit tot de ge zondheid, tot de wijsheid kan terug keeren Dit kan toch niet Welnu, dit is 't geval van Mgr. Dumont. Het is stellig dat hij wijs en krankzinnig geweest is, maar wanneer Aan wat kan men dit weten Aan j ne daden, niet waar Welnu wat deed hij over eenige maanden. Zottigheden, de paus heeft het moeten bekennen ondanks net geschreeuw dor klerikale gazetten die beweeren dat hij de wijste man der wereld was. En wat doet hij nu Hij schrijft de schoon ste brieven die meu vinden kan, waarin gezond oordeel en verstand doorstralen maar waar het gedrag des pauses en der hooge geestelijke kliek, jegens hem, op meesterlijke wijze gelaakt wordt maar hij bewijst dat de kierikalen meer kwaad aan de religie doen dan een miljoen duivel*, en nu zou hij zot zijn volgens hen. Maar neen zulke brieven zijn door geen krank zinnigen geschreven, het zijn gedachten en zin sneden van een wijzen. Men hoeft ze maar te lezen om er van overtuigd te zijn. Bij de kierikalen is het dan een ver keerde we reld Doe hunne zaken, begaat de grootste gekheden ge tijt nijs Ontmaskert hen en redeneert, stelt verstandige dandzaken daar, en lij zullen u krankzinnig ver klaren Men ziet dat de liberalen hier weder oprecht zijn geweest, omdat zij altijd voor alles de waar heid schrijven. Wij geven recht aan wie recirt toekomt en onbewinpeld zeggen wij ons gedacht op den rug van eenen bisschop zoo als op dien van eenen mest raper. WAT MOETEN ZIJ DENKEN Ik vraag mij af wat de kierikalen die nog een weinig redeneren zijn er nog, helaas bij het lezen onzer prulbladen. De Denderbode en 't Land deaken moeten over de provinciale kiezin gen- Ik weet wel dat hij die denkt natuurlijkerwijze geen klerikaal kan zijn een denker is altijd li beraal maar onder de sullen die zich onder 't klerikaal leger bevinden zijn er toch die pogen te redeneren en wat moeten die van 't gebrabbel onzer jesuieten organen denken De Denderbode van zaterdag, sprekende van de verloope kiezing schreeuwt overal ciktorie. In elke provintie vindt hij toch eene plaais, eeh dorp waar de zwarte kandidaten,de vervolgers van Bel- gie 's vrijheid eiivoorspoed gezegepraald hebben. Zoo dat zij die hem alleen lezen overtuigd zijn dat de liberalen zoo plat geklopt zijn als e-ne vijg als dit nu zijn geluk kan maken dat hij dan geluk kig weze daar wij uimemend tevreden zijn over den uitslag benijden wij zijn geluk geensinds. Aan een andere- Men leest in 't Land 't Was maandag provintiale kiezing op tele plaatsen. Van den uitslag hebben mij ons niet te beloven noch te beklagen Er is eenige minst in West-Vlaanderen, MAAR EEN GEVOELIG VERLIES TE NAMEN. Aan den eersten, den Denderbode Na eene kolom geschreven te hebben over den zegenpraal der hokken sluit hij zijn artikel a Kan men uit den uitslag der provincials hiemgen den triomf van de eene af andere par- tij in de aanstaande kieiinqon voor de vietge- tvende kamer voorzeggen Wij antwoorden dat dit zeer gewaagd w ezen zou r Nogthans zijn wij verzekerd dat het V erbond, ZICH STUENENDE OP DE KIEZINGEN VAN MAANDAG, de algemeene nederlaag OF BE- TER, VERPLETTERING DER CATllOLIJ- KEN zal voorzeggen De Denderbode wilt toch met dezen laatslen zin wel zeggen dat de kierikalen in de provinciale hie- ingen eene verpletterende nederlaag ondergaan hebben of hij v ilt niets zeggen want hadden de kierikalen gezegepraald dan had hij immers niet nooïlig te schrijven dat "t. Verbond zich steunende of de kiezingen van maamdag de algemeeue Neder laag of beter verplettering der katholijken zou voor/egd hebben. Wie kan er nu wijsworden uit dien hutsepot. De Denderbode schrijft eene kolom om te be wijzen dat de kierikalen hoven liggen en eindigt zijn artikel met te bekennen dat zij eene vei piet- terende nederlaag hebben, en h<-t Lovd zegt van den uitslag hebben mij ons niet te beloven, noch fe beklagen. Kan het iemand verwonderen dat zij, die niets lezen dan die hersenlonze gazetschrijvelaars als Pie en de Scheren zelfs herseioos worden het kieken verstand van eenen Xaveriaan kan immers aan de tegenstrijdigheid der broodschrijvers niet wederstaan. V. B. GEKNIPT UIT DEN DENDERBODE Zooals men weet zijn in liet belgKch leger sedert eenige jaren de tamboers afgeschaft ook in Frankrijk worden de klassieke tromme laars ter zij gezet. Weet gij. vroeg een spot vogel dezer dagen, waarom de fransche minis ter van oorlog dien maatregel heeft moeten ne men Neen. waarom Wel heel eenvoudig omdat, sedert M. Van Humbeke in België en L. Ferry in Frankrijk ministers van onderwijs zijn liet onmogelijk is nog een enkel ezelsvel te bekomen. Daar mede eindig» de Denderbode zijn ver haal maar 't is niet volledig, zie bier wal men verder vroeg Hoe! geen enkel ezelsvel te bekomen. Wel zeker, sedert hel onderwijs aan de libe ralen toevertrouwd is komen er geen ezels meer dan uit de broederkensscholen en die vellen zijn gewoonlijk zoo duchtig gehanteerd dat zij voor niets goed meer zijn. V B. Herzeele den l Juni 1880. Aan den heer opsteller van den IJKER, Het verwondert ons grootelijks dat hel Land van Aalst de antwoord niet heeft opgenomen, V

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1880 | | pagina 2